최근 몇 년간 장르를 불문하고 아카이브 붐이 일어나 각종 전시, 방송 등에 노출되며 일반 대중들에게 친숙해졌다. 예술분야도 예외는 아니다. 이전보다 많은 예술기관들이 아카이브를 구축하거나 다양한 주제의 아카이브를 활용한 축제, 행사, 전시가 꾸준히 시도되고 있다. 이와 같이 다양한 통로들을 통해 대중에게 가까이 다가가는 일은 굉장히 고무적이지만 관심을 갖게 된 향유자들의 다양한 요구에 맞추어 서비스할 수 있는 기반이 갖추어져 있는지 되돌아봐야 할 시점이다. 예술분야의 아카이빙에 관한 연구는 10여 년 전부터 본격적으로 논의되어 왔고 특히 타 분야보다 ...
최근 몇 년간 장르를 불문하고 아카이브 붐이 일어나 각종 전시, 방송 등에 노출되며 일반 대중들에게 친숙해졌다. 예술분야도 예외는 아니다. 이전보다 많은 예술기관들이 아카이브를 구축하거나 다양한 주제의 아카이브를 활용한 축제, 행사, 전시가 꾸준히 시도되고 있다. 이와 같이 다양한 통로들을 통해 대중에게 가까이 다가가는 일은 굉장히 고무적이지만 관심을 갖게 된 향유자들의 다양한 요구에 맞추어 서비스할 수 있는 기반이 갖추어져 있는지 되돌아봐야 할 시점이다. 예술분야의 아카이빙에 관한 연구는 10여 년 전부터 본격적으로 논의되어 왔고 특히 타 분야보다 공연예술은 현장에서 휘발되어 버린다는 특성을 보완하고자 동작과 공연을 기록하는 방안에 대해 오래 전부터 지속적으로 연구해왔다. 디지털환경 이전에는 신체에서 신체로 움직임을 전승하는 방법과 현장을 그림으로 자세히 기록해두고 후세에 해당 기록문헌을 직접 고증하면서 과거와 최대한 유사하게 재현하는 방식을 활용하였다. 기술매체가 발달 된 시대부터는 영상, 사진촬영 등을 통하여 움직임과 공연현장을 기록하는 방식을 유지해왔다. 초기에는 공연실황 영상과 사진을 결과물로 남기는 것에 그쳤지만 그 이후 공연 창작 프로세스에 맞추어 아카이빙하는 방안들이 제안되었고 현재까지도 동일한 방식을 지속해서 사용하고 있다. 완벽하지는 않지만 이보다 더 나은 대안을 찾기란 어려운 상황이기 때문이다. 공연예술에서는 창작과정의 시간의 순서를 따라 아카이빙하는 방법이 일반화되었지만 이와 같은 방법은 퍼포먼스라는 장르를 담아내기에 부족한 측면이 있다. 퍼포먼스는 일반 공연예술과 동일하게 현장성, 휘발성과 같은 특징을 가지고 있지만 현장에 있는 누구도 예측할 수 없는 사건성, 우연성이 돋보이는 예술이기 때문이다. 이와 같은 문제의식을 바탕으로 본 논문에서는 퍼포먼스를 대상으로 하는 아카이빙 방법론을 새롭게 제안해 보았다. 제안에 앞서 퍼포먼스의 탄생 배경, 시기, 특징과 같은 예술사적 이론을 바탕으로 퍼포먼스에 대해 살펴보았고 다양한 퍼포먼스의 형식을 크게 네 가지로 구분하여 각 유형에 따른 특성과 퍼포먼스를 구성하고 있는 요소들에 대해 알아보았다. 퍼포먼스는 각 장르의 특성을 인정하며 서로의 경계를 넘나드는 형태로 발전되고 있지만 움직임을 중심으로 하는 퍼포먼스 중 두 작품을 선정하여 집중적으로 연구를 진행하였다. 첫 번째 작품인 정다슬의 <공공하는 몸-프롤로그>는 대상화 된 신체와 주체성을 잃어버리게 된 우리의 무의식 속의 학습되어진 규범들을 끄집어내어 관객들에게 상기시켜주는 퍼포먼스였다. 좁은 큐브 안에 세 명의 무용수들의 행위에 따라 삼십 여명의 관객이 함께 시간과 공간을 공유하며 반응하고 행동하는 관계형성을 가졌다. ‘관계’는 퍼포먼스에서 핵심요소로 사용되며, ‘국민체조’와 같은 소재들도 여럿 등장한다. 핵심요소와 소재들은 퍼포먼스의 수행매체로 구분하여 개별적으로 드러나는 각 특징을 체계적으로 담을 수 있는 아카이빙 방법을 제안하였다. 두 번째로 황수현의 <I want cry, but I’m not sad>를 살펴보았다. 앞의 정다슬의 공연은 폐쇄적이고 한정적인 공간에서 이루어졌다면 황수현의 공연은 미술관의 전시실 두 곳과 복도까지 활용하면서 퍼포먼스를 수행하였다. 이 퍼포먼스의 가장 큰 특징은 바로 공간의 유동성이다. 무대가 있는 공간에서 행해지는 공연과는 다르게 확장되며 공연의 목적을 가지지 않은 공간에서 퍼포먼스를 하면서 생기는 이슈들을 담아내려는 시도를 해보았다. 또한 감정을 배재한 신체현상으로서의 눈물을 흘리는 퍼포머들의 우는 방식과 호흡의 방식, 성공 여부 등이 모두 다른 형태로 드러나기 때문에 개인 행위의 특징이 드러나게끔 아카이빙하는 방안도 고안해보았다. 두 작품의 사례연구를 통해 드러난 퍼포먼스의 특징들을 효율적으로 아카이빙을 하기위한 방안과 기존의 공연 창작프로세스에 따른 방법론을 병행하여 아카이빙하는 방법을 다음과 같이 보완하고 확장시켜보았다. 첫째, 일반화 된 공연 창작프로세스에 따른 아카이빙 방법을 보완하였다. 파편들과 같이 조각조각 흩어져있는 각 과정에서 생산되어지는 기록물을 파노라마와 같이 펼쳐보는 방식으로서, 아키비스트가 선정한 퍼포먼스의 핵심요소와 중요소재를 드러내는 기록물을 활용하여 각 파편들을 이어주는 매개체로 사용한다. 이러한 방법은 시간의 흐름에 따라 아카이빙 되는 단층적인 방식에서 벗어나 핵심요소와 중요소재라는 심층적인 방식으로 보완함으로써 아카이빙을 더욱더 풍성하게 해 줄 것이다. 둘째 퍼포먼스를 공간의 특성에 따라 블랙박스와 화이트큐브의 두 가지 유형으로 나누어 아카이빙한다. 무대와 관객이 구분되어 있던 기존 공연방식에서 탈피한 퍼포먼스만의 특징인 공간의 특성을 강조하여 아카이빙하는 방법이다. 블랙박스 유형은 기존의 프로시니엄 공간과 비슷하게 한정적이고 폐쇄적인 공간에서 수행되지만 무대와 관객석이 사라지거나 가변적으로 움직일 수 있는 공간에서 이루어지는 공연으로서 관객과 퍼포머의 물리적 거리가 가까워 서로 영향을 주고받는 관계로서의 특징이 두드러진다. 또한 화이트큐브 유형은 공연장에서 벗어나 미술관, 박물관의 전시장, 로비, 복도, 외부 장소 등으로 공간을 확장시킴으로써 유동적으로 공간과 시간을 운영할 수 있다는 특징 때문에 공간의 제약에서 벗어나는 실험적인 공연을 시도해 볼 수 있는 기회가 생기는 것이 그 특징이다. 셋째 퍼포먼스 아카이브 플랫폼 구축을 위한 구상이다. 퍼포먼스 아카이브 플랫폼은 생산된 기록물을 소장하고는 있지만 스스로 정리 및 분류하기 어려워하는 예술인들에게 예술전문 아키비스트가 작품의 특성과 예술인이 평소에 추구하는 생각, 가치, 관심분야 등을 고려하여 기록물을 재구성해준다. 