본 연구는 학교장의 서번트 리더십, 교사효능감, 직무만족의 관계를 알아보기 위하여 전라북도에 있는 49개 초등학교 교사 139명의 결과를 통해 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감 및 직무만족에 미치는 영향과 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감을 매개로 직무만족에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 학교장의 서번트 리더십이 학교조직에서 가지는 의의를 조명하고, 이것이 교사효능감과 교사의 직무만족에 주는 시사점을 도출하고 나아가 학교조직의 효과성을 높일 수 있는 방안에 대해 탐색해보는 것을 연구목적으로 하였다. 이런 연구목적을 가지고 ...
본 연구는 학교장의 서번트 리더십, 교사효능감, 직무만족의 관계를 알아보기 위하여 전라북도에 있는 49개 초등학교 교사 139명의 결과를 통해 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감 및 직무만족에 미치는 영향과 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감을 매개로 직무만족에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 학교장의 서번트 리더십이 학교조직에서 가지는 의의를 조명하고, 이것이 교사효능감과 교사의 직무만족에 주는 시사점을 도출하고 나아가 학교조직의 효과성을 높일 수 있는 방안에 대해 탐색해보는 것을 연구목적으로 하였다. 이런 연구목적을 가지고 회귀분석을 통하여 연구문제를 검증하였다. 주요 연구결과 및 논의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교장의 서번트 리더십은 유의한 차이를 보이지 않았다. 하지만 가지역(시내)의 서번트 리더십(M=4.15)이 나지역(읍‧면)의 서번트 리더십(M=4.11)보다 높게 나타났으며, 남교장의 서번트 리더십(M=4.17)이 여교장의 서번트 리더십(M=4.09)보다 크게 나타났다. 둘째, 교사효능감은 연령, 부장 여부에 따라, 직무만족은 부장 여부에 따라 유의한 차이를 보였다. 교사효능감은 50대 이상이 20대보다 높은 것으로 나타났다. 교사의 교사효능감보다 부장교사의 교사효능감이 더 높게 나타났다. 부장교사의 직무만족이 교사의 직무만족에 비해 낮게 나왔다. 셋째, 서번트 리더십의 비전제시가 교사효능감에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비전제시(β=.309, p<.001)가 교사효능감에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 서번트 리더십의 청지기 정신과 성장지원이 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 청지기 정신은 직무만족과 부적 관계를 보이는 것으로 나타났다(β=-.518, p<.05). 성장지원(β=.841, p<.001)은 직무만족에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 교사효능감의 자신감(β=.532, p<.001), 과제난이도 선호(β=.248, p<.01)는 직무만족에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 학교장의 서번트 리더십과 직무만족과의 관계에서 교사효능감이 완전매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 교사효능감을 통제하였을 때 학교장의 서번트 리더십이 직무만족에 미치는 효과가 없어지는 것으로 나타났다. 학교장의 서번트 리더십과 직무만족간의 관계에서 교사효능감이 의미있는 완전매개역할을 한다는 본 연구의 결과는 학교장의 서번트 리더십이 직무만족에 직접적인 영향을 주는 것이 아니라 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감에 영향을 주고 교사효능감이 직무만족에 영향을 주는 새로운 경로가 있다는 것을 나타낸다. 결국, 교사의 직무만족을 높이기 위해서는 교사효능감을 높이는 것이 선행되어야 한다는 것을 시사하며, 서번트 리더십은 교사효능감을 높일 수 있는 하나의 좋은 방안이 된다는 것이다. 교사의 직무만족을 높이기 위해서는 학교장이 서번트 리더십을 발휘하여 교사 개개인의 성장과 발전을 할 수 있도록 여건을 마련해주기 위해 노력해야 한다. 또한 학교장은 교사들을 아끼는 자세로 학교 운영을 하여야 할 것이다. 이에 따라 교사효능감이 높아지고 교사의 직무만족이 높아질 수 있을 것이다. 이상의 논의를 통해 본 연구 결과는 교사의 직무만족을 높여 학교조직의 효과성을 높이기 위해서는 학교장이 서번트 리더십을 통해 학교를 운영해야 한다는 인식의 전환과 교사효능감을 높일 수 있는 구체적인 방안에 대해 탐색의 필요성을 고려하는데 도움이 될 것이다.
