1990년대부터 한국영화는 눈부신 발전을 하고 있으며, 한류는 전 세계로 퍼지기 시작하였다. 그리고 한국 기독교의 발전도 한국 영화의 성장 속도처럼 빠르게 발전해왔다. 기독교는 한국의 정치, 경제, 문화 및 기타 분야에 큰 영향을 미치고 있으며 기독교 신앙도 한국인의 생활 속에 스며들었다. 한국영화의 중요한 특징 중의 하나는 주제의 다양성이며, 영화는 사회 안에 존재하는 문제의 진실을 반영하였다. 이런 주제의 범위와 깊이는 한국의 역사, 신앙,...
1990년대부터 한국영화는 눈부신 발전을 하고 있으며, 한류는 전 세계로 퍼지기 시작하였다. 그리고 한국 기독교의 발전도 한국 영화의 성장 속도처럼 빠르게 발전해왔다. 기독교는 한국의 정치, 경제, 문화 및 기타 분야에 큰 영향을 미치고 있으며 기독교 신앙도 한국인의 생활 속에 스며들었다. 한국영화의 중요한 특징 중의 하나는 주제의 다양성이며, 영화는 사회 안에 존재하는 문제의 진실을 반영하였다. 이런 주제의 범위와 깊이는 한국의 역사, 신앙, 문화 및 기타 내용이 영화에 기록되어 있다. 한국에서 가장 많은 사람들이 믿는 종교인 기독교의 요소는 수많은 한국영화에서 등장한다. 많은 한국영화에서 기독교의 요소와 기호가 나타났을 뿐만 아니라, 이야기의 주체와 배경도 기독교 영화에 아주 많다. 많은 영화에서 기독교적 요소는 매우 복잡하다. 그들은 기독교의 신학적 내용을 포함하지 않고 단지 대중적 상상 속에서 단순화된 상징의 의미를 표현한다. 보는 사람들을 재미있게 하기 위하여, 영화는 과장법을 통하여 기독교 이미지를 단순화하고 드라마틱하게 만들어 영화의 줄거리를 제공한다. 대부분 한국영화의 기독교적 요소는 기독교의 함축성을 표현하지 못하는 경우가 많고, 기독교를 비판하는 부정적인 이미지로 자주 등장한다. 이창동 감독이 제작한 6편 영화는 모두 기독교 내용을 포함하고 있다. 특히 본 논문에서 분석한 영화 <밀양>의 전체적인 이야기는 기독교 신앙을 중심으로 전개되었다. 본 논문은 영화 <밀양>을 연구대상으로 삼고 기독교의 관점에서 <밀양> 속의 기독교 윤리와 기독교적 용서를 분석하고 용서를 실현하는 방법을 연구 검토하였다. 본 연구는 기독교적 용서가 사회와 모든 사람에게 가져다주는 가치와 의미를 충분히 인식하고 이해하기 위함이다. 용서에 대한 막연함을 풀어주고 용서의 진정한 의미를 파악하여, 용서를 실천하고 용서하는 것이 삶에 가져다주는 이점을 체험하게 한다. 본 논문은 8장으로 구성되어 있다. 제1장에서 본 연구의 목적과 필요성, 연구 방법 및 범위를 제시하고, 선행 연구를 정리하였다. 제2장에서는 이창동 감독을 소개하고 그의 주요작품을 분석하였다. 제3장에서는 기독교 윤리와 용서에 대한 사상을 소개하였다. 제4장에서는 영화 <밀양>과 원작 소설, 『벌레 이야기』를 기독교 관점으로 분석하였다. 제5장에서는 영화 <밀양>에 나타난 기독교적 용서를 분석하였다. 영화의 주요인물을 분석하고 살인자에 대한 용서 및 자기용서의 관점에서 영화 속의 용서를 분석 연구하였다. 제6장에서는 기독교적 용서의 방식을 검토하고, 영화 <밀양>에 나타난 용서의 조건과 가능성을 분석하였다. 제7장에서는 가족, 결혼 및 친사회적 행동의 세 각도에서 용서의 사회적 함의를 살펴보았다. 제8장에서는 논문의 연구결과를 정리하고 연구의 한계성 및 향후 추가적 연구 방향을 제시하였다.