또한 동일한 퍼포먼스에 창작자로 참여하게 되는 음악, 영상, 의상, 무대 등의 제작자들로부터 생산된 기록물도 예술인과 동일하게 포트폴리오 형식으로 구성한다. 여기에 퍼포먼스에 참여한 관객의 감상평과 온라인 상에서 감상한 향유자들의 코멘트까지 함께 아카이빙된다. 이렇게 모여 정리된 기록물은 플랫폼 뿐 만아니라 소셜네트워크 서비스와 연계되어 광범위하게 퍼포먼스는 물론 예술인, 제작자의 개별 작업까지 홍보가 되어 차기작 공모를 위한 포트폴리오가 자동으로 시스템 상에서 만들어 진다는 장점을 가지게 된다. 더불어 퍼포먼스의 사건성, 우연성, 현장성 등과 같은 특징들을 현실감 있게 아카이빙하려면 신기술을 적극적으로 활용해야할 필요성이 있다. 영상과 사진으로 남기는 2차원의 방식을 넘어 3~4차원의 기술을 활용하여 현장에서 발생되는 예측 불가능한 사건(event)들과 퍼포머와 관객의 행위와 반응으로 인한 분위기의 변화 등을 캐치 할 수 있는 감성기술 등을 활용한 방안이 필요하다. 퍼포먼스는 포스트모던 시대에서 발현하여 동시대 예술인 컨템퍼러리 예술에 이르기까지 계속 변화하며 그 명맥을 유지해 오고 있다. 퍼포먼스의 특징을 분석하여 핵심요소와 중요소재를 아카이빙하는 것은 예술사적으로도 가치 있는 일이다. 또한 모던예술을 아카이빙하는 기존방식에서 보완, 발전시켜 새로운 방안을 시도해 봄으로서 아카이빙의 새로운 대안을 마련한 것에 의의를 둔다. 퍼포먼스는 아직 예술사적으로 명확히 정의내리지 못하고 있기에 추후 다양한 역사가들에게 아카이빙된 양질의 기록물을 제공하는 기초자원으로서의 가치를 갖게 될 것이다. 퍼포먼스를 아카이빙한다는 것은 공연예술의 휘발성, 현장성과 같은 특성을 반하는 행위이기 보다 후대에 우리 예술의 위대함을 공표하기 위한 노력이다. 동시대예술을 적극적으로 기록하고 기억할 수 있도록 새롭고 다양한 아카이빙 방식의 시도와 노력이 지속되어야 할 것이다.
최근 몇 년간 장르를 불문하고 아카이브 붐이 일어나 각종 전시, 방송 등에 노출되며 일반 대중들에게 친숙해졌다. 예술분야도 예외는 아니다. 이전보다 많은 예술기관들이 아카이브를 구축하거나 다양한 주제의 아카이브를 활용한 축제, 행사, 전시가 꾸준히 시도되고 있다. 이와 같이 다양한 통로들을 통해 대중에게 가까이 다가가는 일은 굉장히 고무적이지만 관심을 갖게 된 향유자들의 다양한 요구에 맞추어 서비스할 수 있는 기반이 갖추어져 있는지 되돌아봐야 할 시점이다. 예술분야의 아카이빙에 관한 연구는 10여 년 전부터 본격적으로 논의되어 왔고 특히 타 분야보다 공연예술은 현장에서 휘발되어 버린다는 특성을 보완하고자 동작과 공연을 기록하는 방안에 대해 오래 전부터 지속적으로 연구해왔다. 디지털환경 이전에는 신체에서 신체로 움직임을 전승하는 방법과 현장을 그림으로 자세히 기록해두고 후세에 해당 기록문헌을 직접 고증하면서 과거와 최대한 유사하게 재현하는 방식을 활용하였다. 기술매체가 발달 된 시대부터는 영상, 사진촬영 등을 통하여 움직임과 공연현장을 기록하는 방식을 유지해왔다. 초기에는 공연실황 영상과 사진을 결과물로 남기는 것에 그쳤지만 그 이후 공연 창작 프로세스에 맞추어 아카이빙하는 방안들이 제안되었고 현재까지도 동일한 방식을 지속해서 사용하고 있다. 완벽하지는 않지만 이보다 더 나은 대안을 찾기란 어려운 상황이기 때문이다. 공연예술에서는 창작과정의 시간의 순서를 따라 아카이빙하는 방법이 일반화되었지만 이와 같은 방법은 퍼포먼스라는 장르를 담아내기에 부족한 측면이 있다. 퍼포먼스는 일반 공연예술과 동일하게 현장성, 휘발성과 같은 특징을 가지고 있지만 현장에 있는 누구도 예측할 수 없는 사건성, 우연성이 돋보이는 예술이기 때문이다. 이와 같은 문제의식을 바탕으로 본 논문에서는 퍼포먼스를 대상으로 하는 아카이빙 방법론을 새롭게 제안해 보았다. 제안에 앞서 퍼포먼스의 탄생 배경, 시기, 특징과 같은 예술사적 이론을 바탕으로 퍼포먼스에 대해 살펴보았고 다양한 퍼포먼스의 형식을 크게 네 가지로 구분하여 각 유형에 따른 특성과 퍼포먼스를 구성하고 있는 요소들에 대해 알아보았다. 퍼포먼스는 각 장르의 특성을 인정하며 서로의 경계를 넘나드는 형태로 발전되고 있지만 움직임을 중심으로 하는 퍼포먼스 중 두 작품을 선정하여 집중적으로 연구를 진행하였다. 첫 번째 작품인 정다슬의 <공공하는 몸-프롤로그>는 대상화 된 신체와 주체성을 잃어버리게 된 우리의 무의식 속의 학습되어진 규범들을 끄집어내어 관객들에게 상기시켜주는 퍼포먼스였다. 좁은 큐브 안에 세 명의 무용수들의 행위에 따라 삼십 여명의 관객이 함께 시간과 공간을 공유하며 반응하고 행동하는 관계형성을 가졌다. ‘관계’는 퍼포먼스에서 핵심요소로 사용되며, ‘국민체조’와 같은 소재들도 여럿 등장한다. 핵심요소와 소재들은 퍼포먼스의 수행매체로 구분하여 개별적으로 드러나는 각 특징을 체계적으로 담을 수 있는 아카이빙 방법을 제안하였다. 두 번째로 황수현의 <I want cry, but I’m not sad>를 살펴보았다. 앞의 정다슬의 공연은 폐쇄적이고 한정적인 공간에서 이루어졌다면 황수현의 공연은 미술관의 전시실 두 곳과 복도까지 활용하면서 퍼포먼스를 수행하였다. 이 퍼포먼스의 가장 큰 특징은 바로 공간의 유동성이다. 무대가 있는 공간에서 행해지는 공연과는 다르게 확장되며 공연의 목적을 가지지 않은 공간에서 퍼포먼스를 하면서 생기는 이슈들을 담아내려는 시도를 해보았다. 또한 감정을 배재한 신체현상으로서의 눈물을 흘리는 퍼포머들의 우는 방식과 호흡의 방식, 성공 여부 등이 모두 다른 형태로 드러나기 때문에 개인 행위의 특징이 드러나게끔 아카이빙하는 방안도 고안해보았다. 두 작품의 사례연구를 통해 드러난 퍼포먼스의 특징들을 효율적으로 아카이빙을 하기위한 방안과 기존의 공연 창작프로세스에 따른 방법론을 병행하여 아카이빙하는 방법을 다음과 같이 보완하고 확장시켜보았다. 첫째, 일반화 된 공연 창작프로세스에 따른 아카이빙 방법을 보완하였다. 파편들과 같이 조각조각 흩어져있는 각 과정에서 생산되어지는 기록물을 파노라마와 같이 펼쳐보는 방식으로서, 아키비스트가 선정한 퍼포먼스의 핵심요소와 중요소재를 드러내는 기록물을 활용하여 각 파편들을 이어주는 매개체로 사용한다. 