지적장애 아동들의 집행기능 향상을 위한 여러 기술기반 인지재활 프로그램들이 있으나 과제의 난이도와 훈련의 범위 측면에서 적용이 제한적이다. 본 연구에서는 지적장애를 동반한 신경발달장애 아동의 집행기능 향상을 위한 앱 기반 인지재활 프로그램 ‘YESS(Yonsei Executive functiontraining System for Special Kids)’를 개발하였고, 연구 1에서는 51명의 참가자를 훈련집단과 대기집단에 무선할당하고, 약 2개월간(66회 훈련)의 훈련 기간 전후로 참가자의 집행기능을 측정하는 인지과제 4개와 부모의 ...
지적장애 아동들의 집행기능 향상을 위한 여러 기술기반 인지재활 프로그램들이 있으나 과제의 난이도와 훈련의 범위 측면에서 적용이 제한적이다. 본 연구에서는 지적장애를 동반한 신경발달장애 아동의 집행기능 향상을 위한 앱 기반 인지재활 프로그램 ‘YESS(Yonsei Executive functiontraining System for Special Kids)’를 개발하였고, 연구 1에서는 51명의 참가자를 훈련집단과 대기집단에 무선할당하고, 약 2개월간(66회 훈련)의 훈련 기간 전후로 참가자의 집행기능을 측정하는 인지과제 4개와 부모의 양육 스트레스를 측정하는 1개의 설문을 이용하여 효과성을 검증하였다. 그 결과, 유의미한 훈련의 효과가 관찰되지 않았다. 연구 2에서는 연구 1의 결과를 바탕으로 개입 기간을 늘리고, 프로그램을 수정 보완하였으며, 일부 측정도구를 변경 및 추가한 후 프로그램의 효과성을 반복검증 하였다. 48명의 참가자를 훈련집단과 대기집단에 무선할당하였고, 효과성을 평가하기 위해 약 5개월간(100회 훈련)의 훈련 기간 전후로 연구 1과 동일한 인지과제 및 부모 설문, 그리고 효과의 일반화를 측정하기 위해 직접 관찰과제 2개를 추가적으로 실시하였다. 그 결과, 훈련 후에 앱 기반 인지재활 훈련을 실시한 훈련집단의 계획력과 직접관찰 과제의 수행이 유의미하게 증가하였고, 부모의 양육 스트레스 수준이 유의미하게 감소하였다. 이 연구 결과는 YESS 프로그램이 지적장애 아동의 인지기능 향상에 효과적이며 사회적으로 타당함을 시사한다.
지적장애 아동들의 집행기능 향상을 위한 여러 기술기반 인지재활 프로그램들이 있으나 과제의 난이도와 훈련의 범위 측면에서 적용이 제한적이다. 본 연구에서는 지적장애를 동반한 신경발달장애 아동의 집행기능 향상을 위한 앱 기반 인지재활 프로그램 ‘YESS(Yonsei Executive function training System for Special Kids)’를 개발하였고, 연구 1에서는 51명의 참가자를 훈련집단과 대기집단에 무선할당하고, 약 2개월간(66회 훈련)의 훈련 기간 전후로 참가자의 집행기능을 측정하는 인지과제 4개와 부모의 양육 스트레스를 측정하는 1개의 설문을 이용하여 효과성을 검증하였다. 그 결과, 유의미한 훈련의 효과가 관찰되지 않았다. 연구 2에서는 연구 1의 결과를 바탕으로 개입 기간을 늘리고, 프로그램을 수정 보완하였으며, 일부 측정도구를 변경 및 추가한 후 프로그램의 효과성을 반복검증 하였다. 48명의 참가자를 훈련집단과 대기집단에 무선할당하였고, 효과성을 평가하기 위해 약 5개월간(100회 훈련)의 훈련 기간 전후로 연구 1과 동일한 인지과제 및 부모 설문, 그리고 효과의 일반화를 측정하기 위해 직접 관찰과제 2개를 추가적으로 실시하였다. 그 결과, 훈련 후에 앱 기반 인지재활 훈련을 실시한 훈련집단의 계획력과 직접관찰 과제의 수행이 유의미하게 증가하였고, 부모의 양육 스트레스 수준이 유의미하게 감소하였다. 이 연구 결과는 YESS 프로그램이 지적장애 아동의 인지기능 향상에 효과적이며 사회적으로 타당함을 시사한다.
Although several technology-based cognitive rehabilitation programs exist to enhance executive functions, they are limited for children with intellectual disabilities in terms of task difficulty and scope of training. In this study, an app-based cognitive rehabilitation program called ‘YESS(Yonsei E...
Although several technology-based cognitive rehabilitation programs exist to enhance executive functions, they are limited for children with intellectual disabilities in terms of task difficulty and scope of training. In this study, an app-based cognitive rehabilitation program called ‘YESS(Yonsei Executive function training System for Special kids)’ was developed to enhance executive functions among children with intellectual disabilities, and its effectiveness was examined. In study 1, 51 participants were randomly assigned to either training group or control group. Participants’ executive functions and their parents’ parental stress were assessed before and after approximately 2 months(66 sessions) of training. As a result, no significant training effect was observed. In study 2, the program was modified and supplemented based on the results of Study 1, and the effectiveness of the program was reexamined with more extensive intervention period(5 months, 100 sessions) and additional measurements. 48 participants were randomly assigned to either training group or control group. In addition to the same executive function tasks and a parent questionnaire in Study 1, two direct observation tasks were conducted to measure generalization of effects into daily life. After training, the training group who used YESS showed significant improvement in the planning task and direct observation tasks, and the training group’s parents also reported significant decrease in parenting stress. These results show that YESS is effective for enhancing cognitive function of children with intellectual disabilities, and also suggest that YESS is socially validated.
Although several technology-based cognitive rehabilitation programs exist to enhance executive functions, they are limited for children with intellectual disabilities in terms of task difficulty and scope of training. In this study, an app-based cognitive rehabilitation program called ‘YESS(Yonsei Executive function training System for Special kids)’ was developed to enhance executive functions among children with intellectual disabilities, and its effectiveness was examined. In study 1, 51 participants were randomly assigned to either training group or control group. Participants’ executive functions and their parents’ parental stress were assessed before and after approximately 2 months(66 sessions) of training. As a result, no significant training effect was observed. In study 2, the program was modified and supplemented based on the results of Study 1, and the effectiveness of the program was reexamined with more extensive intervention period(5 months, 100 sessions) and additional measurements. 48 participants were randomly assigned to either training group or control group. In addition to the same executive function tasks and a parent questionnaire in Study 1, two direct observation tasks were conducted to measure generalization of effects into daily life. After training, the training group who used YESS showed significant improvement in the planning task and direct observation tasks, and the training group’s parents also reported significant decrease in parenting stress. These results show that YESS is effective for enhancing cognitive function of children with intellectual disabilities, and also suggest that YESS is socially validated.
주제어
#지적장애 신경발달장애 인지재활 집행기능 앱 기반 치료 Intellectual Disabilities Neurodevelopmental Disorders Cognitive Rehabilitation Executive Function App-based therapy
학위논문 정보
저자
신나래
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
심리학과
지도교수
정경미
발행연도
2021
총페이지
iv, 73장
키워드
지적장애 신경발달장애 인지재활 집행기능 앱 기반 치료 Intellectual Disabilities Neurodevelopmental Disorders Cognitive Rehabilitation Executive Function App-based therapy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.