프란치스코 교황은 세상과 교회 안에서 젊은이들의 중요성을 강조하며, 교회가 젊은이들의 목소리를 듣고 함께 동행할 수 있어야 한다고 강조하였다. 그러나 오늘날 한국 교회 안에서 청소년 신자의 수는 급격히 감소하고 있다. 성공적인 입시를 위한 학업의 증진을 청소년의 최우선 목표로 설정하는 한국 사회의 흐름 안에서 청소년은 신앙교육 뿐만아니라 인성교육조차 제공받지 못한 채 올바른 가치관을 형성하는 것에 어려움을 겪을 것으로 우려된다.
따라서 교회는 다시금 청소년을 초대하여 그들에게 신앙교육과 인성교육을 통해 올바른 그리스도교적 ...
프란치스코 교황은 세상과 교회 안에서 젊은이들의 중요성을 강조하며, 교회가 젊은이들의 목소리를 듣고 함께 동행할 수 있어야 한다고 강조하였다. 그러나 오늘날 한국 교회 안에서 청소년 신자의 수는 급격히 감소하고 있다. 성공적인 입시를 위한 학업의 증진을 청소년의 최우선 목표로 설정하는 한국 사회의 흐름 안에서 청소년은 신앙교육 뿐만아니라 인성교육조차 제공받지 못한 채 올바른 가치관을 형성하는 것에 어려움을 겪을 것으로 우려된다.
따라서 교회는 다시금 청소년을 초대하여 그들에게 신앙교육과 인성교육을 통해 올바른 그리스도교적 가치관을 형성할 수 있도록 이끌어줄 의무를 지닌다. 그러므로 오늘날 중·고등부 주일학교는 더욱 활성화되어야 하며, 이를 위해 주일학교 안에서 실제적으로 학생들과 만나게 되는 교리교사의 역할은 그 어느 때보다 중요하게 여겨져야 한다. 따라서 본 논문은 중·고등부 주일학교의 활성화를 위한 교리교사의 역할에 대해 연구하고자 하였다.
1장에서는 우선 한국사회 전반의 청소년 현실태를 살펴본 후 이어서 인천교구를 중심으로 하여 한국 교회의 중·고등부 주일학교의 현실태를 파악하였다.
2장에서는 본 논문의 대상이 되는 청소년과 주일학교, 교리교사에 대한 개념을 이해하였다. 올바른 신학적 성찰을 하기 위해서는 본 논문에서 다루고자 하는 대상에 대한 이해가 선행되어야 하기 때문이다.
3장에서는 중·고등부 주일학교 활성화에 대한 신학적 성찰을 ‘전통 충실성 검토’와 ‘상황부합성 검토’로 나누어 진행하였다. 우선 전통충실성 검토를 통해 대상에 대한 성경적 관점을 살펴본 후 보편교회 및 한국 천주교회의 문헌에서 지향하는 중·고등부 주일학교의 방향성과 이를 이끌어나가는 교리교사의 역할을 살펴보았다.
이를 통해 주일학교 교육은 교리지식을 가르칠 뿐만 아니라 인성·윤리교육 및 성(性)교육 등을 제공해줌으로써 ‘전인적 교육’을 이루어야하며, 무조건적인 주입식 신앙교육이 아닌 대상과 상황, 시대를 올바로 파악하여 이에 맞는 언어와 체제를 갖추어 학생들에게 다가갈 수 있도록 철저히 준비해야함을 성찰하였다.
상황부합성 검토는 오늘날의 시대적 상황을 성찰하는 교회 외적 상황판단과, 주일학교의 실제 운영을 살펴보는 교회 내적 상황판단의 과정으로 진행되었다. 이를 통해 오늘의 사회는 교회가 지향하는 삶과는 반대되는 인간정신을 구현하고 있음을 확인할 수 있었다. 그러므로 교회는 이러한 시대의 정신을 거슬러 청소년들이 교회 안에서 올바른 그리스도교적 가치관을 함양할 수 있도록 초대할 수 있어야함을 확인하였다. 그러나 현재 실제적으로 이루어지는 인천교구 중·고등부 주일학교의 운영을 분석하였을 때 이러한 목표를 구현하기 위해 몇 가지 보완해야할 부분을 성찰할 수 있었다.