이러한 방법은 시간의 흐름에 따라 아카이빙 되는 단층적인 방식에서 벗어나 핵심요소와 중요소재라는 심층적인 방식으로 보완함으로써 아카이빙을 더욱더 풍성하게 해 줄 것이다. 둘째 퍼포먼스를 공간의 특성에 따라 블랙박스와 화이트큐브의 두 가지 유형으로 나누어 아카이빙한다. 무대와 관객이 구분되어 있던 기존 공연방식에서 탈피한 퍼포먼스만의 특징인 공간의 특성을 강조하여 아카이빙하는 방법이다. 블랙박스 유형은 기존의 프로시니엄 공간과 비슷하게 한정적이고 폐쇄적인 공간에서 수행되지만 무대와 관객석이 사라지거나 가변적으로 움직일 수 있는 공간에서 이루어지는 공연으로서 관객과 퍼포머의 물리적 거리가 가까워 서로 영향을 주고받는 관계로서의 특징이 두드러진다. 또한 화이트큐브 유형은 공연장에서 벗어나 미술관, 박물관의 전시장, 로비, 복도, 외부 장소 등으로 공간을 확장시킴으로써 유동적으로 공간과 시간을 운영할 수 있다는 특징 때문에 공간의 제약에서 벗어나는 실험적인 공연을 시도해 볼 수 있는 기회가 생기는 것이 그 특징이다. 셋째 퍼포먼스 아카이브 플랫폼 구축을 위한 구상이다. 퍼포먼스 아카이브 플랫폼은 생산된 기록물을 소장하고는 있지만 스스로 정리 및 분류하기 어려워하는 예술인들에게 예술전문 아키비스트가 작품의 특성과 예술인이 평소에 추구하는 생각, 가치, 관심분야 등을 고려하여 기록물을 재구성해준다. 또한 동일한 퍼포먼스에 창작자로 참여하게 되는 음악, 영상, 의상, 무대 등의 제작자들로부터 생산된 기록물도 예술인과 동일하게 포트폴리오 형식으로 구성한다. 여기에 퍼포먼스에 참여한 관객의 감상평과 온라인 상에서 감상한 향유자들의 코멘트까지 함께 아카이빙된다. 이렇게 모여 정리된 기록물은 플랫폼 뿐 만아니라 소셜네트워크 서비스와 연계되어 광범위하게 퍼포먼스는 물론 예술인, 제작자의 개별 작업까지 홍보가 되어 차기작 공모를 위한 포트폴리오가 자동으로 시스템 상에서 만들어 진다는 장점을 가지게 된다. 더불어 퍼포먼스의 사건성, 우연성, 현장성 등과 같은 특징들을 현실감 있게 아카이빙하려면 신기술을 적극적으로 활용해야할 필요성이 있다. 영상과 사진으로 남기는 2차원의 방식을 넘어 3~4차원의 기술을 활용하여 현장에서 발생되는 예측 불가능한 사건(event)들과 퍼포머와 관객의 행위와 반응으로 인한 분위기의 변화 등을 캐치 할 수 있는 감성기술 등을 활용한 방안이 필요하다. 퍼포먼스는 포스트모던 시대에서 발현하여 동시대 예술인 컨템퍼러리 예술에 이르기까지 계속 변화하며 그 명맥을 유지해 오고 있다. 퍼포먼스의 특징을 분석하여 핵심요소와 중요소재를 아카이빙하는 것은 예술사적으로도 가치 있는 일이다. 또한 모던예술을 아카이빙하는 기존방식에서 보완, 발전시켜 새로운 방안을 시도해 봄으로서 아카이빙의 새로운 대안을 마련한 것에 의의를 둔다. 퍼포먼스는 아직 예술사적으로 명확히 정의내리지 못하고 있기에 추후 다양한 역사가들에게 아카이빙된 양질의 기록물을 제공하는 기초자원으로서의 가치를 갖게 될 것이다. 퍼포먼스를 아카이빙한다는 것은 공연예술의 휘발성, 현장성과 같은 특성을 반하는 행위이기 보다 후대에 우리 예술의 위대함을 공표하기 위한 노력이다. 동시대예술을 적극적으로 기록하고 기억할 수 있도록 새롭고 다양한 아카이빙 방식의 시도와 노력이 지속되어야 할 것이다.
As the recent trends in archives are popular in almost all genres, they are exposed to various exhibitions and broadcasts, and it become familiar to the public. It is also the case in the art field. More art institutions are building archives, and hosting festivals, events, and exhibitions using var...
As the recent trends in archives are popular in almost all genres, they are exposed to various exhibitions and broadcasts, and it become familiar to the public. It is also the case in the art field. More art institutions are building archives, and hosting festivals, events, and exhibitions using various topics of archives. It is very encouraging that archives become close with the public through various channels, but it is time to consider whether the foundation for providing customized services is in place. Research on archiving in the field of art has been discussed over 10 years, and the method of recording movements and performances has been continuously studied for a long time to make up for the problem that performing arts are volatilized in the field. Before the digital environment, there was a method of transmitting the movements body to body, or recording the scene with a picture and recreating it similarly to the past. Since the technology was developed, the method of recording movements and performances using video or