본 연구는 학교장의 서번트 리더십, 교사효능감, 직무만족의 관계를 알아보기 위하여 전라북도에 있는 49개 초등학교 교사 139명의 결과를 통해 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감 및 직무만족에 미치는 영향과 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감을 매개로 직무만족에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 학교장의 서번트 리더십이 학교조직에서 가지는 의의를 조명하고, 이것이 교사효능감과 교사의 직무만족에 주는 시사점을 도출하고 나아가 학교조직의 효과성을 높일 수 있는 방안에 대해 탐색해보는 것을 연구목적으로 하였다. 이런 연구목적을 가지고 회귀분석을 통하여 연구문제를 검증하였다. 주요 연구결과 및 논의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교장의 서번트 리더십은 유의한 차이를 보이지 않았다. 하지만 가지역(시내)의 서번트 리더십(M=4.15)이 나지역(읍‧면)의 서번트 리더십(M=4.11)보다 높게 나타났으며, 남교장의 서번트 리더십(M=4.17)이 여교장의 서번트 리더십(M=4.09)보다 크게 나타났다. 둘째, 교사효능감은 연령, 부장 여부에 따라, 직무만족은 부장 여부에 따라 유의한 차이를 보였다. 교사효능감은 50대 이상이 20대보다 높은 것으로 나타났다. 교사의 교사효능감보다 부장교사의 교사효능감이 더 높게 나타났다. 부장교사의 직무만족이 교사의 직무만족에 비해 낮게 나왔다. 셋째, 서번트 리더십의 비전제시가 교사효능감에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비전제시(β=.309, p<.001)가 교사효능감에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 서번트 리더십의 청지기 정신과 성장지원이 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 청지기 정신은 직무만족과 부적 관계를 보이는 것으로 나타났다(β=-.518, p<.05). 성장지원(β=.841, p<.001)은 직무만족에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 교사효능감의 자신감(β=.532, p<.001), 과제난이도 선호(β=.248, p<.01)는 직무만족에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 학교장의 서번트 리더십과 직무만족과의 관계에서 교사효능감이 완전매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 교사효능감을 통제하였을 때 학교장의 서번트 리더십이 직무만족에 미치는 효과가 없어지는 것으로 나타났다. 학교장의 서번트 리더십과 직무만족간의 관계에서 교사효능감이 의미있는 완전매개역할을 한다는 본 연구의 결과는 학교장의 서번트 리더십이 직무만족에 직접적인 영향을 주는 것이 아니라 학교장의 서번트 리더십이 교사효능감에 영향을 주고 교사효능감이 직무만족에 영향을 주는 새로운 경로가 있다는 것을 나타낸다. 결국, 교사의 직무만족을 높이기 위해서는 교사효능감을 높이는 것이 선행되어야 한다는 것을 시사하며, 서번트 리더십은 교사효능감을 높일 수 있는 하나의 좋은 방안이 된다는 것이다. 교사의 직무만족을 높이기 위해서는 학교장이 서번트 리더십을 발휘하여 교사 개개인의 성장과 발전을 할 수 있도록 여건을 마련해주기 위해 노력해야 한다. 또한 학교장은 교사들을 아끼는 자세로 학교 운영을 하여야 할 것이다. 이에 따라 교사효능감이 높아지고 교사의 직무만족이 높아질 수 있을 것이다. 이상의 논의를 통해 본 연구 결과는 교사의 직무만족을 높여 학교조직의 효과성을 높이기 위해서는 학교장이 서번트 리더십을 통해 학교를 운영해야 한다는 인식의 전환과 교사효능감을 높일 수 있는 구체적인 방안에 대해 탐색의 필요성을 고려하는데 도움이 될 것이다.
This study analyzed the results of 139 teachers at 49 elementary schools in Jeollabuk-do to find out the relationships between the school principal’s servant leadership, teacher self-efficacy, and job satisfaction, as well as the effect of school principal’s servant leadership on job satisfaction th...
