자동차 튜닝산업은 미국 등의 선진국에 비해 부족한 인프라(Infrastructure), 국민 인식, 정부의 규제로 인해 성장이 미비하였다. 최근 한국 자동차 튜닝산업은 국토교통부의 규제완화와 활성화 대책으로 급격한 성장기의 중심에서 매년 성장발전하고 있다. 본 연구는 자동차 튜닝산업 플랫폼 구축에 영향을 미치는 요인을 분석하고 선행연구를 통한 문제점을 도출하여 가설을 설정하여 실증분석 검증을 통한 방향을 제시하는데 목적이 있다. 먼저 국내 자동차 외장관리 분야의 사례분석과, 인터넷 및 각종 통계자료, 학술지 논문 등을 참고해 이론적 고찰의 결과를 토대로 한 선행연구를 하였다. 실증분석을 통한 플랫폼 구축에 영향을 미치는 요인을 도출하고 입점기업, 플랫폼 서비스 주체자가 갖추어야 할 요건과 용이성, ...
자동차 튜닝산업은 미국 등의 선진국에 비해 부족한 인프라(Infrastructure), 국민 인식, 정부의 규제로 인해 성장이 미비하였다. 최근 한국 자동차 튜닝산업은 국토교통부의 규제완화와 활성화 대책으로 급격한 성장기의 중심에서 매년 성장발전하고 있다. 본 연구는 자동차 튜닝산업 플랫폼 구축에 영향을 미치는 요인을 분석하고 선행연구를 통한 문제점을 도출하여 가설을 설정하여 실증분석 검증을 통한 방향을 제시하는데 목적이 있다. 먼저 국내 자동차 외장관리 분야의 사례분석과, 인터넷 및 각종 통계자료, 학술지 논문 등을 참고해 이론적 고찰의 결과를 토대로 한 선행연구를 하였다. 실증분석을 통한 플랫폼 구축에 영향을 미치는 요인을 도출하고 입점기업, 플랫폼 서비스 주체자가 갖추어야 할 요건과 용이성, 기대효과, 위험요인, 혁신에 대한 저항성, 수용의도, 탁송서비스의 역할을 분석하였다. 또, 플랫폼에 물류분야를 융합하여 탁송서비스가 용이성, 노력에 대한 기대, 인지된 위험, 혁신저항, 수용의도에 어떠한 연관성과 역할을 할수 있는지 연구하였다. 실증분석을 위해 국내 실무자와 입점기업을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수한 설문지 결과는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구는 다음와 같이 총 5장으로 구성되었다. 제1장은 서론으로 본 연구의 배경 및 목적 그리고 연구방법과 범위를 제시하였다. 제2장에서는 튜닝산업에 대한 개념, 현황을 파악하였으며, 제3장은 튜닝산업과 플랫폼을 주제로 선행연구를 하였고, 제4장에서는 플랫폼 구축에 영향을 주는 요인이 무엇인지 실증분석과 시사점을 제시하였다. 마지막으로 제5장은 결론으로 연구의 요약 및 한계점을 제시하였다. 본연구의 실증분석 결과를 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 인지된 용이성은 탁송서비스에 유의한 영향을 미치는 것으로 본 첫 번째 가설이 채택되었다. 이는 소비자가 아닌 입점업체를 통한 관점에 편리성과 용이성에 대한 탁송서비스 부담이 없었을 것이다. 둘째, 노력에 대한 기대, 셋째, 인지된 위험 요인, 넷째, 혁신저항요인은 탁송서비스에 영향을 미치지 않는 것으로 기각되었다. 이 경우 노력에 대한 기대와 인지된 위험과 혁신저항에 따른 반대 요소가 강해 탁송서비스가 영향을 미치기 어려워 보인다. 노력에 대한 기대에서는 입점기업들이 플랫폼 사용에 대한 적응기간이 필요할 것이고, 셋째, 인지된 위험 요인은 정보유출과 결재, 수수료 등의 불안감이 넷째, 혁신저항 요인은 플랫폼이라는 큰 기업에 종속 될 것에 대한 두려움과 거부감이 클 것임을 암시한다. 다섯째, 인지된 용이성 요인과 일곱째 위험 요인 및 아홉 번째, 탁송서비스 요인은 수용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 가설이 채택되었고, 여섯째, 노력에 대한 기대요인과 여덟번째, 혁신저항 요인은 수용의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 가설이 기각되었다. 수용의도는 독립변수의 인지된 용이성과의 사회적 플랫폼 혁명에 대한 수용에 긍정적인 요인이다. 아홉 번째, 탁송서비스 요인의 채택은 쿠팡과 같은 대형 플랫폼을 통한 배송시스템에 대한 물류서비스의 믿음이 플랫폼에서 자리 잡고 있음을 보여주고 있다. 본 연구를 통해 플랫폼 개발에서 탁송서비스가 수용의도에 유의한 영향을 미치는 것을 검증하였다. 기각된 여섯째 노력에 대한 기대, 여덟째 혁신저항 요인에 대한 수용의도는 소비자의 입장보다는 입점기업 입장에서의 결과로 플랫폼 개발에 대한 입점기업의 이해와 혁신, 공정함, 수용의도를 높이는 방안을 찾아야 하겠다. 또, 총효과를 통해 인지된 용이성이 수용의도에 영향을 미치는 과정에서 간접효과의 유의성을 검증한 결과 수용의도에 유의한 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서, 인지된 용이성이 수용의도에 이르는 경로에 탁송서비스가 매개역할을 하고 있다는 것을 검증하였다. 실증분석 결과, 인지된 용이성 → 탁송 서비스 → 수용의도에 이르는 탁송서비스의 매개체 역할을 찾을 수 있었다. 본 연구를 통한 사례연구와 실증분석이 플랫폼 구축에 이론적 배경과 영향을 미치는 요인을 이해하고 기각된 사유와 채택된 연관성있는 결과물이 튜닝산업의 플랫폼 구축에 방향을 제시할 수 있을 것이다.
