토픽 모델링 분석기법을 활용한 코로나19 전·후 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화 분석 : 2019∼2020년 뉴스 빅데이터를 중심으로 An Analysis of Trend Changes in Online Shopping Malls Pre-And Post COVID-19 Pandemic Using Topic Modeling Analysis Techniques : Focusing on Big Data in News for 2019-2020원문보기
본 연구에서는 뉴스 빅데이터를 활용해서 코로나19 전·후 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화를 분석하기 위해 토픽 모델링 분석을 수행하였다. 이를 위해 코로나19 발생 이전 2019년부터 코로나19 발생 이후 2020년까지를 기준으로 총 21개 매체에서 보도한 온라인 쇼핑몰 관련 뉴스 28,910건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 뉴스 빅데이터 서비스 빅카인즈를 이용하여 수집하여 분석하였다. 토픽 ...
본 연구에서는 뉴스 빅데이터를 활용해서 코로나19 전·후 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화를 분석하기 위해 토픽 모델링 분석을 수행하였다. 이를 위해 코로나19 발생 이전 2019년부터 코로나19 발생 이후 2020년까지를 기준으로 총 21개 매체에서 보도한 온라인 쇼핑몰 관련 뉴스 28,910건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 뉴스 빅데이터 서비스 빅카인즈를 이용하여 수집하여 분석하였다. 토픽 모델링 분석 결과 코로나19 발생 이전 2019년 토픽으로는 ‘오프라인 vs 온라인 생존을 위한 유통전쟁’, ‘불안정한 경제 상황 고군분투하는 온라인 쇼핑몰 업계’, ‘온ㆍ오프라인 쇼핑몰 신제품 출시 및 특가 행사 진행’, ‘온라인 쇼핑 시장 경쟁력 확보를 위한 기업들의 투자전략’, ‘온라인 쇼핑몰 다양한 비즈니스 협력 확대’ 등 5개의 토픽이 도출되었다. 코로나19 발생 이후 2020년 토픽으로는 ‘언택트 시대 증가하는 온라인 쇼핑몰 매출과 성장’, ‘온라인은 새 판짜기 vs 오프라인은 생존경쟁’, ‘코로나19 시대에 대응하는 온ㆍ오프라인 쇼핑몰’, ‘코로나19 극복을 위한 기업들의 다양한 사례’, ‘코로나19 시대 달라진 소비 풍경’ 등 5개의 토픽이 도출되었다. 도출된 토픽을 토대로 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화에 대해 정리하면 다음과 같다. 첫째, 온라인-오프라인 간 경쟁에서 온라인-오프라인 각자의 경쟁으로 변화가 나타났다. 둘째, 온라인 업계에 불리한 시장 환경에서 온라인 업계에 유리한 시장 환경으로 바뀌는 변화가 나타났다. 셋째, 협약을 통한 기업의 양적 성장에서 IT 혁신을 통한 기업의 질적 성장으로 바뀌는 변화가 나타났다. 넷째, 할인 중심의 특가 마케팅에서 가치 중심의 프리미엄 마케팅으로 바뀌는 변화가 나타났다. 다섯째, 테크놀로지 중심에서 소비자 감동 중심으로 바뀌는 변화가 나타났다. 본 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있다. 첫째, 고객의 관점에서 최적의 소비자 경험을 제공하기 위한 노력이 필요하다. 둘째, 정보기술 도입을 위한 연구개발, 기술 기업과의 협업 등에 적극적으로 나서는 자세가 필요하다. 셋째, 고객이 어떤 채널을 통해 상품을 구매하더라도 하나의 매장을 이용하는 듯한 매끄러운 소비 경험을 제공함으로써 고객 만족도를 극대화하는 전략이 필요하다. 후속 연구를 위한 제언 사항은 다음과 같다. 