1990년대 말, 한국 영화는 우수한 유럽과 미국 영화의 경험을 바탕으로 상업성, 예술성 그리고 독특한 민족문화가 융합된 한국의 새로운 영화가 국제적으로 큰 주목을 받았다. 한국 영화 부흥 계획과 영화 등급 분류 제도의 배경에서 복잡한 인간성, 폭력, 에로티시즘, 냉소적 요소를 지닌 네오 누아르는 새로운 한국 영화의 주요 장르가 되었다. 이를 계기로 한국에는 대량의 우수한 네오 누아르 감독들이 출현하였는데, 그중 가장 유명한 감독은 박찬욱이다....
1990년대 말, 한국 영화는 우수한 유럽과 미국 영화의 경험을 바탕으로 상업성, 예술성 그리고 독특한 민족문화가 융합된 한국의 새로운 영화가 국제적으로 큰 주목을 받았다. 한국 영화 부흥 계획과 영화 등급 분류 제도의 배경에서 복잡한 인간성, 폭력, 에로티시즘, 냉소적 요소를 지닌 네오 누아르는 새로운 한국 영화의 주요 장르가 되었다. 이를 계기로 한국에는 대량의 우수한 네오 누아르 감독들이 출현하였는데, 그중 가장 유명한 감독은 박찬욱이다. 박찬욱 감독은 저명한 감독이면서 영화 평론가이다. 그는 히치콕의 영화언어의 특색과 인간적 주제 표현방식을 계승하고 문학과 철학의 배경을 동시에 가지고 있어 강한 이성적 논리를 지녔음에도 감각적인 생명력을 가졌다. 박찬욱의 대학 시절은 한국 사회가 변화하고 있는 중요한 시기로 민주주의 운동과 학생 운동이 지속적으로 일어나면서, 그가 그 시대의 하층 서민의 겪어야 했던 불행을 본 것이 훗날 영화 제작에 큰 영향을 끼쳤다. 그의 작품은 보통 농후한 누아르의 매력을 가지고 있으며 무심하게 암울한 의식이 드러나며 강렬한 개인감정의 표현을 가지고 있다. 2000년 박찬욱의 <공동경비구역 JSA>는 박스오피스 1위를 차지한다. 2002년 그의 누아르 스타일은 한층 더 진전되어 <복수는 나의 것>(2002), <올드보이>(2003), <친절한 금자씨>(2005) 등 3부작을 세상에 선보였는데, 이 세편은 복수 삼부작이라고 불리며 박찬욱의 네오 누아르 스타일이 무르익은 작품들이라고 할 수 있겠다. 무질서하게 배열된 플래시백, 어수선하고 복잡한 서사, 잔혹하며 피비린내 나는 줄거리와 상징적 화면은 박찬욱을 전통 필름 누아르 형식에서 벗어나게 할 뿐 아니라, 그 자신만의 개성과 사변의 의미를 드러내게 하였다. 복수의 핵심 주제는 네오 누아르의 비극 정신을 구현하는 것이며 한국의 네오 누아르의 운명을 탐구하는 독특한 방식을 나타내며 남다른 미학적 연구 가치를 지닌다. 본 논문은 문헌 연구와 사례 분석을 통해 복수 삼부작을 연구의 표본으로 삼고 주제의 의미, 서사 스타일, 영상 언어와 문화 가치 등 네 가지 측면에서 박찬욱의 네오 누아르에서 나타나는 표현 스타일을 연구하고자 한다. 본 논문은 모두 8장으로 구성되어 있다. 제1장은 논문의 연구 목적과 필요성, 연구 방법 및 범위를 설명하고 관련 연구 성과를 정리한다. 제2장은 수많은 문헌 자료의 고찰을 통해 네오 누아르에 대해 개괄적으로 서술한다. 제3장은 박찬욱 감독의 네오 누아르 제작에 대한 개괄적 서술이다. 제4장에서 제6장까지는 복수 삼부작을 주요 연구 대상으로 하여 박찬욱식 네오 누아르의 주제, 서사와 카메라 언어를 분석하고 그중 누아르의 스타일을 탐구한다. 제7장은 박찬욱 감독의 작품에서 나타나는 사회문화적 가치를 다룬다. 제8장은 두 가지 부분으로 나뉘는데, 하나는 본 논문 연구에 대한 결론이고 다른 하나는 본 연구가 가진 한계점과 제안사항을 설명하는 것이다.
