오늘날 유아교육의 현장에서는 보다 질 높은 유아교육 프로그램의 필요성이 절실히 제기되고 있다. 이는 유아교육의 목표가 단순한 지식의 습득에 국한되어 있는 것이 아니라 유아 각자의 특성을 파악함과 동시에 그들이 개성에 맞는 적절한 교육을 시키는 것이며 궁극적으로는 행복한 삶을 추구하도록 도움을 주는 것이기 때문이다.
때문에 본고는 과거의 문답식 교육에 크게 의존해 있었던 교수법에 큰 변화를 가져왔던 Maria Montessori의 유아교육을 오늘날 가톨릭교회 안에서 다시금 효과적으로 적용하고자 Montessori 유아교육론...
오늘날 유아교육의 현장에서는 보다 질 높은 유아교육 프로그램의 필요성이 절실히 제기되고 있다. 이는 유아교육의 목표가 단순한 지식의 습득에 국한되어 있는 것이 아니라 유아 각자의 특성을 파악함과 동시에 그들이 개성에 맞는 적절한 교육을 시키는 것이며 궁극적으로는 행복한 삶을 추구하도록 도움을 주는 것이기 때문이다.
때문에 본고는 과거의 문답식 교육에 크게 의존해 있었던 교수법에 큰 변화를 가져왔던 Maria Montessori의 유아교육을 오늘날 가톨릭교회 안에서 다시금 효과적으로 적용하고자 Montessori 유아교육론의 그리스도교적 이해를 시도한다.
이를 위한 초석으로 교구와 본당, 유아교육기관을 기준으로 교회 내 유아교육의 상황을 비교 및 분석하였고 분석결과를 통해 한국 가톨릭 유아교육이 나아가야 할 방향을 가늠할 수 있었다.
결과적으로 Montessori의 유아교육론을 통한 발전방안과 더불어 그 바탕이 되는 세 가지 자세를 도출하였다. 발전방안으로는 첫째, 가정과 연계한 Montessori 일상생활 프로그램을 활용하는 것이다. 둘째, 인간관계 형성의 유익뿐만이 아니라 사회 공동체 생활 속에서 유아의 성장발달에 도움을 줄 수 있도록 주일학교 내에서 혼합연령학급을 구성하는 것이다. 셋째, 유아에게 더 보편적이면서도 전문화된 전례교육을 실시하기 위해 Montessori의 ‘Atrium’을 활용하는 것이다. 동시에 Atrium 안에서 전례력을 사용해서 교육을 실시함으로써 더 효과적인 교육이 이루어질 수 있을 것이다. 넷째, 가족 신앙교육을 통해 부모의 준비와 부모의 장기적 동참을 이룰 수 있도록 해야한다. 부모를 모방하는 유아는 신앙교육이 이루어지는 동안 부모가 행동하는 신앙습관들을 배우기 때문이다.
교회 공동체 모두는 급변하는 현대 사회 속에서 우리 유아들에게 맞는 교구를 개발함과 동시에 유아를 위한, 보다 역동적이고 효율적인 프로그램의 개발을 위해 연구해 나가야할 것이다. 동시에 이러한 프로그램은 교회뿐만이 아니라 가정 또한 협력하여야 한다. 가정에서의 신앙교육이 지니는 중요성은 그 어느 것과도 대처 불가능한 영역이다.
오늘날 누구나 공감하면서도 현장 안에서 여전히 외면을 받고 있는 유아교육의 발전을 위해 교회의 진지한 반성과 새로운 자세가 요청되는 바이다.
오늘날 유아교육의 현장에서는 보다 질 높은 유아교육 프로그램의 필요성이 절실히 제기되고 있다. 이는 유아교육의 목표가 단순한 지식의 습득에 국한되어 있는 것이 아니라 유아 각자의 특성을 파악함과 동시에 그들이 개성에 맞는 적절한 교육을 시키는 것이며 궁극적으로는 행복한 삶을 추구하도록 도움을 주는 것이기 때문이다.
때문에 본고는 과거의 문답식 교육에 크게 의존해 있었던 교수법에 큰 변화를 가져왔던 Maria Montessori의 유아교육을 오늘날 가톨릭교회 안에서 다시금 효과적으로 적용하고자 Montessori 유아교육론의 그리스도교적 이해를 시도한다.
이를 위한 초석으로 교구와 본당, 유아교육기관을 기준으로 교회 내 유아교육의 상황을 비교 및 분석하였고 분석결과를 통해 한국 가톨릭 유아교육이 나아가야 할 방향을 가늠할 수 있었다.
