학문 목적 한국어 쓰기 교재 텍스트에 나타난 문어 담화 표지 교육 양상 분석 A Study on the Aspects of the Education of Written Discourse Markers in Korean Language Writing Materials원문보기
일반적으로 외국어로서의 한국어교육 전공자들의 중요한 관심사들 가운데 하나는 한국의 대학에서 학문을 연구할 목적으로 한국어를 학습하려는 외국인 한국어 학습자들에게 가장 절실하게 요구되는 것이 한국어 글쓰기 능력임을 인식하고 외국인 학습자들의 한국어 글쓰기 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 방법을 도출해 내는 일일 것이다. 외국인 학습자들이 한국어 글쓰기 능력을 키우기 위해 가장 먼저 관심을 가지게 되는 것이 한국어 쓰기 교재일 것이다. 한국어 쓰기 교재에서 제시되는 다양한 유형의 텍스트들을 읽고 이해한 내용을 자신의 글로 작성해 보는 가운데 그들의 한국어 글쓰기 능력이 신장될 수 있다. 또한 글쓰기를 이해하고 수행하는 과정에서 대두되는 가장 핵심적인 개념이 담화와 텍스트의 개념이라고 할 수 있다. 다음으로 글쓰기에서 필연적으로 요구되는 능력이 글을 구성하는 능력이며, 글을 구성하는 능력은 글의 완성도를 높여가는 훈련을 통해서 신장될 수 있다. 그리고 글의 완성도를 높여가는 과정에서 필수적으로 요구되는 것이 담화와 텍스트의 의미 구조와 그 구조에 따른 적절한 ...
일반적으로 외국어로서의 한국어교육 전공자들의 중요한 관심사들 가운데 하나는 한국의 대학에서 학문을 연구할 목적으로 한국어를 학습하려는 외국인 한국어 학습자들에게 가장 절실하게 요구되는 것이 한국어 글쓰기 능력임을 인식하고 외국인 학습자들의 한국어 글쓰기 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 방법을 도출해 내는 일일 것이다. 외국인 학습자들이 한국어 글쓰기 능력을 키우기 위해 가장 먼저 관심을 가지게 되는 것이 한국어 쓰기 교재일 것이다. 한국어 쓰기 교재에서 제시되는 다양한 유형의 텍스트들을 읽고 이해한 내용을 자신의 글로 작성해 보는 가운데 그들의 한국어 글쓰기 능력이 신장될 수 있다. 또한 글쓰기를 이해하고 수행하는 과정에서 대두되는 가장 핵심적인 개념이 담화와 텍스트의 개념이라고 할 수 있다. 다음으로 글쓰기에서 필연적으로 요구되는 능력이 글을 구성하는 능력이며, 글을 구성하는 능력은 글의 완성도를 높여가는 훈련을 통해서 신장될 수 있다. 그리고 글의 완성도를 높여가는 과정에서 필수적으로 요구되는 것이 담화와 텍스트의 의미 구조와 그 구조에 따른 적절한 담화 표지 사용 능력이다. 따라서 본 연구는 외국인 한국어 학습자들이 한국어 글쓰기 훈련 과정에서 한국어 쓰기 교재에 나타난 다양한 텍스트들을 접하면서 담화와 텍스트의 개념의 이해와 더불어 담화와 텍스트의 의미 구조와 그에 따른 적절한 담화 표지들을 적절하게 사용할 수 있게 하는 문어 담화 표지 교육 양상을 살펴봄으로써 한국어 쓰기 교재의 발전적 역할을 제시하고자 하는 데 그 목적을 둔다. 