본 연구의 목적은 부산 항만배후단지 및 콜드체인을 대상으로 공공성 강화방안과 공유 물류시스템을 분석해 봄으로써 항만배후단지 경쟁력 제 고 전략 및 콜드체인 기업 간 협업 및 상생에 대한 개선방안을 제시하였 다. 국내는 정부의 주도로 공공성 강화 정책을 추진하며, 영세기업의 경 쟁력 제고 및 물류비 절감이라는 목적을 가지고 CJ와 합작하여 공공물 류센터를 건설하였다. 하지만 운영비 부족이라는 문제점으로 인해 2020 년 계획되었던 공공물류센터 2호점 건설이 무산되었다. 그동안 국내의 항만배후단지 공공성 강화방안 및 콜드체인 선행연구들을 검토한 결과, 항만배후단지 및 콜드체인 기업에 관련된 조직과 인력의 문제점에 대한 연구들은 시스템 운영 및 교육, 육성방안에 대한 연구들로 한정되어 있 는 것을 확인할 수 있었다. 보다 협업 및 상생과 공공 및 공유 물류시스 템을 연계하여 통합적으로 운영할 수 있는, 항만배후단지, 공공저온물류 센터와 이에 맞는 시스템 구조 설계, 건설의 적용과 단계별 추진계획을 수립하고 비용을 배분하는 방법론에 대한 문제 제기와 관련된 연구는 찾 아볼 수 없었다. 이를 위해 부산 항만배후단지내 입주 기업 및 저온창고 기업을 대상으로 공공저온물류센터 건설비용 및 공유 물류시스템 이익을 Minsum, Minmax에 적용한 후 샤플리밸류(Shapley Value)방식을 통해 불확실한 샤플리밸류(Uncertain Shapley ...
본 연구의 목적은 부산 항만배후단지 및 콜드체인을 대상으로 공공성 강화방안과 공유 물류시스템을 분석해 봄으로써 항만배후단지 경쟁력 제 고 전략 및 콜드체인 기업 간 협업 및 상생에 대한 개선방안을 제시하였 다. 국내는 정부의 주도로 공공성 강화 정책을 추진하며, 영세기업의 경 쟁력 제고 및 물류비 절감이라는 목적을 가지고 CJ와 합작하여 공공물 류센터를 건설하였다. 하지만 운영비 부족이라는 문제점으로 인해 2020 년 계획되었던 공공물류센터 2호점 건설이 무산되었다. 그동안 국내의 항만배후단지 공공성 강화방안 및 콜드체인 선행연구들을 검토한 결과, 항만배후단지 및 콜드체인 기업에 관련된 조직과 인력의 문제점에 대한 연구들은 시스템 운영 및 교육, 육성방안에 대한 연구들로 한정되어 있 는 것을 확인할 수 있었다. 보다 협업 및 상생과 공공 및 공유 물류시스 템을 연계하여 통합적으로 운영할 수 있는, 항만배후단지, 공공저온물류 센터와 이에 맞는 시스템 구조 설계, 건설의 적용과 단계별 추진계획을 수립하고 비용을 배분하는 방법론에 대한 문제 제기와 관련된 연구는 찾 아볼 수 없었다. 이를 위해 부산 항만배후단지내 입주 기업 및 저온창고 기업을 대상으로 공공저온물류센터 건설비용 및 공유 물류시스템 이익을 Minsum, Minmax에 적용한 후 샤플리밸류(Shapley Value)방식을 통해 불확실한 샤플리밸류(Uncertain Shapley Value)를 적용, 비용 배분에 대 한 불확실성에 대한 값을 각 기업에 효율적으로 배분하여 실증 분석하였 다. 본 연구는 항만배후단지내 공공저온물류센터를 건설하여 기업의 상 생 및 공공서비스의 증대에 대해 연구하였으며 항만배후단지 개발 시 공 공서비스 강화 및 물류 산업에 대해서 알아보고 제도나 정책 및 항만배 후단지 실태와 문제점, 그에 대한 개선방안을 제시한다. 또한, 공공서비 스를 위한 공공저온물류센터의 건설비용을 게임이론에 적용하여 건설비 용을 공공물류센터 입주 기업에게 배분 및 배분된 비용에 불확실성을 적 용하여 각 기업의 적절한 건설비용 배분을 목표로 하고 있다. 이러한 건 설비용 배분은 입주 기업의 규모별로 각각 소형, 중형, 대형, 허브 규모 로 분류되며 기업이 부담할 건설비용 또한, 상이하다. 본 연구에서 제시 한 개선방안은 항만법, 1종 항만배후단지 관리지침을 참조하였다. 협조적 게임이론을 응용한 공공저온물류센터 건설비용 배분 방법은 입주 기업 한계 비용을 고려하는 공정한 비용부담방법을 제시하고 자 한다. 본 연 구는 크게 비용 배분 모형과 모형 결과 도출로 구성된다. 비용 배분모형 은 공공저온물류센터에 입주하는 기업이 건설비용 분배를 위한 연합에 참여함으로써 얻게 되는 연합의 비용과 이 비용을 각 기업에게 배분하는 비용 배분 규칙에 대한 것이다. 항만배후단지 내 공공저온물류센터 건설 은 보관량의 증가로 인한 요율덤핑으로 경쟁이 심화된 기업에게 운영비 를 줄 일수 있는 방법이 될 수 있다. 또한, 입주 기업에 공유 물류시스템 을 적용하여 서로 협업이 가능한 방안을 제시하였다. 본 연구의 배분 방 법 은 각 기업이 공공저온물류센터 건설비용에 기여만큼의 비용 및 공유 물류시스템으로 인한 공유 이익을 부담케 하는 방법이므로 본 논문에서 제시한 협업 게임이론을 통한 비용 배분 방식은 연합에 참여한 기업의 상생 및 경쟁력을 높여줄 것이며 기업의 협업을 위한 연구에 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