photography has been maintained. In early days, only the live performance video and photos remained as the result, but these days, archiving them according to the performance creating process have been proposed and still being used. Of course, that isn't perfect, but it's hard to find a better alternative. In performing arts, the method of archiving in the chronological order of the creating process is common, but such a method is not enough to express the genre of performance. Because the performance is an art that have characteristics of "realism" and "volatility" like performing arts, but also have outstanding characteristics of "unpredictable events" and "coincidence". Therefore, this study proposes a new archiving methodology for performance. First, this study reviewed the theories of performing arts history, such as historical background, period, and characteristics of performance, and then classified the types of various performances into four, and studied the characteristics of each type and the elements that compose the performance. Performance recognizes the characteristics of each genre and develops in a form that crosses each other's boundaries. This study selected two movement-oriented works. The first art work, Da-soul Jung's , was a performance that remind the audience that our body was objectified and we lost our identity and have the norms learned in our unconscious. According to the actions of the three dancers in the narrow cube, thirty audiences have the time of relationship formation with reacting and acting together by sharing time and space. 'Relationship' is used as a key element in performance, and several materials such as 'national gymnastics' also appear in the performance. This study divided the core elements and materials into the performance medium and proposed an archiving method that can systematically contain each characteristic expressed individually. The second art work is Soo-hyun Hwang's . The previous performance of Da-soul Jung was performed in a closed and limited space, while Soo-hyun Hwang's performance was performed by utilizing two exhibition rooms and a corridor of the arts museum. The best feature of this performance is the fluidity of the space. This performance expands differently from performances performed in a space with a stage. In particular, this performance attempted to capture the issues that arise while performing in a space where there is no purpose of the performance. In addition, since the way of crying, breathing, and the success or failure of performers who simply shed tears as just physical phenomena while excluding emotions are all expressed in different shape, the method of archiving performance expressing the characteristics of individual behavior was also considered. This study complemented and expanded the method of archiving in parallel with both methodologies, one is the method of efficiently archiving the features revealed through the two case studies and the other is the methodology according