본 연구는 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 유아의 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향에 대한 분석을 위해 충북 청주시에 위치한 유치원, 어린이집, 무용학원에서 창작무용을 배우고 있는 유아의 부모님 350명을 대상으로 자기 기입방법으로 조사를 실시하였다. 그 중 회수되지 않았거나 불성실한 자료로 판단되는 50부는 제외하여 총 300부를 최종 유효 표본으로 선정하여 연구 목적에 맞게 분석하여 이와 같은 결론은 도출하였다. 첫째, 부모가 인식하는 유아의 창작무용 참여 기간, 부모 ...
본 연구는 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 유아의 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향에 대한 분석을 위해 충북 청주시에 위치한 유치원, 어린이집, 무용학원에서 창작무용을 배우고 있는 유아의 부모님 350명을 대상으로 자기 기입방법으로 조사를 실시하였다. 그 중 회수되지 않았거나 불성실한 자료로 판단되는 50부는 제외하여 총 300부를 최종 유효 표본으로 선정하여 연구 목적에 맞게 분석하여 이와 같은 결론은 도출하였다. 첫째, 부모가 인식하는 유아의 창작무용 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여 빈도는 유아 정서발달에 따른 인지 조절의 상관관계를 규명한 결과 정서발달의 경우 유아 창작무용 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도의 경우 유의한 정적인 상관관계를 보였으며, 인지 조절의 경우 유아 창작무용의 부모 관여도, 부모 참여도의 경우 유의한 정적인 상관관계를 보였다. 따라서 정서발달이 높으면 인지 조절도 높아지는 관계가 나타난다. 둘째, 부모가 인식하는 유아의 창작무용 참여기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여빈도에 따른 유아의 정서발달에 미치는 영향을 규명한 결과 창작무용 참여 기간이 정서발달에 미치는 영향에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부모 참여도가 정서발달에 있었으며, 이러한 결과는 창작무용 참여 기간과 부모 참여도가 높으면 정서발달이 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 부모가 인식하는 유아 창작무용의 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여 빈도에 따른 유아의 인지 조절에 미치는 영향을 규명한 결과 부모 참여도가 인지 조절능력에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이러한 결과는 부모 참여도가 유아의 인지 조절에 영향을 미친다고 나타났다. 넷째, 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 유아의 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향을 규명한 결과 유의한 정적인 영향을 미친다고 나타났으며, 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 정서발달이 높으면 유아의 인지 조절에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 정서발달 하위변인에 자기 정서 인식이 높으면, 유아의 인지 조절에 긍정적인 영향을 미친다는 결과를 나타냈다. 이를 종합해보면 유아 창작무용 프로그램은 유아의 정서발달과 인지 조절의 상관관계가 있으며 매우 긍정적인 영향을 알 수 있고, 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여 빈도 요인에 따라 차이가 있었으며, 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 정서발달의 하위변인 자기 정서 조절력과 자기 정서 인식이 높으면, 유아의 인지 조절에 긍정적인 영향을 준다는 연구 결과가 나타났다. 따라서 부모 인식을 통한 유아들의 창작무용에 대해 교육의 창의성, 정서발달, 인지 조절 향상에 영향이 있으며 유아 창작무용과 부모님의 긍정적인 상호작용으로 체계적인 유아 창작무용 교육의 필요성을 나타내 주고 있다. 유아 창작무용을 통한 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향의 중요성에 대해 인식한다면 유아 창작무용에 대한 필요성에 매우 긍정적인 영향을 미칠 것으로 생각한다.
