본 연구는 초등학교에서 정규교과 내 무용교육이 어떻게 운영되는지 알아보았다. 그리고 현재 초등학교 무용교육을 진행하는 예술 강사의 어려움을 살펴보고, 더 나아가 초등학교 무용교육을 더욱 활성화시킬 수 있는 기초 자료를 제공하는데 목적을 두고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 G시 소재 초등학교에서 무용교육을 진행하는 예술 강사 10명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 본 연구에서는 심층 면담을 이용한 질적 연구방법으로 문헌조사, 심층면담, 참여관찰을 통해서 다각적으로 자료를 수집하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 결과 분석 및 논의과정을 토대로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 초등학교 무용교육 운영 방식은 학교마다 달랐으며, 예술 강사들의 상황 또한 같은 학군일지라도 다 다른 것으로 나타났다. 현재 초등학교 무용교육은 교육과정 편재 내 기본 교과(군)과 창의적 체험활동으로 나뉘어 진행되고, 교육과정 편제 밖으로 토요동아리, 자율동아리, ...
본 연구는 초등학교에서 정규교과 내 무용교육이 어떻게 운영되는지 알아보았다. 그리고 현재 초등학교 무용교육을 진행하는 예술 강사의 어려움을 살펴보고, 더 나아가 초등학교 무용교육을 더욱 활성화시킬 수 있는 기초 자료를 제공하는데 목적을 두고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 G시 소재 초등학교에서 무용교육을 진행하는 예술 강사 10명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 본 연구에서는 심층 면담을 이용한 질적 연구방법으로 문헌조사, 심층면담, 참여관찰을 통해서 다각적으로 자료를 수집하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 결과 분석 및 논의과정을 토대로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 초등학교 무용교육 운영 방식은 학교마다 달랐으며, 예술 강사들의 상황 또한 같은 학군일지라도 다 다른 것으로 나타났다. 현재 초등학교 무용교육은 교육과정 편재 내 기본 교과(군)과 창의적 체험활동으로 나뉘어 진행되고, 교육과정 편제 밖으로 토요동아리, 자율동아리, 방과후 학교, 돌봄교실로 나뉘어 무용 수업이 진행된다. 무용교육을 진행하는 예술 강사들은 학교에서 신청한 과정에 따라 예술 강사 주소지에서 가까운 학교를 배정받아 초등학교에서 무용교육을 진행한다. 이렇듯 초등학교 무용교육 운영을 살펴본 결과 통일되지 않은 수업 운영방식과 체계적이지 않은 예술 강사 배정으로 인해 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 하지만 무용교육이 정규교육과정에 포함되어있는 만큼 더욱 체계적이고 통일된 운영방침이 필요하다. 둘째, 초등학교에서 무용교육을 진행하는 예술 강사들의 어려움은 ‘다른 듯 같은, 같은 듯 다른 수업’과 ‘몸은 기본일 뿐’으로 부호화 하였다. 먼저 ‘다른 듯 같은, 같은 듯 다른 수업’의 하위 요인으로는 ‘체육교과에 포함되어 있는 무용교육’, ‘10개의 구성안, 10개의 수업’, ‘제한된 수업시수’, ‘다른 전공, 같은 수업’이 있었다. ‘체육교과에 포함되어 있는 무용교육’은 초등학교 무용교육이 체육교과에 포함되지 않고 독립된 교과로서 무용교육을 진행돼야한다고 나타났다. ‘10개의 구성안, 10개의 수업’은 무용교육만을 위한 연수 프로그램이나 교재가 보완되어야 한다고 나타났고, ‘제한된 수업시수’는 학교마다 신청한 시수가 각각 다르고, 신청 학년도 달라서 무용교육을 진행할 때 어려움을 느끼고 있었다. 평균 한 학년 당 10차시 이상 수업 계획을 잡고 시수를 측정하여 학년별 무용교육이 진행되어야 한다고 나타났다. ‘다른 전공. 같은 수업’은 전공은 각기 다르지만 초등학교 현장에서 실시하는 무용교육의 내용은 똑같기 때문에 전공별 무용교육 양상이 다르게 나타났다. ‘몸은 기본일 뿐’의 하위 요인으로는 ‘부실한 무용 공간’, ‘시설 및 소도구의 부족’이 있었다. ‘부실한 무용 공간’은 초등학교 무용교육은 몸을 사용한다는 특색에 맞게 무용교육이 이루어지는 장소와 환경에 영향을 받는다. 효과적인 무용교육을 위해서는 우선적으로 무용교육 시 적합한 공간 확보가 절실하다. ‘시설 및 소도구의 부족’은 무용교육에서 소도구 활용은 학습자의 표현력을 높이기 위해 꼭 필요하기 때문에 학기 초 배정 받은 학교와 잘 협의가 되어 학기 초에 구비할 수 있기를 희망하였다. 셋째, 초등학교 무용교육의 활성화 방안으로는 ‘교과는 교과답게’와 ‘강사는 강사답게’로 부호화 하였다. ‘교과는 교과답게’의 하위 요인으로는 ‘무용교과로의 교과독립’, ‘무용수업의 다양화’, ‘교재도구 및 소도구 확보’가 있었다. ‘강사는 강사답게’의 하위 요인으로는 ‘기본수업 시수 보장과 예술 강사 처우개선’, ‘무용 예술 강사들만을 위한 연수프로그램 활성화’가 있었다. 더 나은 무용교육을 위하여 교과는 교과답게 무용교과로의 독립과 다양한 무용 수업. 그리고 무용교육의 효율성을 높이기 위해 교재도구와 소도구 확보가 필요하다. 또한 초등학교 무용 예술 강사의 안정된 연간시수 확보와 예술 강사들의 처우가 개선되어 예술 강사들 스스로의 자존감이 높아진다면 현장에서 무용교육의 역량을 최대한 발휘할 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구는 초등학교에서 정규교과 내 무용교육이 어떻게 운영되는지 알아보았다. 그리고 현재 초등학교 무용교육을 진행하는 예술 강사의 어려움을 살펴보고, 더 나아가 초등학교 무용교육을 더욱 활성화시킬 수 있는 기초 자료를 제공하는데 목적을 두고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 G시 소재 초등학교에서 무용교육을 진행하는 예술 강사 10명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 본 연구에서는 심층 면담을 이용한 질적 연구방법으로 문헌조사, 심층면담, 참여관찰을 통해서 다각적으로 자료를 수집하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 결과 분석 및 논의과정을 토대로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 초등학교 무용교육 운영 방식은 학교마다 달랐으며, 예술 강사들의 상황 또한 같은 학군일지라도 다 다른 것으로 나타났다. 