항공사 기내방송은 항공 승객에게 비행 중 필요한 정보 제공을 통해 승객의 정보 욕구를 충족시키기도 하지만, 비정상 상황 시에는 안전활동 관련 통제수단으로 활용되는 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이를 통해 승객의 안전하고 편안한 항공 여행 제공을 통한 고객 만족이 바로 항공사 기내방송의 목적이라 할 수 있다. 항공사는 고품질의 기내방송 제공을 위해 기내방송 역량을 객실승무원 인사평가 항목으로 두고 있다. 항공사는 고객에게 좋은 평가를 받기 위해 객실승무원에게 기내방송 교육프로그램을 제공하고 있고, 객실승무원은 회사로부터 좋은 평가를 받기 위해 기내방송 교육프로그램에 참여하고 있다. 그러나 항공사와 객실승무원에게 중요한 부분을 차지하고 있는 기내방송과 기내방송 교육프로그램에 대한 학문적인 연구는 전무한 실정이다. 본 연구는 기내방송 교육프로그램이 교육학 분야 연구에서 성공의 열쇠라 불리는 ...
항공사 기내방송은 항공 승객에게 비행 중 필요한 정보 제공을 통해 승객의 정보 욕구를 충족시키기도 하지만, 비정상 상황 시에는 안전활동 관련 통제수단으로 활용되는 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이를 통해 승객의 안전하고 편안한 항공 여행 제공을 통한 고객 만족이 바로 항공사 기내방송의 목적이라 할 수 있다. 항공사는 고품질의 기내방송 제공을 위해 기내방송 역량을 객실승무원 인사평가 항목으로 두고 있다. 항공사는 고객에게 좋은 평가를 받기 위해 객실승무원에게 기내방송 교육프로그램을 제공하고 있고, 객실승무원은 회사로부터 좋은 평가를 받기 위해 기내방송 교육프로그램에 참여하고 있다. 그러나 항공사와 객실승무원에게 중요한 부분을 차지하고 있는 기내방송과 기내방송 교육프로그램에 대한 학문적인 연구는 전무한 실정이다. 본 연구는 기내방송 교육프로그램이 교육학 분야 연구에서 성공의 열쇠라 불리는 그릿(Grit)을 통해 객실승무원 개인적 차원으로 자기효능감과 교육성취감에 영향을 주고, 종사자의 긍정적 영향이 결국에 기업적 차원의 서비스생산성에 유의한 영향을 주고 있는지 그 상관관계를 밝히는 연구이다. 연구 결과, 기내방송 교육프로그램의 ‘교육내용’은 그릿(Grit)의 두 하부요인인‘노력지속’과 ‘흥미유지’에 모두 유의미한 영향이 있었지만, ‘교수역량’은 ‘노력지속’만 유의미한 영향이 있을 뿐, ‘흥미유지’에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 그릿(Grit)은 ‘노력지속’과 ‘흥미유지’모두 자기효능감에 유의한 영향이 있었지만, 교육성취도에 있어 역시‘흥미유지’와의 관계는 지지가 되지 않았다. 아울러, 자기효능감과 교육성취도, 자기효능감과 서비스생산성, 교육성취도와 서비스생산성 간의 상관관계는 모두 정(+)의 영향이 있었다. 본 연구는 항공사와 객실승무원을 대상으로 한 연구 중 기내방송과 기내방송 교육프로그램 관련 연구를 최초로 시도했다는 점과 국내에 개념이 도입된 지 얼마 되지 않아 연구가 부족했던 성인 대상 학업적 그릿(Grit)을 적용하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 본 연구는 그릿(Grit)의 하부요인 중 ‘흥미유지’는 다른 변인들과 영향관계에 있지 않는다는 다수의 선행연구 결과를 지지한다는 점과 기내방송 교육프로그램이 객실승무원 개인과 항공사 기업에 모두 긍정적인 효과를 가져온다는 학술적이고 실무적인 시사점을 제공한다는 점에서 의미 있는 연구라 할 수 있다.
