본 논문은 문화원형으로서 전통 솟대에 기반을 두고 문화산업 가운데 국내외적으로 솟대의 모습과 그 의미를 제시하는 전통 솟대를 활용한 문화콘텐츠의 발전 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 전통 솟대에 관련된 문화콘텐츠를 전시문화콘텐츠, 공예문화콘텐츠, 교육문화콘텐츠로 구분하고 각각에 대한 사례조사를 시행하였다. 구체적으로 전시문화콘텐츠의 사례조사는 2011년부터 2020년까지 대한민국솟대작가협회가 개최한 전시회 도록을 자료로 수집하여 전시 기간, 전시 장소, 전시 주최, 전시 제목을 제시하고 각 전시회에서 전통 솟대를 활용한 문화콘텐츠의 특징을 분석하였다. 공예문화콘텐츠에 대한 사례조사는 2015년부터 2020년까지 대한민국기능전승자회, 대한민국솟대작가협회, 서울디자인재단, 아름솟대, 솟대가 있는 풍경 등의 다섯 곳에서 공예문화상품으로 제작된 장식용품과 생활용품의 사진을 자료로 수집하였다. 이 가운데 공간에 고정적으로 놓이게 되는 장식용품은 벽걸이용, 탁상용, 바닥용 등의 용도별로 세분하여 장식용품명, 소재, 제작자명(제작년도)을 정리하였다. 반면 생활 속에서 실제로 사용이 되는 생활용품은 의생활, 식생활, 주생활 등의 용도별로 세분하여 생활용품명, 소재, 제작자명(제작년도)을 정리하였다. 또한 전통솟대를 활용한 장식용품과 생활용품의 문화콘텐츠에 반영된 특징을 분석하였다. 다음으로 ...
논 문 개 요
본 논문은 문화원형으로서 전통 솟대에 기반을 두고 문화산업 가운데 국내외적으로 솟대의 모습과 그 의미를 제시하는 전통 솟대를 활용한 문화콘텐츠의 발전 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 전통 솟대에 관련된 문화콘텐츠를 전시문화콘텐츠, 공예문화콘텐츠, 교육문화콘텐츠로 구분하고 각각에 대한 사례조사를 시행하였다. 구체적으로 전시문화콘텐츠의 사례조사는 2011년부터 2020년까지 대한민국솟대작가협회가 개최한 전시회 도록을 자료로 수집하여 전시 기간, 전시 장소, 전시 주최, 전시 제목을 제시하고 각 전시회에서 전통 솟대를 활용한 문화콘텐츠의 특징을 분석하였다. 공예문화콘텐츠에 대한 사례조사는 2015년부터 2020년까지 대한민국기능전승자회, 대한민국솟대작가협회, 서울디자인재단, 아름솟대, 솟대가 있는 풍경 등의 다섯 곳에서 공예문화상품으로 제작된 장식용품과 생활용품의 사진을 자료로 수집하였다. 이 가운데 공간에 고정적으로 놓이게 되는 장식용품은 벽걸이용, 탁상용, 바닥용 등의 용도별로 세분하여 장식용품명, 소재, 제작자명(제작년도)을 정리하였다. 반면 생활 속에서 실제로 사용이 되는 생활용품은 의생활, 식생활, 주생활 등의 용도별로 세분하여 생활용품명, 소재, 제작자명(제작년도)을 정리하였다. 또한 전통솟대를 활용한 장식용품과 생활용품의 문화콘텐츠에 반영된 특징을 분석하였다. 다음으로 에듀테인먼트로서 솟대를 교육의 주제로 활용하는 교육문화콘텐츠에 대한 사례조사는 2014년부터 2020년까지 경기공예협회, 대한민국솟대작가협회가 주관하여 유아 및 청소년, 일반 시민, 특수 대상 등에게 실시된 체험프로그램의 사진을 자료로 수집하였다. 이들 대상별로 전통 솟대를 활용한 교육주제, 교육년도, 교육장소, 주관처, 개최처를 구분해 정리하고 교육문화콘텐츠의 특징을 분석하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2011년 대한민국솟대작가협회는 광주시립민속박물관에서 <소망을 담고 나는 새, 솟대>라는 제목으로 처음으로 단체전을 시작하여, 매회 마다 다양한 솟대들을 전시하고 소개해왔다. 무엇보다 2011년의 전시는 공식적으로 실내 솟대를 알리는 계기가 되었다. 본래 자연에서 산출된 소재로 제작된 신앙적 의미를 지녔던 솟대의 모습을 이제는 마을 어귀나 평야에서만 볼 수 있는 시대는 지나가고 있다. 솟대는 실외에서만이 아닌 실내에서도 보고 즐길 수 있는 전시문화콘텐츠가 된 것이다. 둘째, 공예문화콘텐츠로서의 전통 솟대는 장식용품과 생활용품이라는 두 가지의 측면에서 꾸준히 제작이 이루어짐으로써 대중들의 생활 속으로 친근하게 들어가고 있다. 4차 산업혁명으로 인한 IT 기술의 성장은 전통 솟대와 접목이 되어 전통문화에 대한 창의적인 재해석과 문화적 우수성에 대한 평가로 이어지고 있다. 또한 솟대의 이미지가 조형, 회화 또는 나전 등으로 표현이 됨으로써 창의적인 발전의 원동력이 커지고 있다. 이는 전통 솟대 문화에 대한 긍지와 자부심에서 나오는 것으로 보인다. 셋째, 전통 솟대를 활용한 교육문화콘텐츠는 한국문화의 유용한 주제로 입체적, 평면적으로 다양한 대상에게 교육이 이루어지고 있다. 특히 솟대는 나무 외에도 소재 선택의 자유로움을 갖고 있어 교육대상의 창의성과 예술성을 촉진시킬 수 있으며 솟대에 관한 이야기를 듣고 직접 만들어 보는 과정에서 즐거움이 유발되는 오락적 체험성도 지니고 있다. 결론적으로 예술성과 창의성을 지닌 전통 솟대를 활용하는 문화콘텐츠는 그 영역을 더욱 확장해나가야 할 것이며 이를 위해 여가성, 대중성, 오락성의 특성을 강화하여 일상 속에서 전통 솟대 문화에 대한 소통과 향유가 확산이 되는 생활문화로 발전이 이루어져야 할 것이다. 목 차
논 문 개 요
본 논문은 문화원형으로서 전통 솟대에 기반을 두고 문화산업 가운데 국내외적으로 솟대의 모습과 그 의미를 제시하는 전통 솟대를 활용한 문화콘텐츠의 발전 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 전통 솟대에 관련된 문화콘텐츠를 전시문화콘텐츠, 공예문화콘텐츠, 교육문화콘텐츠로 구분하고 각각에 대한 사례조사를 시행하였다. 구체적으로 전시문화콘텐츠의 사례조사는 2011년부터 2020년까지 대한민국솟대작가협회가 개최한 전시회 도록을 자료로 수집하여 전시 기간, 전시 장소, 전시 주최, 전시 제목을 제시하고 각 전시회에서 전통 솟대를 활용한 문화콘텐츠의 특징을 분석하였다. 공예문화콘텐츠에 대한 사례조사는 2015년부터 2020년까지 대한민국기능전승자회, 대한민국솟대작가협회, 서울디자인재단, 아름솟대, 솟대가 있는 풍경 등의 다섯 곳에서 공예문화상품으로 제작된 장식용품과 생활용품의 사진을 자료로 수집하였다. 