항공기 정비개념은 기술의 발전과 함께 관점의 변화를 겪으며 발전해왔다. 과학기술의 발전으로 항공기의 고장이나 파손 후 수리하는 사후정비에서 첨단센서, 최신 신호처리 기술 등을 활용하여 항공기의 상태를 실시간 진단하여 가장 적절한 시기에 필요한 정비를 수행하는 패러다임으로 변화하였다. 이러한 변화는 항공기의 가동률을 높이고 운영유지비용을 줄여야 하는 필요조건 때문이다. 최근의 군수환경은 빠르게 변화하고 있다. 무기체계는 복잡화, 고가화, 첨단화되고 운영유지비는 급격히 증가하고 있다. 이미 항공기술 선진국은 장비를 개발, 획득하여 도태할 때까지 전 수명주기에 소요되는 전체 비용, 즉 총수명주기비용(Total ...
항공기 정비개념은 기술의 발전과 함께 관점의 변화를 겪으며 발전해왔다. 과학기술의 발전으로 항공기의 고장이나 파손 후 수리하는 사후정비에서 첨단센서, 최신 신호처리 기술 등을 활용하여 항공기의 상태를 실시간 진단하여 가장 적절한 시기에 필요한 정비를 수행하는 패러다임으로 변화하였다. 이러한 변화는 항공기의 가동률을 높이고 운영유지비용을 줄여야 하는 필요조건 때문이다. 최근의 군수환경은 빠르게 변화하고 있다. 무기체계는 복잡화, 고가화, 첨단화되고 운영유지비는 급격히 증가하고 있다. 이미 항공기술 선진국은 장비를 개발, 획득하여 도태할 때까지 전 수명주기에 소요되는 전체 비용, 즉 총수명주기비용(Total Life Cycle Cost)을 절감하기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 이에 5세대 5세대 전투기 정비 개념 : 상태기반 정비(CBM+) 개념 도입으로 각종 부착 센서에 의한 고장 데이터 분석 및 교환시기 예측 정비 시스템 (F-35) 이전 전투기를 대부분 운영하는 우리 군으로서는 신뢰도 분석 업무를 전 공군에 도입하여 전투기의 가동률 향상과 총수명주기 유지/운영 비용 절감에 기여 하고자 한다. 본 연구에서는 실제적 공군 항공기 부품의 고장데이터를 수집하여 신뢰도 분석을 실시하였고 분석 사례를 통해 신뢰도 분석 업무의 적용 필요성을 확인하였으며 구체적인 공군 신뢰도 기반 정비 발전방향 제언을 통해 신뢰도 분석업무 여건 조성 및 추진 방향을 제시하였다. 향후 4세대 이하 전투기를 20년 이상 운영해야 할 우리 공군으로서는 전체 항공기에 대한 체계적인 정비 및 수명관리 능력 확보와 항공기 총수명주기 기간 동안 완전한 작전지원 운용성 보장등에 신뢰도 분석업무가 도입되어 체계적인 발전을 한다면 국가 영공방위에 큰 도움이 될 것이라고 확신한다.
항공기 정비개념은 기술의 발전과 함께 관점의 변화를 겪으며 발전해왔다. 과학기술의 발전으로 항공기의 고장이나 파손 후 수리하는 사후정비에서 첨단센서, 최신 신호처리 기술 등을 활용하여 항공기의 상태를 실시간 진단하여 가장 적절한 시기에 필요한 정비를 수행하는 패러다임으로 변화하였다. 이러한 변화는 항공기의 가동률을 높이고 운영유지비용을 줄여야 하는 필요조건 때문이다. 최근의 군수환경은 빠르게 변화하고 있다. 무기체계는 복잡화, 고가화, 첨단화되고 운영유지비는 급격히 증가하고 있다. 이미 항공기술 선진국은 장비를 개발, 획득하여 도태할 때까지 전 수명주기에 소요되는 전체 비용, 즉 총수명주기비용(Total Life Cycle Cost)을 절감하기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 이에 5세대 5세대 전투기 정비 개념 : 상태기반 정비(CBM+) 개념 도입으로 각종 부착 센서에 의한 고장 데이터 분석 및 교환시기 예측 정비 시스템 (F-35) 이전 전투기를 대부분 운영하는 우리 군으로서는 신뢰도 분석 업무를 전 공군에 도입하여 전투기의 가동률 향상과 총수명주기 유지/운영 비용 절감에 기여 하고자 한다. 본 연구에서는 실제적 공군 항공기 부품의 고장데이터를 수집하여 신뢰도 분석을 실시하였고 분석 사례를 통해 신뢰도 분석 업무의 적용 필요성을 확인하였으며 구체적인 공군 신뢰도 기반 정비 발전방향 제언을 통해 신뢰도 분석업무 여건 조성 및 추진 방향을 제시하였다. 향후 4세대 이하 전투기를 20년 이상 운영해야 할 우리 공군으로서는 전체 항공기에 대한 체계적인 정비 및 수명관리 능력 확보와 항공기 총수명주기 기간 동안 완전한 작전지원 운용성 보장등에 신뢰도 분석업무가 도입되어 체계적인 발전을 한다면 국가 영공방위에 큰 도움이 될 것이라고 확신한다.