본 연구의 목적은 부산 항만배후단지 및 콜드체인을 대상으로 공공성 강화방안과 공유 물류시스템을 분석해 봄으로써 항만배후단지 경쟁력 제 고 전략 및 콜드체인 기업 간 협업 및 상생에 대한 개선방안을 제시하였 다. 국내는 정부의 주도로 공공성 강화 정책을 추진하며, 영세기업의 경 쟁력 제고 및 물류비 절감이라는 목적을 가지고 CJ와 합작하여 공공물 류센터를 건설하였다. 하지만 운영비 부족이라는 문제점으로 인해 2020 년 계획되었던 공공물류센터 2호점 건설이 무산되었다. 그동안 국내의 항만배후단지 공공성 강화방안 및 콜드체인 선행연구들을 검토한 결과, 항만배후단지 및 콜드체인 기업에 관련된 조직과 인력의 문제점에 대한 연구들은 시스템 운영 및 교육, 육성방안에 대한 연구들로 한정되어 있 는 것을 확인할 수 있었다. 보다 협업 및 상생과 공공 및 공유 물류시스 템을 연계하여 통합적으로 운영할 수 있는, 항만배후단지, 공공저온물류 센터와 이에 맞는 시스템 구조 설계, 건설의 적용과 단계별 추진계획을 수립하고 비용을 배분하는 방법론에 대한 문제 제기와 관련된 연구는 찾 아볼 수 없었다. 이를 위해 부산 항만배후단지내 입주 기업 및 저온창고 기업을 대상으로 공공저온물류센터 건설비용 및 공유 물류시스템 이익을 Minsum, Minmax에 적용한 후 샤플리밸류(Shapley Value)방식을 통해 불확실한 샤플리밸류(Uncertain Shapley Value)를 적용, 비용 배분에 대 한 불확실성에 대한 값을 각 기업에 효율적으로 배분하여 실증 분석하였 다. 본 연구는 항만배후단지내 공공저온물류센터를 건설하여 기업의 상 생 및 공공서비스의 증대에 대해 연구하였으며 항만배후단지 개발 시 공 공서비스 강화 및 물류 산업에 대해서 알아보고 제도나 정책 및 항만배 후단지 실태와 문제점, 그에 대한 개선방안을 제시한다. 또한, 공공서비 스를 위한 공공저온물류센터의 건설비용을 게임이론에 적용하여 건설비 용을 공공물류센터 입주 기업에게 배분 및 배분된 비용에 불확실성을 적 용하여 각 기업의 적절한 건설비용 배분을 목표로 하고 있다. 이러한 건 설비용 배분은 입주 기업의 규모별로 각각 소형, 중형, 대형, 허브 규모 로 분류되며 기업이 부담할 건설비용 또한, 상이하다. 본 연구에서 제시 한 개선방안은 항만법, 1종 항만배후단지 관리지침을 참조하였다. 협조적 게임이론을 응용한 공공저온물류센터 건설비용 배분 방법은 입주 기업 한계 비용을 고려하는 공정한 비용부담방법을 제시하고 자 한다. 본 연 구는 크게 비용 배분 모형과 모형 결과 도출로 구성된다. 비용 배분모형 은 공공저온물류센터에 입주하는 기업이 건설비용 분배를 위한 연합에 참여함으로써 얻게 되는 연합의 비용과 이 비용을 각 기업에게 배분하는 비용 배분 규칙에 대한 것이다. 항만배후단지 내 공공저온물류센터 건설 은 보관량의 증가로 인한 요율덤핑으로 경쟁이 심화된 기업에게 운영비 를 줄 일수 있는 방법이 될 수 있다. 또한, 입주 기업에 공유 물류시스템 을 적용하여 서로 협업이 가능한 방안을 제시하였다. 본 연구의 배분 방 법 은 각 기업이 공공저온물류센터 건설비용에 기여만큼의 비용 및 공유 물류시스템으로 인한 공유 이익을 부담케 하는 방법이므로 본 논문에서 제시한 협업 게임이론을 통한 비용 배분 방식은 연합에 참여한 기업의 상생 및 경쟁력을 높여줄 것이며 기업의 협업을 위한 연구에 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
The purpose of this study was to analyze the public character enhancement and shared logistics system for Busan Port Hinterland and Cold Chain, and to present strategies for improving the competitiveness and enhancement of the Port Hinterland and the cooperation and co-prosperity amo...