결과적으로 Montessori의 유아교육론을 통한 발전방안과 더불어 그 바탕이 되는 세 가지 자세를 도출하였다. 발전방안으로는 첫째, 가정과 연계한 Montessori 일상생활 프로그램을 활용하는 것이다. 둘째, 인간관계 형성의 유익뿐만이 아니라 사회 공동체 생활 속에서 유아의 성장발달에 도움을 줄 수 있도록 주일학교 내에서 혼합연령학급을 구성하는 것이다. 셋째, 유아에게 더 보편적이면서도 전문화된 전례교육을 실시하기 위해 Montessori의 ‘Atrium’을 활용하는 것이다. 동시에 Atrium 안에서 전례력을 사용해서 교육을 실시함으로써 더 효과적인 교육이 이루어질 수 있을 것이다. 넷째, 가족 신앙교육을 통해 부모의 준비와 부모의 장기적 동참을 이룰 수 있도록 해야한다. 부모를 모방하는 유아는 신앙교육이 이루어지는 동안 부모가 행동하는 신앙습관들을 배우기 때문이다.
교회 공동체 모두는 급변하는 현대 사회 속에서 우리 유아들에게 맞는 교구를 개발함과 동시에 유아를 위한, 보다 역동적이고 효율적인 프로그램의 개발을 위해 연구해 나가야할 것이다. 동시에 이러한 프로그램은 교회뿐만이 아니라 가정 또한 협력하여야 한다. 가정에서의 신앙교육이 지니는 중요성은 그 어느 것과도 대처 불가능한 영역이다.
오늘날 누구나 공감하면서도 현장 안에서 여전히 외면을 받고 있는 유아교육의 발전을 위해 교회의 진지한 반성과 새로운 자세가 요청되는 바이다.
Today, a much higher level of early childhood education program is required in the early childhood education field because the goal of early childhood education is to help them live a happy life by providing them with educational opportunities based on understanding each child's characteristics, not...
Today, a much higher level of early childhood education program is required in the early childhood education field because the goal of early childhood education is to help them live a happy life by providing them with educational opportunities based on understanding each child's characteristics, not just a study of knowledge.
So, this article attempts to understand Montessori early childhood education from a Catholic perspective to effectively apply Maria Montessori education - that caused a major change in the mainstream of Socratic method education in the past - to the Catholic Church.
To this end, we compared and analyzed the situation of early childhood education programs in churches such as the main parish, parish, and education institution. And through the analysis results, we could also suggest the direction that Korean Catholic early childhood education programs should be directed.
Finally, we present a way to improve early childhood education programs through Montessori education. The first is to use Montessori's daily life program linked to the family. The second is to constitute a mixed age group within the church school to help the child's development in the social community as well as the formation of human relationships. The third is to use Montessori’s “Atrium” where liturgical education is used for more effective education to provide children with more general and specialized liturgical education. Fourth is to become exemplary parents through family faith education because children learn about faith through their parents.
In a rapidly changing modern society, the church community must develop and research more dynamic and efficient programs for children. Not only the church, but also the family should participate in this improvement. Faith education in the home is irreplaceable and very important.
For the advancement of early childhood education that is not much noticed today, we call for serious reflection and new attitudes from the church.
Today, a much higher level of early childhood education program is required in the early childhood education field because the goal of early childhood education is to help them live a happy life by providing them with educational opportunities based on understanding each child's characteristics, not just a study of knowledge.
So, this article attempts to understand Montessori early childhood education from a Catholic perspective to effectively apply Maria Montessori education - that caused a major change in the mainstream of Socratic method education in the past - to the Catholic Church.
To this end, we compared and analyzed the situation of early childhood education programs in churches such as the main parish, parish, and education institution. And through the analysis results, we could also suggest the direction that Korean Catholic early childhood education programs should be directed.
Finally, we present a way to improve early childhood education programs through Montessori education. The first is to use Montessori's daily life program linked to the family. The second is to constitute a mixed age group within the church school to help the child's development in the social community as well as the formation of human relationships. The third is to use Montessori’s “Atrium” where liturgical education is used for more effective education to provide children with more general and specialized liturgical education. Fourth is to become exemplary parents through family faith education because children learn about faith through their parents.
In a rapidly changing modern society, the church community must develop and research more dynamic and efficient programs for children. Not only the church, but also the family should participate in this improvement. Faith education in the home is irreplaceable and very important.
For the advancement of early childhood education that is not much noticed today, we call for serious reflection and new attitudes from the church.
주제어
#교리교육 유아교육 교회 마리아 몬테소리 발달적 특성 주일학교 민감기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.