이 가운데 공간에 고정적으로 놓이게 되는 장식용품은 벽걸이용, 탁상용, 바닥용 등의 용도별로 세분하여 장식용품명, 소재, 제작자명(제작년도)을 정리하였다. 반면 생활 속에서 실제로 사용이 되는 생활용품은 의생활, 식생활, 주생활 등의 용도별로 세분하여 생활용품명, 소재, 제작자명(제작년도)을 정리하였다. 또한 전통솟대를 활용한 장식용품과 생활용품의 문화콘텐츠에 반영된 특징을 분석하였다. 다음으로 에듀테인먼트로서 솟대를 교육의 주제로 활용하는 교육문화콘텐츠에 대한 사례조사는 2014년부터 2020년까지 경기공예협회, 대한민국솟대작가협회가 주관하여 유아 및 청소년, 일반 시민, 특수 대상 등에게 실시된 체험프로그램의 사진을 자료로 수집하였다. 이들 대상별로 전통 솟대를 활용한 교육주제, 교육년도, 교육장소, 주관처, 개최처를 구분해 정리하고 교육문화콘텐츠의 특징을 분석하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2011년 대한민국솟대작가협회는 광주시립민속박물관에서 <소망을 담고 나는 새, 솟대>라는 제목으로 처음으로 단체전을 시작하여, 매회 마다 다양한 솟대들을 전시하고 소개해왔다. 무엇보다 2011년의 전시는 공식적으로 실내 솟대를 알리는 계기가 되었다. 본래 자연에서 산출된 소재로 제작된 신앙적 의미를 지녔던 솟대의 모습을 이제는 마을 어귀나 평야에서만 볼 수 있는 시대는 지나가고 있다. 솟대는 실외에서만이 아닌 실내에서도 보고 즐길 수 있는 전시문화콘텐츠가 된 것이다. 둘째, 공예문화콘텐츠로서의 전통 솟대는 장식용품과 생활용품이라는 두 가지의 측면에서 꾸준히 제작이 이루어짐으로써 대중들의 생활 속으로 친근하게 들어가고 있다. 4차 산업혁명으로 인한 IT 기술의 성장은 전통 솟대와 접목이 되어 전통문화에 대한 창의적인 재해석과 문화적 우수성에 대한 평가로 이어지고 있다. 또한 솟대의 이미지가 조형, 회화 또는 나전 등으로 표현이 됨으로써 창의적인 발전의 원동력이 커지고 있다. 이는 전통 솟대 문화에 대한 긍지와 자부심에서 나오는 것으로 보인다. 셋째, 전통 솟대를 활용한 교육문화콘텐츠는 한국문화의 유용한 주제로 입체적, 평면적으로 다양한 대상에게 교육이 이루어지고 있다. 특히 솟대는 나무 외에도 소재 선택의 자유로움을 갖고 있어 교육대상의 창의성과 예술성을 촉진시킬 수 있으며 솟대에 관한 이야기를 듣고 직접 만들어 보는 과정에서 즐거움이 유발되는 오락적 체험성도 지니고 있다. 결론적으로 예술성과 창의성을 지닌 전통 솟대를 활용하는 문화콘텐츠는 그 영역을 더욱 확장해나가야 할 것이며 이를 위해 여가성, 대중성, 오락성의 특성을 강화하여 일상 속에서 전통 솟대 문화에 대한 소통과 향유가 확산이 되는 생활문화로 발전이 이루어져야 할 것이다. 목 차
Research on cultural contents by Korea traditional ‘Sotdae’
Kim Sook Kyoung Traditional Cultural Contents Major Graduate School of Cultural Industry Arts Sungshin University
This research is based on the traditional Sotdae as a culturally original fo...
ABSTRACT
Research on cultural contents by Korea traditional ‘Sotdae’
Kim Sook Kyoung Traditional Cultural Contents Major Graduate School of Cultural Industry Arts Sungshin University
This research is based on the traditional Sotdae as a culturally original form. The objective of this research is to propose development trends of cultural contents utilizing the traditional Sotdae among the cultural industries in Korea by nationally and internationally presenting the image and meaning of Sotdae. For this objective the research analyzed examples of educational cultural contents operated by the hands-on programs of Sotdae and handcraft contents, which transfer the value of cultural goods to the general public through production of display cultural contents and Sotdae for decoration and daily life. The publications of Korea Sotdae Artists Association’s exhibitions in 2011 through 2020 were used to study display cultural contents. This study compiled the period, location, organizer and title of the exhibitions and analyzed the characteristics of the cultural contents which use the traditional Sotdae in each exhibition. Handcraft cultural contents were studied with photos of materials for decoration and daily life presented in 2015 to 2020 by the following five sources; Korea Skills Transfer Association, Korea Sotdae Artists Association, Seoul Design Foundation, Arum sotdae, and The View with Sotdae. Among them