현재 초등학교 무용교육은 교육과정 편재 내 기본 교과(군)과 창의적 체험활동으로 나뉘어 진행되고, 교육과정 편제 밖으로 토요동아리, 자율동아리, 방과후 학교, 돌봄교실로 나뉘어 무용 수업이 진행된다. 무용교육을 진행하는 예술 강사들은 학교에서 신청한 과정에 따라 예술 강사 주소지에서 가까운 학교를 배정받아 초등학교에서 무용교육을 진행한다. 이렇듯 초등학교 무용교육 운영을 살펴본 결과 통일되지 않은 수업 운영방식과 체계적이지 않은 예술 강사 배정으로 인해 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 하지만 무용교육이 정규교육과정에 포함되어있는 만큼 더욱 체계적이고 통일된 운영방침이 필요하다. 둘째, 초등학교에서 무용교육을 진행하는 예술 강사들의 어려움은 ‘다른 듯 같은, 같은 듯 다른 수업’과 ‘몸은 기본일 뿐’으로 부호화 하였다. 먼저 ‘다른 듯 같은, 같은 듯 다른 수업’의 하위 요인으로는 ‘체육교과에 포함되어 있는 무용교육’, ‘10개의 구성안, 10개의 수업’, ‘제한된 수업시수’, ‘다른 전공, 같은 수업’이 있었다. ‘체육교과에 포함되어 있는 무용교육’은 초등학교 무용교육이 체육교과에 포함되지 않고 독립된 교과로서 무용교육을 진행돼야한다고 나타났다. ‘10개의 구성안, 10개의 수업’은 무용교육만을 위한 연수 프로그램이나 교재가 보완되어야 한다고 나타났고, ‘제한된 수업시수’는 학교마다 신청한 시수가 각각 다르고, 신청 학년도 달라서 무용교육을 진행할 때 어려움을 느끼고 있었다. 평균 한 학년 당 10차시 이상 수업 계획을 잡고 시수를 측정하여 학년별 무용교육이 진행되어야 한다고 나타났다. ‘다른 전공. 같은 수업’은 전공은 각기 다르지만 초등학교 현장에서 실시하는 무용교육의 내용은 똑같기 때문에 전공별 무용교육 양상이 다르게 나타났다. ‘몸은 기본일 뿐’의 하위 요인으로는 ‘부실한 무용 공간’, ‘시설 및 소도구의 부족’이 있었다. ‘부실한 무용 공간’은 초등학교 무용교육은 몸을 사용한다는 특색에 맞게 무용교육이 이루어지는 장소와 환경에 영향을 받는다. 효과적인 무용교육을 위해서는 우선적으로 무용교육 시 적합한 공간 확보가 절실하다. ‘시설 및 소도구의 부족’은 무용교육에서 소도구 활용은 학습자의 표현력을 높이기 위해 꼭 필요하기 때문에 학기 초 배정 받은 학교와 잘 협의가 되어 학기 초에 구비할 수 있기를 희망하였다. 셋째, 초등학교 무용교육의 활성화 방안으로는 ‘교과는 교과답게’와 ‘강사는 강사답게’로 부호화 하였다. ‘교과는 교과답게’의 하위 요인으로는 ‘무용교과로의 교과독립’, ‘무용수업의 다양화’, ‘교재도구 및 소도구 확보’가 있었다. ‘강사는 강사답게’의 하위 요인으로는 ‘기본수업 시수 보장과 예술 강사 처우개선’, ‘무용 예술 강사들만을 위한 연수프로그램 활성화’가 있었다. 더 나은 무용교육을 위하여 교과는 교과답게 무용교과로의 독립과 다양한 무용 수업. 그리고 무용교육의 효율성을 높이기 위해 교재도구와 소도구 확보가 필요하다. 또한 초등학교 무용 예술 강사의 안정된 연간시수 확보와 예술 강사들의 처우가 개선되어 예술 강사들 스스로의 자존감이 높아진다면 현장에서 무용교육의 역량을 최대한 발휘할 수 있을 것이라 사료된다.
This study looked at how dance education in regular subjects is run in elementary schools. And let's look at the difficulties of dance art instructor who currently conduct elementary school dance education, and further suggest ways to further promote elementary school an dance education. In order to...
This study looked at how dance education in regular subjects is run in elementary schools. And let's look at the difficulties of dance art instructor who currently conduct elementary school dance education, and further suggest ways to further promote elementary school an dance education. In order to achieve this purpose, in-depth interviews were conducted with 10 dance art instructors who conducted dance education at elementary schools in city G. In this study, various research was conducted through literature research on qualitative research methods using in-depth interviews, and participation observation. Based on the analysis and discussion process of the results obtained through this process, the following conclusions were drawn: First, the way in which elementary school dance education was run was different from school to school, and the situation of dance education was also different, even in the same school district. Currently, elementary school dance education is divided into basic curriculum (military) and creative experience activities in the curriculum compilation, and are divided into Saturday clubs, autonomous clubs, after-schools, and care classes outside the curriculum compilation. dance art instructor who conduct dance