대학생의 성취목표지향성과 학업지연행동의 관계에서 학습몰입의 매개효과 The Effect of College Students’ Achievement Goal Orientation on Academic Procrastination Behavior : The Mediating effect of Learning Flow원문보기
본 연구의 목적은 대학생의 성취목표지향성과 학업지연행동의 관계에서 학습몰입을 매개로 어떠한 관계가 있는지 규명하고 대학생의 학업지연행동을 감소시키기 위한 효과적인 방안을 모색하고자 시도되었다. 이를 위해 성취목표지향성 척도, 학업지연행동 척도, 학습몰입 척도가 사용되었으며, 광주·전남 지역 4개 대학에 재학 중인 1∼4학년까지 학생을 대상으로 수집된 자료에서 총 245명(남자111명, 여자134명)의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 ...
본 연구의 목적은 대학생의 성취목표지향성과 학업지연행동의 관계에서 학습몰입을 매개로 어떠한 관계가 있는지 규명하고 대학생의 학업지연행동을 감소시키기 위한 효과적인 방안을 모색하고자 시도되었다. 이를 위해 성취목표지향성 척도, 학업지연행동 척도, 학습몰입 척도가 사용되었으며, 광주·전남 지역 4개 대학에 재학 중인 1∼4학년까지 학생을 대상으로 수집된 자료에서 총 245명(남자111명, 여자134명)의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 상관관계 분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성취목표지향성, 학업지연행동, 학습몰입의 관계를 구체적으로 살펴본 결과, 숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표는 학습몰입에, 숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표는 학업지연행동에, 학습몰입은 학업지연행동에 영향을 주는 것으로 나타났다. 하지만 수행회피목표는 학습몰입에 영향을 주지 않았다. 이러한 결과는 숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표는 학업지연행동을 감소 또는 높일 수 있으며 학습몰입을 높이거나 방해할 수 있다. 학습몰입은 학업지연행동을 감소시키는 것을 알 수 있다. 둘째, 대학생의 숙달접근목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 완전매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 숙달접근목표는 과제에 대한 대처능력, 과제에서 요구하는 수준이 조화를 이룬 상태 등의 인지적 몰입 경험이 있을 때 학업지연행동이 줄어드는 것으로 설명할 수 있다. 따라서 숙달접근목표 지향 학습자들의 학업지연행동을 감소시키기 위해서는 인지적 몰입을 경험할 수 있는 환경이 필요하다. 셋째, 대학생의 숙달회피목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 숙달회피목표가 학업지연행동을 증가시키고 학습몰입에 부정적인 영향을 주는 것을 의미한다. 어떠한 실수나 잘못도 하지 않으려는 과도하게 높은 내적 기준을 자신에게 적용하기 때문에 학습몰입에 방해가 되는 것으로 보인다. 넷째, 대학생의 수행접근목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 매개하지 않는 것으로 나타났다. 수행접근목표 지향 학습자들은 학습과정 자체에 가치를 부여하는 것보다 타인에게 인정받고 싶은 욕구가 크기 때문에 학습몰입에 영향을 미치지 않은 것으로 보인다. 다섯째, 대학생의 수행회피목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 매개하지 않는 것으로 나타났다. 따라서 대학생의 수행회피목표와 인지적 몰입 경험은 학업지연행동을 감소하는 데 영향을 미치지 못함을 확인하였다. 여섯째, 대학생의 성취목표지향성과 학업지연행동의 관계에서 정의적 몰입은 매개하지 않는 것으로 나타났다. 사고 의식에 집중하는 인지적 몰입과는 달리 정의적 몰입은 자아에 관한 관심과 즐거움, 재미에 대한 개념을 포함하고 있으므로 인지적 활동이 요구되는 성취목표지향성과 관련이 없는 것으로 보인다. 