제1장에서는 담화 표지와 글쓰기와의 관계를 연구한 선행 연구들 대부분이 구어 담화 표지의 개념 및 사용에 관한 연구에 집중되어 있음을 발견하고 그러한 연구들에서 찾아볼 수 없었던 문어 담화 표지에 대한 발전적인 모습을 제시하려는 의도에서 ‘학문 목적 한국어 쓰기 교재에 나타난 문어 담화 표지 교육 양상 분석’이라는 본 연구 주제를 설정하고 학문 목적 한국어 쓰기 교재에 사용된 텍스트들의 다양한 유형과 문어 담화 표지의 유형 및 문어 담화 표지 사용에 관한 교육 양상이라는 3가지의 연구 문제를 설정하여 본 연구를 수행하고자 하였다. 제2장에서는 담화와 텍스트의 의미 구조와 그에 따른 문어 담화 표지의 사용에 관한 교육 양상을 고찰하기 위한 이론적 바탕을 마련하려는 의도에서 기존의 담화와 텍스트의 개념 정립에 관한 연구들에 대한 사전 검토를 하였다. 그 과정에서 담화와 텍스트의 개념과 담화와 텍스트의 의미 구조와 문어 담화 표지의 개념 및 사용에 관해 정리된 시각을 가지게 되었다. 제3장에서는 본 연구를 위해 선정한 17권의 분석 대상 교재의 쓰기 텍스트들에 나타난 문어 담화 표지들의 교육 양상을 살펴보기 위해서, 텍스트 분석 기준과 문어 담화 표지 분석 기준을 제시하고 궁극적으로 문어 담화 표지의 교육 양상을 분석하는 기준을 제시하여 본 연구에서의 교재 분석의 틀을 위한 토대를 마련하였다. 제4장에서는 분석 대상 교재들의 쓰기 텍스트들을 유형별로 분류한 다음, 각 교재의 단원별로 제시된 텍스트들 속에서 문어 담화 표지들을 유형별․종류별로 분류하였다. 그런 다음 각 교재의 단원별로 제시된 텍스트들에 사용된 문어 담화 표지 사용에 관한 대표적인 사례들을 3가지의 유형별로 제시하여 그 구체적인 교육 양상을 고찰한 다음, 각 교재의 교육 내용을 정리하였다. 제5장에서는 서론에서 제시한 3가지 연구 문제의 연구를 위한 다양한 이론적 배경들에 관한 탐색을 하고 그에 따른 교재 분석 기준을 설정하였으며, 최종적으로 교재들을 분석하여 그 결과들을 요약하고 정리하였다. 본 연구 과정을 통해 생겨난 한국어 쓰기 교재에서의 문어 담화 표지 사용 교육에 대한 새로운 아이디어들이 미래에 새롭게 출현하게 될 한국어 쓰기 교재들의 유의미한 토대가 될 것이다.
일반적으로 외국어로서의 한국어교육 전공자들의 중요한 관심사들 가운데 하나는 한국의 대학에서 학문을 연구할 목적으로 한국어를 학습하려는 외국인 한국어 학습자들에게 가장 절실하게 요구되는 것이 한국어 글쓰기 능력임을 인식하고 외국인 학습자들의 한국어 글쓰기 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 방법을 도출해 내는 일일 것이다. 외국인 학습자들이 한국어 글쓰기 능력을 키우기 위해 가장 먼저 관심을 가지게 되는 것이 한국어 쓰기 교재일 것이다. 한국어 쓰기 교재에서 제시되는 다양한 유형의 텍스트들을 읽고 이해한 내용을 자신의 글로 작성해 보는 가운데 그들의 한국어 글쓰기 능력이 신장될 수 있다. 또한 글쓰기를 이해하고 수행하는 과정에서 대두되는 가장 핵심적인 개념이 담화와 텍스트의 개념이라고 할 수 있다. 다음으로 글쓰기에서 필연적으로 요구되는 능력이 글을 구성하는 능력이며, 글을 구성하는 능력은 글의 완성도를 높여가는 훈련을 통해서 신장될 수 있다. 그리고 글의 완성도를 높여가는 과정에서 필수적으로 요구되는 것이 담화와 텍스트의 의미 구조와 그 구조에 따른 적절한 담화 표지 사용 능력이다. 