[학위논문]국내 재능마켓 플랫폼 비교분석을 통한 이상적인 음악 프리랜서 마켓의 조건 연구 Study on the Condition of the Ideal Music Freelancer Market through Comparative Analysis of Domestic Talent Market Platforms원문보기
정보통신과 과학기술의 발전에 따른 뉴미디어 시대에 인터넷 비즈니스 영역이 확대되는 가운데, 심해지는 취업난과 코로나 19의 영향으로 일정한 소속 없이 자유계약으로 일하는 ‘프리랜서’가 많아지고 있다. 이에 따라 재능을 판매하려는 전문가들과 이를 필요로 하는 구매자들을 중개해주는 온라인 전자상거래, ‘재능마켓 플랫폼’ 시장이 급성장하고 있다. 국내 재능마켓 플...
정보통신과 과학기술의 발전에 따른 뉴미디어 시대에 인터넷 비즈니스 영역이 확대되는 가운데, 심해지는 취업난과 코로나 19의 영향으로 일정한 소속 없이 자유계약으로 일하는 ‘프리랜서’가 많아지고 있다. 이에 따라 재능을 판매하려는 전문가들과 이를 필요로 하는 구매자들을 중개해주는 온라인 전자상거래, ‘재능마켓 플랫폼’ 시장이 급성장하고 있다. 국내 재능마켓 플랫폼들은 프리랜서들에게 수익창출의 기회를 준다는 좋은 취지에 반해, 음악 프리랜서들 사이에서는 ‘구매자에게 유리한 플랫폼’이라는 인식이 높아지고 있다. 본 연구는 국내 재능마켓 플랫폼들의 전반적인 거래시스템에 대해 조사하고 이용자들의 의견을 참고하여 문제점을 파악하고, 이를 극복하기 위한 개선방안을 탐색하는데 목적이 있다. 연구에 따르면 국내 재능마켓 플랫폼은 가격경쟁, 전문성 가치의 하향, 수익 분배 문제, 그리고 신뢰도 문제가 있는 것으로 나타났다. 이러한 문제들을 해결하기 위한 방안을 종합해본 결과, 특정 고객을 위해 높은 서비스 품질을 제공하는 ‘프리미엄 전략’이 필요하다는 결론을 도출했다. 이 연구는 단순히 재능마켓 플랫폼에 발전방향을 제시하는 것에 그치지 않고, 더 나아가 음악분야의 프리랜서들이 적절한 대우를 받으며 경제활동을 할 수 있는 장소로서의 ‘프리랜서 마켓’을 추구하고자 한다.
정보통신과 과학기술의 발전에 따른 뉴미디어 시대에 인터넷 비즈니스 영역이 확대되는 가운데, 심해지는 취업난과 코로나 19의 영향으로 일정한 소속 없이 자유계약으로 일하는 ‘프리랜서’가 많아지고 있다. 이에 따라 재능을 판매하려는 전문가들과 이를 필요로 하는 구매자들을 중개해주는 온라인 전자상거래, ‘재능마켓 플랫폼’ 시장이 급성장하고 있다. 국내 재능마켓 플랫폼들은 프리랜서들에게 수익창출의 기회를 준다는 좋은 취지에 반해, 음악 프리랜서들 사이에서는 ‘구매자에게 유리한 플랫폼’이라는 인식이 높아지고 있다. 본 연구는 국내 재능마켓 플랫폼들의 전반적인 거래시스템에 대해 조사하고 이용자들의 의견을 참고하여 문제점을 파악하고, 이를 극복하기 위한 개선방안을 탐색하는데 목적이 있다. 연구에 따르면 국내 재능마켓 플랫폼은 가격경쟁, 전문성 가치의 하향, 수익 분배 문제, 그리고 신뢰도 문제가 있는 것으로 나타났다. 이러한 문제들을 해결하기 위한 방안을 종합해본 결과, 특정 고객을 위해 높은 서비스 품질을 제공하는 ‘프리미엄 전략’이 필요하다는 결론을 도출했다. 이 연구는 단순히 재능마켓 플랫폼에 발전방향을 제시하는 것에 그치지 않고, 더 나아가 음악분야의 프리랜서들이 적절한 대우를 받으며 경제활동을 할 수 있는 장소로서의 ‘프리랜서 마켓’을 추구하고자 한다.
Amid the expansion of the Internet business area in the new media era following the development of information and communication and scientific technique, there are more freelancers working free of charge without a certain affiliation due to the unemployment crisis and COVID-19. As a result, the "ta...
Amid the expansion of the Internet business area in the new media era following the development of information and communication and scientific technique, there are more freelancers working free of charge without a certain affiliation due to the unemployment crisis and COVID-19. As a result, the "talent market platform" market, an online e-commerce that intermediates experts who want to sell their talents and buyers who need them, is growing rapidly. However, while Korean talent market platforms are well intended to give freelancers a chance to make profits, there is a growing perception among music freelancers that they are 'platforms favorable to buyers'. This study aims to investigate the overall trading system of Korean talent market platforms, identify problems by referring to users' opinions, and explore improvement measures to overcome them. Studies have shown that Korean talent market platforms have problems with price competition, lower professional values, distribution of profit and reliability. A summary of measures to resolve these problems has led to the conclusion that a 'premium strategy' is needed to provide high quality of service for specific customers. Instead of simply presenting a direction for development on the talent market platform, the study seeks to ‘freelancer markets’ as a place where freelancers in the music area can be treated appropriately and engage in economic activities.
Amid the expansion of the Internet business area in the new media era following the development of information and communication and scientific technique, there are more freelancers working free of charge without a certain affiliation due to the unemployment crisis and COVID-19. As a result, the "talent market platform" market, an online e-commerce that intermediates experts who want to sell their talents and buyers who need them, is growing rapidly. However, while Korean talent market platforms are well intended to give freelancers a chance to make profits, there is a growing perception among music freelancers that they are 'platforms favorable to buyers'. This study aims to investigate the overall trading system of Korean talent market platforms, identify problems by referring to users' opinions, and explore improvement measures to overcome them. Studies have shown that Korean talent market platforms have problems with price competition, lower professional values, distribution of profit and reliability. A summary of measures to resolve these problems has led to the conclusion that a 'premium strategy' is needed to provide high quality of service for specific customers. Instead of simply presenting a direction for development on the talent market platform, the study seeks to ‘freelancer markets’ as a place where freelancers in the music area can be treated appropriately and engage in economic activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.