경영컨설팅 서비스 품질이 사회적경제 기업의 경영성과에 미치는 영향 : 컨설팅 활용도를 매개로 하여 Influence of the Management Consulting Service Quality on the Business Performance of Social Economy Enterprise : Mediating Consulting Utilization원문보기
저성장 시대의 자본주의 시장 경제에서 야기되는 다양한 사회적 문제해결을 위한 대안으로 사회적경제에 관한 관심과 기대가 높아 가고 있다. 사회 양극화와 가족 개념의 해체, 근로 빈곤층 증가 등의 사회 환경 변화에 따라 사회서비스의 수요가 증가하고 있다. 그러나 시장 자본주의의 경제와 정부의 사회복지 서비스만으로는 다양한 수요를 충족시키는 데는 한계가 존재한다. 노동 시장에서 나타나는 사회적 격차와 실업문제해결 측면에서도 안정적 일자리 제공의 고용증대 대안으로 사회적경제 기업의 역할이 절실히 요구되고 있다. 한국 사회적경제 기업에 대한 다양한 정책은 단기적 육성과 양적 확산에 기여하고 있으나 지속가능한 기업 운영의 기반 확보 차원의 지원과 정책들은 매우 부족한 실정이다. 특히, 창업 이후 기업경영과 관련한 컨설팅 영역은 한국사회적기업진흥원에서 추진하는 사업을 제외하고는 지자체나 민간지원단체 차원에서 이루어지는 컨설팅 프로그램의 다양성은 매우 적은 형편이다. 그리고 경영컨설팅의 효과가 어떠한가에 대한 분석도 미흡하므로 사회적경제 기업에 대한 경영컨설팅이 실질적인 기업의 지속가능한 성장과 사회·경제적 효과에 미치는 직접적인 영향 등에 대한 분석이 필요하다. 따라서 본 연구는 기존에 연구된 경영컨설팅의 성과분석에 대한 선행연구를 토대로 사회적경제 기업에 대한 경영 컨설팅 효과 분석을 실시하고, 이 과정에서 사회적경제 기업의 지속가능한 성장을 위한 컨설팅 서비스품질에 대한 고찰을 그 목적으로 한다. 이러한 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 선행연구를 토대로 설문지를 작성하여 국내에 사업장을 두고 있는 사회적경제 기업 대표자 및 임원 그리고 직원250명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 기재오류 및 불성실응답 44부를 제외한 206부의 설문지를 분석에 사용하였다. 또한 연구모형을 검증하기 위하여 ...
저성장 시대의 자본주의 시장 경제에서 야기되는 다양한 사회적 문제해결을 위한 대안으로 사회적경제에 관한 관심과 기대가 높아 가고 있다. 사회 양극화와 가족 개념의 해체, 근로 빈곤층 증가 등의 사회 환경 변화에 따라 사회서비스의 수요가 증가하고 있다. 그러나 시장 자본주의의 경제와 정부의 사회복지 서비스만으로는 다양한 수요를 충족시키는 데는 한계가 존재한다. 노동 시장에서 나타나는 사회적 격차와 실업문제해결 측면에서도 안정적 일자리 제공의 고용증대 대안으로 사회적경제 기업의 역할이 절실히 요구되고 있다. 한국 사회적경제 기업에 대한 다양한 정책은 단기적 육성과 양적 확산에 기여하고 있으나 지속가능한 기업 운영의 기반 확보 차원의 지원과 정책들은 매우 부족한 실정이다. 특히, 창업 이후 기업경영과 관련한 컨설팅 영역은 한국사회적기업진흥원에서 추진하는 사업을 제외하고는 지자체나 민간지원단체 차원에서 이루어지는 컨설팅 프로그램의 다양성은 매우 적은 형편이다. 그리고 경영컨설팅의 효과가 어떠한가에 대한 분석도 미흡하므로 사회적경제 기업에 대한 경영컨설팅이 실질적인 기업의 지속가능한 성장과 사회·경제적 효과에 미치는 직접적인 영향 등에 대한 분석이 필요하다. 따라서 본 연구는 기존에 연구된 경영컨설팅의 성과분석에 대한 선행연구를 토대로 사회적경제 기업에 대한 경영 컨설팅 효과 분석을 실시하고, 이 과정에서 사회적경제 기업의 지속가능한 성장을 위한 컨설팅 서비스품질에 대한 고찰을 그 목적으로 한다. 