본 고는 초등 방과 후 학교 국악관현악단의 해금 지도안을 연구한 논문이다. 이경섭 작곡의 국악관현악곡 <멋으로 사는 세상>의 해금선율을 중심으로 15차시에 걸쳐 단계적으로 차시별 학습 방법이 담긴 지도안을 연구하였으며 결과는 다음과 같다.
첫째, 1차시 <해금 알아보기> 학습을 통해 해금과 친밀감을 높이고 연주에 앞서 해금의 전반적인 이해를 높일 수 있는 계기를 마련하였다. 둘째, 2차시 <해금...
본 고는 초등 방과 후 학교 국악관현악단의 해금 지도안을 연구한 논문이다. 이경섭 작곡의 국악관현악곡 <멋으로 사는 세상>의 해금선율을 중심으로 15차시에 걸쳐 단계적으로 차시별 학습 방법이 담긴 지도안을 연구하였으며 결과는 다음과 같다.
첫째, 1차시 <해금 알아보기> 학습을 통해 해금과 친밀감을 높이고 연주에 앞서 해금의 전반적인 이해를 높일 수 있는 계기를 마련하였다. 둘째, 2차시 <해금의 운궁법 익히기>를 통해 본 연구자가 개발한 학습활동지로 활 쓰기를 학습하여 실제 이뤄질 연주 수업 이전에 해금의 운궁법 습득에 많은 도움이 되도록 하였다. 셋째, 3차시 <해금의 조현법 익히기> 학습을 통해 해금의 조현법에 대해 이해하고, 스마트폰의 조율앱을 학습 도구로 사용하여 올바르게 조현하고 확인할 수 있게 되었다. 넷째, 4차시 <e♭˝ 포지션>, 5차시 <f ́ 포지션>, 6차시 <b♭ ́ 포지션>의 운지법 익히기 학습을 통해 <멋으로 사는 세상>의 해금선율 연주에 사용된 세 가지 각 운지법과 포지션을 연습하여 정확한 음을 낼 수 있게 하였다. 다섯째, 7차시 <멋으로 사는 세상 감상하기> 학습을 통해 실제 연주 수업에 앞서 <멋으로 사는 세상>을 감상하며 간접적으로 연주를 체험하는 시간을 가지며 학습의 동기를 유도하였다. 여섯째, 8차시부터 14차시에서는 <멋으로 사는 세상> 학습을 통해 해금선율을 포지션에 맞게 이동하고, 음정, 박자, 리듬 그리고 템포에 맞게 연주할 수 있도록 하였다. 마지막 15차시 <멋으로 사는 세상 전 악장 복습하기> 학습을 통해 최종 학습하여 학생들은 하나의 곡을 완성했다는 성취감을 느끼고 친구들과의 합주를 통해 협동심과 책임감의 중요성을 느낄 수 있도록 하였다.
본 연구를 토대로 초등학교의 방과 후 학교 프로그램을 활용한 해금 지도안 연구와 국악관현악단의 해금 교육 활성화가 지속적으로 이루어지길 기대한다.
본 고는 초등 방과 후 학교 국악관현악단의 해금 지도안을 연구한 논문이다. 이경섭 작곡의 국악관현악곡 <멋으로 사는 세상>의 해금선율을 중심으로 15차시에 걸쳐 단계적으로 차시별 학습 방법이 담긴 지도안을 연구하였으며 결과는 다음과 같다.
첫째, 1차시 <해금 알아보기> 학습을 통해 해금과 친밀감을 높이고 연주에 앞서 해금의 전반적인 이해를 높일 수 있는 계기를 마련하였다. 둘째, 2차시 <해금의 운궁법 익히기>를 통해 본 연구자가 개발한 학습활동지로 활 쓰기를 학습하여 실제 이뤄질 연주 수업 이전에 해금의 운궁법 습득에 많은 도움이 되도록 하였다. 셋째, 3차시 <해금의 조현법 익히기> 학습을 통해 해금의 조현법에 대해 이해하고, 스마트폰의 조율앱을 학습 도구로 사용하여 올바르게 조현하고 확인할 수 있게 되었다. 넷째, 4차시 <e♭˝ 포지션>, 5차시 <f ́ 포지션>, 6차시 <b♭ ́ 포지션>의 운지법 익히기 학습을 통해 <멋으로 사는 세상>의 해금선율 연주에 사용된 세 가지 각 운지법과 포지션을 연습하여 정확한 음을 낼 수 있게 하였다. 다섯째, 7차시 <멋으로 사는 세상 감상하기> 학습을 통해 실제 연주 수업에 앞서 <멋으로 사는 세상>을 감상하며 간접적으로 연주를 체험하는 시간을 가지며 학습의 동기를 유도하였다. 여섯째, 8차시부터 14차시에서는 <멋으로 사는 세상> 학습을 통해 해금선율을 포지션에 맞게 이동하고, 음정, 박자, 리듬 그리고 템포에 맞게 연주할 수 있도록 하였다. 마지막 15차시 <멋으로 사는 세상 전 악장 복습하기> 학습을 통해 최종 학습하여 학생들은 하나의 곡을 완성했다는 성취감을 느끼고 친구들과의 합주를 통해 협동심과 책임감의 중요성을 느낄 수 있도록 하였다.