1990년대 말, 한국 영화는 우수한 유럽과 미국 영화의 경험을 바탕으로 상업성, 예술성 그리고 독특한 민족문화가 융합된 한국의 새로운 영화가 국제적으로 큰 주목을 받았다. 한국 영화 부흥 계획과 영화 등급 분류 제도의 배경에서 복잡한 인간성, 폭력, 에로티시즘, 냉소적 요소를 지닌 네오 누아르는 새로운 한국 영화의 주요 장르가 되었다. 이를 계기로 한국에는 대량의 우수한 네오 누아르 감독들이 출현하였는데, 그중 가장 유명한 감독은 박찬욱이다. 박찬욱 감독은 저명한 감독이면서 영화 평론가이다. 그는 히치콕의 영화언어의 특색과 인간적 주제 표현방식을 계승하고 문학과 철학의 배경을 동시에 가지고 있어 강한 이성적 논리를 지녔음에도 감각적인 생명력을 가졌다. 박찬욱의 대학 시절은 한국 사회가 변화하고 있는 중요한 시기로 민주주의 운동과 학생 운동이 지속적으로 일어나면서, 그가 그 시대의 하층 서민의 겪어야 했던 불행을 본 것이 훗날 영화 제작에 큰 영향을 끼쳤다. 그의 작품은 보통 농후한 누아르의 매력을 가지고 있으며 무심하게 암울한 의식이 드러나며 강렬한 개인감정의 표현을 가지고 있다. 2000년 박찬욱의 <공동경비구역 JSA>는 박스오피스 1위를 차지한다. 2002년 그의 누아르 스타일은 한층 더 진전되어 <복수는 나의 것>(2002), <올드보이>(2003), <친절한 금자씨>(2005) 등 3부작을 세상에 선보였는데, 이 세편은 복수 삼부작이라고 불리며 박찬욱의 네오 누아르 스타일이 무르익은 작품들이라고 할 수 있겠다. 무질서하게 배열된 플래시백, 어수선하고 복잡한 서사, 잔혹하며 피비린내 나는 줄거리와 상징적 화면은 박찬욱을 전통 필름 누아르 형식에서 벗어나게 할 뿐 아니라, 그 자신만의 개성과 사변의 의미를 드러내게 하였다. 복수의 핵심 주제는 네오 누아르의 비극 정신을 구현하는 것이며 한국의 네오 누아르의 운명을 탐구하는 독특한 방식을 나타내며 남다른 미학적 연구 가치를 지닌다. 본 논문은 문헌 연구와 사례 분석을 통해 복수 삼부작을 연구의 표본으로 삼고 주제의 의미, 서사 스타일, 영상 언어와 문화 가치 등 네 가지 측면에서 박찬욱의 네오 누아르에서 나타나는 표현 스타일을 연구하고자 한다. 본 논문은 모두 8장으로 구성되어 있다. 제1장은 논문의 연구 목적과 필요성, 연구 방법 및 범위를 설명하고 관련 연구 성과를 정리한다. 제2장은 수많은 문헌 자료의 고찰을 통해 네오 누아르에 대해 개괄적으로 서술한다. 제3장은 박찬욱 감독의 네오 누아르 제작에 대한 개괄적 서술이다. 제4장에서 제6장까지는 복수 삼부작을 주요 연구 대상으로 하여 박찬욱식 네오 누아르의 주제, 서사와 카메라 언어를 분석하고 그중 누아르의 스타일을 탐구한다. 제7장은 박찬욱 감독의 작품에서 나타나는 사회문화적 가치를 다룬다. 제8장은 두 가지 부분으로 나뉘는데, 하나는 본 논문 연구에 대한 결론이고 다른 하나는 본 연구가 가진 한계점과 제안사항을 설명하는 것이다.
In the late 1990s, new Korean films that learned lessons from excellent European and American films and integrated with commercial value, artistry of “Writer Film”, and unique national culture have been widely concerned around the world. Under the background of Korean films’ renaissance planning and...
In the late 1990s, new Korean films that learned lessons from excellent European and American films and integrated with commercial value, artistry of “Writer Film”, and unique national culture have been widely concerned around the world. Under the background of Korean films’ renaissance planning and movie rating system, neo-noir filled with the complex humanity, violence, eroticism, and misanthropy has become the important type of new Korean films. Under the circumstance, lots of excellent neo-noir directors occurred in South Korea, represented by Park Chan-Wook. Park Chan-Wook not only is a famous director but also is a film critic. He inherits the film language feature of Hitchcock and the way of humanity theme, and shows the knowledge background of literature and philosophy, making his works equip with the profound rational logics while showing the fresh perceptual vitality. The college times of Park Chan-Wook remained the important period of social reform in South Korea. People’s democratic movement and student movement constantly broke out, making him witness misfortune undergone by the bottom people in that era. This also caused an important impact on his subsequent film creation. His films are often filled with the strong noir style, showing a kind of dim consciousness carelessly and the strong personal emotional expression. In 2000, Park Chan-Wook’s got the top-grossing movie at one stroke. In 2002, his noir style was widely known and he produced Sympathy for (2002), (2003), and (2005), called the “Vengeance Trilogy”. These films are mature representatives of Park Chan-Wook’s neo-noir style. Disorderly arranged flashback lens, slightly disorder complicated narration, cruel and bloody plot, and symbolic frames enabled Park Chan-Wook to thoroughly get rid of the traditional film nior style, showing the unique individuality and speculative meaning. The core theme of “vengeance” shows the tragic spirit of neo-noir and displays the unique explorative way of Korean neo-noir on destiny, implying the unique aesthetic research value. Through the literature research and case analysis, this thesis regarded “vengeance trilogy” as research samples, and studied Park Chan-Wook’s neo-noir expression style. This thesis can be divided into eight chapters. Chapter 1 elaborated the research purposes, necessity, research methods, and range of this thesis, and sorted out relevant research achievements. Chapter 2 inspected lots of references, introduced the neo-noir, elaborated historical development and demarcation from film noir to neo-noir, demonstrated cross-cultural fusion of neo-noir, and finally analyzed noir elements of neo-noir. Chapter 3 studied Korea neo-noir and Park Chan-Wook, including the formative causes and artistic style for Korea neo-noir, Park Chan-Wook’s neo-noir, and demonstrated “vengeance trilogy” as the representative new Korean film noir. Chapter 4-chapter 6 regarded “vengeance trilogy” as main research samples, analyzed Park Chan-Wook’s neo-noir’s theme, narration, and lens language, and explored