4차 산업혁명 특성 인식과 청소년지도사의 역할 중요도간의 관계 The relationship between recognition of the characteristics of the fourth industrial revolution and the importance of the role of youth leaders원문보기
본 연구는 4차 산업혁명의 특성과 4차 산업혁명 핵심기술을 기반으로 변 화하고 있는 청소년 지도방법 및 청소년시설의 행정업무를 원활히 수행하 기 위해 중요하게 강조되고 있는 청소년지도사의 역할이 무엇인지 알아보 고자 하였다. 따라서 청소년지도사가 4차 산업혁명 특성을 어떻게 인식하 고 있는지 알아보고 4차 산업혁명 특성 인식과 청소년지도사의 역할 중요 도간의 관계를 살펴봄으로써, 4차 산업혁명 시대의 청소년지도사 관련 정 책 및 역량개발에 대한 시사점을 제공하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구를 서울 소재의 청소년 수련시설에 재직 중인 청소년지도사를 대상으로 실시하여 수집된 272명을 본 연구의 대상자로 선정하여 연구 목 적에 따라 통계처리 하였다. 조사 도구로는 자기기입식 설문지를 사용하였으며, 본 연구에서는 4차 산 업혁명 특성에 대한 인식(이해도, 활용도, 특정기술 이해도)으로 구성하여 15문항, 청소년지도사의 역할 중요도의 하인요인인 청소년활동설계, 청소 년활동실행, 행정업무수행, 팀워크, 전문성개발, 태도 26문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 설문에 응답한 자료를 분석하기 위해 IBM SPSS 25을 사용하였으며, 조 사대상자의 일반적 특성을 확인하기 위한 빈도분석 및 기술통계 분석, 측 정도구에 대한 ...
본 연구는 4차 산업혁명의 특성과 4차 산업혁명 핵심기술을 기반으로 변 화하고 있는 청소년 지도방법 및 청소년시설의 행정업무를 원활히 수행하 기 위해 중요하게 강조되고 있는 청소년지도사의 역할이 무엇인지 알아보 고자 하였다. 따라서 청소년지도사가 4차 산업혁명 특성을 어떻게 인식하 고 있는지 알아보고 4차 산업혁명 특성 인식과 청소년지도사의 역할 중요 도간의 관계를 살펴봄으로써, 4차 산업혁명 시대의 청소년지도사 관련 정 책 및 역량개발에 대한 시사점을 제공하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구를 서울 소재의 청소년 수련시설에 재직 중인 청소년지도사를 대상으로 실시하여 수집된 272명을 본 연구의 대상자로 선정하여 연구 목 적에 따라 통계처리 하였다. 조사 도구로는 자기기입식 설문지를 사용하였으며, 본 연구에서는 4차 산 업혁명 특성에 대한 인식(이해도, 활용도, 특정기술 이해도)으로 구성하여 15문항, 청소년지도사의 역할 중요도의 하인요인인 청소년활동설계, 청소 년활동실행, 행정업무수행, 팀워크, 전문성개발, 태도 26문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 설문에 응답한 자료를 분석하기 위해 IBM SPSS 25을 사용하였으며, 조 사대상자의 일반적 특성을 확인하기 위한 빈도분석 및 기술통계 분석, 측 정도구에 대한 신뢰도분석(Cronbach's α), 4차 산업혁명 특성에 대한 인 식, 청소년지도사의 역할 중요도차이를 검증하기 위해 독립표본 T검정 및 일원배치분산분석(one-way ANOVA)과 상관성을 파악하기 위해 Pearson 의 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 통계분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 4차 산업혁명 특성 인식을 검증한 결과 성별은 남자 청소년지도사가 여자 청소년지도사에 비해 특정기술 이해도에서 높게 나 타났으나, 청소년지도사의 역할 중요도에서는 남녀의 차이가 없는 것으로 나타났다. 연령에서는 4차 산업혁명 특성 인식을 검증한 결과 이해도에서 20대에 비해 50대 이상의 청소년지도사에서 상대적으로 높게 나타났다. 연령이 높을수록 오히려 4차 산업혁명 특성에 대한 인식이 높아지는 경향 을 확인 할 수 있었다. 반면 연령에 따른 청소년지도사의 역할 중요도에 서 유의한 차이가 없었다. 학력에 따른 인식을 검증한 결과 4차 산업혁명 특성 인식과 청소년지도사의 역할 중요도 모두 학력이 높을수록 높게 나 타났다. 직급에서도 인식이나 청소년지도사의 역할 중요도에서 유의한 차 이가 나타나지 않았다. 근무기간에서는 3년 미만 근무한 청소년지도사보 다 7년 이상 근무한 청소년지도사가 4차 산업혁명 특성 인식의 이해도 및 특정기술 이해도에서 높게 나타난 반면 청소년지도사의 역할 중요도에서 는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 시설유형에 따른 인식이나 청소년지 도사의 역할 중요도에서 유의한 차이가 없었다. 4차 산업혁명 특성인식에 대한 청소년지도사의 중요한 역할에서는 청소년도지도사의 태도(청소년/ 청소년활동에 대한 태도), 활동실행(돌발사항대처, 안전관리기술), 팀워크 (협력기술)이 중요한 역할로 나타났으며, 활동실행(프로그램평가, 종결, 프 로그램 운영 및 오리엔테이션기술)등의 역할에서 상대적으로 중요도가 낮 게 나타났다. 둘째, 4차 산업혁명 특성에 대한 인식은 청소년지도사의 역할 중요도에 어떠한 관계가 있는지 알아보기 위해 Pearson의 상관관계를 분석한 결과, 4차 산업혁명 특성의 인식은 청소년지도사의 역할 중요도에 통계적으로 상관관계를 보였고, 하위영역 간에도 모두 상관관계가 높다는 것을 확인 하였다. 이는 4차 산업혁명시대의 인식과 청소년지도사의 역할 중요도가 모두 유의함을 의미한다. 따라서 청소년지도사를 대상으로 4차 산업혁명 특성을 이해하고 전문 핵심 기술을 접목할 수 있는 보수교육 및 전문연수가 지속적으로 이루어 져야 하며, 직급 및 단계별 교육지원을 통해 책임성이 부가되는 될 수 있 도록 해야 할 것이다. 또한 새로운 변화를 받아들이고 청소년지도사 스스 로 역할수행 능력을 높이기 위해 끊임없는 노력과 자기개발이 필요하며, 국가와 사회 에서는 다양한 측면에서 지원정책을 개선해 전문교육의 기회 가 제공되어야 할 것이다.