The concept of aircraft maintenance has evolved through changes in perspective along with technological advances. With the advancement of science and technology, the paradigm has changed from post-maintenance repairs after breakdown or damage of an aircraft to a paradigm that performs necessary ...
The concept of aircraft maintenance has evolved through changes in perspective along with technological advances. With the advancement of science and technology, the paradigm has changed from post-maintenance repairs after breakdown or damage of an aircraft to a paradigm that performs necessary maintenance at the most appropriate time by diagnosing the condition of the aircraft in real time using advanced sensors and the latest signal processing technology. His change is due to the prerequisites for increasing the utilization rate of aircraft and reducing operating and maintenance costs. The recent military environment is changing rapidly. Weapon systems are becoming more complex, expensive, and advanced, and operating and maintenance costs are increasing rapidly. Already, advanced countries in aviation technology are making great efforts to reduce the total life cycle cost, that is, the total life cycle cost until the equipment is developed, acquired and eliminated. As a result, as the Korean military, which operates most of the fighter aircraft before the fifth generation(F-35), we intend to contribute to improving the operation rate of fighter aircraft, maintaining the total life cycle cost, and reducing operating costs by introducing reliability analysis to the entire ROK Air Force. In this study, reliability analysis was conducted by collecting failure data of actual air force aircraft parts, through the analysis case, the need to apply the reliability analysis business was confirmed. Through concrete air force reliability-based maintenance and development direction recommendations, conditions for reliability analysis work and directions for implementation were suggested. As the ROK Air Force, which is required to operate 4th generation or less fighter aircraft for more than 20 years in the future, if reliability analysis is introduced and systematic development is introduced to ensure systematic maintenance and life management capabilities for the entire aircraft and full operational support operability during the total life cycle of the aircraft, etc. I am confident that it will be of great help to the national airspace defense.
The concept of aircraft maintenance has evolved through changes in perspective along with technological advances. With the advancement of science and technology, the paradigm has changed from post-maintenance repairs after breakdown or damage of an aircraft to a paradigm that performs necessary maintenance at the most appropriate time by diagnosing the condition of the aircraft in real time using advanced sensors and the latest signal processing technology. His change is due to the prerequisites for increasing the utilization rate of aircraft and reducing operating and maintenance costs. The recent military environment is changing rapidly. Weapon systems are becoming more complex, expensive, and advanced, and operating and maintenance costs are increasing rapidly. Already, advanced countries in aviation technology are making great efforts to reduce the total life cycle cost, that is, the total life cycle cost until the equipment is developed, acquired and eliminated. As a result, as the Korean military, which operates most of the fighter aircraft before the fifth generation(F-35), we intend to contribute to improving the operation rate of fighter aircraft, maintaining the total life cycle cost, and reducing operating costs by introducing reliability analysis to the entire ROK Air Force. In this study, reliability analysis was conducted by collecting failure data of actual air force aircraft parts, through the analysis case, the need to apply the reliability analysis business was confirmed. Through concrete air force reliability-based maintenance and development direction recommendations, conditions for reliability analysis work and directions for implementation were suggested. As the ROK Air Force, which is required to operate 4th generation or less fighter aircraft for more than 20 years in the future, if reliability analysis is introduced and systematic development is introduced to ensure systematic maintenance and life management capabilities for the entire aircraft and full operational support operability during the total life cycle of the aircraft, etc. I am confident that it will be of great help to the national airspace defense.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.