education are assigned to schools close to the address of dance art instructor according to the application process at the school and conduct dance education at elementary schools. As a result of examining the operation of elementary school dance education, it was found that they were experiencing difficulties due to ununified teaching methods and unsystematic dance art instructor assignment. However, as dance education is included in the regular curriculum, a more systematic and unified management policy is needed. Second, the difficulties of dance art instructors who conduct dance education in elementary schools were encoded as 'different classes, the same classes' and 'body is only basic'. First, the sub-factors of 'different and different classes' were 'dance education included in physical education subject', '10 compositions, 10 classes', 'limited classes', 'other majors, the same classes'. 'Dance education included in physical education' showed that elementary school dance education should not be included in physical education subject but should be conducted as an independent subject. The '10 composition plans and 10 classes' showed that training programs and textbooks for dance education should be supplemented, and 'limited number of classes' had different number of hours applied for each school and different grades of application, so they felt difficulty in conducting dance education. The dance education by grade should be conducted by measuring the time and time by taking the class plan more than 10 times per grade on average. 'other majors. same classes' Although the majors are different, the contents of dance education conducted in elementary school are the same, so the aspects of dance education by majors are different. Sub-factors of 'body is only basic' were 'insufficient dance space' and 'lack of facilities and tools'. 'poor dance space’ For effective dance classes, it is imperative to secure a suitable space for dance classes. 'lack of facilities and tools' is necessary to increase the expressive power of learners in dance education, so it is hoped that it will be able to be equipped at the beginning of the semester by consulting well with the school assigned at the beginning of the semester. Third, the measures to promote dance education in elementary schools were coded 'as a curriculum' and 'as a lecturer'. The sub-factors of "Just like a curriculum" included "independence of subjects into dance subjects," "diversification of dance classes," and "securing teaching tools and small tools." Sub-factors of "Instructors Are Instructors" included "Securing the Time of Basic Classes and Improving the Treatment of dance Instructors" and "Activating Training Programs Only for Dance Art Instructors." For a better dance education, the school needs to secure independence from the dance subject, various dance classes, and small tools to enhance the efficiency of the dance education. It is also believed that if the self-esteem of dance instructors increases due to the stable annual demand of elementary school dance instructors and the improvement of the treatment of dance education, they will be able to exercise their full capacity of dance education in the field.