본 연구는 4차 산업혁명의 특성과 4차 산업혁명 핵심기술을 기반으로 변 화하고 있는 청소년 지도방법 및 청소년시설의 행정업무를 원활히 수행하 기 위해 중요하게 강조되고 있는 청소년지도사의 역할이 무엇인지 알아보 고자 하였다. 따라서 청소년지도사가 4차 산업혁명 특성을 어떻게 인식하 고 있는지 알아보고 4차 산업혁명 특성 인식과 청소년지도사의 역할 중요 도간의 관계를 살펴봄으로써, 4차 산업혁명 시대의 청소년지도사 관련 정 책 및 역량개발에 대한 시사점을 제공하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구를 서울 소재의 청소년 수련시설에 재직 중인 청소년지도사를 대상으로 실시하여 수집된 272명을 본 연구의 대상자로 선정하여 연구 목 적에 따라 통계처리 하였다. 조사 도구로는 자기기입식 설문지를 사용하였으며, 본 연구에서는 4차 산 업혁명 특성에 대한 인식(이해도, 활용도, 특정기술 이해도)으로 구성하여 15문항, 청소년지도사의 역할 중요도의 하인요인인 청소년활동설계, 청소 년활동실행, 행정업무수행, 팀워크, 전문성개발, 태도 26문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 설문에 응답한 자료를 분석하기 위해 IBM SPSS 25을 사용하였으며, 조 사대상자의 일반적 특성을 확인하기 위한 빈도분석 및 기술통계 분석, 측 정도구에 대한 신뢰도분석(Cronbach's α), 4차 산업혁명 특성에 대한 인 식, 청소년지도사의 역할 중요도차이를 검증하기 위해 독립표본 T검정 및 일원배치분산분석(one-way ANOVA)과 상관성을 파악하기 위해 Pearson 의 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 통계분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 4차 산업혁명 특성 인식을 검증한 결과 성별은 남자 청소년지도사가 여자 청소년지도사에 비해 특정기술 이해도에서 높게 나 타났으나, 청소년지도사의 역할 중요도에서는 남녀의 차이가 없는 것으로 나타났다. 연령에서는 4차 산업혁명 특성 인식을 검증한 결과 이해도에서 20대에 비해 50대 이상의 청소년지도사에서 상대적으로 높게 나타났다. 연령이 높을수록 오히려 4차 산업혁명 특성에 대한 인식이 높아지는 경향 을 확인 할 수 있었다. 반면 연령에 따른 청소년지도사의 역할 중요도에 서 유의한 차이가 없었다. 학력에 따른 인식을 검증한 결과 4차 산업혁명 특성 인식과 청소년지도사의 역할 중요도 모두 학력이 높을수록 높게 나 타났다. 직급에서도 인식이나 청소년지도사의 역할 중요도에서 유의한 차 이가 나타나지 않았다. 근무기간에서는 3년 미만 근무한 청소년지도사보 다 7년 이상 근무한 청소년지도사가 4차 산업혁명 특성 인식의 이해도 및 특정기술 이해도에서 높게 나타난 반면 청소년지도사의 역할 중요도에서 는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 시설유형에 따른 인식이나 청소년지 도사의 역할 중요도에서 유의한 차이가 없었다. 4차 산업혁명 특성인식에 대한 청소년지도사의 중요한 역할에서는 청소년도지도사의 태도(청소년/ 청소년활동에 대한 태도), 활동실행(돌발사항대처, 안전관리기술), 팀워크 (협력기술)이 중요한 역할로 나타났으며, 활동실행(프로그램평가, 종결, 프 로그램 운영 및 오리엔테이션기술)등의 역할에서 상대적으로 중요도가 낮 게 나타났다. 둘째, 4차 산업혁명 특성에 대한 인식은 청소년지도사의 역할 중요도에 어떠한 관계가 있는지 알아보기 위해 Pearson의 상관관계를 분석한 결과, 4차 산업혁명 특성의 인식은 청소년지도사의 역할 중요도에 통계적으로 상관관계를 보였고, 하위영역 간에도 모두 상관관계가 높다는 것을 확인 하였다. 이는 4차 산업혁명시대의 인식과 청소년지도사의 역할 중요도가 모두 유의함을 의미한다. 따라서 청소년지도사를 대상으로 4차 산업혁명 특성을 이해하고 전문 핵심 기술을 접목할 수 있는 보수교육 및 전문연수가 지속적으로 이루어 져야 하며, 직급 및 단계별 교육지원을 통해 책임성이 부가되는 될 수 있 도록 해야 할 것이다. 또한 새로운 변화를 받아들이고 청소년지도사 스스 로 역할수행 능력을 높이기 위해 끊임없는 노력과 자기개발이 필요하며, 국가와 사회 에서는 다양한 측면에서 지원정책을 개선해 전문교육의 기회 가 제공되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to find out what the role of youth instructors is being emphasized in order to smoothly perform the changing youth guidance methods and administrative tasks of youth leader on the characteristics of the 4th industrial revolution and core technologies of t...
The purpose of this study is to find out what the role of youth instructors is being emphasized in order to smoothly perform the changing youth guidance methods and administrative tasks of youth leader on the characteristics of the 4th industrial revolution and core technologies of the 4th industrial revolution. Therefore, by examining how youth leader perceive the characteristics of the 4th industrial revolution era and examining the relationship between the role and importance of youth leader in the 4th industrial revolution era, implications for youth instructor-related policies and competency development in the 4th industrial revolution era The purpose of the study is to provide. This study was conducted for youth leader in the youth training facility located in Seoul, and the collected 272 persons were selected as subjects for this study and statistically processed according to the purpose of the study. A self-written questionnaire was used as a survey tool, and in this study, 15 questions consisted of perceptions (understanding, utilization, and understanding of specific technologies) about the era of the 4th industrial revolution. A questionnaire consisting of 26 questions on activity design, youth activity execution, administrative work, teamwork, professional development, and attitude was used. IBM SPSS 25 was used to analyze the data responded to the questionnaire, frequency analysis and technical statistics