이러한 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 선행연구를 토대로 설문지를 작성하여 국내에 사업장을 두고 있는 사회적경제 기업 대표자 및 임원 그리고 직원250명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 기재오류 및 불성실응답 44부를 제외한 206부의 설문지를 분석에 사용하였다. 또한 연구모형을 검증하기 위하여 SPSS 21.0과 AMOS 21.0 통계 프로그램을 이용하여 통계적 분석을 실시하였다. 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 컨설팅 서비스품질과 컨설팅 활용도와의 관계이다. 컨설팅 서비스품질 중 과정품질인 상호작용품질, 결과품질, 물리적환경품질은 컨설팅 활용도에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 컨설팅 상호작용품질에서는 컨설턴트의 전문성, 신뢰성, 친절도가 채택되었고, 결과품질에서는 결과물 제시형태, 현장적용 가능정도, 완료보고서 충실도, 실행방안의 구체성이 채택되었다. 물리적환경품질에서는 H/W 구비, 컨설턴트의 용모단정, 적합 시설 및 분위기가 채택되었다. 둘째, 컨설팅 활용도의 매개효과로 컨설팅 활용도는 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 컨설팅 활용도의 업무반영의지, 장기적 업무반영정도, 실제 업무활용정도, 직원 의사소통 정도가 채택되었다. 셋째, 컨설팅 서비스품질이 경영성과에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었다. 컨설팅 서비스품질 요인인 상호작용, 결과품질, 물리적환경품질 등은 컨설팅 활용도를 매개로 해서만 경영성과에 영향을 미치는 것으로 분석된다. 이상에서 살펴본 연구 결과를 토대로 사회적경제 기업의 경영 컨설팅에 대한 본 연구의 의의 및 시사점을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 사회적경제 기업의 경영성과를 측정하는 범위적 부문에 있어 기존 연구들이 사회적, 경제적 요인을 포괄적으로 측정하는 반면, 본 연구는 사회적경제 기업의 경영성과 요인 중 재무적 성과에 초점을 맞추었다. 둘째, 경영컨설팅 서비스품질을 측정하는 방법에 있어 기존 연구들이 컨설팅 수행과정에 대한 과정품질에 치중하는 반면, 본 연구는 컨설팅 과정품질 이외에도 컨설팅 결과물에 대한 품질을 함께 측정 하였다. 특히, 기업 매출액에 대한 차이 분석의 결과 1억원 미만의 소매출 기업이 컨설팅 서비스품질과 활용도를 매개로 경영성과 향상에 높은 관심이 있는 것으로 나타났다. 또한 기업의 업력에 대한 차이분석 측정결과 설립 된지 3년 미만의 초기 기업이 컨설팅 서비스품질과 활용도를 매개로 경영성과 향상에 많은 관심을 갖고 있는 것으로 나타나, 결과적으로 컨설팅 결과품질 이외에도 컨설팅 과정품질과 활용도도 경영성과 향상에 영향을 미치는 주요한 요인이라고 볼 수 있다. 셋째, 경영성과(재무적)성과는 컨설팅 서비스품질이 컨설팅 활용도를 매개로 영향을 받음을 실증하였고, 이는 컨설팅을 통해 기업의 경영(재무적)성과를 높이기 위해서는 컨설팅 서비스품질과 컨설팅 활용도를 높여야 한다는 점을 시사하고 있다. 본 연구의 한계점으로는 먼저, 포괄적인 범위에서 사회적경제 기업을 중소기업으로 포함 시킬 수 있으나, 기업운영에 따른 목적이 중소기업과 달리 사회적, 경제적 목적달성을 추구하는 특이점이 존재함에 따라 중소기업의 경영성과 요인을 그대로 적용하여 경영성과를 측정하는 데는 한계가 있다. 다음으로 일부 지역에 편중된 설문조사의 측정으로 연구 결과가 사회적경제 기업 전체의 특성을 반영했다고 보기 어렵다. 마지막으로 사회적경제 기업의 특이점을 반영하여 경영성과에 미치는 컨설팅 요인들을 사회적경제 기업의 특성에 맞추어 성과측정을 한다면, 연구의 신뢰성이 높아질 것으로 판단된다. 향후 연구에서는 이러한 한계점에 대하여 연구를 수행할 필요가 있을 것이다.