to the existing performance creating process, as follows. First, the archiving method according to the generalized performance creating process was complemented. This is a method like a panorama, unfolding the scattered records produced in each process, and is used as a medium to connect each fragment by utilizing the records that reveal the key elements and important materials of the performance selected by the archivist. This method will be complemented by an in-depth method of core elements and important materials, rather than a single layered method that is archiving over time. Second, the performance is archived by dividing it into two types: black box and white cube according to the feature of the space. This is a method of archiving by emphasizing the characteristics of the space, breaking away from the existing performance method that the stage and the audience were separated. The black box type is performed in a limited and closed space similar to the existing proscenium space, but it is a performance in a space where the stage and audience seats disappear or can be moved variably. Because the physical distance between the audience and the performer is close, its concept of relationship that influences each other is outstanding. In addition, the white cube type can flexibly manage space and time by extending the space from the performance hall to art galleries, exhibition halls of museums, lobbies, corridors, and outdoors. Therefore, an opportunity to try an experimental performance that is free from space constraints could be obtained. Third is a plan to build a performance archive platform. The performance archive platform is for artists who have a collection of produced records but find it difficult to organize and sort by themselves. An artistic archivist reconstructs the archival records considering the characteristics of the work and the ideas, values, and areas of interest that the artist usually pursues. In addition, records produced by producers of music, video, costumes, and stages participating in the same performance are organized in the same portfolio format as artists. In addition, the reviews of the audience who participated in the performance and the comments online audience are archived together. The collected and organized records are linked not only to the platform, but also to social network services to promote not only the performance but also the individual works of artists and producers, so that a portfolio for the next contest is automatically done on the system. In addition, there is a need to actively utilize new technologies in order to realistically archive features such as eventuality, contingency, and realism of the field. Beyond the simple two-dimensional method of images and photographs, the use of 3-4 dimensional technology, so called "emotional technology" that can catch unpredictable events occurring in the field and changes in the atmosphere caused by actions and reactions of performers and audiences is needed. That is motional