첫째, 뉴스뿐만 아니라 다양한 차원의 텍스트들을 빅데이터 분석 기법을 활용하여 분석함으로써 더욱 정확한 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화에 대한 논의가 진행될 수 있을 것이다. 둘째, 분석 기간을 더욱 확대하여 최신 트렌드를 반영한다면 더욱더 다양한 트렌드의 변화를 볼 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구에서는 뉴스 빅데이터를 활용해서 코로나19 전·후 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화를 분석하기 위해 토픽 모델링 분석을 수행하였다. 이를 위해 코로나19 발생 이전 2019년부터 코로나19 발생 이후 2020년까지를 기준으로 총 21개 매체에서 보도한 온라인 쇼핑몰 관련 뉴스 28,910건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 뉴스 빅데이터 서비스 빅카인즈를 이용하여 수집하여 분석하였다. 토픽 모델링 분석 결과 코로나19 발생 이전 2019년 토픽으로는 ‘오프라인 vs 온라인 생존을 위한 유통전쟁’, ‘불안정한 경제 상황 고군분투하는 온라인 쇼핑몰 업계’, ‘온ㆍ오프라인 쇼핑몰 신제품 출시 및 특가 행사 진행’, ‘온라인 쇼핑 시장 경쟁력 확보를 위한 기업들의 투자전략’, ‘온라인 쇼핑몰 다양한 비즈니스 협력 확대’ 등 5개의 토픽이 도출되었다. 코로나19 발생 이후 2020년 토픽으로는 ‘언택트 시대 증가하는 온라인 쇼핑몰 매출과 성장’, ‘온라인은 새 판짜기 vs 오프라인은 생존경쟁’, ‘코로나19 시대에 대응하는 온ㆍ오프라인 쇼핑몰’, ‘코로나19 극복을 위한 기업들의 다양한 사례’, ‘코로나19 시대 달라진 소비 풍경’ 등 5개의 토픽이 도출되었다. 도출된 토픽을 토대로 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화에 대해 정리하면 다음과 같다. 첫째, 온라인-오프라인 간 경쟁에서 온라인-오프라인 각자의 경쟁으로 변화가 나타났다. 둘째, 온라인 업계에 불리한 시장 환경에서 온라인 업계에 유리한 시장 환경으로 바뀌는 변화가 나타났다. 셋째, 협약을 통한 기업의 양적 성장에서 IT 혁신을 통한 기업의 질적 성장으로 바뀌는 변화가 나타났다. 넷째, 할인 중심의 특가 마케팅에서 가치 중심의 프리미엄 마케팅으로 바뀌는 변화가 나타났다. 다섯째, 테크놀로지 중심에서 소비자 감동 중심으로 바뀌는 변화가 나타났다. 본 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 발견할 수 있다. 첫째, 고객의 관점에서 최적의 소비자 경험을 제공하기 위한 노력이 필요하다. 둘째, 정보기술 도입을 위한 연구개발, 기술 기업과의 협업 등에 적극적으로 나서는 자세가 필요하다. 셋째, 고객이 어떤 채널을 통해 상품을 구매하더라도 하나의 매장을 이용하는 듯한 매끄러운 소비 경험을 제공함으로써 고객 만족도를 극대화하는 전략이 필요하다. 후속 연구를 위한 제언 사항은 다음과 같다. 첫째, 뉴스뿐만 아니라 다양한 차원의 텍스트들을 빅데이터 분석 기법을 활용하여 분석함으로써 더욱 정확한 온라인 쇼핑몰 트렌드 변화에 대한 논의가 진행될 수 있을 것이다. 둘째, 분석 기간을 더욱 확대하여 최신 트렌드를 반영한다면 더욱더 다양한 트렌드의 변화를 볼 수 있을 것으로 기대한다.
In this study, topic modeling analysis was performed to analyze the trends of online shopping malls before and after Corona 19 using news big data. To this end, 28,910 online shopping mall-related news reported by a total of 21 media from 2019 before the outbreak of Corona 19 to 2020 after the outbr...