본 연구는 성취목표지향성과 학습몰입이 학업지연행동에 영향을 줄 수 있음을 밝힘으로써 대학생들의 학업지연행동 감소를 위한 교육프로그램 개발에 기초자료로 제공될 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 대학생의 성취목표지향성과 학업지연행동의 관계에서 학습몰입을 매개로 어떠한 관계가 있는지 규명하고 대학생의 학업지연행동을 감소시키기 위한 효과적인 방안을 모색하고자 시도되었다. 이를 위해 성취목표지향성 척도, 학업지연행동 척도, 학습몰입 척도가 사용되었으며, 광주·전남 지역 4개 대학에 재학 중인 1∼4학년까지 학생을 대상으로 수집된 자료에서 총 245명(남자111명, 여자134명)의 자료가 최종 분석에 활용되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 상관관계 분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성취목표지향성, 학업지연행동, 학습몰입의 관계를 구체적으로 살펴본 결과, 숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표는 학습몰입에, 숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표, 수행회피목표는 학업지연행동에, 학습몰입은 학업지연행동에 영향을 주는 것으로 나타났다. 하지만 수행회피목표는 학습몰입에 영향을 주지 않았다. 이러한 결과는 숙달접근목표, 숙달회피목표, 수행접근목표는 학업지연행동을 감소 또는 높일 수 있으며 학습몰입을 높이거나 방해할 수 있다. 학습몰입은 학업지연행동을 감소시키는 것을 알 수 있다. 둘째, 대학생의 숙달접근목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 완전매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 숙달접근목표는 과제에 대한 대처능력, 과제에서 요구하는 수준이 조화를 이룬 상태 등의 인지적 몰입 경험이 있을 때 학업지연행동이 줄어드는 것으로 설명할 수 있다. 따라서 숙달접근목표 지향 학습자들의 학업지연행동을 감소시키기 위해서는 인지적 몰입을 경험할 수 있는 환경이 필요하다. 셋째, 대학생의 숙달회피목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 숙달회피목표가 학업지연행동을 증가시키고 학습몰입에 부정적인 영향을 주는 것을 의미한다. 어떠한 실수나 잘못도 하지 않으려는 과도하게 높은 내적 기준을 자신에게 적용하기 때문에 학습몰입에 방해가 되는 것으로 보인다. 넷째, 대학생의 수행접근목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 매개하지 않는 것으로 나타났다. 수행접근목표 지향 학습자들은 학습과정 자체에 가치를 부여하는 것보다 타인에게 인정받고 싶은 욕구가 크기 때문에 학습몰입에 영향을 미치지 않은 것으로 보인다. 다섯째, 대학생의 수행회피목표와 학업지연행동의 관계에서 인지적 몰입은 매개하지 않는 것으로 나타났다. 따라서 대학생의 수행회피목표와 인지적 몰입 경험은 학업지연행동을 감소하는 데 영향을 미치지 못함을 확인하였다. 여섯째, 대학생의 성취목표지향성과 학업지연행동의 관계에서 정의적 몰입은 매개하지 않는 것으로 나타났다. 사고 의식에 집중하는 인지적 몰입과는 달리 정의적 몰입은 자아에 관한 관심과 즐거움, 재미에 대한 개념을 포함하고 있으므로 인지적 활동이 요구되는 성취목표지향성과 관련이 없는 것으로 보인다. 본 연구는 성취목표지향성과 학습몰입이 학업지연행동에 영향을 줄 수 있음을 밝힘으로써 대학생들의 학업지연행동 감소를 위한 교육프로그램 개발에 기초자료로 제공될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to find out how college students relate to the relationship between achievement goal orientation and academic delay behavior through the medium of learning immersion and to find effective ways to reduce college students' academic delay behavior. To this end, achievement...