analysis to confirm the general characteristics of the survey subjects, reliability analysis of measurement tools (Cronbach's α), and the 4th industrial revolution era. Pearson's correlation analysis was conducted to determine the correlation with the independent sample T-test and one-way ANOVA to verify the difference in perception and role importance of youth leader. The statistical analysis results of this study are as follows. First, as a result of verifying the recognition of the characteristics of the 4th industrial revolution according to gender, male youth instructors showed higher understanding of specific skills than female youth instructors, but there was no difference between men and women in the role importance of youth instructors. In terms of age, as a result of verifying the recognition of the characteristics of the 4th industrial revolution, the degree of understanding was relatively higher among youth instructors in their 50s or older than in their 20s. On the other hand, there was no significant difference in the importance of the role of youth leader according to age. It was confirmed that the higher the age, the higher the awareness of the 4th industrial revolution. As a result of verifying the perception according to the educational background, both the perception of the 4th industrial revolution era and the importance of the role of youth leader were found to be higher as the educational background increased. There was no significant difference in rank. In the working period, youth leader who worked for more than 7 years were higher in understanding of perception and specific skills in the 4th Industrial Revolution era than youth leader who worked for less than 3 years, but there was no significant difference in the role importance of youth leader. There was no significant difference in perception according to the type of facility or the importance of the role of youth leader. In the important role of youth leader in the 4th industrial revolution era, the youth leadership's attitude (attitude toward youth/youth activities), activity execution (measures against unexpected matters, safety management skills), and teamwork (cooperation skills) appeared as important roles. The importance was relatively low in the role of activity execution (program evaluation, termination, program operation and orientation skills). Second, as a result of analyzing Pearson's correlation to find out what relationship the perception of the 4th industrial revolution era has on the importance of the role of youth leader, the perception of the 4th industrial revolution was statistically correlated with the importance of the role of youth leader. The relationship was shown, and it was confirmed that the correlation was high in all sub-areas. This means that the perception of the 4th Industrial Revolution era and the importance of the role of youth leaders are both significant. Therefore, it is necessary for youth leader to understand the era of the 4th industrial revolution and to provide continual education and professional training that can incorporate specialized core technologies, and to ensure that responsibility is added through education support by position and stage. In addition, endless efforts and self-development are required to accept new changes and to enhance the ability of youth leader to perform their roles, and the nation and society should provide opportunities for professional education by improving support policies in various.