저성장 시대의 자본주의 시장 경제에서 야기되는 다양한 사회적 문제해결을 위한 대안으로 사회적경제에 관한 관심과 기대가 높아 가고 있다. 사회 양극화와 가족 개념의 해체, 근로 빈곤층 증가 등의 사회 환경 변화에 따라 사회서비스의 수요가 증가하고 있다. 그러나 시장 자본주의의 경제와 정부의 사회복지 서비스만으로는 다양한 수요를 충족시키는 데는 한계가 존재한다. 노동 시장에서 나타나는 사회적 격차와 실업문제해결 측면에서도 안정적 일자리 제공의 고용증대 대안으로 사회적경제 기업의 역할이 절실히 요구되고 있다. 한국 사회적경제 기업에 대한 다양한 정책은 단기적 육성과 양적 확산에 기여하고 있으나 지속가능한 기업 운영의 기반 확보 차원의 지원과 정책들은 매우 부족한 실정이다. 특히, 창업 이후 기업경영과 관련한 컨설팅 영역은 한국사회적기업진흥원에서 추진하는 사업을 제외하고는 지자체나 민간지원단체 차원에서 이루어지는 컨설팅 프로그램의 다양성은 매우 적은 형편이다. 그리고 경영컨설팅의 효과가 어떠한가에 대한 분석도 미흡하므로 사회적경제 기업에 대한 경영컨설팅이 실질적인 기업의 지속가능한 성장과 사회·경제적 효과에 미치는 직접적인 영향 등에 대한 분석이 필요하다. 따라서 본 연구는 기존에 연구된 경영컨설팅의 성과분석에 대한 선행연구를 토대로 사회적경제 기업에 대한 경영 컨설팅 효과 분석을 실시하고, 이 과정에서 사회적경제 기업의 지속가능한 성장을 위한 컨설팅 서비스품질에 대한 고찰을 그 목적으로 한다. 이러한 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 선행연구를 토대로 설문지를 작성하여 국내에 사업장을 두고 있는 사회적경제 기업 대표자 및 임원 그리고 직원250명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 기재오류 및 불성실응답 44부를 제외한 206부의 설문지를 분석에 사용하였다. 또한 연구모형을 검증하기 위하여 SPSS 21.0과 AMOS 21.0 통계 프로그램을 이용하여 통계적 분석을 실시하였다. 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 컨설팅 서비스품질과 컨설팅 활용도와의 관계이다. 컨설팅 서비스품질 중 과정품질인 상호작용품질, 결과품질, 물리적환경품질은 컨설팅 활용도에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 컨설팅 상호작용품질에서는 컨설턴트의 전문성, 신뢰성, 친절도가 채택되었고, 결과품질에서는 결과물 제시형태, 현장적용 가능정도, 완료보고서 충실도, 실행방안의 구체성이 채택되었다. 물리적환경품질에서는 H/W 구비, 컨설턴트의 용모단정, 적합 시설 및 분위기가 채택되었다. 둘째, 컨설팅 활용도의 매개효과로 컨설팅 활용도는 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 컨설팅 활용도의 업무반영의지, 장기적 업무반영정도, 실제 업무활용정도, 직원 의사소통 정도가 채택되었다. 