본 연구는 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 유아의 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향에 대한 분석을 위해 충북 청주시에 위치한 유치원, 어린이집, 무용학원에서 창작무용을 배우고 있는 유아의 부모님 350명을 대상으로 자기 기입방법으로 조사를 실시하였다. 그 중 회수되지 않았거나 불성실한 자료로 판단되는 50부는 제외하여 총 300부를 최종 유효 표본으로 선정하여 연구 목적에 맞게 분석하여 이와 같은 결론은 도출하였다. 첫째, 부모가 인식하는 유아의 창작무용 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여 빈도는 유아 정서발달에 따른 인지 조절의 상관관계를 규명한 결과 정서발달의 경우 유아 창작무용 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도의 경우 유의한 정적인 상관관계를 보였으며, 인지 조절의 경우 유아 창작무용의 부모 관여도, 부모 참여도의 경우 유의한 정적인 상관관계를 보였다. 따라서 정서발달이 높으면 인지 조절도 높아지는 관계가 나타난다. 둘째, 부모가 인식하는 유아의 창작무용 참여기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여빈도에 따른 유아의 정서발달에 미치는 영향을 규명한 결과 창작무용 참여 기간이 정서발달에 미치는 영향에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부모 참여도가 정서발달에 있었으며, 이러한 결과는 창작무용 참여 기간과 부모 참여도가 높으면 정서발달이 높아지는 것을 알 수 있었다. 셋째, 부모가 인식하는 유아 창작무용의 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여 빈도에 따른 유아의 인지 조절에 미치는 영향을 규명한 결과 부모 참여도가 인지 조절능력에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이러한 결과는 부모 참여도가 유아의 인지 조절에 영향을 미친다고 나타났다. 넷째, 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 유아의 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향을 규명한 결과 유의한 정적인 영향을 미친다고 나타났으며, 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 정서발달이 높으면 유아의 인지 조절에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 정서발달 하위변인에 자기 정서 인식이 높으면, 유아의 인지 조절에 긍정적인 영향을 미친다는 결과를 나타냈다. 이를 종합해보면 유아 창작무용 프로그램은 유아의 정서발달과 인지 조절의 상관관계가 있으며 매우 긍정적인 영향을 알 수 있고, 참여 기간, 부모 관여도, 부모 참여도, 참여 빈도 요인에 따라 차이가 있었으며, 부모가 인식하는 유아 창작무용을 통한 정서발달의 하위변인 자기 정서 조절력과 자기 정서 인식이 높으면, 유아의 인지 조절에 긍정적인 영향을 준다는 연구 결과가 나타났다. 따라서 부모 인식을 통한 유아들의 창작무용에 대해 교육의 창의성, 정서발달, 인지 조절 향상에 영향이 있으며 유아 창작무용과 부모님의 긍정적인 상호작용으로 체계적인 유아 창작무용 교육의 필요성을 나타내 주고 있다. 유아 창작무용을 통한 정서발달이 인지 조절에 미치는 영향의 중요성에 대해 인식한다면 유아 창작무용에 대한 필요성에 매우 긍정적인 영향을 미칠 것으로 생각한다.
This study conducted a self-written survey of 350 parents of infants who are learning creative dance at kindergartens, daycare centers, and dance academies in Cheongju, North Chungcheong Province, in order to analyze the impact of recognition control by emotional development of infants through infan...
