본 연구는 농악에서 비롯된 소고춤을 모아서 무대화 하는 소고춤의 구성요소들을 대입하고 사용하여 농악계 소고춤과 예인계 소고춤을 무대화 하여 작품을 만들고자 하였다. 소고춤은 우리 민족의 성향과 문화를 알 수 있는 춤이며, 자연적 발생과 더불어 자연전승이 이루어진 춤이며 한국 민속무용은 인간이 본래부터 가지고 있는 리듬이나 인간미를 상실하지 않고 생활과 연결되어 있으며 가장 원시적이며 소박하다. 소고춤의 유형을 크게 채상소고춤, 고깔소고춤, 전통무용의 소고춤으로 나눌 수 있다면, 채상소고춤, 고깔소고춤의 유래는 농악에서 찾을 수 있...
본 연구는 농악에서 비롯된 소고춤을 모아서 무대화 하는 소고춤의 구성요소들을 대입하고 사용하여 농악계 소고춤과 예인계 소고춤을 무대화 하여 작품을 만들고자 하였다. 소고춤은 우리 민족의 성향과 문화를 알 수 있는 춤이며, 자연적 발생과 더불어 자연전승이 이루어진 춤이며 한국 민속무용은 인간이 본래부터 가지고 있는 리듬이나 인간미를 상실하지 않고 생활과 연결되어 있으며 가장 원시적이며 소박하다. 소고춤의 유형을 크게 채상소고춤, 고깔소고춤, 전통무용의 소고춤으로 나눌 수 있다면, 채상소고춤, 고깔소고춤의 유래는 농악에서 찾을 수 있다.
소고춤은 시대에 따라 변해오기도 했지만 지역에 따라 형태가 달라지기도 하였다. 현대의 소고춤은 농악계 소고춤과 예인계 소고춤 등 여러 계보의 춤을 복원하여 무대공연을 하거나, 농악계와 예인계의 장점을 모아 재구성한 작품도 성행하는 추세이다. 하지만 농악계와 예인계의 소고춤들이 무대에 한 무대에 함께 올라온 무대는 미비 하였다.
소고춤의 춤판을 구경꾼들이 둘러싸고 있으므로 춤판은 한층 공동체적 분위기가 살아나게 되는데, 즉 춤추는 이와 관객이 같은 호흡으로 숨 쉬며 느끼고, 춤꾼의 표정과 표현력을 볼 수 있고 춤꾼들은 앞 뒤 공간을 의식할 필요없이 자유롭게 춤춘다. 이러한 성향은 함께 보는 이와 하는 이의 화합과 참여 동기를 유발하여 공동체성을 다지는 ‘단합의 의미’로 쉽게 이해 될 수 있으며, 우리 민족의 성향과 문화를 알 수 있는 춤이기도 하다.
본 연구는 농악에서 비롯된 소고춤을 모아서 무대화 하는 소고춤의 구성요소들을 대입하고 사용하여 농악계 소고춤과 예인계 소고춤을 무대화 하여 작품을 만들고자 하였다. 소고춤은 우리 민족의 성향과 문화를 알 수 있는 춤이며, 자연적 발생과 더불어 자연전승이 이루어진 춤이며 한국 민속무용은 인간이 본래부터 가지고 있는 리듬이나 인간미를 상실하지 않고 생활과 연결되어 있으며 가장 원시적이며 소박하다. 소고춤의 유형을 크게 채상소고춤, 고깔소고춤, 전통무용의 소고춤으로 나눌 수 있다면, 채상소고춤, 고깔소고춤의 유래는 농악에서 찾을 수 있다.
소고춤은 시대에 따라 변해오기도 했지만 지역에 따라 형태가 달라지기도 하였다. 현대의 소고춤은 농악계 소고춤과 예인계 소고춤 등 여러 계보의 춤을 복원하여 무대공연을 하거나, 농악계와 예인계의 장점을 모아 재구성한 작품도 성행하는 추세이다. 하지만 농악계와 예인계의 소고춤들이 무대에 한 무대에 함께 올라온 무대는 미비 하였다.
소고춤의 춤판을 구경꾼들이 둘러싸고 있으므로 춤판은 한층 공동체적 분위기가 살아나게 되는데, 즉 춤추는 이와 관객이 같은 호흡으로 숨 쉬며 느끼고, 춤꾼의 표정과 표현력을 볼 수 있고 춤꾼들은 앞 뒤 공간을 의식할 필요없이 자유롭게 춤춘다. 이러한 성향은 함께 보는 이와 하는 이의 화합과 참여 동기를 유발하여 공동체성을 다지는 ‘단합의 의미’로 쉽게 이해 될 수 있으며, 우리 민족의 성향과 문화를 알 수 있는 춤이기도 하다.
This study attempted to create a work by substituting and using the constituent elements of Sogo Dance, which is a collection of performing arts dances originating from Nongak - Korean traditional farming music - and Yein traditional dance. Sogo dance is a dance that lets you know the disposition an...
This study attempted to create a work by substituting and using the constituent elements of Sogo Dance, which is a collection of performing arts dances originating from Nongak - Korean traditional farming music - and Yein traditional dance. Sogo dance is a dance that lets you know the disposition and culture of our people. It is a dance that occurs naturally and is transmitted in nature. Korean folk dance is connected to life without losing the rhythm or human beauty inherent in all. Since the type of sogo dance can be broadly divided into chaesang sogo dance, gokal sogo dance, and traditional dance sogo dance, the origin of chaesang sogo dance and gokal sogo dance can be found in nongak.
The sogo dance has changed according to the times, but its shape also differs depending on the region. The modern sogo dance is a trend of stage performances by restoring dances of various genealogy, such as nongak-based sogo dance and yein-based sogo dance, or recomposing works by combining the merits of nongak-related and yein-related.
However, the performances in which Nongak and Yein Sogo dances were done together on one stage were insufficient The dance board of the Sogo dance stops so that a more community atmosphere comes alive. In other words, the dancing board breathes and feels with this breath, you can see the expressions of the dancer, and the dancer can move freely without being conscious of the front or back space of the dance board.
This characteristic can be easily understood as a “meaning of unity,” which induces harmony and motives for participation among viewers and people, and it is also a dance to know the disposition and culture of our nation.
This study attempted to create a work by substituting and using the constituent elements of Sogo Dance, which is a collection of performing arts dances originating from Nongak - Korean traditional farming music - and Yein traditional dance. Sogo dance is a dance that lets you know the disposition and culture of our people. It is a dance that occurs naturally and is transmitted in nature. Korean folk dance is connected to life without losing the rhythm or human beauty inherent in all. Since the type of sogo dance can be broadly divided into chaesang sogo dance, gokal sogo dance, and traditional dance sogo dance, the origin of chaesang sogo dance and gokal sogo dance can be found in nongak.
The sogo dance has changed according to the times, but its shape also differs depending on the region. The modern sogo dance is a trend of stage performances by restoring dances of various genealogy, such as nongak-based sogo dance and yein-based sogo dance, or recomposing works by combining the merits of nongak-related and yein-related.
However, the performances in which Nongak and Yein Sogo dances were done together on one stage were insufficient The dance board of the Sogo dance stops so that a more community atmosphere comes alive. In other words, the dancing board breathes and feels with this breath, you can see the expressions of the dancer, and the dancer can move freely without being conscious of the front or back space of the dance board.
This characteristic can be easily understood as a “meaning of unity,” which induces harmony and motives for participation among viewers and people, and it is also a dance to know the disposition and culture of our nation.
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