본 논문은 브레히트의 생소화효과를 활용하여 연출방법을 연구하고자 2020년 9월 17일부터 9월 18일까지 공연된 본 연구자가 연출한 작품 <아이>를 소재로 다룬다. 연극 <아이>는 소포클레스의 <오이디푸스 왕>이 원작인 작품으로 희곡에 나타난 서사적 요소를 탐구하고 아리스토텔레스의 드라마적 형태와 브레히트의 서사적 형태를 분석하며 연극 텍스트의 의미와 구성과정을 재구성하여 연극연출방법에 있어서 생소화효과를 활용하여 공연화하였다. 소포클레스 시대(기원전 5세기 경)에 극장은 원형극장으로 건축되었으며 돌출형 무대로 당시 관객은 3면에서 무대를 바라보았으며 정면의 막은 존재하지 않았다. 따라서 ‘제4의 벽’이라는 틀이 없었으며 무대와 객석이 분리 되지 않았다. 또한 이 작품에서는 브레히트 연극에서 생소화를 일으키기 위해 사용된 수단으로 ...
본 논문은 브레히트의 생소화효과를 활용하여 연출방법을 연구하고자 2020년 9월 17일부터 9월 18일까지 공연된 본 연구자가 연출한 작품 <아이>를 소재로 다룬다. 연극 <아이>는 소포클레스의 <오이디푸스 왕>이 원작인 작품으로 희곡에 나타난 서사적 요소를 탐구하고 아리스토텔레스의 드라마적 형태와 브레히트의 서사적 형태를 분석하며 연극 텍스트의 의미와 구성과정을 재구성하여 연극연출방법에 있어서 생소화효과를 활용하여 공연화하였다. 소포클레스 시대(기원전 5세기 경)에 극장은 원형극장으로 건축되었으며 돌출형 무대로 당시 관객은 3면에서 무대를 바라보았으며 정면의 막은 존재하지 않았다. 따라서 ‘제4의 벽’이라는 틀이 없었으며 무대와 객석이 분리 되지 않았다. 또한 이 작품에서는 브레히트 연극에서 생소화를 일으키기 위해 사용된 수단으로 프롤로그, 코러스, 합창 등이 공통으로 발견된다. 브레히트 이론의 요점은“비판적인 태도가 예술적인 태도일 수 있다”라는 것이다. 그의 관객은 비판적인 태도를 갖는 것이 가능해야 하며, 이는 예술성을 포기하지 않고도 가능하다. 따라서 브레히트의 연극미학을 연구하며 브레히트 생소화효과를 활용한 연극 <아이>의 연극 목적과 의도 그리고 연출기법, 연기스타일, 무대, 조명, 의상, 소품, 음악을 분석하여 <아이>에 적용된 것을 증명함으로써 논증을 밝혀낼 수 있었다. 본 연구를 통해 브레히트 서사극의 ‘생소화효과’를 이론적으로 정리할 뿐만 아니라, 연극 작업에 활용하는데 있어서 어떠한 방법을 사용하는지, 그로 인해 어떠한 결과가 나오는지에 대한 구축을 하여 연극연출방법에 있어서 새로운 연출방법을 연구해 낼 수 있을 것이다.