1990년대부터 한국영화는 눈부신 발전을 하고 있으며, 한류는 전 세계로 퍼지기 시작하였다. 그리고 한국 기독교의 발전도 한국 영화의 성장 속도처럼 빠르게 발전해왔다. 기독교는 한국의 정치, 경제, 문화 및 기타 분야에 큰 영향을 미치고 있으며 기독교 신앙도 한국인의 생활 속에 스며들었다. 한국영화의 중요한 특징 중의 하나는 주제의 다양성이며, 영화는 사회 안에 존재하는 문제의 진실을 반영하였다. 이런 주제의 범위와 깊이는 한국의 역사, 신앙, 문화 및 기타 내용이 영화에 기록되어 있다. 한국에서 가장 많은 사람들이 믿는 종교인 기독교의 요소는 수많은 한국영화에서 등장한다. 많은 한국영화에서 기독교의 요소와 기호가 나타났을 뿐만 아니라, 이야기의 주체와 배경도 기독교 영화에 아주 많다. 많은 영화에서 기독교적 요소는 매우 복잡하다. 그들은 기독교의 신학적 내용을 포함하지 않고 단지 대중적 상상 속에서 단순화된 상징의 의미를 표현한다. 보는 사람들을 재미있게 하기 위하여, 영화는 과장법을 통하여 기독교 이미지를 단순화하고 드라마틱하게 만들어 영화의 줄거리를 제공한다. 대부분 한국영화의 기독교적 요소는 기독교의 함축성을 표현하지 못하는 경우가 많고, 기독교를 비판하는 부정적인 이미지로 자주 등장한다. 이창동 감독이 제작한 6편 영화는 모두 기독교 내용을 포함하고 있다. 특히 본 논문에서 분석한 영화 <밀양>의 전체적인 이야기는 기독교 신앙을 중심으로 전개되었다. 본 논문은 영화 <밀양>을 연구대상으로 삼고 기독교의 관점에서 <밀양> 속의 기독교 윤리와 기독교적 용서를 분석하고 용서를 실현하는 방법을 연구 검토하였다. 본 연구는 기독교적 용서가 사회와 모든 사람에게 가져다주는 가치와 의미를 충분히 인식하고 이해하기 위함이다. 용서에 대한 막연함을 풀어주고 용서의 진정한 의미를 파악하여, 용서를 실천하고 용서하는 것이 삶에 가져다주는 이점을 체험하게 한다. 본 논문은 8장으로 구성되어 있다. 제1장에서 본 연구의 목적과 필요성, 연구 방법 및 범위를 제시하고, 선행 연구를 정리하였다. 제2장에서는 이창동 감독을 소개하고 그의 주요작품을 분석하였다. 제3장에서는 기독교 윤리와 용서에 대한 사상을 소개하였다. 제4장에서는 영화 <밀양>과 원작 소설, 『벌레 이야기』를 기독교 관점으로 분석하였다. 제5장에서는 영화 <밀양>에 나타난 기독교적 용서를 분석하였다. 영화의 주요인물을 분석하고 살인자에 대한 용서 및 자기용서의 관점에서 영화 속의 용서를 분석 연구하였다. 제6장에서는 기독교적 용서의 방식을 검토하고, 영화 <밀양>에 나타난 용서의 조건과 가능성을 분석하였다. 제7장에서는 가족, 결혼 및 친사회적 행동의 세 각도에서 용서의 사회적 함의를 살펴보았다. 제8장에서는 논문의 연구결과를 정리하고 연구의 한계성 및 향후 추가적 연구 방향을 제시하였다.
Beginning in the 1990s, Korean movies have made brilliant developments, and the Korean Wave flocked to the world. Christianity has also developed rapidly in South Korea, which has had a huge impact on South Korea's political, economic, cultural and other fields, the Christian faith is also integrate...