The purpose of this study was to find out how college students relate to the relationship between achievement goal orientation and academic delay behavior through the medium of learning immersion and to find effective ways to reduce college students' academic delay behavior. To this end, achievement goal-oriented measures, academic delay behavior measures, and learning immersion measures were used, and a total of 245 (111 men and 134 women) were used for the final analysis in the data collected for students from 1st to 4th graders attending four universities. The collected data were performed correlation and hierarchical regression using the SPSS 21.0 program. A summary of the main findings is as follows. First, after looking specifically at the relationship between achievement goal orientation, academic delay behavior, and learning immersion in college students, it was found that mastery approach objectives, mastery avoidance objectives, performance objectives, and study delay behaviors. However, the avoidance goal did not affect the immersion of learning. These results may reduce or increase academic delay behavior, and may increase or hinder learning immersion, for example, mastery approach objectives, mastery avoidance objectives, and performance approach objectives. Learning immersion can be seen to reduce academic delay behavior. Second, cognitive immersion in the relationship between college students' mastery approach goals and academic delay behavior has a completely mediating effect. The goal of mastery approach can be explained that academic delay behavior decreases when there is a cognitive immersion experience, such as the ability to cope with tasks and the level required by tasks are harmonized. Therefore, an environment where cognitive immersion can be experienced is needed to reduce academic delay behavior of learners with a goal of mastery approach. Third, cognitive immersion in the relationship between college student's mastery avoidance goal and academic delay behavior was found to have a partial mediating effect. This means that the mastery avoidance goal increases academic delay behavior and negatively affects learning immersion. It seems to interfere with learning immersion because it applies excessively high internal standards to itself that do not want to make any mistakes or mistakes. Fourth, cognitive immersion in the relationship between performance approach goals and academic delay behavior of university students is not mediated. Performance approach goal-oriented learners do not seem to have affected learning immersion because they have a greater desire to be recognized by others than to give value to the learning process itself. Fifth, cognitive immersion is not mediated in the relationship between college student's performance avoidance goal and academic delay behavior. Therefore, it was confirmed that college students' performance avoidance goals and cognitive immersion experiences do not affect reducing academic delay behavior. Sixth, it was found that the relationship between achievement goal orientation and academic delay behavior of college students does not mediate the definitive immersion. Unlike cognitive immersion, which focuses on thinking consciousness, definitive immersion does not seem to be related to achievement goal orientation, which requires cognitive activity, as it includes concepts of interest in, pleasure, and fun in the self. This study could provide basic data for developing educational programs to reduce academic delay behavior among college students by revealing that achievement goal orientation and learning immersion can affect academic delay behavior.
The purpose of this study was to find out how college students relate to the relationship between achievement goal orientation and academic delay behavior through the medium of learning immersion and to find effective ways to reduce college students' academic delay behavior. To this end, achievement goal-oriented measures, academic delay behavior measures, and learning immersion measures were used, and a total of 245 (111 men and 134 women) were used for the final analysis in the data collected for students from 1st to 4th graders attending four universities. The collected data were performed correlation and hierarchical regression using the SPSS 21.0 program. A summary of the main findings is as follows. First, after looking specifically at the relationship between achievement goal orientation, academic delay behavior, and learning immersion in college students, it was found that mastery approach objectives, mastery avoidance objectives, performance objectives, and study delay behaviors. However, the avoidance goal did not affect the immersion of learning. These results may reduce or increase academic delay behavior, and may increase or hinder learning immersion, for example, mastery approach objectives, mastery avoidance objectives, and performance approach objectives. Learning immersion can be seen to reduce academic delay behavior. Second, cognitive immersion in the relationship between college students' mastery approach goals and academic delay behavior has a completely mediating effect. The goal of mastery approach can be explained that academic delay behavior decreases when there is a cognitive immersion experience, such as the ability to cope with tasks and the level required by tasks are harmonized. Therefore, an environment where cognitive immersion can be experienced is needed to reduce academic delay behavior of learners with a goal of mastery approach. Third, cognitive immersion in the relationship between college student's mastery avoidance goal and academic delay behavior was found to have a partial mediating effect. This means that the mastery avoidance goal increases academic delay behavior and negatively affects learning immersion. It seems to interfere with learning immersion because it applies excessively high internal standards to itself that do not want to make any mistakes or mistakes. Fourth, cognitive immersion in the relationship between performance approach goals and academic delay behavior of university students is not mediated. Performance approach goal-oriented learners do not seem to have affected learning immersion because they have a greater desire to be recognized by others than to give value to the learning process itself. Fifth, cognitive immersion is not mediated in the relationship between college student's performance avoidance goal and academic delay behavior. Therefore, it was confirmed that college students' performance avoidance goals and cognitive immersion experiences do not affect reducing academic delay behavior. Sixth, it was found that the relationship between achievement goal orientation and academic delay behavior of college students does not mediate the definitive immersion. Unlike cognitive immersion, which focuses on thinking consciousness, definitive immersion does not seem to be related to achievement goal orientation, which requires cognitive activity, as it includes concepts of interest in, pleasure, and fun in the self. This study could provide basic data for developing educational programs to reduce academic delay behavior among college students by revealing that achievement goal orientation and learning immersion can affect academic delay behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.