In this study, topic modeling analysis was performed to analyze the trends of online shopping malls before and after Corona 19 using news big data. To this end, 28,910 online shopping mall-related news reported by a total of 21 media from 2019 before the outbreak of Corona 19 to 2020 after the outbreak of Corona 19 were collected using Big Kinz, a news big data service operated by the Korea Press Foundation. And analyzed. As a result of topic modeling analysis, the topics in 2019 prior to the outbreak of Corona 19 include'offline vs. online distribution war for survival','online shopping mall industry struggling with unstable economic conditions','on/offline shopping mall new product launch and special event progression', and'online. Five topics were drawn, including investment strategies of companies to secure competitiveness in the shopping market, and expansion of various business cooperation in online shopping malls. The topics in 2020 after the outbreak of Corona 19 include'Online Shopping Mall Sales and Growth Increasing in the Untact Era','Online is a New Edition vs Offline is a Survival Competition','On-Offline Shopping Malls in Response to the Corona 19 Era','Corona 19' Five topics were drawn, including various cases of companies for overcoming' and'Changed consumption landscape in the era of Corona 19'. Based on the derived topics, the online shopping mall trend changes are summarized as follows. First, there was a change from online-offline competition to online-offline competition. Second, there has been a change from a market environment that is unfavorable to the online industry to a market environment that is favorable to the online industry. Third, there has been a change from quantitative growth of companies through agreements to qualitative growth of companies through IT innovation. Fourth, there has been a change from discount-oriented special price marketing to value-oriented premium marketing. Fifth, there was a change from technology-centered to consumer impression-centered. Through this study, the following implications can be found. First, efforts are needed to provide an optimal consumer experience from the customer's point of view. Second, it is necessary to actively engage in research and development for the introduction of information technology and cooperation with technology companies. Third, a strategy is needed to maximize customer satisfaction by providing a smooth consumption experience as if using a single store no matter what channels customers buy. Suggestions for follow-up research are as follows. First, by analyzing not only news but also texts of various dimensions using a big data analysis method, discussion on more accurate online shopping mall trend changes can proceed. Second, if the analysis period is further expanded and the latest trends are reflected, it is expected that more and more diverse trends can be seen.
In this study, topic modeling analysis was performed to analyze the trends of online shopping malls before and after Corona 19 using news big data. To this end, 28,910 online shopping mall-related news reported by a total of 21 media from 2019 before the outbreak of Corona 19 to 2020 after the outbreak of Corona 19 were collected using Big Kinz, a news big data service operated by the Korea Press Foundation. And analyzed. As a result of topic modeling analysis, the topics in 2019 prior to the outbreak of Corona 19 include'offline vs. online distribution war for survival','online shopping mall industry struggling with unstable economic conditions','on/offline shopping mall new product launch and special event progression', and'online. Five topics were drawn, including investment strategies of companies to secure competitiveness in the shopping market, and expansion of various business cooperation in online shopping malls. The topics in 2020 after the outbreak of Corona 19 include'Online Shopping Mall Sales and Growth Increasing in the Untact Era','Online is a New Edition vs Offline is a Survival Competition','On-Offline Shopping Malls in Response to the Corona 19 Era','Corona 19' Five topics were drawn, including various cases of companies for overcoming' and'Changed consumption landscape in the era of Corona 19'. Based on the derived topics, the online shopping mall trend changes are summarized as follows. First, there was a change from online-offline competition to online-offline competition. Second, there has been a change from a market environment that is unfavorable to the online industry to a market environment that is favorable to the online industry. Third, there has been a change from quantitative growth of companies through agreements to qualitative growth of companies through IT innovation. Fourth, there has been a change from discount-oriented special price marketing to value-oriented premium marketing. Fifth, there was a change from technology-centered to consumer impression-centered. Through this study, the following implications can be found. First, efforts are needed to provide an optimal consumer experience from the customer's point of view. Second, it is necessary to actively engage in research and development for the introduction of information technology and cooperation with technology companies. Third, a strategy is needed to maximize customer satisfaction by providing a smooth consumption experience as if using a single store no matter what channels customers buy. Suggestions for follow-up research are as follows. First, by analyzing not only news but also texts of various dimensions using a big data analysis method, discussion on more accurate online shopping mall trend changes can proceed. Second, if the analysis period is further expanded and the latest trends are reflected, it is expected that more and more diverse trends can be seen.
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