This study analyzed the results of 139 teachers at 49 elementary schools in Jeollabuk-do to find out the relationships between the school principal’s servant leadership, teacher self-efficacy, and job satisfaction, as well as the effect of school principal’s servant leadership on job satisfaction through the mediation of teacher self-efficacy. The purpose of the study was to shed light on the significance of school principal’s servant leadership in school organizations, to draw implications for teacher self-efficacy and job satisfaction, and to explore ways to enhance the effectiveness of school organizations. With these goals in mind, we wanted to verify research problems through regression analysis. The main findings and discussions are summarized as follows: First, the school principal’s servant leadership showed no significant differences. However, the servant leadership in urban areas(M=4.15) was higher than the servant leadership in rural areas(M=4.11), and male principals’ servant leadership(M=4.17) was greater than female principals’ servant leadership(M=4.09). Second, teacher self-efficacy differed significantly depending on age and position, and job satisfaction differed significantly depending on position. Teachers in their 50s and older were found to have a greater self-efficacy than those in their 20s. The self-efficacy of the head teachers was also higher than that of general teachers. Job satisfaction of head teachers was lower than that of general teachers. Third, foresight of servant leadership has been shown to have a static effect on teacher self-efficacy. It was found that foresight had a positive effect on teacher self-efficacy(β=.309, p<.001). Fourth, stewardship and commitment to the growth of people of servant leadership were revealed to affect job satisfaction. Stewardship was found to have a negative relationship with job satisfaction(β=-.518, p<.05). Commitment to the growth of people was found to have a positive effect on job satisfaction(β=.841, p<.001). Fifth, confidence(β=.532, p<.001) and preference for task difficulty(β=.248, p<.01) of teacher self-efficacy were found to have a positive effect on job satisfaction. Sixth, teacher self-efficacy has shown complete mediation in relation to school principal’s servant leadership and job satisfaction. When teacher self-efficacy was controlled, the effect of principal’s servant leadership was found to have no effect on job satisfaction. The results of this study about teacher self-efficacy playing a meaningful and complete mediating role in the relationship between school principal’s servant leadership and job satisfaction show that school principal’s servant leadership does not directly affect job satisfaction. However, this indicates that there is a new path in which school principal’s servant leadership influences teacher self-efficacy in turn and teacher self-efficacy influences job satisfaction. In the end, this suggests that in order to enhance teacher job satisfaction, increasing teacher self-efficacy must be handled first, and servant leadership is one good way to increase teacher self-efficacy. In order to enhance teacher job satisfaction, school principals should strive to provide optimal conditions for each teacher's growth and development by exercising their servant leadership. In addition, the principals should run the school in a manner that cares for teachers. Though this, teacher self-efficacy will increase, and accordingly, teacher job satisfaction will also increase. The results of this study can be of assistance in changing the perception that school principals should operate schools through servant leadership and explore specific ways to enhance teacher self-efficiency in order to improve teacher job satisfaction.
This study analyzed the results of 139 teachers at 49 elementary schools in Jeollabuk-do to find out the relationships between the school principal’s servant leadership, teacher self-efficacy, and job satisfaction, as well as the effect of school principal’s servant leadership on job satisfaction through the mediation of teacher self-efficacy. The purpose of the study was to shed light on the significance of school principal’s servant leadership in school organizations, to draw implications for teacher self-efficacy and job satisfaction, and to explore ways to enhance the effectiveness of school organizations. With these goals in mind, we wanted to verify research problems through regression analysis. The main findings and discussions are summarized as follows: First, the school principal’s servant leadership showed no significant differences. However, the servant leadership in urban areas(M=4.15) was higher than the servant leadership in rural areas(M=4.11), and male principals’ servant leadership(M=4.17) was greater than female principals’ servant leadership(M=4.09). Second, teacher self-efficacy differed significantly depending on age and position, and job satisfaction differed significantly depending on position. Teachers in their 50s and older were found to have a greater self-efficacy than those in their 20s. The self-efficacy of the head teachers was also higher than that of general teachers. Job satisfaction of head teachers was lower than that of general teachers. Third, foresight of servant leadership has been shown to have a static effect on teacher self-efficacy. It was found that foresight had a positive effect on teacher self-efficacy(β=.309, p<.001). Fourth, stewardship and commitment to the growth of people of servant leadership were revealed to affect job satisfaction. Stewardship was found to have a negative relationship with job satisfaction(β=-.518, p<.05). Commitment to the growth of people was found to have a positive effect on job satisfaction(β=.841, p<.001). Fifth, confidence(β=.532, p<.001) and preference for task difficulty(β=.248, p<.01) of teacher self-efficacy were found to have a positive effect on job satisfaction. Sixth, teacher self-efficacy has shown complete mediation in relation to school principal’s servant leadership and job satisfaction. When teacher self-efficacy was controlled, the effect of principal’s servant leadership was found to have no effect on job satisfaction. The results of this study about teacher self-efficacy playing a meaningful and complete mediating role in the relationship between school principal’s servant leadership and job satisfaction show that school principal’s servant leadership does not directly affect job satisfaction. However, this indicates that there is a new path in which school principal’s servant leadership influences teacher self-efficacy in turn and teacher self-efficacy influences job satisfaction. In the end, this suggests that in order to enhance teacher job satisfaction, increasing teacher self-efficacy must be handled first, and servant leadership is one good way to increase teacher self-efficacy. In order to enhance teacher job satisfaction, school principals should strive to provide optimal conditions for each teacher's growth and development by exercising their servant leadership. In addition, the principals should run the school in a manner that cares for teachers. Though this, teacher self-efficacy will increase, and accordingly, teacher job satisfaction will also increase. The results of this study can be of assistance in changing the perception that school principals should operate schools through servant leadership and explore specific ways to enhance teacher self-efficiency in order to improve teacher job satisfaction.
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