셋째, 컨설팅 서비스품질이 경영성과에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었다. 컨설팅 서비스품질 요인인 상호작용, 결과품질, 물리적환경품질 등은 컨설팅 활용도를 매개로 해서만 경영성과에 영향을 미치는 것으로 분석된다. 이상에서 살펴본 연구 결과를 토대로 사회적경제 기업의 경영 컨설팅에 대한 본 연구의 의의 및 시사점을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 사회적경제 기업의 경영성과를 측정하는 범위적 부문에 있어 기존 연구들이 사회적, 경제적 요인을 포괄적으로 측정하는 반면, 본 연구는 사회적경제 기업의 경영성과 요인 중 재무적 성과에 초점을 맞추었다. 둘째, 경영컨설팅 서비스품질을 측정하는 방법에 있어 기존 연구들이 컨설팅 수행과정에 대한 과정품질에 치중하는 반면, 본 연구는 컨설팅 과정품질 이외에도 컨설팅 결과물에 대한 품질을 함께 측정 하였다. 특히, 기업 매출액에 대한 차이 분석의 결과 1억원 미만의 소매출 기업이 컨설팅 서비스품질과 활용도를 매개로 경영성과 향상에 높은 관심이 있는 것으로 나타났다. 또한 기업의 업력에 대한 차이분석 측정결과 설립 된지 3년 미만의 초기 기업이 컨설팅 서비스품질과 활용도를 매개로 경영성과 향상에 많은 관심을 갖고 있는 것으로 나타나, 결과적으로 컨설팅 결과품질 이외에도 컨설팅 과정품질과 활용도도 경영성과 향상에 영향을 미치는 주요한 요인이라고 볼 수 있다. 셋째, 경영성과(재무적)성과는 컨설팅 서비스품질이 컨설팅 활용도를 매개로 영향을 받음을 실증하였고, 이는 컨설팅을 통해 기업의 경영(재무적)성과를 높이기 위해서는 컨설팅 서비스품질과 컨설팅 활용도를 높여야 한다는 점을 시사하고 있다. 본 연구의 한계점으로는 먼저, 포괄적인 범위에서 사회적경제 기업을 중소기업으로 포함 시킬 수 있으나, 기업운영에 따른 목적이 중소기업과 달리 사회적, 경제적 목적달성을 추구하는 특이점이 존재함에 따라 중소기업의 경영성과 요인을 그대로 적용하여 경영성과를 측정하는 데는 한계가 있다. 다음으로 일부 지역에 편중된 설문조사의 측정으로 연구 결과가 사회적경제 기업 전체의 특성을 반영했다고 보기 어렵다. 마지막으로 사회적경제 기업의 특이점을 반영하여 경영성과에 미치는 컨설팅 요인들을 사회적경제 기업의 특성에 맞추어 성과측정을 한다면, 연구의 신뢰성이 높아질 것으로 판단된다. 향후 연구에서는 이러한 한계점에 대하여 연구를 수행할 필요가 있을 것이다.
The interest and expectation for social economy as a alternative to solve various social problem caused by low-growth era market economy capitalism. The demand for social service is increasing according to the social environment change such as social polarization, family concept break-up, working po...