본 논문은 브레히트의 생소화효과를 활용하여 연출방법을 연구하고자 2020년 9월 17일부터 9월 18일까지 공연된 본 연구자가 연출한 작품 <아이>를 소재로 다룬다. 연극 <아이>는 소포클레스의 <오이디푸스 왕>이 원작인 작품으로 희곡에 나타난 서사적 요소를 탐구하고 아리스토텔레스의 드라마적 형태와 브레히트의 서사적 형태를 분석하며 연극 텍스트의 의미와 구성과정을 재구성하여 연극연출방법에 있어서 생소화효과를 활용하여 공연화하였다. 소포클레스 시대(기원전 5세기 경)에 극장은 원형극장으로 건축되었으며 돌출형 무대로 당시 관객은 3면에서 무대를 바라보았으며 정면의 막은 존재하지 않았다. 따라서 ‘제4의 벽’이라는 틀이 없었으며 무대와 객석이 분리 되지 않았다. 또한 이 작품에서는 브레히트 연극에서 생소화를 일으키기 위해 사용된 수단으로 프롤로그, 코러스, 합창 등이 공통으로 발견된다. 브레히트 이론의 요점은“비판적인 태도가 예술적인 태도일 수 있다”라는 것이다. 그의 관객은 비판적인 태도를 갖는 것이 가능해야 하며, 이는 예술성을 포기하지 않고도 가능하다. 따라서 브레히트의 연극미학을 연구하며 브레히트 생소화효과를 활용한 연극 <아이>의 연극 목적과 의도 그리고 연출기법, 연기스타일, 무대, 조명, 의상, 소품, 음악을 분석하여 <아이>에 적용된 것을 증명함으로써 논증을 밝혀낼 수 있었다. 본 연구를 통해 브레히트 서사극의 ‘생소화효과’를 이론적으로 정리할 뿐만 아니라, 연극 작업에 활용하는데 있어서 어떠한 방법을 사용하는지, 그로 인해 어떠한 결과가 나오는지에 대한 구축을 하여 연극연출방법에 있어서 새로운 연출방법을 연구해 낼 수 있을 것이다.
This paper deals with the piece of theater directed by this researcher, which was performed from September 17 to September 18, 2020, to study the method of direction using the alienation effect of Brecht. The play is based on Sophocles' which explores the narrative elements shown in the play, ana...
This paper deals with the piece of theater directed by this researcher, which was performed from September 17 to September 18, 2020, to study the method of direction using the alienation effect of Brecht. The play is based on Sophocles' which explores the narrative elements shown in the play, analyzes Aristotle's dramatic form and Brecht's narrative form, and reconstructs the meaning and composition process of the drama's text to make it perform using the alienation effect regarding method of direction During the Sophocles period (around the 5th century B.C.) the theater was built as a circular theater, and the audience looked at the stage from three sides and there was no front screen. Therefore, there was no framework for the fourth wall, and the stage and the audience were not separated. Also in this work, prologue, chorus, ensemble are commonly found as the means used to create alienation effect in Brecht plays. The point of Brecht's theory is that“critical attitudes may be artistic attitudes.” His audience should be able to have a critical attitude, which is possible without giving up on artistic value. Therefore, demonstration could be revealed by analyzing the purpose and intention of the play, production techniques, acting, stage, lighting, costumes, props, and music to prove which was applied to that studied brecht’s dramatic aesthetics and utilized alienation effect. Through this paper, it is believed that not only the ‘alienation effect’ of Brecht epic drama can be theoretically summarized, but also the new method of direction in terms of method of production can be studied by establishing how it is used in the work of the play and what the result is.
This paper deals with the piece of theater directed by this researcher, which was performed from September 17 to September 18, 2020, to study the method of direction using the alienation effect of Brecht. The play is based on Sophocles' which explores the narrative elements shown in the play, analyzes Aristotle's dramatic form and Brecht's narrative form, and reconstructs the meaning and composition process of the drama's text to make it perform using the alienation effect regarding method of direction During the Sophocles period (around the 5th century B.C.) the theater was built as a circular theater, and the audience looked at the stage from three sides and there was no front screen. Therefore, there was no framework for the fourth wall, and the stage and the audience were not separated. Also in this work, prologue, chorus, ensemble are commonly found as the means used to create alienation effect in Brecht plays. The point of Brecht's theory is that“critical attitudes may be artistic attitudes.” His audience should be able to have a critical attitude, which is possible without giving up on artistic value. Therefore, demonstration could be revealed by analyzing the purpose and intention of the play, production techniques, acting, stage, lighting, costumes, props, and music to prove which was applied to that studied brecht’s dramatic aesthetics and utilized alienation effect. Through this paper, it is believed that not only the ‘alienation effect’ of Brecht epic drama can be theoretically summarized, but also the new method of direction in terms of method of production can be studied by establishing how it is used in the work of the play and what the result is.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.