따라서 본 연구는 외국인 한국어 학습자들이 한국어 글쓰기 훈련 과정에서 한국어 쓰기 교재에 나타난 다양한 텍스트들을 접하면서 담화와 텍스트의 개념의 이해와 더불어 담화와 텍스트의 의미 구조와 그에 따른 적절한 담화 표지들을 적절하게 사용할 수 있게 하는 문어 담화 표지 교육 양상을 살펴봄으로써 한국어 쓰기 교재의 발전적 역할을 제시하고자 하는 데 그 목적을 둔다. 제1장에서는 담화 표지와 글쓰기와의 관계를 연구한 선행 연구들 대부분이 구어 담화 표지의 개념 및 사용에 관한 연구에 집중되어 있음을 발견하고 그러한 연구들에서 찾아볼 수 없었던 문어 담화 표지에 대한 발전적인 모습을 제시하려는 의도에서 ‘학문 목적 한국어 쓰기 교재에 나타난 문어 담화 표지 교육 양상 분석’이라는 본 연구 주제를 설정하고 학문 목적 한국어 쓰기 교재에 사용된 텍스트들의 다양한 유형과 문어 담화 표지의 유형 및 문어 담화 표지 사용에 관한 교육 양상이라는 3가지의 연구 문제를 설정하여 본 연구를 수행하고자 하였다. 제2장에서는 담화와 텍스트의 의미 구조와 그에 따른 문어 담화 표지의 사용에 관한 교육 양상을 고찰하기 위한 이론적 바탕을 마련하려는 의도에서 기존의 담화와 텍스트의 개념 정립에 관한 연구들에 대한 사전 검토를 하였다. 그 과정에서 담화와 텍스트의 개념과 담화와 텍스트의 의미 구조와 문어 담화 표지의 개념 및 사용에 관해 정리된 시각을 가지게 되었다. 제3장에서는 본 연구를 위해 선정한 17권의 분석 대상 교재의 쓰기 텍스트들에 나타난 문어 담화 표지들의 교육 양상을 살펴보기 위해서, 텍스트 분석 기준과 문어 담화 표지 분석 기준을 제시하고 궁극적으로 문어 담화 표지의 교육 양상을 분석하는 기준을 제시하여 본 연구에서의 교재 분석의 틀을 위한 토대를 마련하였다. 제4장에서는 분석 대상 교재들의 쓰기 텍스트들을 유형별로 분류한 다음, 각 교재의 단원별로 제시된 텍스트들 속에서 문어 담화 표지들을 유형별․종류별로 분류하였다. 그런 다음 각 교재의 단원별로 제시된 텍스트들에 사용된 문어 담화 표지 사용에 관한 대표적인 사례들을 3가지의 유형별로 제시하여 그 구체적인 교육 양상을 고찰한 다음, 각 교재의 교육 내용을 정리하였다. 제5장에서는 서론에서 제시한 3가지 연구 문제의 연구를 위한 다양한 이론적 배경들에 관한 탐색을 하고 그에 따른 교재 분석 기준을 설정하였으며, 최종적으로 교재들을 분석하여 그 결과들을 요약하고 정리하였다. 본 연구 과정을 통해 생겨난 한국어 쓰기 교재에서의 문어 담화 표지 사용 교육에 대한 새로운 아이디어들이 미래에 새롭게 출현하게 될 한국어 쓰기 교재들의 유의미한 토대가 될 것이다.
As a student in Studies in Korean Teaching as a Foreign Language, I came to have a strong interest in the methodology of improving the writing skills for the foreign students who study in Korean universities. The students need to acquire the ability to write what they want to present related to thei...
