본 연구는 학교 밖 청소년의 대인관계 경험이 학업 중단전과 후의 변화가 있었지를 살펴보며 학업 중단 직후 이들에게 상담적 개입의 필요함에 대한 근거를 제공 하고, 학업 중단 후 사회에 노출 되는 학교 밖 청소년들에게 인턴십 프로그램과 같은 사회경험 및 자립에 필요한 기술을 습득 할 수 있는 프로그램에 대한 정책적 제안에 기여하고자 하였다. 연구 대상은 인턴십에 참여 종료 후 연구 참여시까지의 기간이 2년이 되지 않은 만 17세 이상 ~ 만 20세 이하의 학교 밖 청소년이며, 심층면접을 통해 맥락적 분석을 하는 질적 사례연구로 분석 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 학교 밖 청소년들의 학업 중단 후 대인관계에서 변화를 느낀 경험은 기존의 친구들과의 사이가 멀어짐에 따라 서운함을 느끼기도 하지만 중단 이후의 삶에서 또래를 만날 수 있는 방법을 찾거나, 취미생활, 아르바이트를 통해 다양한 대인관계를 맺을 수 있는 기회를 능동적으로 마련하고, 다양한 대인관계 경험을 통해 관계에 대한 통찰을 함에 따라 성숙한 대인관계를 맺고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 인턴십에 참여한 학교 밖 청소년들은 인턴십 프로그램 내에서 만나는 타인들의 인식에 대해 긍정적인 변화가 있었으며, 특히 교사에 대한 긍정적 인식변화가 있었다.
본 연구는 학교 밖 청소년들의 학업 중단 이전의 대인과계의 어려움이 학업 중단 직후에도 이어지고 있기 때문에 상담적 개입의 필요성이 있다는 점과 인턴십 프로그램과 같은 사회적 경험을 할 수 있는 실질적 지원의 정책의 필요성을 밝힘으로써 안정적 사회적응 및 심리적 안정을 위한 상담 시 상담적 개입 방안과 학교 밖 청소년 대상 사회적 경험을 충분히 경험 할 수 있는 지원 프로그램 개발에 필요한 기초자료로 제공 될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 학교 밖 청소년의 대인관계 경험이 학업 중단전과 후의 변화가 있었지를 살펴보며 학업 중단 직후 이들에게 상담적 개입의 필요함에 대한 근거를 제공 하고, 학업 중단 후 사회에 노출 되는 학교 밖 청소년들에게 인턴십 프로그램과 같은 사회경험 및 자립에 필요한 기술을 습득 할 수 있는 프로그램에 대한 정책적 제안에 기여하고자 하였다. 연구 대상은 인턴십에 참여 종료 후 연구 참여시까지의 기간이 2년이 되지 않은 만 17세 이상 ~ 만 20세 이하의 학교 밖 청소년이며, 심층면접을 통해 맥락적 분석을 하는 질적 사례연구로 분석 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 학교 밖 청소년들의 학업 중단 후 대인관계에서 변화를 느낀 경험은 기존의 친구들과의 사이가 멀어짐에 따라 서운함을 느끼기도 하지만 중단 이후의 삶에서 또래를 만날 수 있는 방법을 찾거나, 취미생활, 아르바이트를 통해 다양한 대인관계를 맺을 수 있는 기회를 능동적으로 마련하고, 다양한 대인관계 경험을 통해 관계에 대한 통찰을 함에 따라 성숙한 대인관계를 맺고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 인턴십에 참여한 학교 밖 청소년들은 인턴십 프로그램 내에서 만나는 타인들의 인식에 대해 긍정적인 변화가 있었으며, 특히 교사에 대한 긍정적 인식변화가 있었다.
본 연구는 학교 밖 청소년들의 학업 중단 이전의 대인과계의 어려움이 학업 중단 직후에도 이어지고 있기 때문에 상담적 개입의 필요성이 있다는 점과 인턴십 프로그램과 같은 사회적 경험을 할 수 있는 실질적 지원의 정책의 필요성을 밝힘으로써 안정적 사회적응 및 심리적 안정을 위한 상담 시 상담적 개입 방안과 학교 밖 청소년 대상 사회적 경험을 충분히 경험 할 수 있는 지원 프로그램 개발에 필요한 기초자료로 제공 될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study looked at the changes in off-school youth's interpersonal relationship experience before and after school suspension to provide grounds for the need for counseling intervention and contribute to policy proposals for out-of-school youth to acquire social experience and skill...
The purpose of this study looked at the changes in off-school youth's interpersonal relationship experience before and after school suspension to provide grounds for the need for counseling intervention and contribute to policy proposals for out-of-school youth to acquire social experience and skills for self-reliance, such as internship programs. The subject of the study was analyzed as a qualitative case study in which out-of-school teenagers aged 17 to 20 years of age were less than two years from the end of their internship participation to the time of participation in the study. The main results of the study are as follows :
First, the experience of out-of-school adolescents experiencing changes in interpersonal relationships may be disappointing as they become estranged from their existing friends. But it has been shown that they are mature through various interpersonal relationships. For example, finding ways to meet their peers, actively engaging in various interpersonal relationships through hobbies and part-time jobs.
Second, there was a positive change in the perception of other people meeting within the internship program, especially the positive perception of teachers.
This study is based on the need for counseling intervention. Because the difficulties of interpersonal education before the suspension of school work continue immediately after the suspension, and the need for practical support policies such as internship programs to provide counseling intervention measures and full social experience for out-of-school youth.
The purpose of this study looked at the changes in off-school youth's interpersonal relationship experience before and after school suspension to provide grounds for the need for counseling intervention and contribute to policy proposals for out-of-school youth to acquire social experience and skills for self-reliance, such as internship programs. The subject of the study was analyzed as a qualitative case study in which out-of-school teenagers aged 17 to 20 years of age were less than two years from the end of their internship participation to the time of participation in the study. The main results of the study are as follows :
First, the experience of out-of-school adolescents experiencing changes in interpersonal relationships may be disappointing as they become estranged from their existing friends. But it has been shown that they are mature through various interpersonal relationships. For example, finding ways to meet their peers, actively engaging in various interpersonal relationships through hobbies and part-time jobs.
Second, there was a positive change in the perception of other people meeting within the internship program, especially the positive perception of teachers.
This study is based on the need for counseling intervention. Because the difficulties of interpersonal education before the suspension of school work continue immediately after the suspension, and the need for practical support policies such as internship programs to provide counseling intervention measures and full social experience for out-of-school youth.
주제어
#학교 밖 청소년 대인관계 인턴십 Adolescent outside school Interpersonal relationship Internship
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.