본 연구는 양육 스트레스를 겪고 있는 어머니를 대상으로 비대면 인형치료 집단 프로그램을 실시하여 어머니들이 프로그램 내에서 어떠한 변화와 경험을 하는지 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 인터넷 맘 카페에 프로그램 공지를 하였고 프로그램 참여에 의사를 밝힌 지원자 중 양육 스트레스 검사 결과 임상적으로 유의미한 대상으로 8명을 선정하여 실험집단 4명과 통제집단 4명으로 구성하였다. 한국인형치료연구회(2016)에서 개발한 인형치료 프로그램을 본 집단의 목적에 맞게 수정하여 사용하였다. 실험집단은 매주 2회기 총 8회기로 인터넷 화상 프로그램을 사용하여 비대면으로 진행하였다. 실험집단과 통제집단 각각 프로그램 사전 및 사후 양육 스트레스 검사를 실시하여 참여자들의 양육 스트레스와 하위 요인의 변화가 있는지 Wilcoxon signed-rank test 검증을 실시하였다. 또한 회기별로 참여자들의 진술과 인형상징체계를 통해 표현된 의미를 연결하여 참여자들이 집단 프로그램 내에서 어떠한 경험을 했는지 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단을 대상으로 프로그램 사전 및 사후 양육 스트레스 설문지 결과를 비교한 결과 통계적으로 유의미한 결과(Z=-1.826, p<.10)가 나오지는 않았으나 양육 스트레스가 오히려 높아진 통제집단과 비교하여 실험집단은 양육 스트레스가 감소하였다(사전M=65.48 사후M=52.80). 둘째, 인형치료 집단프로그램을 통해 어머니들은 ...
본 연구는 양육 스트레스를 겪고 있는 어머니를 대상으로 비대면 인형치료 집단 프로그램을 실시하여 어머니들이 프로그램 내에서 어떠한 변화와 경험을 하는지 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 인터넷 맘 카페에 프로그램 공지를 하였고 프로그램 참여에 의사를 밝힌 지원자 중 양육 스트레스 검사 결과 임상적으로 유의미한 대상으로 8명을 선정하여 실험집단 4명과 통제집단 4명으로 구성하였다. 한국인형치료연구회(2016)에서 개발한 인형치료 프로그램을 본 집단의 목적에 맞게 수정하여 사용하였다. 실험집단은 매주 2회기 총 8회기로 인터넷 화상 프로그램을 사용하여 비대면으로 진행하였다. 실험집단과 통제집단 각각 프로그램 사전 및 사후 양육 스트레스 검사를 실시하여 참여자들의 양육 스트레스와 하위 요인의 변화가 있는지 Wilcoxon signed-rank test 검증을 실시하였다. 또한 회기별로 참여자들의 진술과 인형상징체계를 통해 표현된 의미를 연결하여 참여자들이 집단 프로그램 내에서 어떠한 경험을 했는지 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단을 대상으로 프로그램 사전 및 사후 양육 스트레스 설문지 결과를 비교한 결과 통계적으로 유의미한 결과(Z=-1.826, p<.10)가 나오지는 않았으나 양육 스트레스가 오히려 높아진 통제집단과 비교하여 실험집단은 양육 스트레스가 감소하였다(사전M=65.48 사후M=52.80). 둘째, 인형치료 집단프로그램을 통해 어머니들은 자기인식, 타인인식, 가족관계의 통찰과 긍정적 자기상을 찾는 경험을 할 수 있었다. 셋째, 비대면 집단프로그램은 대면 집단프로그램과 같은 효과를 얻을 수 있었다. 이를 종합해 볼 때 양육스트레스를 경험하고 있는 어머니를 위한 비대면 인형치료 집단프로그램이 대면 집단프로그램과 마찬가지로 어머니의 양육 스트레스를 인식하고 해소하는데 긍정적인 경험을 제공하는 것으로 나타났다. 코로나 19시대 대면 상담이 힘든 제약 속에서 양육 스트레스를 줄일 수 있는 어머니를 위한 집단프로그램이 대안으로 활용될 수 있음을 연구했다는 것에 의의와 가치를 가질 것이다.