The interest and expectation for social economy as a alternative to solve various social problem caused by low-growth era market economy capitalism. The demand for social service is increasing according to the social environment change such as social polarization, family concept break-up, working poor increasing and so on. However, there is limitation to fulfill various demands only with market capitalism economy and government social welfare service. The role of social economy enterprise is desperately requested as a alternative of employment expansion in stable occupation offer in terms of social disparities and unemployment shown in labor market. Various policies for Korean social economy enterprise are contributing on short-term incubation and quantitative diffusion, however, the supports and policies securing sustainable enterprise operation basis is insufficient very much. Especially, the diversity of consulting program executed by local governments and civilian supporting organizations are very few excluding the businesses executed by Korea Social Enterprise Promotion Agency in the consulting area relevant to the enterprise operation after the start-up. Also, the analysis about the effects of management consulting is insufficient, so the analysis for direct influence of management consulting to social economy enterprise on sustainable growth and socioeconomic effect substantially. So, the purpose of this study is to execute effect analysis of management consulting to social economy enterprise based on the preceding studies about the result analysis about management consulting and consider about the consulting service quality for sustainable growth of social economy enterprise in this process. To execute this purpose, there was a survey targeting 250 representative, executives and staff members in social economy enterprise which has domestic place of business preparing a questionnaire based on preceding studies and used 206 copies of survey sheet excluding 44 copies with written error and unfaithful response for the analysis. Also, statistical analysis was executed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 statistics program to verify the study model. The empirical analysis result of this study is as follows. First one is the relationship between consulting service quality and consulting utilization. Interaction quality, result quality, physical environment quality and so on which are the process quality of consulting service quality are all analyzed as influencing meaningful effect on consulting utilization. Expertise, reliability and kindness of the consultant are selected in consulting interaction quality and result providing type, site application possible degree, completion report fidelity and action plan embodiment are selected in result quality. H/W furnishing, decent appearance of consultant and suitable facility and atmosphere are selected as physical environment quality. Secondly, consulting utilization as mediating effect of consulting utilization is analyzed influencing meaningful effect on management performance. Work reflection will of consulting utilization, long-term work reflection degree, actual work utilization degree and employee communication degree in consulting utilization are selected. Thirdly, the hypothesis that consulting service quality will influence positive (+) effect on management performance is dismissed. The interaction, result quality, physical environment quality and so on which are consulting service quality factors is analyzed as only can influence on management when mediating consulting utilization. The importance and implication of this study for the management consulting of social economy enterprise based on above study result can be suggested as follows. Firstly, existing studies comprehensively measures social and economical factors, however, this study is focused on the financial performance among the management performance factors of social economy enterprise in the range measuring the management performance of social economy enterprise. Secondly, existing studies focused on the process quality for consulting execution process, however, this study measured consulting result quality together with consulting process quality in the measuring method of management consulting service quality. Especially, small turnover enterprise less than KRW 100 Million has high interest in management performance increasing mediating consulting service quality and utilization based on the result of analysis for the difference in enterprise turnover. Also, start-up enterprises established less than 3 years has high interest in management performance increasing mediating consulting service quality and utilization based on the measurement for the difference in enterprise history, so as a result, consulting process quality and utilization excluding consulting result quality is also an important factor influencing the management performance increasing. Thirdly, it is demonstrated that the management performance (Financial performance) is influenced by the consulting service quality mediating the consulting utilization and it shows the consulting service quality and consulting utilization should be higher to increase the management performance (Financial performance) of the enterprise by the consulting. As the limitation of this study, firstly, there is a limitation that the management performance factor of small and medium sized enterprise cannot be applied on the measurement of social economy enterprise management performance because the social economy enterprise can be included in the range of small and medium sized enterprise under comprehensive range, however, the purpose of enterprise operation is different with small and medium sized enterprise and it has specialty pursuing social and economical purpose achievement. Also, the survey was executed unequally executed at partial area, so it is difficult to say that this study result reflects the characteristic of whole social economy enterprise. Lastly, it is judged that the reliability of the study can be higher if the performance is measured matching the consulting factors influencing the management performance reflecting the specialty of social economy enterprise. There should be the research for these limitation in the future study.