항공사 기내방송은 항공 승객에게 비행 중 필요한 정보 제공을 통해 승객의 정보 욕구를 충족시키기도 하지만, 비정상 상황 시에는 안전활동 관련 통제수단으로 활용되는 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이를 통해 승객의 안전하고 편안한 항공 여행 제공을 통한 고객 만족이 바로 항공사 기내방송의 목적이라 할 수 있다. 항공사는 고품질의 기내방송 제공을 위해 기내방송 역량을 객실승무원 인사평가 항목으로 두고 있다. 항공사는 고객에게 좋은 평가를 받기 위해 객실승무원에게 기내방송 교육프로그램을 제공하고 있고, 객실승무원은 회사로부터 좋은 평가를 받기 위해 기내방송 교육프로그램에 참여하고 있다. 그러나 항공사와 객실승무원에게 중요한 부분을 차지하고 있는 기내방송과 기내방송 교육프로그램에 대한 학문적인 연구는 전무한 실정이다. 본 연구는 기내방송 교육프로그램이 교육학 분야 연구에서 성공의 열쇠라 불리는 그릿(Grit)을 통해 객실승무원 개인적 차원으로 자기효능감과 교육성취감에 영향을 주고, 종사자의 긍정적 영향이 결국에 기업적 차원의 서비스생산성에 유의한 영향을 주고 있는지 그 상관관계를 밝히는 연구이다. 연구 결과, 기내방송 교육프로그램의 ‘교육내용’은 그릿(Grit)의 두 하부요인인‘노력지속’과 ‘흥미유지’에 모두 유의미한 영향이 있었지만, ‘교수역량’은 ‘노력지속’만 유의미한 영향이 있을 뿐, ‘흥미유지’에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한, 그릿(Grit)은 ‘노력지속’과 ‘흥미유지’모두 자기효능감에 유의한 영향이 있었지만, 교육성취도에 있어 역시‘흥미유지’와의 관계는 지지가 되지 않았다. 아울러, 자기효능감과 교육성취도, 자기효능감과 서비스생산성, 교육성취도와 서비스생산성 간의 상관관계는 모두 정(+)의 영향이 있었다. 본 연구는 항공사와 객실승무원을 대상으로 한 연구 중 기내방송과 기내방송 교육프로그램 관련 연구를 최초로 시도했다는 점과 국내에 개념이 도입된 지 얼마 되지 않아 연구가 부족했던 성인 대상 학업적 그릿(Grit)을 적용하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 본 연구는 그릿(Grit)의 하부요인 중 ‘흥미유지’는 다른 변인들과 영향관계에 있지 않는다는 다수의 선행연구 결과를 지지한다는 점과 기내방송 교육프로그램이 객실승무원 개인과 항공사 기업에 모두 긍정적인 효과를 가져온다는 학술적이고 실무적인 시사점을 제공한다는 점에서 의미 있는 연구라 할 수 있다.
In-flight Announcements satisfy passengers' information needs by providing information necessary for flight to airline passengers, and also plays a very important role in being used as a control measure related to safety activities in abnormal situations. Providing customer satisfaction through prov...