자동차 튜닝산업은 미국 등의 선진국에 비해 부족한 인프라(Infrastructure), 국민 인식, 정부의 규제로 인해 성장이 미비하였다. 최근 한국 자동차 튜닝산업은 국토교통부의 규제완화와 활성화 대책으로 급격한 성장기의 중심에서 매년 성장발전하고 있다. 본 연구는 자동차 튜닝산업 플랫폼 구축에 영향을 미치는 요인을 분석하고 선행연구를 통한 문제점을 도출하여 가설을 설정하여 실증분석 검증을 통한 방향을 제시하는데 목적이 있다. 먼저 국내 자동차 외장관리 분야의 사례분석과, 인터넷 및 각종 통계자료, 학술지 논문 등을 참고해 이론적 고찰의 결과를 토대로 한 선행연구를 하였다. 실증분석을 통한 플랫폼 구축에 영향을 미치는 요인을 도출하고 입점기업, 플랫폼 서비스 주체자가 갖추어야 할 요건과 용이성, 기대효과, 위험요인, 혁신에 대한 저항성, 수용의도, 탁송서비스의 역할을 분석하였다. 또, 플랫폼에 물류분야를 융합하여 탁송서비스가 용이성, 노력에 대한 기대, 인지된 위험, 혁신저항, 수용의도에 어떠한 연관성과 역할을 할수 있는지 연구하였다. 실증분석을 위해 국내 실무자와 입점기업을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수한 설문지 결과는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구는 다음와 같이 총 5장으로 구성되었다. 제1장은 서론으로 본 연구의 배경 및 목적 그리고 연구방법과 범위를 제시하였다. 제2장에서는 튜닝산업에 대한 개념, 현황을 파악하였으며, 제3장은 튜닝산업과 플랫폼을 주제로 선행연구를 하였고, 제4장에서는 플랫폼 구축에 영향을 주는 요인이 무엇인지 실증분석과 시사점을 제시하였다. 마지막으로 제5장은 결론으로 연구의 요약 및 한계점을 제시하였다. 본연구의 실증분석 결과를 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 인지된 용이성은 탁송서비스에 유의한 영향을 미치는 것으로 본 첫 번째 가설이 채택되었다. 이는 소비자가 아닌 입점업체를 통한 관점에 편리성과 용이성에 대한 탁송서비스 부담이 없었을 것이다. 둘째, 노력에 대한 기대, 셋째, 인지된 위험 요인, 넷째, 혁신저항요인은 탁송서비스에 영향을 미치지 않는 것으로 기각되었다. 이 경우 노력에 대한 기대와 인지된 위험과 혁신저항에 따른 반대 요소가 강해 탁송서비스가 영향을 미치기 어려워 보인다. 노력에 대한 기대에서는 입점기업들이 플랫폼 사용에 대한 적응기간이 필요할 것이고, 셋째, 인지된 위험 요인은 정보유출과 결재, 수수료 등의 불안감이 넷째, 혁신저항 요인은 플랫폼이라는 큰 기업에 종속 될 것에 대한 두려움과 거부감이 클 것임을 암시한다. 다섯째, 인지된 용이성 요인과 일곱째 위험 요인 및 아홉 번째, 탁송서비스 요인은 수용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 가설이 채택되었고, 여섯째, 노력에 대한 기대요인과 여덟번째, 혁신저항 요인은 수용의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 가설이 기각되었다. 수용의도는 독립변수의 인지된 용이성과의 사회적 플랫폼 혁명에 대한 수용에 긍정적인 요인이다. 아홉 번째, 탁송서비스 요인의 채택은 쿠팡과 같은 대형 플랫폼을 통한 배송시스템에 대한 물류서비스의 믿음이 플랫폼에서 자리 잡고 있음을 보여주고 있다. 본 연구를 통해 플랫폼 개발에서 탁송서비스가 수용의도에 유의한 영향을 미치는 것을 검증하였다. 기각된 여섯째 노력에 대한 기대, 여덟째 혁신저항 요인에 대한 수용의도는 소비자의 입장보다는 입점기업 입장에서의 결과로 플랫폼 개발에 대한 입점기업의 이해와 혁신, 공정함, 수용의도를 높이는 방안을 찾아야 하겠다. 또, 총효과를 통해 인지된 용이성이 수용의도에 영향을 미치는 과정에서 간접효과의 유의성을 검증한 결과 수용의도에 유의한 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서, 인지된 용이성이 수용의도에 이르는 경로에 탁송서비스가 매개역할을 하고 있다는 것을 검증하였다. 실증분석 결과, 인지된 용이성 → 탁송 서비스 → 수용의도에 이르는 탁송서비스의 매개체 역할을 찾을 수 있었다. 본 연구를 통한 사례연구와 실증분석이 플랫폼 구축에 이론적 배경과 영향을 미치는 요인을 이해하고 기각된 사유와 채택된 연관성있는 결과물이 튜닝산업의 플랫폼 구축에 방향을 제시할 수 있을 것이다.