The purpose of this study is to find out what the role of youth instructors is being emphasized in order to smoothly perform the changing youth guidance methods and administrative tasks of youth leader on the characteristics of the 4th industrial revolution and core technologies of the 4th industrial revolution. Therefore, by examining how youth leader perceive the characteristics of the 4th industrial revolution era and examining the relationship between the role and importance of youth leader in the 4th industrial revolution era, implications for youth instructor-related policies and competency development in the 4th industrial revolution era The purpose of the study is to provide. This study was conducted for youth leader in the youth training facility located in Seoul, and the collected 272 persons were selected as subjects for this study and statistically processed according to the purpose of the study. A self-written questionnaire was used as a survey tool, and in this study, 15 questions consisted of perceptions (understanding, utilization, and understanding of specific technologies) about the era of the 4th industrial revolution. A questionnaire consisting of 26 questions on activity design, youth activity execution, administrative work, teamwork, professional development, and attitude was used. IBM SPSS 25 was used to analyze the data responded to the questionnaire, frequency analysis and technical statistics analysis to confirm the general characteristics of the survey subjects, reliability analysis of measurement tools (Cronbach's α), and the 4th industrial revolution era. Pearson's correlation analysis was conducted to determine the correlation with the independent sample T-test and one-way ANOVA to verify the difference in perception and role importance of youth leader. The statistical analysis results of this study are as follows. First, as a result of verifying the recognition of the characteristics of the 4th industrial revolution according to gender, male youth instructors showed higher understanding of specific skills than female youth instructors, but there was no difference between men and women in the role importance of youth instructors. In terms of age, as a result of verifying the recognition of the characteristics of the 4th industrial revolution, the degree of understanding was relatively higher among youth instructors in their 50s or older than in their 20s. On the other hand, there was no significant difference in the importance of the role of youth leader according to age. It was confirmed that the higher the age, the higher the awareness of the 4th industrial revolution. As a result of verifying the perception according to the educational background, both the perception of the 4th industrial revolution era and the importance of the role of youth leader were found to be higher as the educational background increased. There was no significant difference in rank. In the working period, youth leader who worked for more than 7 years were higher in understanding of perception and specific skills in the 4th Industrial Revolution era than youth leader who worked for less than 3 years, but there was no significant difference in the role importance of youth leader. There was no significant difference in perception according to the type of facility or the importance of the role of youth leader. In the important role of youth leader in the 4th industrial revolution era, the youth leadership's attitude (attitude toward youth/youth activities), activity execution (measures against unexpected matters, safety management skills), and teamwork (cooperation skills) appeared as important roles. The importance was relatively low in the role of activity execution (program evaluation, termination, program operation and orientation skills). Second, as a result of analyzing Pearson's correlation to find out what relationship the perception of the 4th industrial revolution era has on the importance of the role of youth leader, the perception of the 4th industrial revolution was statistically correlated with the importance of the role of youth leader. The relationship was shown, and it was confirmed that the correlation was high in all sub-areas. This means that the perception of the 4th Industrial Revolution era and the importance of the role of youth leaders are both significant. Therefore, it is necessary for youth leader to understand the era of the 4th industrial revolution and to provide continual education and professional training that can incorporate specialized core technologies, and to ensure that responsibility is added through education support by position and stage. In addition, endless efforts and self-development are required to accept new changes and to enhance the ability of youth leader to perform their roles, and the nation and society should provide opportunities for professional education by improving support policies in various.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.