본고에서는 조선 시대 회덕(현재의 대전) 지역의 대표적 서원이었던 숭현서원을 현대적인 관점에서 어떻게 활용할 수 있는지에 대해 살펴보았다. 지금까지의 서원이나 향교 활용은 대개 전통 예절 교실이나 제향을 행하는 정도로 제한되어 있었다. 그러나 흥선대원군의 서원철폐와 근대 교육기관의 증가로 서원과 같은 전통 교육기관은 설 곳을 잃게 되었다. 산업화 이후 여행과 관광이 현대사회의 주요한 여가활동으로 자리 잡으면서 전통 문화유산도 볼거리 중의 하나가 되었다. 사람들은 여행을 통해 여유를 얻고, 오감으로 체험하는 과정을 통해 도시에서 찌들었던 생활을 힐링하는 효과를 얻는다. 서원과 향교는 본래 청소년들을 대상으로 기본적인 학문교육과 더불어 사회화를 경험하게 하는 매우 중요한 학술기관이었다. 그러나 요즘 서원을 방문하는 사람들은 그러한 서원의 역할을 제대로 알지 못하고 지나치는 일이 많다. 이러한 현실적 상황을 고려하여 본고에서는 서원의 교육적 기관을 현대적 관점에서 부각해 그 기능을 부활시키는 방안을 강구해 보았다. 인구절벽의 시대, 맞벌이 가정의 증가, 어른과 단절된 문화를 가진 청소년의 증가 등으로 가정이나 학교에서는 인성교육을 기대하기가 쉽지 않다. 서원의 교육적 기능을 부활하면 위의 문제를 해결하는 데 도움이 되리라 기대한다. 또한, 요즘 학교에서는 부적응, ...
본고에서는 조선 시대 회덕(현재의 대전) 지역의 대표적 서원이었던 숭현서원을 현대적인 관점에서 어떻게 활용할 수 있는지에 대해 살펴보았다. 지금까지의 서원이나 향교 활용은 대개 전통 예절 교실이나 제향을 행하는 정도로 제한되어 있었다. 그러나 흥선대원군의 서원철폐와 근대 교육기관의 증가로 서원과 같은 전통 교육기관은 설 곳을 잃게 되었다. 산업화 이후 여행과 관광이 현대사회의 주요한 여가활동으로 자리 잡으면서 전통 문화유산도 볼거리 중의 하나가 되었다. 사람들은 여행을 통해 여유를 얻고, 오감으로 체험하는 과정을 통해 도시에서 찌들었던 생활을 힐링하는 효과를 얻는다. 서원과 향교는 본래 청소년들을 대상으로 기본적인 학문교육과 더불어 사회화를 경험하게 하는 매우 중요한 학술기관이었다. 그러나 요즘 서원을 방문하는 사람들은 그러한 서원의 역할을 제대로 알지 못하고 지나치는 일이 많다. 이러한 현실적 상황을 고려하여 본고에서는 서원의 교육적 기관을 현대적 관점에서 부각해 그 기능을 부활시키는 방안을 강구해 보았다. 인구절벽의 시대, 맞벌이 가정의 증가, 어른과 단절된 문화를 가진 청소년의 증가 등으로 가정이나 학교에서는 인성교육을 기대하기가 쉽지 않다. 서원의 교육적 기능을 부활하면 위의 문제를 해결하는 데 도움이 되리라 기대한다. 또한, 요즘 학교에서는 부적응, 학교 폭력 등으로 마음의 상처를 입은 학생이 많다. 교사 중에서도 교권의 실추와 학생들의 반항 등으로 마음이 위축된 교사가 있다. 서원에서 이들을 위한 치유 프로그램을 운영하는 방안도 고려해 볼 만하다. 그 외에도 서원을 요즘 유행하는 독서 모임이나 사회인 동아리 활동 등을 하는 공간으로 제공하는 것도 좋은 방법이 될 것이다. 이와 같은 프로그램들이 실제로 운영된다면 서원은 옛 기능을 회복하면서도 소통, 공감, 협력의 공간으로 활용될 수 있으리라 기대된다. 다만 이러한 프로그램을 운영하기 위해서는 선행되어야 할 것이 있다. 지금처럼 일부 사람들만 오가는 공간이 아니라 성별과 연령(年齡)에 구분 없이 모두에게 사랑받는 공간이 되려면 전통적인 공간으로서의 서원 시설과 함께 현대적인 공간도 마련할 필요가 있다. 또한, 서원이 유학자들만 모여있는 공간이 아니라 누구나 찾아가면 정서적 안정을 얻을 수 있는 공간이라는 인식을 가질 수 있도록 홍보하고, 그에 적합한 프로그램을 개발하여 운영하여야 한다. 숭현서원은 가치가 있는 문화유산이므로 활용이 원활하게 이루어지면 지역사회에 큰 공헌을 할 수 있는 공간이다. 이에 본고가 숭현서원이 지닌 역사·문화적 가치를 바탕으로 한 활용에 조금이나마 보탬이 되었으면 하는 바람이다.