Compared to advanced countries such as the United States, the automobile tuning industry is in Lower insufficient growth due to insufficient infrastructure, public awareness, and government regulations. Recently, the Korean automobile tuning industry is growing and developing every year at the cente...
Compared to advanced countries such as the United States, the automobile tuning industry is in Lower insufficient growth due to insufficient infrastructure, public awareness, and government regulations. Recently, the Korean automobile tuning industry is growing and developing every year at the center of a rapid growth period due to deregulation and Countermeasure of activation by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport. The purpose of this study is to analyze factors influencing the establishment of a platform in the automobile tuning industry, draw out problems through prior research, establish hypotheses, and propose directions through analysis of actual proof and verification. At first, a precedent study was conducted based on the results of theoretical considerations by referring to case studies in the domestic automobile exterior management field, Internet & various statistical data, and academic journal articles. Factors influencing the establishment of the platform were derived through empirical analysis, and the requirements and ease, expected effects, risk factors, resistance to innovation, acceptance intention, and the role of consignment service were analyzed. In addition, by integrating the logistics field with the platform, we studied what kind of relevance and role the consignment service can play with ease, expectation for effort, perceived risk, resistance to innovation, and acceptance intention. For the empirical analysis, a questionnaire survey was conducted on domestic practitioners and existing companies in the area, and the collected survey results were analyzed using the SPSS program. This study consisted of 5 chapters as following. Chapter 1 is an introduction, which presents the background and purpose of this study, as well as the research method and scope. In Chapter 2, the concept and current status of the tuning industry are identified, and in Chapter 3, prior research is conducted on the subject of tuning industry and platform, Chapter 4, empirical analysis and implication points are presented on what factors influenced the platform construction. Finally, Chapter 5 presents the summary and limitations of the study as a conclusion. The results of the empirical analysis of this study are summarized as follows. The first, this first hypothesis was adopted, as the perceived ease of use had a significant effect on consignment service. This means that there would be no burden of consignment service regarding convenience and ease from the viewpoint of a store company rather than a consumer. The second, expectations for effort, the third, perceived risk factors, and the fourth, resistance to innovation factors were rejected as having no effect on consignment service. In this case, the consignment service seems unlikely to have an influence due to the strong expectations for efforts, perceived risk, and opposition to innovation resistance. In anticipation of the effort, companies entering the store will need a period of time to adapt to the use of the platform. Third, perceived risk factors include anxiety such as information leakage, payment, and fees. Fourth, innovation resistance factors are about subordinate to large companies called platforms. It implies that fear and rejection will be great. Fifth, the perceived ease factor, the seventh risk factor, and the ninth, the consignment service factor have a significant influence on the intention to accept the hypothesis. Sixth, the expectation factor for effort and the eighth, innovation resistance factor The hypothesis was rejected as having no significant effect on the degree. Acceptance intention is a positive factor in accepting the social platform revolution with the perceived ease of use of the independent variable. Ninth, the adoption of the consignment service factor shows that the trust of logistics services in the delivery system through large platforms such as Coupang is established in the platform. Through this study, it was verified that consignment service had a significant effect on acceptance intention in platform development. The sixth, expectation for effort which is dismissed the eighth factor, innovation resistance are considered to find plans of increasing understanding by store companies, Innovation, fairness and acceptance. In addition, as a result of verifying the significance of the indirect effect in the process where the perceived ease through the total effect affects the acceptance intention, it was found that there was a significant indirect effect on the acceptance intention. Therefore, it was verified that the consignment service plays a mediating role in the path leading to the perceived ease of acceptance. As the result of the empirical analysis, it was possible to find the role of the mediator of the consignment service ranging from perceived ease of use → consignment service → acceptance intention. Case studies and empirical analysis through this study will be able to understand the theoretical background and factors influencing the platform construction, and the rejected reasons and the adopted relevant results will be able to suggest the direction for the platform construction of the tuning industry.