이에 마지막으로 4장에서는 각 본당의 중·고등부 주일학교 교리교사의 구체적인 역할을 제시하였다. 앞서 진행된 관찰, 판단의 과정을 통해 중·고등부 주일학교의 활성화는 단순히 학생 수의 증가라는 양적인 활성화뿐만 아니라 질적 활성화가 동반되어야 함을 확인할 수 있었다. 따라서 교리교사의 역할 또한 질적 활성화의 측면과 양적 활성화의 측면으로 나누어 제안하였다.
모든 것이 빠르게 변화하는 세상 속에서 교회 역시 하느님 백성을 만나는 데에 있어서 다양한 변화와 도전의 기로를 지나고 있다. 이는 교회의 본질을 흐리게 만들 위험성을 지니고 있다. 그러나 교회가 전하고자 하는 그리스도교 신앙의 진리를 토대로써 굳건히 구축한 뒤 그 안에서 오늘날의 현실에 맞는 다양한 제도를 구축한다면 교회는 오늘날 사회가 담고 있는 가치전도의 위험성 안에서 세상의 복음화에 이바지할 수 있을 것이다.
주일학교 교리교사 역시 이러한 측면에서 교회가 전해야만 하는 신앙의 보화를 놓치지 않으며, 동시에 오늘의 시대와 공간을 살아가는 학생들에게 필요한 것이 무엇인지를 이해하여 그들과 함께 동행을 함으로써 질적·양적인 주일학교 활성화를 위해 자신에게 맡겨진 예언자적 소명의 사도직을 수행하기를 기대한다.
프란치스코 교황은 세상과 교회 안에서 젊은이들의 중요성을 강조하며, 교회가 젊은이들의 목소리를 듣고 함께 동행할 수 있어야 한다고 강조하였다. 그러나 오늘날 한국 교회 안에서 청소년 신자의 수는 급격히 감소하고 있다. 성공적인 입시를 위한 학업의 증진을 청소년의 최우선 목표로 설정하는 한국 사회의 흐름 안에서 청소년은 신앙교육 뿐만아니라 인성교육조차 제공받지 못한 채 올바른 가치관을 형성하는 것에 어려움을 겪을 것으로 우려된다.
따라서 교회는 다시금 청소년을 초대하여 그들에게 신앙교육과 인성교육을 통해 올바른 그리스도교적 가치관을 형성할 수 있도록 이끌어줄 의무를 지닌다. 그러므로 오늘날 중·고등부 주일학교는 더욱 활성화되어야 하며, 이를 위해 주일학교 안에서 실제적으로 학생들과 만나게 되는 교리교사의 역할은 그 어느 때보다 중요하게 여겨져야 한다. 따라서 본 논문은 중·고등부 주일학교의 활성화를 위한 교리교사의 역할에 대해 연구하고자 하였다.
1장에서는 우선 한국사회 전반의 청소년 현실태를 살펴본 후 이어서 인천교구를 중심으로 하여 한국 교회의 중·고등부 주일학교의 현실태를 파악하였다.
2장에서는 본 논문의 대상이 되는 청소년과 주일학교, 교리교사에 대한 개념을 이해하였다. 올바른 신학적 성찰을 하기 위해서는 본 논문에서 다루고자 하는 대상에 대한 이해가 선행되어야 하기 때문이다.
3장에서는 중·고등부 주일학교 활성화에 대한 신학적 성찰을 ‘전통 충실성 검토’와 ‘상황부합성 검토’로 나누어 진행하였다. 우선 전통충실성 검토를 통해 대상에 대한 성경적 관점을 살펴본 후 보편교회 및 한국 천주교회의 문헌에서 지향하는 중·고등부 주일학교의 방향성과 이를 이끌어나가는 교리교사의 역할을 살펴보았다.
이를 통해 주일학교 교육은 교리지식을 가르칠 뿐만 아니라 인성·윤리교육 및 성(性)교육 등을 제공해줌으로써 ‘전인적 교육’을 이루어야하며, 무조건적인 주입식 신앙교육이 아닌 대상과 상황, 시대를 올바로 파악하여 이에 맞는 언어와 체제를 갖추어 학생들에게 다가갈 수 있도록 철저히 준비해야함을 성찰하였다.