본고에서는 조선 시대 회덕(현재의 대전) 지역의 대표적 서원이었던 숭현서원을 현대적인 관점에서 어떻게 활용할 수 있는지에 대해 살펴보았다. 지금까지의 서원이나 향교 활용은 대개 전통 예절 교실이나 제향을 행하는 정도로 제한되어 있었다. 그러나 흥선대원군의 서원철폐와 근대 교육기관의 증가로 서원과 같은 전통 교육기관은 설 곳을 잃게 되었다. 산업화 이후 여행과 관광이 현대사회의 주요한 여가활동으로 자리 잡으면서 전통 문화유산도 볼거리 중의 하나가 되었다. 사람들은 여행을 통해 여유를 얻고, 오감으로 체험하는 과정을 통해 도시에서 찌들었던 생활을 힐링하는 효과를 얻는다. 서원과 향교는 본래 청소년들을 대상으로 기본적인 학문교육과 더불어 사회화를 경험하게 하는 매우 중요한 학술기관이었다. 그러나 요즘 서원을 방문하는 사람들은 그러한 서원의 역할을 제대로 알지 못하고 지나치는 일이 많다. 이러한 현실적 상황을 고려하여 본고에서는 서원의 교육적 기관을 현대적 관점에서 부각해 그 기능을 부활시키는 방안을 강구해 보았다. 인구절벽의 시대, 맞벌이 가정의 증가, 어른과 단절된 문화를 가진 청소년의 증가 등으로 가정이나 학교에서는 인성교육을 기대하기가 쉽지 않다. 서원의 교육적 기능을 부활하면 위의 문제를 해결하는 데 도움이 되리라 기대한다. 또한, 요즘 학교에서는 부적응, 학교 폭력 등으로 마음의 상처를 입은 학생이 많다. 교사 중에서도 교권의 실추와 학생들의 반항 등으로 마음이 위축된 교사가 있다. 서원에서 이들을 위한 치유 프로그램을 운영하는 방안도 고려해 볼 만하다. 그 외에도 서원을 요즘 유행하는 독서 모임이나 사회인 동아리 활동 등을 하는 공간으로 제공하는 것도 좋은 방법이 될 것이다. 이와 같은 프로그램들이 실제로 운영된다면 서원은 옛 기능을 회복하면서도 소통, 공감, 협력의 공간으로 활용될 수 있으리라 기대된다. 다만 이러한 프로그램을 운영하기 위해서는 선행되어야 할 것이 있다. 지금처럼 일부 사람들만 오가는 공간이 아니라 성별과 연령(年齡)에 구분 없이 모두에게 사랑받는 공간이 되려면 전통적인 공간으로서의 서원 시설과 함께 현대적인 공간도 마련할 필요가 있다. 또한, 서원이 유학자들만 모여있는 공간이 아니라 누구나 찾아가면 정서적 안정을 얻을 수 있는 공간이라는 인식을 가질 수 있도록 홍보하고, 그에 적합한 프로그램을 개발하여 운영하여야 한다. 숭현서원은 가치가 있는 문화유산이므로 활용이 원활하게 이루어지면 지역사회에 큰 공헌을 할 수 있는 공간이다. 이에 본고가 숭현서원이 지닌 역사·문화적 가치를 바탕으로 한 활용에 조금이나마 보탬이 되었으면 하는 바람이다.