Beginning in the 1990s, Korean movies have made brilliant developments, and the Korean Wave flocked to the world. Christianity has also developed rapidly in South Korea, which has had a huge impact on South Korea's political, economic, cultural and other fields, the Christian faith is also integrated into the South Korean people's lives. An important feature of the rapidly developing Korean film is the diversity of themes. The film truly reflects the problems existing in all classes of society. This exploration of the breadth and depth of the subject matter records Korean history, beliefs, and culture in the movies. As the religion with the largest number of people in South Korea, Christian elements appear in many Korean movies. Many Korean movies not only have Christian elements and symbols, but there are also many movies with Christianity as the main body and background of the story. The Christian elements in many movies are very messy. They do not involve the theological content of Christianity, but merely express the existence of simplified symbols in the popular imagination. Exaggerated methods are used in the movie to shape the image of Christianity, simplify and dramatize it, serve the plot of the movie, and achieve the purpose of entertaining the public. The Christian elements in most Korean movies often fail to express the connotation of Christianity, and often appear in negative images, which are critical of Christianity. Among the six film works directed by Lee Chang-dong, Christianity is involved, especially in the movie Secret Sunshine studied in this thesis. The overall story of the movie is based on the Christian faith. This thesis takes the movie Secret Sunshine as the research object. From the perspective of Christianity, it analyzes the Christian ethics and Christian forgiveness in Secret Sunshine and discusses how to realize Christian forgiveness. This thesis consists of eight chapters. The first chapter preface explains the purpose and significance of the research, introduces the research scope and methods, and sorts out the current research status of Lee Chang-dong, Christian ethics and forgiveness thought at home and abroad. The second chapter is about director Lee Chang-dong's personal introduction and film works. It analyzes director Lee Chang-dong's growth background, creative process and main works. The third chapter introduces the Christian ethics, comparative analysis of Christian forgiveness, psychological forgiveness and social forgiveness, and analyzes the related concepts of Christian ethics and forgiveness. Chapter 4 analyzes the movie Secret Sunshine from the perspective of Christianity, discusses the theme of Secret Sunshine and the original novel, and the metaphor of the theme of the work in the Bible. In addition, the tragedy in the movie is also analyzed from the perspective of Christianity. Chapter 5 analyzes the Christian forgiveness expressed in the movie Secret Sunshine. First, it analyzes the main characters in the movie, and then it analyzes the forgiveness in the movie from the perspective of forgiveness for the murderer and self-forgiveness. Chapter 6 discusses the way of forgiveness in the movie Secret Sunshine, and analyzes the premise and possibility of forgiveness. Chapter 7 studies the social meaning of forgiveness from three perspectives: family ethics, marital ethics and pro-social behavior. Chapter 8 is the conclusion of this paper. It summarizes the research results of the paper, and puts forward the limitations of the paper and the direction of further research.
Beginning in the 1990s, Korean movies have made brilliant developments, and the Korean Wave flocked to the world. Christianity has also developed rapidly in South Korea, which has had a huge impact on South Korea's political, economic, cultural and other fields, the Christian faith is also integrated into the South Korean people's lives. An important feature of the rapidly developing Korean film is the diversity of themes. The film truly reflects the problems existing in all classes of society. This exploration of the breadth and depth of the subject matter records Korean history, beliefs, and culture in the movies. As the religion with the largest number of people in South Korea, Christian elements appear in many Korean movies. Many Korean movies not only have Christian elements and symbols, but there are also many movies with Christianity as the main body and background of the story. The Christian elements in many movies are very messy. They do not involve the theological content of Christianity, but merely express the existence of simplified symbols in the popular imagination. Exaggerated methods are used in the movie to shape the image of Christianity, simplify and dramatize it, serve the plot of the movie, and achieve the purpose of entertaining the public. The Christian elements in most Korean movies often fail to express the connotation of Christianity, and often appear in negative images, which are critical of Christianity. Among the six film works directed by Lee Chang-dong, Christianity is involved, especially in the movie Secret Sunshine studied in this thesis. The overall story of the movie is based on the Christian faith. This thesis takes the movie Secret Sunshine as the research object. From the perspective of Christianity, it analyzes the Christian ethics and Christian forgiveness in Secret Sunshine and discusses how to realize Christian forgiveness. This thesis consists of eight chapters. The first chapter preface explains the purpose and significance of the research, introduces the research scope and methods, and sorts out the current research status of Lee Chang-dong, Christian ethics and forgiveness thought at home and abroad. The second chapter is about director Lee Chang-dong's personal introduction and film works. It analyzes director Lee Chang-dong's growth background, creative process and main works. The third chapter introduces the Christian ethics, comparative analysis of Christian forgiveness, psychological forgiveness and social forgiveness, and analyzes the related concepts of Christian ethics and forgiveness. Chapter 4 analyzes the movie Secret Sunshine from the perspective of Christianity, discusses the theme of Secret Sunshine and the original novel, and the metaphor of the theme of the work in the Bible. In addition, the tragedy in the movie is also analyzed from the perspective of Christianity. Chapter 5 analyzes the Christian forgiveness expressed in the movie Secret Sunshine. First, it analyzes the main characters in the movie, and then it analyzes the forgiveness in the movie from the perspective of forgiveness for the murderer and self-forgiveness. Chapter 6 discusses the way of forgiveness in the movie Secret Sunshine, and analyzes the premise and possibility of forgiveness. Chapter 7 studies the social meaning of forgiveness from three perspectives: family ethics, marital ethics and pro-social behavior. Chapter 8 is the conclusion of this paper. It summarizes the research results of the paper, and puts forward the limitations of the paper and the direction of further research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.