This study conducted a self-written survey of 350 parents of infants who are learning creative dance at kindergartens, daycare centers, and dance academies in Cheongju, North Chungcheong Province, in order to analyze the impact of recognition control by emotional development of infants through infant creative dance recognized by their parents. A total of 300 copies were selected as final effective samples and analyzed according to the purpose of the study, except for 50 copies that were not retrieved or judged to be unfaithful. First, as a result of identifying the correlation between emotional development and cognitive control according to the infant creative dance recognized by parents, emotional development showed significant static correlation in the case of infant creative dance participation period, parental involvement, and parental participation, and cognitive control showed significant static correlation in the case of infant creative dance of parental involvement and parental participation. Therefore, cognitive control increases when emotional development is high. Second, as a result of identifying the impact on the emotional development of infants on the infant’s involvement in creative dance, the period of the infant’s participation, the frequency of the parent’s participation, and the parents’ participation, which the parents perceive, looking at the impact of the period of participation in creative dance on emotional development, it is able to notice that it has a significant static effect. These results showed that the high degree of participation period and the participation of parents in creative dance affect emotional development. Third, as a result of identifying the effect on the cognitive control of the infant according to the participation period, parental involvement, parental participation, and frequency of participation on infant creative dance recognized by parents shows a significant static impact on cognitive control by parental participation, and this result shows that parental participation affects the cognitive control of infants. Fourth, as a result of identifying the impact of emotional development on cognitive control through infant creative dance recognized by parents, it is able to notice that it has a significant static effect, and high emotional development through infant creative dance perceived by parents has a positive effect on the cognitive control of infants. These results showed that the emotional development through infant creative dance recognized by parents has a positive impact on the cognitive control of infants if the sub-varying self-emotional awareness is high. Overall, the study found that infant creative dance programs have a highly positive effects of correlation between infant emotional development and cognitive control, and have differences depending on participation period, parental involvement, and participation frequency factors, and that high emotional development through infant creative dance recognized by parents gives positive effect on emotional control of infants. Therefore, the creative dance of infants through parental perception affects the creativity on education, emotional development, and cognitive control improvement, indicating the need for systematic infant creative dance education through the positive interaction of children's creative dance and parents. Recognizing the importance of the impact of emotional development on cognitive control through infant creative dance, it will have a highly positive impact on the need for infant creative dance.
This study conducted a self-written survey of 350 parents of infants who are learning creative dance at kindergartens, daycare centers, and dance academies in Cheongju, North Chungcheong Province, in order to analyze the impact of recognition control by emotional development of infants through infant creative dance recognized by their parents. A total of 300 copies were selected as final effective samples and analyzed according to the purpose of the study, except for 50 copies that were not retrieved or judged to be unfaithful. First, as a result of identifying the correlation between emotional development and cognitive control according to the infant creative dance recognized by parents, emotional development showed significant static correlation in the case of infant creative dance participation period, parental involvement, and parental participation, and cognitive control showed significant static correlation in the case of infant creative dance of parental involvement and parental participation. Therefore, cognitive control increases when emotional development is high. Second, as a result of identifying the impact on the emotional development of infants on the infant’s involvement in creative dance, the period of the infant’s participation, the frequency of the parent’s participation, and the parents’ participation, which the parents perceive, looking at the impact of the period of participation in creative dance on emotional development, it is able to notice that it has a significant static effect. These results showed that the high degree of participation period and the participation of parents in creative dance affect emotional development. Third, as a result of identifying the effect on the cognitive control of the infant according to the participation period, parental involvement, parental participation, and frequency of participation on infant creative dance recognized by parents shows a significant static impact on cognitive control by parental participation, and this result shows that parental participation affects the cognitive control of infants. Fourth, as a result of identifying the impact of emotional development on cognitive control through infant creative dance recognized by parents, it is able to notice that it has a significant static effect, and high emotional development through infant creative dance perceived by parents has a positive effect on the cognitive control of infants. These results showed that the emotional development through infant creative dance recognized by parents has a positive impact on the cognitive control of infants if the sub-varying self-emotional awareness is high. Overall, the study found that infant creative dance programs have a highly positive effects of correlation between infant emotional development and cognitive control, and have differences depending on participation period, parental involvement, and participation frequency factors, and that high emotional development through infant creative dance recognized by parents gives positive effect on emotional control of infants. Therefore, the creative dance of infants through parental perception affects the creativity on education, emotional development, and cognitive control improvement, indicating the need for systematic infant creative dance education through the positive interaction of children's creative dance and parents. Recognizing the importance of the impact of emotional development on cognitive control through infant creative dance, it will have a highly positive impact on the need for infant creative dance.
주제어
#부모인식 유아창작무용 창작무용 정서발달 인지조절 parent awareness infant creative dance creative dance emotional development cognitive control
학위논문 정보
저자
남기연
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 무용교육전공
지도교수
김승일
발행연도
2021
총페이지
iii, 62장
키워드
부모인식 유아창작무용 창작무용 정서발달 인지조절 parent awareness infant creative dance creative dance emotional development cognitive control
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.