유례없는 COVID-19 팬더믹의 장기화로 자녀들이 대부분의 시간을 가정에서 보내면서 부모의 양육태도나 역할에 따라 자녀가 받는 영향력이 그 어느 시기보다 중요해졌다. 특히 어머니가 사용하는 행동과 말투는 자녀의 화용언어에 직접적인 영향을 미칠 수 있다. 이에 본 연구에서는 어머니의 양육태도와 언어통제 유형에 따라 자녀의 화용언어능력에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상에는 만 4세에서 6세의 자녀를 둔 어머니를 양육태도 유형(애정-자율, 애정-통제, 거부-애정, 거부-통제)별로 각 21명씩, 언어통제 유형(명령 지향적, 지위 지향적, 인성 지향적)별로 각 28명씩 나누어 최종적으로 84명의 연구 대상을 선정 하였다. 어머니의 양육태도 측정은 최유경(1999)의 MBRI(maternal behavior research instrument), 어머니의 언어통제 측정은 도혜숙(1997)의 언어통제 설문지를 사용하였다. 화용언어능력은 박민아(2018)가 연구에서 사용한 학령전기 아동 화용언어 체크리스트(children‘s pragmatic language checklist–preschool; CPLC-P)를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
유례없는 COVID-19 팬더믹의 장기화로 자녀들이 대부분의 시간을 가정에서 보내면서 부모의 양육태도나 역할에 따라 자녀가 받는 영향력이 그 어느 시기보다 중요해졌다. 특히 어머니가 사용하는 행동과 말투는 자녀의 화용언어에 직접적인 영향을 미칠 수 있다. 이에 본 연구에서는 어머니의 양육태도와 언어통제 유형에 따라 자녀의 화용언어능력에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상에는 만 4세에서 6세의 자녀를 둔 어머니를 양육태도 유형(애정-자율, 애정-통제, 거부-애정, 거부-통제)별로 각 21명씩, 언어통제 유형(명령 지향적, 지위 지향적, 인성 지향적)별로 각 28명씩 나누어 최종적으로 84명의 연구 대상을 선정 하였다. 어머니의 양육태도 측정은 최유경(1999)의 MBRI(maternal behavior research instrument), 어머니의 언어통제 측정은 도혜숙(1997)의 언어통제 설문지를 사용하였다. 화용언어능력은 박민아(2018)가 연구에서 사용한 학령전기 아동 화용언어 체크리스트(children‘s pragmatic language checklist–preschool; CPLC-P)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS(23.0)을 이용하여 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였고 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육태도 유형별 화용언어 총점은 애정-자율 유형에서 가장 높은 점수를 보였고, 거부-통제 유형이 가장 낮은 점수를 보였다. 어머니의 양육태도가 애정-자율 유형 일 때는 비구어적 의사소통 영역의 점수가 가장 높았으며, 애정-통제 유형일 때는 의사소통 의도 영역의 점수가 가장 높았다. 둘째, 어머니의 언어통제 유형에 따른 화용언어 점수는 인성 지향적, 지위 지향적, 명령 지향적 순서로 자녀의 화용언어 점수가 낮게 나타났다. 인성 지향적 유형 일 때는 의사소통 의도 영역의 점수가 가장 높았으며, 명령 지향적 유형 일 때는 상황에 따른 조절과 적용 영역의 점수가 가장 낮았다. 위와 같은 연구 결과를 통해 어머니의 애정적이고 자율적인 양육태도 및 인성 지향적 언어통제는 학령전기 자녀의 화용언어 전반에 긍정적 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 부모지원 프로 그램을 통해 어머니는 애정-자율 및 인성 지향적 언어를 사용하는 것을 배울 필요가 있다.
유례없는 COVID-19 팬더믹의 장기화로 자녀들이 대부분의 시간을 가정에서 보내면서 부모의 양육태도나 역할에 따라 자녀가 받는 영향력이 그 어느 시기보다 중요해졌다. 특히 어머니가 사용하는 행동과 말투는 자녀의 화용언어에 직접적인 영향을 미칠 수 있다. 이에 본 연구에서는 어머니의 양육태도와 언어통제 유형에 따라 자녀의 화용언어능력에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상에는 만 4세에서 6세의 자녀를 둔 어머니를 양육태도 유형(애정-자율, 애정-통제, 거부-애정, 거부-통제)별로 각 21명씩, 언어통제 유형(명령 지향적, 지위 지향적, 인성 지향적)별로 각 28명씩 나누어 최종적으로 84명의 연구 대상을 선정 하였다. 어머니의 양육태도 측정은 최유경(1999)의 MBRI(maternal behavior research instrument), 어머니의 언어통제 측정은 도혜숙(1997)의 언어통제 설문지를 사용하였다. 화용언어능력은 박민아(2018)가 연구에서 사용한 학령전기 아동 화용언어 체크리스트(children‘s pragmatic language checklist–preschool; CPLC-P)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS(23.0)을 이용하여 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였고 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육태도 유형별 화용언어 총점은 애정-자율 유형에서 가장 높은 점수를 보였고, 거부-통제 유형이 가장 낮은 점수를 보였다. 어머니의 양육태도가 애정-자율 유형 일 때는 비구어적 의사소통 영역의 점수가 가장 높았으며, 애정-통제 유형일 때는 의사소통 의도 영역의 점수가 가장 높았다. 둘째, 어머니의 언어통제 유형에 따른 화용언어 점수는 인성 지향적, 지위 지향적, 명령 지향적 순서로 자녀의 화용언어 점수가 낮게 나타났다. 인성 지향적 유형 일 때는 의사소통 의도 영역의 점수가 가장 높았으며, 명령 지향적 유형 일 때는 상황에 따른 조절과 적용 영역의 점수가 가장 낮았다. 위와 같은 연구 결과를 통해 어머니의 애정적이고 자율적인 양육태도 및 인성 지향적 언어통제는 학령전기 자녀의 화용언어 전반에 긍정적 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 부모지원 프로 그램을 통해 어머니는 애정-자율 및 인성 지향적 언어를 사용하는 것을 배울 필요가 있다.