decorational Sotdae to be fixed in space for wall hanging, table top and floor were compiled in detail with title, material and artist’s name (date of production). The Sotdae actually used in the living space were arranged in detail by its use in clothing, food, housing etc and listed for the name of household goods, material and name of the artist (date of production). Also analyzed were characteristics of cultural contents which are reflected by the materials used for decoration and daily life using the traditional Sotdae. Next study was the Edu-entertainment. It is about the Education-cultural contents presented in 2014 to 2020 where Sotdae was used as an educational subject, which were sponsored by the Gyunggi Industrial Association and Korea Sotdae artists Association for children, young people, general public, special group etc. Photos published in these hands-on programs were compiled for this study. Educational subject, year, location, sponsorship and venue using the traditional Sotdae were individually compiled and characteristics of the educational cultural contents were analyzed. The primary results of the research are summarized as follows. First, the Korea Sotdae Artists Association held the first group exhibition entitled at the Gwangju Falk Museum. Every exhibition displayed and introduced various Sotdae. Most of all the 2011 exhibition was a momentum to officially introduce indoor Sotdae. Originally Sotdae was created for outdoor display with traditional belief. But the time has passed to see Sotdae at the entrance of villages or in the field. Sotdae became a display cultural content to view and enjoy indoor as well as outdoor. Second, as a handcraft cultural content the traditional Sotdae engages with the general public in two ways through persistent creation for decoration and daily life. The traditional Sotdae along with the improvement of IT technology during the 4th industrial revolution is connected to evaluate the creative reinterpretation of the traditional culture and its cultural superior. Also the expression of Sotdae in sculpture, painting, and lacquer provides a momentum for creative development. This comes from the pride and self-confidence of the traditional Sotdae culture. Third, the educational culture contents using the traditional Sotdae helps teaching various objects in two and three dimensions as a beneficial subject of Korean culture. Especially Sotdae has a freedom to select materials other than trees, which motivates creativity and artistics of the educational subjects. Recreational hands-on experiences are gained with fun through listening to the Sotdae story and hands-on experience of making Sotdae. In conclusion cultural contents using artistic and creative traditional Sotdae must further expand its territory. To achieve this expansion the Sotdae culture needs to strengthen the characteristics of leisure, popularity, and recreation in our life and the dialogue and pleasure through the traditional Sotdae culture must spread to our daily life culture.