the style of film noir. Chapter 4 analyzed the theme connotation, and analyzed the vengeance theme and tragic spirit, torture on humanity, and criticism on society. Chapter 5 analyzed the narrative style, analyzed three aspects including theme and figure, narrative strategy, and narrative aesthetic features, and explored Park Chan-Wook’s neo-noir style. Chapter 6 analyzed the image language, analyzed the frame color and composition in films, analyzed the film editing skills, and dissected the voice elements. Chapter 7 inspected the social cultural value in Park Chan-Wook’s works, including cultural fusion of the East and West, manifestation of feminism, and enlightenment on cultural construction of Chinese films. Chapter 8 included two parts. Part one summarized the research. Another part elaborated the research limitations and advice.
In the late 1990s, new Korean films that learned lessons from excellent European and American films and integrated with commercial value, artistry of “Writer Film”, and unique national culture have been widely concerned around the world. Under the background of Korean films’ renaissance planning and movie rating system, neo-noir filled with the complex humanity, violence, eroticism, and misanthropy has become the important type of new Korean films. Under the circumstance, lots of excellent neo-noir directors occurred in South Korea, represented by Park Chan-Wook. Park Chan-Wook not only is a famous director but also is a film critic. He inherits the film language feature of Hitchcock and the way of humanity theme, and shows the knowledge background of literature and philosophy, making his works equip with the profound rational logics while showing the fresh perceptual vitality. The college times of Park Chan-Wook remained the important period of social reform in South Korea. People’s democratic movement and student movement constantly broke out, making him witness misfortune undergone by the bottom people in that era. This also caused an important impact on his subsequent film creation. His films are often filled with the strong noir style, showing a kind of dim consciousness carelessly and the strong personal emotional expression. In 2000, Park Chan-Wook’s got the top-grossing movie at one stroke. In 2002, his noir style was widely known and he produced Sympathy for (2002), (2003), and (2005), called the “Vengeance Trilogy”. These films are mature representatives of Park Chan-Wook’s neo-noir style. Disorderly arranged flashback lens, slightly disorder complicated narration, cruel and bloody plot, and symbolic frames enabled Park Chan-Wook to thoroughly get rid of the traditional film nior style, showing the unique individuality and speculative meaning. The core theme of “vengeance” shows the tragic spirit of neo-noir and displays the unique explorative way of Korean neo-noir on destiny, implying the unique aesthetic research value. Through the literature research and case analysis, this thesis regarded “vengeance trilogy” as research samples, and studied Park Chan-Wook’s neo-noir expression style. This thesis can be divided into eight chapters. Chapter 1 elaborated the research purposes, necessity, research methods, and range of this thesis, and sorted out relevant research achievements. Chapter 2 inspected lots of references, introduced the neo-noir, elaborated historical development and demarcation from film noir to neo-noir, demonstrated cross-cultural fusion of neo-noir, and finally analyzed noir elements of neo-noir. Chapter 3 studied Korea neo-noir and Park Chan-Wook, including the formative causes and artistic style for Korea neo-noir, Park Chan-Wook’s neo-noir, and demonstrated “vengeance trilogy” as the representative new Korean film noir. Chapter 4-chapter 6 regarded “vengeance trilogy” as main research samples, analyzed Park Chan-Wook’s neo-noir’s theme, narration, and lens language, and explored the style of film noir. Chapter 4 analyzed the theme connotation, and analyzed the vengeance theme and tragic spirit, torture on humanity, and criticism on society. Chapter 5 analyzed the narrative style, analyzed three aspects including theme and figure, narrative strategy, and narrative aesthetic features, and explored Park Chan-Wook’s neo-noir style. Chapter 6 analyzed the image language, analyzed the frame color and composition in films, analyzed the film editing skills, and dissected the voice elements. Chapter 7 inspected the social cultural value in Park Chan-Wook’s works, including cultural fusion of the East and West, manifestation of feminism, and enlightenment on cultural construction of Chinese films. Chapter 8 included two parts. Part one summarized the research. Another part elaborated the research limitations and advice.
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