The role of a mother in the family is important. Especially, the coronavirus disease (COVID-19) pandemic has caused an unprecedented crisis in all areas. This emergency has led to the massive closure of face-to-face activities of educational institutions in more than 190 countries in order to preven...
The role of a mother in the family is important. Especially, the coronavirus disease (COVID-19) pandemic has caused an unprecedented crisis in all areas. This emergency has led to the massive closure of face-to-face activities of educational institutions in more than 190 countries in order to prevent the spread of the virus and mitigate its impact. This has led children’s education to be conducted by parents. Because of this, many home-educated families use less formal, more personalized methods of learning language. So mother's role in raising a child is very important then usual. The purpose of this study was to examine in the relationship between a mother’s parenting attitude and the level of children’s pragmatic language with preschoolers aged from 4years old to 6years old. As well as the relationship between a mother’s verbal control pattern type and the level of children’s pragmatic language. The subjects of this study were participated in 186 mothers of 4years old to 6years old by internet. The final subjects were collected for an analysis. Four pattern (affectional-autonomic, affectional-controlling, rejecting -autonomic, rejecting-controlling) of mother’s parenting attitude were composed of 21 people each and three pattern(imperative, position-oriented, person-oriented) of mother’s verbal control were composed of 28 people each. A total of 84 were used as final analysis data. The subjects fill in a children pragmatic language checklist -preschool(CPLC-P) to examine the pragmatic language abilities of each children. The mother who wrote the CPLC-P was observed enough time for their children’s speech –language. The collected data was analyzed for the relationship between mother’s parenting attitude pattern and the level of children’s pragmatic language and the relationship between mother’s verbal control pattern and the level of children’s pragmatic language. The main results are as follows. First, after examining the relationship between mother’s parenting attitude and children’s pragmatic language, among mother’s parenting attitude, affectional-autonomic pattern had the highest grade with pragmatic language. and rejecting-controlling pattern had the lowest grade with pragmatic language. Among sub-categories of CPLC-P, communication intention gained the highest grade in affectional-autonomic pattern of mother’s parenting attitude and non-verbal communication gained high grade in affectional-controlling pattern of mother’s parenting attitude. Second, After examining the relationship between a mother’s verbal control pattern and children’s pragmatic language, among mother’s verbal control pattern, person-oriented pattern gained the highest grade in order. Position- oriented pattern gained second the highest grade in order. Imperative pattern gained low grade in order. Among sub-categories of CPLC-P, communication intention gained the highest grade in personal-oriented pattern and situational variation gained the lowest grade in imperative pattern of mother’s verbal control pattern. Through this study, we confirmed that a mother’s parenting attitude and mother’s verbal control pattern have an effect on children’s pragmatic language. We have confidence that mothers have a positive attitude and tender words in raise the children, the possibility of improvement of children’s pragmatic language.
The role of a mother in the family is important. Especially, the coronavirus disease (COVID-19) pandemic has caused an unprecedented crisis in all areas. This emergency has led to the massive closure of face-to-face activities of educational institutions in more than 190 countries in order to prevent the spread of the virus and mitigate its impact. This has led children’s education to be conducted by parents. Because of this, many home-educated families use less formal, more personalized methods of learning language. So mother's role in raising a child is very important then usual. The purpose of this study was to examine in the relationship between a mother’s parenting attitude and the level of children’s pragmatic language with preschoolers aged from 4years old to 6years old. As well as the relationship between a mother’s verbal control pattern type and the level of children’s pragmatic language. The subjects of this study were participated in 186 mothers of 4years old to 6years old by internet. The final subjects were collected for an analysis. Four pattern (affectional-autonomic, affectional-controlling, rejecting -autonomic, rejecting-controlling) of mother’s parenting attitude were composed of 21 people each and three pattern(imperative, position-oriented, person-oriented) of mother’s verbal control were composed of 28 people each. A total of 84 were used as final analysis data. The subjects fill in a children pragmatic language checklist -preschool(CPLC-P) to examine the pragmatic language abilities of each children. The mother who wrote the CPLC-P was observed enough time for their children’s speech –language. The collected data was analyzed for the relationship between mother’s parenting attitude pattern and the level of children’s pragmatic language and the relationship between mother’s verbal control pattern and the level of children’s pragmatic language. The main results are as follows. First, after examining the relationship between mother’s parenting attitude and children’s pragmatic language, among mother’s parenting attitude, affectional-autonomic pattern had the highest grade with pragmatic language. and rejecting-controlling pattern had the lowest grade with pragmatic language. Among sub-categories of CPLC-P, communication intention gained the highest grade in affectional-autonomic pattern of mother’s parenting attitude and non-verbal communication gained high grade in affectional-controlling pattern of mother’s parenting attitude. Second, After examining the relationship between a mother’s verbal control pattern and children’s pragmatic language, among mother’s verbal control pattern, person-oriented pattern gained the highest grade in order. Position- oriented pattern gained second the highest grade in order. Imperative pattern gained low grade in order. Among sub-categories of CPLC-P, communication intention gained the highest grade in personal-oriented pattern and situational variation gained the lowest grade in imperative pattern of mother’s verbal control pattern. Through this study, we confirmed that a mother’s parenting attitude and mother’s verbal control pattern have an effect on children’s pragmatic language. We have confidence that mothers have a positive attitude and tender words in raise the children, the possibility of improvement of children’s pragmatic language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.