중국 애니메이션 학파는 한때 세계에서 높은 평가를 받았지만 현재 상황은 낙관적이지 않은데 그 이유는 다음과 같다. 중국 애니메이션의 양과 품질은 관객의 수준에 비교하면 만족스럽지 않고, 시장의 경우 외국 애니메이션이 이미 상당한 점유율을 차지하고 있으며 관련 이론 연구는 중요하게 여겨지지 않았다. 중국 애니메이션 예술의 발전 과정을 돌아보면 우리는 훌륭한 작품들이 이미 많이 창작되었다는 것을 확인할 수 있다. 상하이 미술영화 제작소에서 제작한 ...
중국 애니메이션 학파는 한때 세계에서 높은 평가를 받았지만 현재 상황은 낙관적이지 않은데 그 이유는 다음과 같다. 중국 애니메이션의 양과 품질은 관객의 수준에 비교하면 만족스럽지 않고, 시장의 경우 외국 애니메이션이 이미 상당한 점유율을 차지하고 있으며 관련 이론 연구는 중요하게 여겨지지 않았다. 중국 애니메이션 예술의 발전 과정을 돌아보면 우리는 훌륭한 작품들이 이미 많이 창작되었다는 것을 확인할 수 있다. 상하이 미술영화 제작소에서 제작한 <산수정(山水情)>은 1988년 개봉한 이후 아주 빠르게 많은 사람들의 사랑을 받았다. 이 애니메이션은 터웨이(特偉), 마커쉔(馬克宣) 및 옌샨춘(閻善春)이 공동 감독하고 왕슈천(王樹忱)은 작가로 참여하였다. 노악사와 어촌의 소년의 이야기로 사제 간의 순수한 정에 관한 내용을 담고 있다. 본 논문은 수묵 애니메이션의 전통 중국 문화 기(技), 예(藝), 도(道)를 시작으로 삼고 철학, 미학 및 예술의 관점에서 <산수정(山水情)>과 같은 중국 수묵 애니메이션의 미적 스타일과 원인을 연구한다. 본 연구자는 또한 중국 수묵 애니메이션의 미적 스타일의 발전 현황을 조사하여 중국 애니메이션 산업의 미래 발전을 위한 몇 가지 방법과 제안을 제공하기 위하여 중국 수묵 애니메이션과 사회 정치, 경제, 문화 및 기타 측면 간의 관계를 거시적 수준에서 분석하고, 중국 수묵 애니메이션의 미적 스타일이 가지고 있는 특성을 미시적 수준에서 해석하기를 희망한다. 본 논문은 한자 수묵 애니메이션의 미적 스타일을 연구하기 위해 <산수정(山水情)>을 예로 들어 점과 표면 방식을 채택하였으며 총 8개의 장으로 구성되어 있다. 제1장은 서론으로, 이 논문의 연구 목적과 필요성, 연구 범위 및 방법을 설명하고 관련 선행 연구를 정리한다. 제2장은 중국 전통 수묵화와 수묵 애니메이션의 이론적 연구와 역사 및 주제 분석이며 중국 전통 수묵화와 수묵 애니메이션 사이의 관계를 정리한다. 제3장은 <산수정(山水情)>의 작품을 소개하면서 감독의 삶, 스토리 라인, 예술적 혁신의 세 가지 측면에서 작품의 주제와 창작 배경을 분석한다. 제4장은 중국 전통 회화 이론을 바탕으로 캐릭터 조형, 컬러 디자인 및 장면 디자인의 세 가지 측면에서 <산수정(山水情)>의 미적 스타일을 요약한다. 제5장에서는 유가 문화, 도교 문화 및 선의 미학의 관점에서 <산수정(山水情)>의 미적 스타일의 문화적 원천을 논증한다. 제6장에서는 민속 문학, 전통 오페라, 민족음악의 관점에서 <산수정(山水情)>의 미적 스타일의 예술적 토양을 분석한다. 제7장에서는 <산수정(山水情)>의 미적 스타일을 예로 들어 현대적 한계와 수묵화 애니메이션의 향후 발전을 조망한다. 제8장은 이 논문을 요약하고 연구의 한계와 향후 연구 관련 건의사항을 제시한다.