상황부합성 검토는 오늘날의 시대적 상황을 성찰하는 교회 외적 상황판단과, 주일학교의 실제 운영을 살펴보는 교회 내적 상황판단의 과정으로 진행되었다. 이를 통해 오늘의 사회는 교회가 지향하는 삶과는 반대되는 인간정신을 구현하고 있음을 확인할 수 있었다. 그러므로 교회는 이러한 시대의 정신을 거슬러 청소년들이 교회 안에서 올바른 그리스도교적 가치관을 함양할 수 있도록 초대할 수 있어야함을 확인하였다. 그러나 현재 실제적으로 이루어지는 인천교구 중·고등부 주일학교의 운영을 분석하였을 때 이러한 목표를 구현하기 위해 몇 가지 보완해야할 부분을 성찰할 수 있었다.
이에 마지막으로 4장에서는 각 본당의 중·고등부 주일학교 교리교사의 구체적인 역할을 제시하였다. 앞서 진행된 관찰, 판단의 과정을 통해 중·고등부 주일학교의 활성화는 단순히 학생 수의 증가라는 양적인 활성화뿐만 아니라 질적 활성화가 동반되어야 함을 확인할 수 있었다. 따라서 교리교사의 역할 또한 질적 활성화의 측면과 양적 활성화의 측면으로 나누어 제안하였다.
모든 것이 빠르게 변화하는 세상 속에서 교회 역시 하느님 백성을 만나는 데에 있어서 다양한 변화와 도전의 기로를 지나고 있다. 이는 교회의 본질을 흐리게 만들 위험성을 지니고 있다. 그러나 교회가 전하고자 하는 그리스도교 신앙의 진리를 토대로써 굳건히 구축한 뒤 그 안에서 오늘날의 현실에 맞는 다양한 제도를 구축한다면 교회는 오늘날 사회가 담고 있는 가치전도의 위험성 안에서 세상의 복음화에 이바지할 수 있을 것이다.
주일학교 교리교사 역시 이러한 측면에서 교회가 전해야만 하는 신앙의 보화를 놓치지 않으며, 동시에 오늘의 시대와 공간을 살아가는 학생들에게 필요한 것이 무엇인지를 이해하여 그들과 함께 동행을 함으로써 질적·양적인 주일학교 활성화를 위해 자신에게 맡겨진 예언자적 소명의 사도직을 수행하기를 기대한다.
Pope Francis stressed the importance of young people in the world and in the Church. He also emphasized that the Church should be able to listen to the voices of young people and accompany them together. However today the number of young believers in Korean Church are rapidly decreasing. It is worri...
Pope Francis stressed the importance of young people in the world and in the Church. He also emphasized that the Church should be able to listen to the voices of young people and accompany them together. However today the number of young believers in Korean Church are rapidly decreasing. It is worried that within the trend of Korean society which sets the promotion of academic achievement for successful entrance exams as a top priority for teenagers, teenagers will have difficulty forming proper values without being provided not only religious education but also personality education.
Therefore, the Church is obliged to invite teenagers again and guide them to form proper Christian values through faith education and personality education. Hence, Sunday middle and high schools should be more active today, and the role of a catechist who actually meets students in Sunday schools should be considered more important than ever. Therefore, this paper intended to study the role of catechists for the revitalization of Sunday middle and high schools.
In Chapter 1; looking at the actual situations of youth in Korean society first, and the realities of Sunday middle and high schools in Korean Churches centering on Incheon diocese.
In Chapter 2; understanding the concepts of youth, Sunday schools, and doctrines that are subject to this paper. It must be preceeded to make a correct theological reflection.
In Chapter 3; dividing into 'traditional faithfulness' and 'situational correspondence' to develop theological reflection on the revitalization of Sunday middle and high schools. Firstly, looked at the biblical view of the subject through the review of traditional faithfulness, and then look at the direction of Sunday middle and high schools and the role of catechist in leading them in the literature of the universal Church and the Korean Church.
Through this, Sunday school education should, not only teach doctrines but also provide personality, ethics, and sex education, achieve 'holistic education' and prepare thoroughly to teach students by proper understanding of subjects, situations, and times, not unconditional cramming method of religious teaching.
Situational correspondence review was conducted as a process of external situation judgement of the Church reflecting on the judgement of external situation of today’s Church to examine the actual operation of Sunday school. Through this, we can confirm that current society embodies the human spirit that is opposite to the life that the Church aims for. Therefore, it is confirmed that the Church should be able to invite teenagers to cultivate the right Christian values against the spirit of this era. However, when analyzing the actual operation of the Sunday middle and high school students in Incheon Diocese, we were able to reflect on some areas that need to be supplemented to achieve these goals.