본 연구를 토대로 초등학교의 방과 후 학교 프로그램을 활용한 해금 지도안 연구와 국악관현악단의 해금 교육 활성화가 지속적으로 이루어지길 기대한다.
The purpose of this study was to research into a Haegeum teaching guide for the elementary students’ traditional music orchestra after school. For this purpose, the researcher sampled composed by Lee, Kyung Seop and thereby, developed a phased 15-session haegeum teaching guide, focusing on Lee’s ha...
The purpose of this study was to research into a Haegeum teaching guide for the elementary students’ traditional music orchestra after school. For this purpose, the researcher sampled composed by Lee, Kyung Seop and thereby, developed a phased 15-session haegeum teaching guide, focusing on Lee’s haegeum melody. The results of this study can be summarized as follows.
First, at the first session , students would be encouraged to be familiar with haegeum, comprehending the traditional music instrument at large. Secondly, at the second session , students would be urged to practice using the bow. The second session was designed to help students acquire the skill of using the haegeum bow. Thirdly, at the third session , students would be obliged to understand the accordatura of haegeum and use the smart phone tuning application as a learning tool to tune the instrument. Fourthly, at the fourth session, students would be urged to learn about such fingering methods as . At the fifth and sixth sessions, they would be urged to learn about and , respectively. All in all, they would be able to play haegeum melodies precisely for by using such three fingerings and positions. Fifthly, at the seventh session , students would be guided to appreciate the sample piece, experiencing its performance indirectly to be well motivated to learn about haegeum. Sixthly, from the eighth to the fourteenth sessions, students would be able to move according to their positions and play the sample piece with correct tone, beat, rhythm and tempo. Lastly, at the fifteenth session , students would be proud to complete a haegeum work and thereby, would be guided to play haegeum ensemble, feeling a sense of cooperation and responsibility.
It is hoped that this study would be followed up by the future studies on haegeum teaching guides using the after-school programs and thereby, that the education on haegeum would be more and continuously activated.
The purpose of this study was to research into a Haegeum teaching guide for the elementary students’ traditional music orchestra after school. For this purpose, the researcher sampled composed by Lee, Kyung Seop and thereby, developed a phased 15-session haegeum teaching guide, focusing on Lee’s haegeum melody. The results of this study can be summarized as follows.
First, at the first session , students would be encouraged to be familiar with haegeum, comprehending the traditional music instrument at large. Secondly, at the second session , students would be urged to practice using the bow. The second session was designed to help students acquire the skill of using the haegeum bow. Thirdly, at the third session , students would be obliged to understand the accordatura of haegeum and use the smart phone tuning application as a learning tool to tune the instrument. Fourthly, at the fourth session, students would be urged to learn about such fingering methods as . At the fifth and sixth sessions, they would be urged to learn about and , respectively. All in all, they would be able to play haegeum melodies precisely for by using such three fingerings and positions. Fifthly, at the seventh session , students would be guided to appreciate the sample piece, experiencing its performance indirectly to be well motivated to learn about haegeum. Sixthly, from the eighth to the fourteenth sessions, students would be able to move according to their positions and play the sample piece with correct tone, beat, rhythm and tempo. Lastly, at the fifteenth session , students would be proud to complete a haegeum work and thereby, would be guided to play haegeum ensemble, feeling a sense of cooperation and responsibility.
It is hoped that this study would be followed up by the future studies on haegeum teaching guides using the after-school programs and thereby, that the education on haegeum would be more and continuously activated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.