시니어 계층에서 영상 콘텐츠 관련 애플리케이션 사용이 확대됨에 따라 적극적인 활동을 선호하는 액티브 시니어가 단순한 사용자를 넘어 콘텐츠 제작에 직접 참여하려는 시도가 많아지고 있다. 그러나 시니어가 일반 사용자를 대상으로 하는 기존의 저작도구를 사용하기에는 다양한 측면에서 어려움이 있으며 시니어를 대상으로 하는 저작도구는 미비하다. 따라서 시니어를 위한 동영상 저작도구 가이드라인의 개발이 필요한 시점이다. 본 논문에서는 시니어들이 쉽고 편리하게 저작활동에 참여할 수 있는 방안을 모색하여 시니어의 특성에 맞는 동영상 저작도구 애플리케이션 개발의 사용성 디자인 방향성을 제시하고 가이드라인을 개발하고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 문헌연구를 통해 시니어의 개념 및 특징을 연구하였다. 둘째, 동영상 저작도구 애플리케이션의 사용성 조사를 양적 조사와 질적 조사로 병행하여 사용자의 요구사항 및 문제점을 도출하였다. 셋째, 조사 결과를 분석하여 ...
시니어 계층에서 영상 콘텐츠 관련 애플리케이션 사용이 확대됨에 따라 적극적인 활동을 선호하는 액티브 시니어가 단순한 사용자를 넘어 콘텐츠 제작에 직접 참여하려는 시도가 많아지고 있다. 그러나 시니어가 일반 사용자를 대상으로 하는 기존의 저작도구를 사용하기에는 다양한 측면에서 어려움이 있으며 시니어를 대상으로 하는 저작도구는 미비하다. 따라서 시니어를 위한 동영상 저작도구 가이드라인의 개발이 필요한 시점이다. 본 논문에서는 시니어들이 쉽고 편리하게 저작활동에 참여할 수 있는 방안을 모색하여 시니어의 특성에 맞는 동영상 저작도구 애플리케이션 개발의 사용성 디자인 방향성을 제시하고 가이드라인을 개발하고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 문헌연구를 통해 시니어의 개념 및 특징을 연구하였다. 둘째, 동영상 저작도구 애플리케이션의 사용성 조사를 양적 조사와 질적 조사로 병행하여 사용자의 요구사항 및 문제점을 도출하였다. 셋째, 조사 결과를 분석하여 퍼소나(Persona)와 여정맵(Journey Map)을 제작하였다. 넷째, 시니어를 위한 동영상 저작도구 개발의 방향성을 제시하고 가이드라인을 개발하였다. 본 논문은 향후 시니어를 위한 동영상 저작도구 개발에 있어서 유용하게 사용되어 기초가 될 것으로 기대된다.
시니어 계층에서 영상 콘텐츠 관련 애플리케이션 사용이 확대됨에 따라 적극적인 활동을 선호하는 액티브 시니어가 단순한 사용자를 넘어 콘텐츠 제작에 직접 참여하려는 시도가 많아지고 있다. 그러나 시니어가 일반 사용자를 대상으로 하는 기존의 저작도구를 사용하기에는 다양한 측면에서 어려움이 있으며 시니어를 대상으로 하는 저작도구는 미비하다. 따라서 시니어를 위한 동영상 저작도구 가이드라인의 개발이 필요한 시점이다. 본 논문에서는 시니어들이 쉽고 편리하게 저작활동에 참여할 수 있는 방안을 모색하여 시니어의 특성에 맞는 동영상 저작도구 애플리케이션 개발의 사용성 디자인 방향성을 제시하고 가이드라인을 개발하고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 문헌연구를 통해 시니어의 개념 및 특징을 연구하였다. 둘째, 동영상 저작도구 애플리케이션의 사용성 조사를 양적 조사와 질적 조사로 병행하여 사용자의 요구사항 및 문제점을 도출하였다. 셋째, 조사 결과를 분석하여 퍼소나(Persona)와 여정맵(Journey Map)을 제작하였다. 넷째, 시니어를 위한 동영상 저작도구 개발의 방향성을 제시하고 가이드라인을 개발하였다. 본 논문은 향후 시니어를 위한 동영상 저작도구 개발에 있어서 유용하게 사용되어 기초가 될 것으로 기대된다.
As the use of applications application which is related with video expands among the seniors, active seniors who prefer lively activities are increasingly trying to participate in content production directly beyond passive users. However, it is difficult in many ways for senior users to use existing...
As the use of applications application which is related with video expands among the seniors, active seniors who prefer lively activities are increasingly trying to participate in content production directly beyond passive users. However, it is difficult in many ways for senior users to use existing authoring tools that target general users, and those intended for senior users are insufficient. Therefore, it is time to develop video authoring tools guideline for seniors. In this paper, we tried to find a way for seniors to easily and conveniently participate in authoring activities, suggesting the usability design direction of video authoring tool application development that fits the characteristics of seniors, and to develop guidelines. For this, first, the concept and characteristics of seniors were studied through literature research. Second, the usability survey of the video authoring tool application was conducted in parallel with quantitative and qualitative surveys to derive user requirements and problems. Third, a Persona and a Journey Map were produced by analyzing the survey results. Fourth, the direction of the development of video authoring tools for seniors was suggested and guidelines were developed. It is expected that this paper will be usefully used in the future development of video authoring tools for seniors and will serve as a basis.
As the use of applications application which is related with video expands among the seniors, active seniors who prefer lively activities are increasingly trying to participate in content production directly beyond passive users. However, it is difficult in many ways for senior users to use existing authoring tools that target general users, and those intended for senior users are insufficient. Therefore, it is time to develop video authoring tools guideline for seniors. In this paper, we tried to find a way for seniors to easily and conveniently participate in authoring activities, suggesting the usability design direction of video authoring tool application development that fits the characteristics of seniors, and to develop guidelines. For this, first, the concept and characteristics of seniors were studied through literature research. Second, the usability survey of the video authoring tool application was conducted in parallel with quantitative and qualitative surveys to derive user requirements and problems. Third, a Persona and a Journey Map were produced by analyzing the survey results. Fourth, the direction of the development of video authoring tools for seniors was suggested and guidelines were developed. It is expected that this paper will be usefully used in the future development of video authoring tools for seniors and will serve as a basis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.