현대 사회의 지속적인 발전과 더불어 젊은이들은 입는 것에 대한 욕구와 이를 표현하고자 하는 욕구는 많지만, 복식 어휘의 결핍으로 실생활에서 어려움을 겪는다. 따라서 한국어 교육과 복식 문화 교육이 함께 어우러지는 언어 교육을 실행하기 위해서는 특히 어휘 교육이 필요하다. 이에 본 연구에서는 한국에서 생활하고 있는 외국인 유학생들이 실생활에서 복식 관련 어휘를 상황에 맞게 잘 이해하고 표현 가능하도록 하기 위함에서부터 출발하게 되었으며, 이러한 문제 제기를 시작으로 실제 데이터 자료를 통해 복식 관련 어휘를 목록화하고 이와 더불어 현행 한국어 교재에서의 복식 어휘를 살펴 최종 복식 어휘 목록을 구축하여 그 결과를 한국어 교육에 적용하고자 한다. 본 논문에서 논의 되는 각 장의 내용을 정리하면 다음과 같다. 1장에서는 연구 필요성 및 목적, 선행 연구 및 연구 방법에 대한 내용을 서술한다. 2장에서는 이론적 배경으로 의미장과 어휘 교육, 그리고 ...
현대 사회의 지속적인 발전과 더불어 젊은이들은 입는 것에 대한 욕구와 이를 표현하고자 하는 욕구는 많지만, 복식 어휘의 결핍으로 실생활에서 어려움을 겪는다. 따라서 한국어 교육과 복식 문화 교육이 함께 어우러지는 언어 교육을 실행하기 위해서는 특히 어휘 교육이 필요하다. 이에 본 연구에서는 한국에서 생활하고 있는 외국인 유학생들이 실생활에서 복식 관련 어휘를 상황에 맞게 잘 이해하고 표현 가능하도록 하기 위함에서부터 출발하게 되었으며, 이러한 문제 제기를 시작으로 실제 데이터 자료를 통해 복식 관련 어휘를 목록화하고 이와 더불어 현행 한국어 교재에서의 복식 어휘를 살펴 최종 복식 어휘 목록을 구축하여 그 결과를 한국어 교육에 적용하고자 한다. 본 논문에서 논의 되는 각 장의 내용을 정리하면 다음과 같다. 1장에서는 연구 필요성 및 목적, 선행 연구 및 연구 방법에 대한 내용을 서술한다. 2장에서는 이론적 배경으로 의미장과 어휘 교육, 그리고 빅 데이터 개념 및 활용 방법과 기초어휘와 기본어휘를 연구를 통해 살펴보고 어휘 선정 기준에 대해 제시한다. 3장에서는 연구의 본론 부분으로 복식 관련 어휘 수집 방법으로 웹 사이트에서 실제 자료를 수집하여 빅 데이터화하였다. 먼저 자료 수집을 위해 ‘텍스톰(TEXTOM)’과 ‘빅카인즈(BIG KINDS)’를 활용하였으며, 수집 기간은 2019년9월1일 ~ 2020년8월31일까지 총1년을 단위로 설정하였다. 이에 수집 대상은 복식 관련 어휘이므로 체언과 용언의 고빈도 어휘를 추출한 후, 어휘 간의 연관성을 파악하기 위해 시각적 자료를 제시하고자 R프로그램을 사용하여 분석결과를 제시한다. 4장에서는 3장에서 빅 데이터를 기반으로 제시된 복식 관련 고빈도 어휘와 국제통용 한국어 표준 모형의 복식 어휘, 그리고 현행 한국어 교재에서의 복식 어휘를 고찰하여 실제 데이터 자료와 어떠한 차이점과 문제점이 있는지 살펴보고 제시한다. 5장에서는 목록화한 복식 관련 어휘를 바탕으로 외국인을 위한 복식 어휘 목록을 최종적으로 제시하고 이와 관련된 교육 방안을 구축한다. 6장에서는 결론 부분으로 본 연구의 내용을 요약하고 연구의 의의와 한계점을 밝히고 마무리한다.