In-flight Announcements satisfy passengers' information needs by providing information necessary for flight to airline passengers, and also plays a very important role in being used as a control measure related to safety activities in abnormal situations. Providing customer satisfaction through providing passengers' safe and comfortable air travel is the purpose of In-flight Announcements. In order to provide high-quality In-flight Announcements, airlines use in-flight broadcast capabilities as an part of personnel evaluations for cabin crew. In order to receive positive reviews from customers, airlines are providing In-flight broadcasting training programs to cabin crew, and cabin crew members are participating these in In-flight Announcement training programs to receive good reviews from the company. However, there is no empirical research on the In-flight Announcement and In-flight Announcement training programs, that are considered important to both airlines and cabin crew. This study examines whether the In-flight Announcement training programs affects self-efficacy and educational achievement at the individual level of the cabin crew, and whether the positive influence of the individual has a significant effect on the service productivity at the corporate level. In addition, this study investigates the effect of Grit, which is called the key to success in the recent pedagogy field, on the relationship between In-flight Announcement training programs and results. As a result of the study, the ‘education content’ of the In-flight Announcement(PA) training programs had a significant effect on both ‘perseverance of effort’ and ‘consistency of interests’, which are key aspects of the Grit pedagogy. However, 'teaching competency' had a positive (+) effect only on ‘perseverance of effort’, and did not have a significant effect on ‘consistency of interests’. In addition, Grit had a significant effect on self-efficacy in both sub-factors, but the relationship with ‘consistency of interests’ in educational achievement was not supported. And the correlation between self-efficacy and educational achievement, self-efficacy and service productivity, and educational achievement and service productivity were all positive (+). This study is significant in that it was the first to examine In-flight Announcement and In-flight Announcement training programs. It is also significant in that it applied the theory of academic Grit, which has lacked significant study, especially regarding its effects on adult populations, since its introduction in Korea. In addition, this study is meaningful in that the ‘consistency of interests’, a sub-factor of Grit, supports the results of a number of previous studies that do not have an influence relationship with other variables, as well as academic and practical implications that the In-flight Announcement training programs have a positive effect on both individual cabin crews and airline companies.
In-flight Announcements satisfy passengers' information needs by providing information necessary for flight to airline passengers, and also plays a very important role in being used as a control measure related to safety activities in abnormal situations. Providing customer satisfaction through providing passengers' safe and comfortable air travel is the purpose of In-flight Announcements. In order to provide high-quality In-flight Announcements, airlines use in-flight broadcast capabilities as an part of personnel evaluations for cabin crew. In order to receive positive reviews from customers, airlines are providing In-flight broadcasting training programs to cabin crew, and cabin crew members are participating these in In-flight Announcement training programs to receive good reviews from the company. However, there is no empirical research on the In-flight Announcement and In-flight Announcement training programs, that are considered important to both airlines and cabin crew. This study examines whether the In-flight Announcement training programs affects self-efficacy and educational achievement at the individual level of the cabin crew, and whether the positive influence of the individual has a significant effect on the service productivity at the corporate level. In addition, this study investigates the effect of Grit, which is called the key to success in the recent pedagogy field, on the relationship between In-flight Announcement training programs and results. As a result of the study, the ‘education content’ of the In-flight Announcement(PA) training programs had a significant effect on both ‘perseverance of effort’ and ‘consistency of interests’, which are key aspects of the Grit pedagogy. However, 'teaching competency' had a positive (+) effect only on ‘perseverance of effort’, and did not have a significant effect on ‘consistency of interests’. In addition, Grit had a significant effect on self-efficacy in both sub-factors, but the relationship with ‘consistency of interests’ in educational achievement was not supported. And the correlation between self-efficacy and educational achievement, self-efficacy and service productivity, and educational achievement and service productivity were all positive (+). This study is significant in that it was the first to examine In-flight Announcement and In-flight Announcement training programs. It is also significant in that it applied the theory of academic Grit, which has lacked significant study, especially regarding its effects on adult populations, since its introduction in Korea. In addition, this study is meaningful in that the ‘consistency of interests’, a sub-factor of Grit, supports the results of a number of previous studies that do not have an influence relationship with other variables, as well as academic and practical implications that the In-flight Announcement training programs have a positive effect on both individual cabin crews and airline companies.
주제어
#기내방송, 기내방송 교육프로그램, 그릿, 자기효능감, 교육성취도, 서비스생산성, In-flight Announcement, In-flight Announcement training programs, Grit, Self-efficacy, Educational achievement, Service productivity
학위논문 정보
저자
임수이
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
이계희
발행연도
2021
총페이지
viii, 152 p.
키워드
기내방송, 기내방송 교육프로그램, 그릿, 자기효능감, 교육성취도, 서비스생산성, In-flight Announcement, In-flight Announcement training programs, Grit, Self-efficacy, Educational achievement, Service productivity
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