Compared to advanced countries such as the United States, the automobile tuning industry is in Lower insufficient growth due to insufficient infrastructure, public awareness, and government regulations. Recently, the Korean automobile tuning industry is growing and developing every year at the center of a rapid growth period due to deregulation and Countermeasure of activation by the Ministry of Land, Infrastructure and Transport. The purpose of this study is to analyze factors influencing the establishment of a platform in the automobile tuning industry, draw out problems through prior research, establish hypotheses, and propose directions through analysis of actual proof and verification. At first, a precedent study was conducted based on the results of theoretical considerations by referring to case studies in the domestic automobile exterior management field, Internet & various statistical data, and academic journal articles. Factors influencing the establishment of the platform were derived through empirical analysis, and the requirements and ease, expected effects, risk factors, resistance to innovation, acceptance intention, and the role of consignment service were analyzed. In addition, by integrating the logistics field with the platform, we studied what kind of relevance and role the consignment service can play with ease, expectation for effort, perceived risk, resistance to innovation, and acceptance intention. For the empirical analysis, a questionnaire survey was conducted on domestic practitioners and existing companies in the area, and the collected survey results were analyzed using the SPSS program. This study consisted of 5 chapters as following. Chapter 1 is an introduction, which presents the background and purpose of this study, as well as the research method and scope. In Chapter 2, the concept and current status of the tuning industry are identified, and in Chapter 3, prior research is conducted on the subject of tuning industry and platform, Chapter 4, empirical analysis and implication points are presented on what factors influenced the platform construction. Finally, Chapter 5 presents the summary and limitations of the study as a conclusion. The results of the empirical analysis of this study are summarized as follows. The first, this first hypothesis was adopted, as the perceived ease of use had a significant effect on consignment service. This means that there would be no burden of consignment service regarding convenience and ease from the viewpoint of a store company rather than a consumer. The second, expectations for effort, the third, perceived risk factors, and the fourth, resistance to innovation factors were rejected as having no effect on consignment service. In this case, the consignment service seems unlikely to have an influence due to the strong expectations for efforts, perceived risk, and opposition to innovation resistance. In anticipation of the effort, companies entering the store will need a period of time to adapt to the use of the platform. Third, perceived risk factors include anxiety such as information leakage, payment, and fees. Fourth, innovation resistance factors are about subordinate to large companies called platforms. It implies that fear and rejection will be great. Fifth, the perceived ease factor, the seventh risk factor, and the ninth, the consignment service factor have a significant influence on the intention to accept the hypothesis. Sixth, the expectation factor for effort and the eighth, innovation resistance factor The hypothesis was rejected as having no significant effect on the degree. Acceptance intention is a positive factor in accepting the social platform revolution with the perceived ease of use of the independent variable. Ninth, the adoption of the consignment service factor shows that the trust of logistics services in the delivery system through large platforms such as Coupang is established in the platform. Through this study, it was verified that consignment service had a significant effect on acceptance intention in platform development. The sixth, expectation for effort which is dismissed the eighth factor, innovation resistance are considered to find plans of increasing understanding by store companies, Innovation, fairness and acceptance. In addition, as a result of verifying the significance of the indirect effect in the process where the perceived ease through the total effect affects the acceptance intention, it was found that there was a significant indirect effect on the acceptance intention. Therefore, it was verified that the consignment service plays a mediating role in the path leading to the perceived ease of acceptance. As the result of the empirical analysis, it was possible to find the role of the mediator of the consignment service ranging from perceived ease of use → consignment service → acceptance intention. Case studies and empirical analysis through this study will be able to understand the theoretical background and factors influencing the platform construction, and the rejected reasons and the adopted relevant results will be able to suggest the direction for the platform construction of the tuning industry.
주제어
#튜닝산업 플랫폼 자동차 튜닝 탁송서비스 드레스업 수용의도 platform tuning industry car tuning consignment service dress-up,acceptance intention
학위논문 정보
저자
박무승
학위수여기관
중앙대학교 글로벌인적자원개발대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌물류학과
지도교수
박근식
발행연도
2021
총페이지
vi, 95 p.
키워드
튜닝산업 플랫폼 자동차 튜닝 탁송서비스 드레스업 수용의도 platform tuning industry car tuning consignment service dress-up,acceptance intention
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