The purpose of this study is to identify the historical and cultural value of the Soonghyun Seown in Daejeon, and to find the most effective utilization schemes of the academy in contemporary Korea. This study started from thoughts that research on the ways to utilize cultural heritage will contribu...
The purpose of this study is to identify the historical and cultural value of the Soonghyun Seown in Daejeon, and to find the most effective utilization schemes of the academy in contemporary Korea. This study started from thoughts that research on the ways to utilize cultural heritage will contribute greatly to the development of the regional community. The study looked into the current status of utilization of other Seowns, especially focusing on better practices and programs, compared them with the current status and programs of Soonghyun Seown, and analyzed the problems and limits of the current practices and programs. Based upon the assessment and analysis of the current status, the study identified five new programs and measures which Soonghyun Seown might adopt in order to overcome the problems and limits of the existing programs and to revitalize the Seown. The first is education for students and teachers in the region. The second is a program for people in the region to know their hometown well and correctly. The third is for multicultural families whose number has been increasing. The fourth is for mutual communication and understanding between generations. The fifth is the way to inform the citizens of open spaces through continuous utilization and promotion of Soonghyun Seown. Aside from the five suggested in the study, more research for schemes for putting Soonghyun Seown to good and meaningful use should be conducted. But, there are some pre-requisites to execute various programs effectively. First of all, the renovation and maintenance of Soonghyun Seown is required through smooth communication and support between local governments and the management of Soonghyun Seown. Also, modern facilities may be needed, along with the Seown as a traditional space, to be a space open to all people regardless of age and gender. Soonghyun Seown is a cultural heritage of great value and meaning and could become a popular attraction which will contribute greatly to the development of the region when it is utilized properly and effectively. Hopefully, this study may move us a step forward to proper utilization of Soonghyun Seown and further our cultural heritage.
The purpose of this study is to identify the historical and cultural value of the Soonghyun Seown in Daejeon, and to find the most effective utilization schemes of the academy in contemporary Korea. This study started from thoughts that research on the ways to utilize cultural heritage will contribute greatly to the development of the regional community. The study looked into the current status of utilization of other Seowns, especially focusing on better practices and programs, compared them with the current status and programs of Soonghyun Seown, and analyzed the problems and limits of the current practices and programs. Based upon the assessment and analysis of the current status, the study identified five new programs and measures which Soonghyun Seown might adopt in order to overcome the problems and limits of the existing programs and to revitalize the Seown. The first is education for students and teachers in the region. The second is a program for people in the region to know their hometown well and correctly. The third is for multicultural families whose number has been increasing. The fourth is for mutual communication and understanding between generations. The fifth is the way to inform the citizens of open spaces through continuous utilization and promotion of Soonghyun Seown. Aside from the five suggested in the study, more research for schemes for putting Soonghyun Seown to good and meaningful use should be conducted. But, there are some pre-requisites to execute various programs effectively. First of all, the renovation and maintenance of Soonghyun Seown is required through smooth communication and support between local governments and the management of Soonghyun Seown. Also, modern facilities may be needed, along with the Seown as a traditional space, to be a space open to all people regardless of age and gender. Soonghyun Seown is a cultural heritage of great value and meaning and could become a popular attraction which will contribute greatly to the development of the region when it is utilized properly and effectively. Hopefully, this study may move us a step forward to proper utilization of Soonghyun Seown and further our cultural heritage.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.