As a student in Studies in Korean Teaching as a Foreign Language, I came to have a strong interest in the methodology of improving the writing skills for the foreign students who study in Korean universities. The students need to acquire the ability to write what they want to present related to their studies effectively in Korean for their successful academic purposes. They need learning materials that can help them improve their writing skills for their academic purposes. A good learning writing material serves as a consultant who can provide expert advice for their successful writing in their academic course in the university. It is required that the writing materials include the systematic contents such as the concept of discourse and text, discourse or text structures, discourse markers for the understanding of the discourse or text. This paper aims at the analysis of the educational frameworks of discourse markers in some teaching materials used in some universities in Korea. In the first chapter, some studies on the relations between discourse markers and writings were reviewed for the study of the topic of this paper. And the result of the review is that most of the studies of discourse markers are focused on the use of spoken discourse markers, not on the use of written discourse makers. This led the paper to the study of the use of written discourse makers and whether or not the education of the use of written discourse makers in Korean writing materials. In the second chapter, some earlier studies on the concepts of discourse and text were reviewed for the theoretical foundations of the research questions of the paper. In the process, it was possible to get the systematically arranged concepts of discourse and text, of discourse markers or text-structure markers, and written discourse markers. And this made it progressive to approach the purpose of the paper. In the third chapter, the criteria for the analysis of the research questions were made in three parts. They are the criteria for the types of text in Korean writing materials, for the types of the written discourse markers in the texts, and for the types of educational frameworks of written discourse markers in the texts chosen for the research. These analytical criteria played key roles in the systematic analysis of the three research questions of the paper. In the fourth chapter, after the texts in the chosen Korean writing materials were classified into seven types of text for the research, the types of written discourse markers in the texts were presented with the examples used in the seventeen texts. And then the types of the educational frameworks of the written discourse markers in the given texts were analyzed into PPP, TTT, and ESA procedure models, which are borrowed from English teaching methodology. In the fifth chapter, through the inquiry of some studies for the theoretical backgrounds of the research, the three analytical criteria of the texts were presented for the research questions. As a result of the process, all the results of the research were presented with the text types, written discourse types, and the types of the educational frameworks of written discours markers in the texts. It ended up with the idea that new ideas founded in the study will be the foundations for the better quality of new Korean writing materials in the future.
As a student in Studies in Korean Teaching as a Foreign Language, I came to have a strong interest in the methodology of improving the writing skills for the foreign students who study in Korean universities. The students need to acquire the ability to write what they want to present related to their studies effectively in Korean for their successful academic purposes. They need learning materials that can help them improve their writing skills for their academic purposes. A good learning writing material serves as a consultant who can provide expert advice for their successful writing in their academic course in the university. It is required that the writing materials include the systematic contents such as the concept of discourse and text, discourse or text structures, discourse markers for the understanding of the discourse or text. This paper aims at the analysis of the educational frameworks of discourse markers in some teaching materials used in some universities in Korea. In the first chapter, some studies on the relations between discourse markers and writings were reviewed for the study of the topic of this paper. And the result of the review is that most of the studies of discourse markers are focused on the use of spoken discourse markers, not on the use of written discourse makers. This led the paper to the study of the use of written discourse makers and whether or not the education of the use of written discourse makers in Korean writing materials. In the second chapter, some earlier studies on the concepts of discourse and text were reviewed for the theoretical foundations of the research questions of the paper. In the process, it was possible to get the systematically arranged concepts of discourse and text, of discourse markers or text-structure markers, and written discourse markers. And this made it progressive to approach the purpose of the paper. In the third chapter, the criteria for the analysis of the research questions were made in three parts. They are the criteria for the types of text in Korean writing materials, for the types of the written discourse markers in the texts, and for the types of educational frameworks of written discourse markers in the texts chosen for the research. These analytical criteria played key roles in the systematic analysis of the three research questions of the paper. In the fourth chapter, after the texts in the chosen Korean writing materials were classified into seven types of text for the research, the types of written discourse markers in the texts were presented with the examples used in the seventeen texts. And then the types of the educational frameworks of the written discourse markers in the given texts were analyzed into PPP, TTT, and ESA procedure models, which are borrowed from English teaching methodology. In the fifth chapter, through the inquiry of some studies for the theoretical backgrounds of the research, the three analytical criteria of the texts were presented for the research questions. As a result of the process, all the results of the research were presented with the text types, written discourse types, and the types of the educational frameworks of written discours markers in the texts. It ended up with the idea that new ideas founded in the study will be the foundations for the better quality of new Korean writing materials in the future.
주제어
#학문 목적 한국어 쓰기 교재 한국어 쓰기 교육 담화 텍스트 담화 구조 표지 텍스트 구조 표지 문어 담화 표지 Korean for Academic Purposes Discourse Discourse Markers
학위논문 정보
저자
김계진
학위수여기관
연세대학교, 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의한국어교육전공
지도교수
원미진
발행연도
2021
총페이지
vii, 111p.
키워드
학문 목적 한국어 쓰기 교재 한국어 쓰기 교육 담화 텍스트 담화 구조 표지 텍스트 구조 표지 문어 담화 표지 Korean for Academic Purposes Discourse Discourse Markers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.