technology that can be used. Performances have emerged from post modern and continue to change and maintain their existence to contemporary art. Archiving key elements and important materials by analyzing the characteristics of a performance is also valuable in art history. This study is meaningful in that a new alternative to archiving is prepared by supplementing and developing the existing method and attempting a new method. Since performance has not yet been clearly defined in terms of art history, this study will have value as a basic resource that provides high-quality archived records to various historians in the future. Archiving a performance is an effort to publicize the greatness of our art to our future generation, rather than an act going against to the volatility and realism of the performing arts. New attempts and efforts of various archiving methods must be continued in order to actively record and remember our contemporary art.
As the recent trends in archives are popular in almost all genres, they are exposed to various exhibitions and broadcasts, and it become familiar to the public. It is also the case in the art field. More art institutions are building archives, and hosting festivals, events, and exhibitions using various topics of archives. It is very encouraging that archives become close with the public through various channels, but it is time to consider whether the foundation for providing customized services is in place. Research on archiving in the field of art has been discussed over 10 years, and the method of recording movements and performances has been continuously studied for a long time to make up for the problem that performing arts are volatilized in the field. Before the digital environment, there was a method of transmitting the movements body to body, or recording the scene with a picture and recreating it similarly to the past. Since the technology was developed, the method of recording movements and performances using video or photography has been maintained. In early days, only the live performance video and photos remained as the result, but these days, archiving them according to the performance creating process have been proposed and still being used. Of course, that isn't perfect, but it's hard to find a better alternative. In performing arts, the method of archiving in the chronological order of the creating process is common, but such a method is not enough to express the genre of performance. Because the performance is an art that have characteristics of "realism" and "volatility" like performing arts, but also have outstanding characteristics of "unpredictable events" and "coincidence". Therefore, this study proposes a new archiving methodology for performance. First, this study reviewed the theories of performing arts history, such as historical background, period, and characteristics of performance, and then classified the types of various performances into four, and studied the characteristics of each type and