ABSTRACT
Research on cultural contents by Korea traditional ‘Sotdae’
Kim Sook Kyoung Traditional Cultural Contents Major Graduate School of Cultural Industry Arts Sungshin University
This research is based on the traditional Sotdae as a culturally original form. The objective of this research is to propose development trends of cultural contents utilizing the traditional Sotdae among the cultural industries in Korea by nationally and internationally presenting the image and meaning of Sotdae. For this objective the research analyzed examples of educational cultural contents operated by the hands-on programs of Sotdae and handcraft contents, which transfer the value of cultural goods to the general public through production of display cultural contents and Sotdae for decoration and daily life. The publications of Korea Sotdae Artists Association’s exhibitions in 2011 through 2020 were used to study display cultural contents. This study compiled the period, location, organizer and title of the exhibitions and analyzed the characteristics of the cultural contents which use the traditional Sotdae in each exhibition. Handcraft cultural contents were studied with photos of materials for decoration and daily life presented in 2015 to 2020 by the following five sources; Korea Skills Transfer Association, Korea Sotdae Artists Association, Seoul Design Foundation, Arum sotdae, and The View with Sotdae. Among them decorational Sotdae to be fixed in space for wall hanging, table top and floor were compiled in detail with title, material and artist’s name (date of production). The Sotdae actually used in the living space were arranged in detail by its use in clothing, food, housing etc and listed for the name of household goods, material and name of the artist (date of production). Also analyzed were characteristics of cultural contents which are reflected by the materials used for decoration and daily life using the traditional Sotdae. Next study was the Edu-entertainment. It is about the Education-cultural contents presented in 2014 to 2020 where Sotdae was used as an educational subject, which were sponsored by the Gyunggi Industrial Association and Korea Sotdae artists Association for children, young people, general public, special group etc. Photos published in these hands-on programs were compiled for this study. Educational subject, year, location, sponsorship and venue using the traditional Sotdae were individually compiled and characteristics of the educational cultural contents were analyzed. The primary results of the research are summarized as follows. First, the Korea Sotdae Artists Association held the first group exhibition entitled at the Gwangju Falk Museum. Every exhibition displayed and introduced various Sotdae. Most of all the 2011 exhibition was a momentum to officially introduce indoor Sotdae. Originally Sotdae was created for outdoor display with traditional belief. But the time has passed to see Sotdae at the entrance of villages or in the field. Sotdae became a display cultural content to view and enjoy indoor as well as outdoor. Second, as a handcraft cultural content the traditional Sotdae engages with the general public in two ways through persistent creation for decoration and daily life. The traditional Sotdae along with the improvement of IT technology during the 4th industrial revolution is connected to evaluate the creative reinterpretation of the traditional culture and its cultural superior. Also the expression of Sotdae in sculpture, painting, and lacquer provides a momentum for creative development. This comes from the pride and self-confidence of the traditional Sotdae culture. Third, the educational culture contents using the traditional Sotdae helps teaching various objects in two and three dimensions as a beneficial subject of Korean culture. Especially Sotdae has a freedom to select materials other than trees, which motivates creativity and artistics of the educational subjects. Recreational hands-on experiences are gained with fun through listening to the Sotdae story and hands-on experience of making Sotdae. In conclusion cultural contents using artistic and creative traditional Sotdae must further expand its territory. To achieve this expansion the Sotdae culture needs to strengthen the characteristics of leisure, popularity, and recreation in our life and the dialogue and pleasure through the traditional Sotdae culture must spread to our daily life culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.