중국 애니메이션 학파는 한때 세계에서 높은 평가를 받았지만 현재 상황은 낙관적이지 않은데 그 이유는 다음과 같다. 중국 애니메이션의 양과 품질은 관객의 수준에 비교하면 만족스럽지 않고, 시장의 경우 외국 애니메이션이 이미 상당한 점유율을 차지하고 있으며 관련 이론 연구는 중요하게 여겨지지 않았다. 중국 애니메이션 예술의 발전 과정을 돌아보면 우리는 훌륭한 작품들이 이미 많이 창작되었다는 것을 확인할 수 있다. 상하이 미술영화 제작소에서 제작한 <산수정(山水情)>은 1988년 개봉한 이후 아주 빠르게 많은 사람들의 사랑을 받았다. 이 애니메이션은 터웨이(特偉), 마커쉔(馬克宣) 및 옌샨춘(閻善春)이 공동 감독하고 왕슈천(王樹忱)은 작가로 참여하였다. 노악사와 어촌의 소년의 이야기로 사제 간의 순수한 정에 관한 내용을 담고 있다. 본 논문은 수묵 애니메이션의 전통 중국 문화 기(技), 예(藝), 도(道)를 시작으로 삼고 철학, 미학 및 예술의 관점에서 <산수정(山水情)>과 같은 중국 수묵 애니메이션의 미적 스타일과 원인을 연구한다. 본 연구자는 또한 중국 수묵 애니메이션의 미적 스타일의 발전 현황을 조사하여 중국 애니메이션 산업의 미래 발전을 위한 몇 가지 방법과 제안을 제공하기 위하여 중국 수묵 애니메이션과 사회 정치, 경제, 문화 및 기타 측면 간의 관계를 거시적 수준에서 분석하고, 중국 수묵 애니메이션의 미적 스타일이 가지고 있는 특성을 미시적 수준에서 해석하기를 희망한다. 본 논문은 한자 수묵 애니메이션의 미적 스타일을 연구하기 위해 <산수정(山水情)>을 예로 들어 점과 표면 방식을 채택하였으며 총 8개의 장으로 구성되어 있다. 제1장은 서론으로, 이 논문의 연구 목적과 필요성, 연구 범위 및 방법을 설명하고 관련 선행 연구를 정리한다. 제2장은 중국 전통 수묵화와 수묵 애니메이션의 이론적 연구와 역사 및 주제 분석이며 중국 전통 수묵화와 수묵 애니메이션 사이의 관계를 정리한다. 제3장은 <산수정(山水情)>의 작품을 소개하면서 감독의 삶, 스토리 라인, 예술적 혁신의 세 가지 측면에서 작품의 주제와 창작 배경을 분석한다. 제4장은 중국 전통 회화 이론을 바탕으로 캐릭터 조형, 컬러 디자인 및 장면 디자인의 세 가지 측면에서 <산수정(山水情)>의 미적 스타일을 요약한다. 제5장에서는 유가 문화, 도교 문화 및 선의 미학의 관점에서 <산수정(山水情)>의 미적 스타일의 문화적 원천을 논증한다. 제6장에서는 민속 문학, 전통 오페라, 민족음악의 관점에서 <산수정(山水情)>의 미적 스타일의 예술적 토양을 분석한다. 제7장에서는 <산수정(山水情)>의 미적 스타일을 예로 들어 현대적 한계와 수묵화 애니메이션의 향후 발전을 조망한다. 제8장은 이 논문을 요약하고 연구의 한계와 향후 연구 관련 건의사항을 제시한다.
Chinese animation was once highly regarded in the world, but the current situation is not optimistic, for the following reasons. First of all, the quantity and quality of Chinese animation is not satisfactory when compared to the level of audience demand, and foreign animation already occupies a sig...
Chinese animation was once highly regarded in the world, but the current situation is not optimistic, for the following reasons. First of all, the quantity and quality of Chinese animation is not satisfactory when compared to the level of audience demand, and foreign animation already occupies a significant share of the market. Therefore, research on the theory related to this has not received a corresponding interest. Looking back at the development process of Chinese animation art, it can be seen that many great works have been created. An animated movie with strong ethnic characteristics, represented by ink animation, are called the Chinese School of Animation. It is fresh, elegant, simple and timeless. In the glorious era in the history of Chinese animation, applying ancient oriental ink paintings to animation production and achieving a calm and unrestricted artistic concept can be said to be a great pioneering work of Chinese animation artists. Ink paintings contain a metaphorical aesthetic space, and the meaning of space has expanded and lengthened amid the spread and change of ink painting. This further emphasizes the charm of ink painting. , produced by Shanghai Animation Studio, is a world famous ink painting animation work in China following , which has been loved by people after its release. The animation was co-directed by Tewei, Makexuan and Yan Shanchun, and Wang Shuzhen participated as a writer. On the way home, old musician gets sick and meets a young fisherman in a mountain village. After the fisherman helps the old man recover, old musician teaches the fisherman the technique of playing an instrument he knows and hands the young man the instrument. When the old musician left, the young man played a musical instrument. This story contains a story of pure love between priests. This thesis starts with the traditional Chinese culture techniques, examples, ink animation, and studies the aesthetic style and cause of Chinese ink painting animation such as from the viewpoint of philosophy, aesthetics and art. The author also examines the development status of the aesthetic style of Chinese ink painting animation and examines the relationship between Chinese ink animation and sociopolitical, economic, cultural and other aspects at a macro level to provide some methods and suggestions for the future development of the Chinese animation industry I hope to analyze the characteristics of Chinese ink painting animation aesthetic style at a micro level. In order to study the aesthetic style of Chinese character ink and wash animation, this thesis adopts the point and surface method, taking as an example, and consists of a total of 8 chapters. Chapter 1 is an introduction, which explains the purpose and necessity of this paper, the scope and method of the study, and summarizes related prior studies. Chapter 2 is a theoretical study of traditional Chinese painting and ink-and-ink animation, historical combing, and analysis of themes, and introduces the inheritance relationship between the two. Chapter 3 introduces the work of and analyzes the subject and creative background of the work in three aspects: the directors life, story line, and artistic innovation. Chapter 4 summarizes the aesthetic style of based on the theory of traditional Chinese paintings in terms of character formativeness, color design, and scene design. Chapter 5 demonstrates the cultural source of the aesthetic style of from the viewpoint of Confucian culture, Taoist culture and Zen aesthetics. Chapter 6 analyzes the artistic soil of the aesthetic style of from the perspective of folk literature, traditional opera, and folk music. Chapter 7 takes the aesthetic style of as an example to look at the modern limitations and the future development of ink painting animation. Chapter 8 summarizes this paper and presents the limitations of the research and suggestions for future research.