the elements that compose the performance. Performance recognizes the characteristics of each genre and develops in a form that crosses each other's boundaries. This study selected two movement-oriented works. The first art work, Da-soul Jung's , was a performance that remind the audience that our body was objectified and we lost our identity and have the norms learned in our unconscious. According to the actions of the three dancers in the narrow cube, thirty audiences have the time of relationship formation with reacting and acting together by sharing time and space. 'Relationship' is used as a key element in performance, and several materials such as 'national gymnastics' also appear in the performance. This study divided the core elements and materials into the performance medium and proposed an archiving method that can systematically contain each characteristic expressed individually. The second art work is Soo-hyun Hwang's . The previous performance of Da-soul Jung was performed in a closed and limited space, while Soo-hyun Hwang's performance was performed by utilizing two exhibition rooms and a corridor of the arts museum. The best feature of this performance is the fluidity of the space. This performance expands differently from performances performed in a space with a stage. In particular, this performance attempted to capture the issues that arise while performing in a space where there is no purpose of the performance. In addition, since the way of crying, breathing, and the success or failure of performers who simply shed tears as just physical phenomena while excluding emotions are all expressed in different shape, the method of archiving performance expressing the characteristics of individual behavior was also considered. This study complemented and expanded the method of archiving in parallel with both methodologies, one is the method of efficiently archiving the features revealed through the two case studies and the other is the methodology according to the existing performance creating process, as follows. First, the archiving method according to the generalized performance creating process was complemented. This is a method like a panorama, unfolding the scattered records produced in each process, and is used as a medium to connect each fragment by utilizing the records that reveal the key elements and important materials of the performance selected by the archivist. This method will be complemented by an in-depth method of core elements and important materials, rather than a single layered method that is archiving over time. Second, the performance is archived by dividing it into two types: black box and white cube according to the feature of the space. This is a method of archiving by emphasizing the characteristics of the space, breaking away from the existing performance method that the stage and the audience were separated. The black box type is performed in a limited and closed space similar to the existing proscenium space, but it is a