Finally, in the Chapter 4, presented the specific role of catechist of Sunday middle and high schools in each parish Church. Through the previous observation and judgment process, it confirmed that the activation of Sunday middle and high schools should be accompanied by qualitative activation as well as quantitative activation of increasing the number of students. Thus, the role of catechist was also proposed by dividing them into aspects of qualitative and quantitative activations.
In the world where everything changes rapidly, the Church is also passing through various paths of challenge in meeting God's people. It risks blurring the nature of the Church. However, if the Church firmly builds on the truth of the Christian faith that it wants to convey and then builds various systems to fit today's reality, the Church will be able to contribute to the evangelization of the world within the risk of the value which transfer today's society contains.
In this respect, Sunday school teachers also do not miss the treasure of faith that the Church must deliver, and hope that they will understand what is needed for the students living in today's era at the sametime, and accompany them to carry out the apostolic mission entrusted to them to revitalize the Sunday school in quality and quantity.
Pope Francis stressed the importance of young people in the world and in the Church. He also emphasized that the Church should be able to listen to the voices of young people and accompany them together. However today the number of young believers in Korean Church are rapidly decreasing. It is worried that within the trend of Korean society which sets the promotion of academic achievement for successful entrance exams as a top priority for teenagers, teenagers will have difficulty forming proper values without being provided not only religious education but also personality education.
Therefore, the Church is obliged to invite teenagers again and guide them to form proper Christian values through faith education and personality education. Hence, Sunday middle and high schools should be more active today, and the role of a catechist who actually meets students in Sunday schools should be considered more important than ever. Therefore, this paper intended to study the role of catechists for the revitalization of Sunday middle and high schools.
In Chapter 1; looking at the actual situations of youth in Korean society first, and the realities of Sunday middle and high schools in Korean Churches centering on Incheon diocese.
In Chapter 2; understanding the concepts of youth, Sunday schools, and doctrines that are subject to this paper. It must be preceeded to make a correct theological reflection.
In Chapter 3; dividing into 'traditional faithfulness' and 'situational correspondence' to develop theological reflection on the revitalization of Sunday middle and high schools. Firstly, looked at the biblical view of the subject through the review of traditional faithfulness, and then look at the direction of Sunday middle and high schools and the role of catechist in leading them in the literature of the universal Church and the Korean Church.
Through this, Sunday school education should, not only teach doctrines but also provide personality, ethics, and sex education, achieve 'holistic education' and prepare thoroughly to teach students by proper understanding of subjects, situations, and times, not unconditional cramming method of religious teaching.
Situational correspondence review was conducted as a process of external situation judgement of the Church reflecting on the judgement of external situation of today’s Church to examine the actual operation of Sunday school. Through this, we can confirm that current society embodies the human spirit that is opposite to the life that the Church aims for. Therefore, it is confirmed that the Church should be able to invite teenagers to cultivate the right Christian values against the spirit of this era. However, when analyzing the actual operation of the Sunday middle and high school students in Incheon Diocese, we were able to reflect on some areas that need to be supplemented to achieve these goals.
Finally, in the Chapter 4, presented the specific role of catechist of Sunday middle and high schools in each parish Church. Through the previous observation and judgment process, it confirmed that the activation of Sunday middle and high schools should be accompanied by qualitative activation as well as quantitative activation of increasing the number of students. Thus, the role of catechist was also proposed by dividing them into aspects of qualitative and quantitative activations.
In the world where everything changes rapidly, the Church is also passing through various paths of challenge in meeting God's people. It risks blurring the nature of the Church. However, if the Church firmly builds on the truth of the Christian faith that it wants to convey and then builds various systems to fit today's reality, the Church will be able to contribute to the evangelization of the world within the risk of the value which transfer today's society contains.
In this respect, Sunday school teachers also do not miss the treasure of faith that the Church must deliver, and hope that they will understand what is needed for the students living in today's era at the sametime, and accompany them to carry out the apostolic mission entrusted to them to revitalize the Sunday school in quality and quantity.
주제어
#주일학교 교리교사 교리교육 청소년 사목
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.