Chinese animation was once highly regarded in the world, but the current situation is not optimistic, for the following reasons. First of all, the quantity and quality of Chinese animation is not satisfactory when compared to the level of audience demand, and foreign animation already occupies a significant share of the market. Therefore, research on the theory related to this has not received a corresponding interest. Looking back at the development process of Chinese animation art, it can be seen that many great works have been created. An animated movie with strong ethnic characteristics, represented by ink animation, are called the Chinese School of Animation. It is fresh, elegant, simple and timeless. In the glorious era in the history of Chinese animation, applying ancient oriental ink paintings to animation production and achieving a calm and unrestricted artistic concept can be said to be a great pioneering work of Chinese animation artists. Ink paintings contain a metaphorical aesthetic space, and the meaning of space has expanded and lengthened amid the spread and change of ink painting. This further emphasizes the charm of ink painting. , produced by Shanghai Animation Studio, is a world famous ink painting animation work in China following , which has been loved by people after its release. The animation was co-directed by Tewei, Makexuan and Yan Shanchun, and Wang Shuzhen participated as a writer. On the way home, old musician gets sick and meets a young fisherman in a mountain village. After the fisherman helps the old man recover, old musician teaches the fisherman the technique of playing an instrument he knows and hands the young man the instrument. When the old musician left, the young man played a musical instrument. This story contains a story of pure love between priests. This thesis starts with the traditional Chinese culture techniques, examples, ink animation, and studies the aesthetic style and cause of Chinese ink painting animation such as from the viewpoint of philosophy, aesthetics and art. The author also examines the development status of the aesthetic style of Chinese ink painting animation and examines the relationship between Chinese ink animation and sociopolitical, economic, cultural and other aspects at a macro level to provide some methods and suggestions for the future development of the Chinese animation industry I hope to analyze the characteristics of Chinese ink painting animation aesthetic style at a micro level. In order to study the aesthetic style of Chinese character ink and wash animation, this thesis adopts the point and surface method, taking as an example, and consists of a total of 8 chapters. Chapter 1 is an introduction, which explains the purpose and necessity of this paper, the scope and method of the study, and summarizes related prior studies. Chapter 2 is a theoretical study of traditional Chinese painting and ink-and-ink animation, historical combing, and analysis of themes, and introduces the inheritance relationship between the two. Chapter 3 introduces the work of and analyzes the subject and creative background of the work in three aspects: the directors life, story line, and artistic innovation. Chapter 4 summarizes the aesthetic style of based on the theory of traditional Chinese paintings in terms of character formativeness, color design, and scene design. Chapter 5 demonstrates the cultural source of the aesthetic style of from the viewpoint of Confucian culture, Taoist culture and Zen aesthetics. Chapter 6 analyzes the artistic soil of the aesthetic style of from the perspective of folk literature, traditional opera, and folk music. Chapter 7 takes the aesthetic style of as an example to look at the modern limitations and the future development of ink painting animation. Chapter 8 summarizes this paper and presents the limitations of the research and suggestions for future research.
주제어
#중국 수묵 애니메이션, 산수정, 미학 스타일, 수묵화, 문화 원천, 예술 토양, 미래 전망
학위논문 정보
저자
해가범
학위수여기관
청주대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
영화언론콘텐츠학과
지도교수
김경식
발행연도
2021
총페이지
[x], 206 p.
키워드
중국 수묵 애니메이션, 산수정, 미학 스타일, 수묵화, 문화 원천, 예술 토양, 미래 전망
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.