본 연구는 양육 스트레스를 겪고 있는 어머니를 대상으로 비대면 인형치료 집단 프로그램을 실시하여 어머니들이 프로그램 내에서 어떠한 변화와 경험을 하는지 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 인터넷 맘 카페에 프로그램 공지를 하였고 프로그램 참여에 의사를 밝힌 지원자 중 양육 스트레스 검사 결과 임상적으로 유의미한 대상으로 8명을 선정하여 실험집단 4명과 통제집단 4명으로 구성하였다. 한국인형치료연구회(2016)에서 개발한 인형치료 프로그램을 본 집단의 목적에 맞게 수정하여 사용하였다. 실험집단은 매주 2회기 총 8회기로 인터넷 화상 프로그램을 사용하여 비대면으로 진행하였다. 실험집단과 통제집단 각각 프로그램 사전 및 사후 양육 스트레스 검사를 실시하여 참여자들의 양육 스트레스와 하위 요인의 변화가 있는지 Wilcoxon signed-rank test 검증을 실시하였다. 또한 회기별로 참여자들의 진술과 인형상징체계를 통해 표현된 의미를 연결하여 참여자들이 집단 프로그램 내에서 어떠한 경험을 했는지 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단을 대상으로 프로그램 사전 및 사후 양육 스트레스 설문지 결과를 비교한 결과 통계적으로 유의미한 결과(Z=-1.826, p<.10)가 나오지는 않았으나 양육 스트레스가 오히려 높아진 통제집단과 비교하여 실험집단은 양육 스트레스가 감소하였다(사전M=65.48 사후M=52.80). 둘째, 인형치료 집단프로그램을 통해 어머니들은 자기인식, 타인인식, 가족관계의 통찰과 긍정적 자기상을 찾는 경험을 할 수 있었다. 셋째, 비대면 집단프로그램은 대면 집단프로그램과 같은 효과를 얻을 수 있었다. 이를 종합해 볼 때 양육스트레스를 경험하고 있는 어머니를 위한 비대면 인형치료 집단프로그램이 대면 집단프로그램과 마찬가지로 어머니의 양육 스트레스를 인식하고 해소하는데 긍정적인 경험을 제공하는 것으로 나타났다. 코로나 19시대 대면 상담이 힘든 제약 속에서 양육 스트레스를 줄일 수 있는 어머니를 위한 집단프로그램이 대안으로 활용될 수 있음을 연구했다는 것에 의의와 가치를 가질 것이다.
This study aims at conducting non-face-to-face figure therapy program for mothers experiencing parenting stress, and figuring out their changes and experiences in the program. The program was notified in the internet mom's cafe and among the applicants with will of participating in the program, eigh...
This study aims at conducting non-face-to-face figure therapy program for mothers experiencing parenting stress, and figuring out their changes and experiences in the program. The program was notified in the internet mom's cafe and among the applicants with will of participating in the program, eight people with clinically significance in the parenting stress test were selected and four became the experiment group and the other four became the control group. The figure therapy program developed by Korea Association of Figure Therapy Studies(2016) was modified properly to the purpose of the study and used. The experiment was done with non-face-to-face program through internet video conference program twice a week with the total eight sessions. The pre and post parenting stress tests were conducted to both the experiment and control groups and the changes in parenting stress and the sub-elements of the participants were verified by Wilcoxon signed-rank test. In addition, by session, the testimonies and the meanings expressed by figure symbolic system were connected to review the participants' experiences in the group program. The research results are as follows: First, as a result of the comparison of pre and post survey results of parenting stress of the program on the experiment group, there was no statistical result(Z=-1.826, p<.10) and yet, compared to the control group with higher stress of parenting, the experiement group showed lower parenting stress(Pre M=65.4, Post M=52.80). Second, through figure therapy group program, mother could had experiences for reflecting self-perception, perception on others, and looking for positive self. Third, non-face-to-face group program had the same effects with direct group programs. In summary, non-face-to-face figure therapy group program for mothers experiencing parenting stress, like direct group programs, offers positive experiences for recognizing and solving their parenting stress. In the limitations of difficulties of direct consultation in the era of Covid-19, this study has implications and values for group progrm for mother to decrease parenting stress as an alternative.
This study aims at conducting non-face-to-face figure therapy program for mothers experiencing parenting stress, and figuring out their changes and experiences in the program. The program was notified in the internet mom's cafe and among the applicants with will of participating in the program, eight people with clinically significance in the parenting stress test were selected and four became the experiment group and the other four became the control group. The figure therapy program developed by Korea Association of Figure Therapy Studies(2016) was modified properly to the purpose of the study and used. The experiment was done with non-face-to-face program through internet video conference program twice a week with the total eight sessions. The pre and post parenting stress tests were conducted to both the experiment and control groups and the changes in parenting stress and the sub-elements of the participants were verified by Wilcoxon signed-rank test. In addition, by session, the testimonies and the meanings expressed by figure symbolic system were connected to review the participants' experiences in the group program. The research results are as follows: First, as a result of the comparison of pre and post survey results of parenting stress of the program on the experiment group, there was no statistical result(Z=-1.826, p<.10) and yet, compared to the control group with higher stress of parenting, the experiement group showed lower parenting stress(Pre M=65.4, Post M=52.80). Second, through figure therapy group program, mother could had experiences for reflecting self-perception, perception on others, and looking for positive self. Third, non-face-to-face group program had the same effects with direct group programs. In summary, non-face-to-face figure therapy group program for mothers experiencing parenting stress, like direct group programs, offers positive experiences for recognizing and solving their parenting stress. In the limitations of difficulties of direct consultation in the era of Covid-19, this study has implications and values for group progrm for mother to decrease parenting stress as an alternative.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.