The purpose of this study was to analyze the public character enhancement and shared logistics system for Busan Port Hinterland and Cold Chain, and to present strategies for improving the competitiveness and enhancement of the Port Hinterland and the cooperation and co-prosperity among cold chain companies. As a result of reviewing the public characterization plans and prior research on cold chain in Korea, it has been confirmed that the research on the problems of organizations and personnel related to the Port Hinterland and cold chain companies is limited to the research on system operation, education, and development. the problem of the methodology for the application of construction and the establishment of phased implementation plans and allocation of costs. To this end, the government applied the construction cost of public low temperature logistics centers and the profits of shared logistics systems to the Minsum and Minmax methods to each company by efficiently allocating the value of uncertainty in the allocation of expenses to each company. In the development of the Port Hinterland, it will investigate the strengthening of public services and the logistics industry, and present the system or policies and the actual conditions and problems of the Port Hinterland, and measures to improve them. In addition, the project aims to allocate construction costs appropriately for each company by applying construction costs of the public low temperature logistics center for public services to the game theory, and by applying uncertainty to the allocated costs. and the construction costs to be borne by the companies are also different. For the improvement measures presented in this study, The method of allocating construction costs for public low-temperature logistics centers using cooperative game theory shall be presented with a fair method of cost-bearing considering the marginal costs of tenant companies. The cost allocation model is for the cost allocation rules in which companies operating in public low-temperature logistics centers allocate the costs of the federation and those costs to each entity by participating in a coalition for distribution of construction costs. In addition, a measure was proposed to apply a shared logistics system to tenant companies so that they could cooperate with each other. Since the allocation method of this study is a method that allows each company to bear the costs of building a public cold logistics center and share profits from a shared logistics system, the cost allocation method presented in this paper will enhance the co-prosperity and competitiveness of the companies participating in the federation and can be used as a basis for research for corporate collaboration.
The purpose of this study was to analyze the public character enhancement and shared logistics system for Busan Port Hinterland and Cold Chain, and to present strategies for improving the competitiveness and enhancement of the Port Hinterland and the cooperation and co-prosperity among cold chain companies. As a result of reviewing the public characterization plans and prior research on cold chain in Korea, it has been confirmed that the research on the problems of organizations and personnel related to the Port Hinterland and cold chain companies is limited to the research on system operation, education, and development. the problem of the methodology for the application of construction and the establishment of phased implementation plans and allocation of costs. To this end, the government applied the construction cost of public low temperature logistics centers and the profits of shared logistics systems to the Minsum and Minmax methods to each company by efficiently allocating the value of uncertainty in the allocation of expenses to each company. In the development of the Port Hinterland, it will investigate the strengthening of public services and the logistics industry, and present the system or policies and the actual conditions and problems of the Port Hinterland, and measures to improve them. In addition, the project aims to allocate construction costs appropriately for each company by applying construction costs of the public low temperature logistics center for public services to the game theory, and by applying uncertainty to the allocated costs. and the construction costs to be borne by the companies are also different. For the improvement measures presented in this study, The method of allocating construction costs for public low-temperature logistics centers using cooperative game theory shall be presented with a fair method of cost-bearing considering the marginal costs of tenant companies. The cost allocation model is for the cost allocation rules in which companies operating in public low-temperature logistics centers allocate the costs of the federation and those costs to each entity by participating in a coalition for distribution of construction costs. In addition, a measure was proposed to apply a shared logistics system to tenant companies so that they could cooperate with each other. Since the allocation method of this study is a method that allows each company to bear the costs of building a public cold logistics center and share profits from a shared logistics system, the cost allocation method presented in this paper will enhance the co-prosperity and competitiveness of the companies participating in the federation and can be used as a basis for research for corporate collaboration.
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