현대 사회의 지속적인 발전과 더불어 젊은이들은 입는 것에 대한 욕구와 이를 표현하고자 하는 욕구는 많지만, 복식 어휘의 결핍으로 실생활에서 어려움을 겪는다. 따라서 한국어 교육과 복식 문화 교육이 함께 어우러지는 언어 교육을 실행하기 위해서는 특히 어휘 교육이 필요하다. 이에 본 연구에서는 한국에서 생활하고 있는 외국인 유학생들이 실생활에서 복식 관련 어휘를 상황에 맞게 잘 이해하고 표현 가능하도록 하기 위함에서부터 출발하게 되었으며, 이러한 문제 제기를 시작으로 실제 데이터 자료를 통해 복식 관련 어휘를 목록화하고 이와 더불어 현행 한국어 교재에서의 복식 어휘를 살펴 최종 복식 어휘 목록을 구축하여 그 결과를 한국어 교육에 적용하고자 한다. 본 논문에서 논의 되는 각 장의 내용을 정리하면 다음과 같다. 1장에서는 연구 필요성 및 목적, 선행 연구 및 연구 방법에 대한 내용을 서술한다. 2장에서는 이론적 배경으로 의미장과 어휘 교육, 그리고 빅 데이터 개념 및 활용 방법과 기초어휘와 기본어휘를 연구를 통해 살펴보고 어휘 선정 기준에 대해 제시한다. 3장에서는 연구의 본론 부분으로 복식 관련 어휘 수집 방법으로 웹 사이트에서 실제 자료를 수집하여 빅 데이터화하였다. 먼저 자료 수집을 위해 ‘텍스톰(TEXTOM)’과 ‘빅카인즈(BIG KINDS)’를 활용하였으며, 수집 기간은 2019년9월1일 ~ 2020년8월31일까지 총1년을 단위로 설정하였다. 이에 수집 대상은 복식 관련 어휘이므로 체언과 용언의 고빈도 어휘를 추출한 후, 어휘 간의 연관성을 파악하기 위해 시각적 자료를 제시하고자 R프로그램을 사용하여 분석결과를 제시한다. 4장에서는 3장에서 빅 데이터를 기반으로 제시된 복식 관련 고빈도 어휘와 국제통용 한국어 표준 모형의 복식 어휘, 그리고 현행 한국어 교재에서의 복식 어휘를 고찰하여 실제 데이터 자료와 어떠한 차이점과 문제점이 있는지 살펴보고 제시한다. 5장에서는 목록화한 복식 관련 어휘를 바탕으로 외국인을 위한 복식 어휘 목록을 최종적으로 제시하고 이와 관련된 교육 방안을 구축한다. 6장에서는 결론 부분으로 본 연구의 내용을 요약하고 연구의 의의와 한계점을 밝히고 마무리한다.
With the continuous development of the modern society, young people have many desires to wear and express their desires, but they suffer from a lack of vocabulary in the real life. Therefore, vocabulary education is especially necessary to implement language education in which Korean language educat...
With the continuous development of the modern society, young people have many desires to wear and express their desires, but they suffer from a lack of vocabulary in the real life. Therefore, vocabulary education is especially necessary to implement language education in which Korean language education and costume culture education are harmonized together. Therefore, in this study, we started from the purpose of making it possible for international students living in Korea to understand and express vocabulary related to clothing in real life in real life. In addition, we will examine the vocabulary of costumes in current Korean textbooks, build a final list of vocabulary words, and apply the results to Korean language education. The contents of each chapter discussed in this paper are summarized as follows. In Chapter 1, the necessity and purpose of the study, prior studies and research methods are described. Chapter 2 examines concepts and methods, basic and basic vocabulary related to meaning field and vocabulary education, and big data as theoretical backgrounds through research, and suggests vocabulary selection criteria. In Chapter 3, as the main part of the study, the actual data from the web site were collected and converted into big data as a method of collecting vocabulary related to clothing. First,'TEXTOM' and'BIG KINDS' were used to collect data, and the collection period was set in units of a total of 1 year from September 1, 2019 to August 31, 2020. . Therefore, since the collection target is vocabulary related to costume, high frequency vocabulary of body language and verbal language was extracted, and the analysis result was presented using R program to present visual data to understand the relationship between vocabulary. In Chapter 4, we examine the high frequency vocabulary related to costumes presented based on big data in Chapter 3, the costume vocabulary of the international standard Korean model, and the vocabulary of costumes in the current Korean textbooks to see what differences and problems exist with the actual data. present. In Chapter 5, based on the listed vocabulary related to clothing, a list of vocabulary for international students is finally presented, and related educational measures are established. In Chapter 6, the contents of this study are summarized as a conclusion, and the significance and limitations of the study are clarified and concluded.
With the continuous development of the modern society, young people have many desires to wear and express their desires, but they suffer from a lack of vocabulary in the real life. Therefore, vocabulary education is especially necessary to implement language education in which Korean language education and costume culture education are harmonized together. Therefore, in this study, we started from the purpose of making it possible for international students living in Korea to understand and express vocabulary related to clothing in real life in real life. In addition, we will examine the vocabulary of costumes in current Korean textbooks, build a final list of vocabulary words, and apply the results to Korean language education. The contents of each chapter discussed in this paper are summarized as follows. In Chapter 1, the necessity and purpose of the study, prior studies and research methods are described. Chapter 2 examines concepts and methods, basic and basic vocabulary related to meaning field and vocabulary education, and big data as theoretical backgrounds through research, and suggests vocabulary selection criteria. In Chapter 3, as the main part of the study, the actual data from the web site were collected and converted into big data as a method of collecting vocabulary related to clothing. First,'TEXTOM' and'BIG KINDS' were used to collect data, and the collection period was set in units of a total of 1 year from September 1, 2019 to August 31, 2020. . Therefore, since the collection target is vocabulary related to costume, high frequency vocabulary of body language and verbal language was extracted, and the analysis result was presented using R program to present visual data to understand the relationship between vocabulary. In Chapter 4, we examine the high frequency vocabulary related to costumes presented based on big data in Chapter 3, the costume vocabulary of the international standard Korean model, and the vocabulary of costumes in the current Korean textbooks to see what differences and problems exist with the actual data. present. In Chapter 5, based on the listed vocabulary related to clothing, a list of vocabulary for international students is finally presented, and related educational measures are established. In Chapter 6, the contents of this study are summarized as a conclusion, and the significance and limitations of the study are clarified and concluded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.