The interest and expectation for social economy as a alternative to solve various social problem caused by low-growth era market economy capitalism. The demand for social service is increasing according to the social environment change such as social polarization, family concept break-up, working poor increasing and so on. However, there is limitation to fulfill various demands only with market capitalism economy and government social welfare service. The role of social economy enterprise is desperately requested as a alternative of employment expansion in stable occupation offer in terms of social disparities and unemployment shown in labor market. Various policies for Korean social economy enterprise are contributing on short-term incubation and quantitative diffusion, however, the supports and policies securing sustainable enterprise operation basis is insufficient very much. Especially, the diversity of consulting program executed by local governments and civilian supporting organizations are very few excluding the businesses executed by Korea Social Enterprise Promotion Agency in the consulting area relevant to the enterprise operation after the start-up. Also, the analysis about the effects of management consulting is insufficient, so the analysis for direct influence of management consulting to social economy enterprise on sustainable growth and socioeconomic effect substantially. So, the purpose of this study is to execute effect analysis of management consulting to social economy enterprise based on the preceding studies about the result analysis about management consulting and consider about the consulting service quality for sustainable growth of social economy enterprise in this process. To execute this purpose, there was a survey targeting 250 representative, executives and staff members in social economy enterprise which has domestic place of business preparing a questionnaire based on preceding studies and used 206 copies of survey sheet excluding 44 copies with written error and unfaithful response for the analysis. Also, statistical analysis was executed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 statistics program to verify the study model. The empirical analysis result of this study is as follows. First one is the relationship between consulting service quality and consulting utilization. Interaction quality, result quality, physical environment quality and so on which are the process quality of consulting service quality are all analyzed as influencing meaningful effect on consulting utilization. Expertise, reliability and kindness of the consultant are selected in consulting interaction quality and result providing type, site application possible degree, completion report fidelity and action plan embodiment are selected in result quality. H/W furnishing, decent appearance of consultant and suitable facility and atmosphere are selected as physical environment quality. Secondly, consulting utilization as mediating effect of consulting utilization is analyzed influencing meaningful effect on management performance. Work reflection will of consulting utilization, long-term work reflection degree, actual work utilization degree and employee communication degree in consulting utilization are selected. Thirdly, the hypothesis that consulting service quality will influence positive (+) effect on management performance is dismissed. The interaction, result quality, physical environment quality and so on which are consulting service quality factors is analyzed as only can influence on management when mediating consulting utilization. The importance and implication of this study for the management consulting of social economy enterprise based on above study result can be suggested as follows. Firstly, existing studies comprehensively measures social and economical factors, however, this study is focused on the financial performance among the management performance factors of social economy enterprise in the range measuring the management performance of social economy enterprise. Secondly, existing studies focused on the process quality for consulting execution process, however, this study measured consulting result quality together with consulting process quality in the measuring method of management consulting service quality. Especially, small turnover enterprise less than KRW 100 Million has high interest in management performance increasing mediating consulting service quality and utilization based on the result of analysis for the difference in enterprise turnover. Also, start-up enterprises established less than 3 years has high interest in management performance increasing mediating consulting service quality and utilization based on the measurement for the difference in enterprise history, so as a result, consulting process quality and utilization excluding consulting result quality is also an important factor influencing the management performance increasing. Thirdly, it is demonstrated that the management performance (Financial performance) is influenced by the consulting service quality mediating the consulting utilization and it shows the consulting service quality and consulting utilization should be higher to increase the management performance (Financial performance) of the enterprise by the consulting. As the limitation of this study, firstly, there is a limitation that the management performance factor of small and medium sized enterprise cannot be applied on the measurement of social economy enterprise management performance because the social economy enterprise can be included in the range of small and medium sized enterprise under comprehensive range, however, the purpose of enterprise operation is different with small and medium sized enterprise and it has specialty pursuing social and economical purpose achievement. Also, the survey was executed unequally executed at partial area, so it is difficult to say that this study result reflects the characteristic of whole social economy enterprise. Lastly, it is judged that the reliability of the study can be higher if the performance is measured matching the consulting factors influencing the management performance reflecting the specialty of social economy enterprise. There should be the research for these limitation in the future study.
주제어
#사회적경제 기업 경영컨설팅 서비스품질 경영성과 컨설팅 활용도 상호작용품질 결과품질 물리적환경품질
학위논문 정보
저자
박용
학위수여기관
목포대학교 경영행정대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 금융보험학전공
지도교수
박송춘
발행연도
2021
키워드
사회적경제 기업 경영컨설팅 서비스품질 경영성과 컨설팅 활용도 상호작용품질 결과품질 물리적환경품질
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