performance in a space where the stage and audience seats disappear or can be moved variably. Because the physical distance between the audience and the performer is close, its concept of relationship that influences each other is outstanding. In addition, the white cube type can flexibly manage space and time by extending the space from the performance hall to art galleries, exhibition halls of museums, lobbies, corridors, and outdoors. Therefore, an opportunity to try an experimental performance that is free from space constraints could be obtained. Third is a plan to build a performance archive platform. The performance archive platform is for artists who have a collection of produced records but find it difficult to organize and sort by themselves. An artistic archivist reconstructs the archival records considering the characteristics of the work and the ideas, values, and areas of interest that the artist usually pursues. In addition, records produced by producers of music, video, costumes, and stages participating in the same performance are organized in the same portfolio format as artists. In addition, the reviews of the audience who participated in the performance and the comments online audience are archived together. The collected and organized records are linked not only to the platform, but also to social network services to promote not only the performance but also the individual works of artists and producers, so that a portfolio for the next contest is automatically done on the system. In addition, there is a need to actively utilize new technologies in order to realistically archive features such as eventuality, contingency, and realism of the field. Beyond the simple two-dimensional method of images and photographs, the use of 3-4 dimensional technology, so called "emotional technology" that can catch unpredictable events occurring in the field and changes in the atmosphere caused by actions and reactions of performers and audiences is needed. That is motional technology that can be used. Performances have emerged from post modern and continue to change and maintain their existence to contemporary art. Archiving key elements and important materials by analyzing the characteristics of a performance is also valuable in art history. This study is meaningful in that a new alternative to archiving is prepared by supplementing and developing the existing method and attempting a new method. Since performance has not yet been clearly defined in terms of art history, this study will have value as a basic resource that provides high-quality archived records to various historians in the future. Archiving a performance is an effort to publicize the greatness of our art to our future generation, rather than an act going against to the volatility and realism of the performing arts. New attempts and efforts of various archiving methods must be continued in order to actively record and remember our contemporary art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.