This study looked at how dance education in regular subjects is run in elementary schools. And let's look at the difficulties of dance art instructor who currently conduct elementary school dance education, and further suggest ways to further promote elementary school an dance education. In order to achieve this purpose, in-depth interviews were conducted with 10 dance art instructors who conducted dance education at elementary schools in city G. In this study, various research was conducted through literature research on qualitative research methods using in-depth interviews, and participation observation. Based on the analysis and discussion process of the results obtained through this process, the following conclusions were drawn: First, the way in which elementary school dance education was run was different from school to school, and the situation of dance education was also different, even in the same school district. Currently, elementary school dance education is divided into basic curriculum (military) and creative experience activities in the curriculum compilation, and are divided into Saturday clubs, autonomous clubs, after-schools, and care classes outside the curriculum compilation. dance art instructor who conduct dance education are assigned to schools close to the address of dance art instructor according to the application process at the school and conduct dance education at elementary schools. As a result of examining the operation of elementary school dance education, it was found that they were experiencing difficulties due to ununified teaching methods and unsystematic dance art instructor assignment. However, as dance education is included in the regular curriculum, a more systematic and unified management policy is needed. Second, the difficulties of dance art instructors who conduct dance education in elementary schools were encoded as 'different classes, the same classes' and 'body is only basic'. First, the sub-factors of 'different and different classes' were 'dance education included in physical education subject', '10 compositions, 10 classes', 'limited classes', 'other majors, the same classes'. 'Dance education included in physical education' showed that elementary school dance education should not be included in physical education subject but should be conducted as an independent subject. The '10 composition plans and 10 classes' showed that training programs and textbooks for dance education should be supplemented, and 'limited number of classes' had different number of hours applied for each school and different grades of application, so they felt difficulty in conducting dance education. The dance education by grade should be conducted by measuring the time and time by taking the class plan more than 10 times per grade on average. 'other majors. same classes' Although the majors are different, the contents of dance education conducted in elementary school are the same, so the aspects of dance education by majors are different. Sub-factors of 'body is only basic' were 'insufficient dance space' and 'lack of facilities and tools'. 'poor dance space’ For effective dance classes, it is imperative to secure a suitable space for dance classes. 'lack of facilities and tools' is necessary to increase the expressive power of learners in dance education, so it is hoped that it will be able to be equipped at the beginning of the semester by consulting well with the school assigned at the beginning of the semester. Third, the measures to promote dance education in elementary schools were coded 'as a curriculum' and 'as a lecturer'. The sub-factors of "Just like a curriculum" included "independence of subjects into dance subjects," "diversification of dance classes," and "securing teaching tools and small tools." Sub-factors of "Instructors Are Instructors" included "Securing the Time of Basic Classes and Improving the Treatment of dance Instructors" and "Activating Training Programs Only for Dance Art Instructors." For a better dance education, the school needs to secure independence from the dance subject, various dance classes, and small tools to enhance the efficiency of the dance education. It is also believed that if the self-esteem of dance instructors increases due to the stable annual demand of elementary school dance instructors and the improvement of the treatment of dance education, they will be able to exercise their full capacity of dance education in the field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.