기업 기록 관리와 히스토리마케팅을 통한 브랜드 이미지 제고에 관한 연구 : 공기업을 중심으로 A Study on Brand Image Enhancement through Enterprise Records Management and History Marketing: Focusing on Public Enterprises원문보기
기록관리 패러다임이 기록물의 보존중심에서 활용중심으로 변화하고 있으며, 현재 기업기록물 관리에 관한 연구는 기록물관리 방안에 대한 다양한 연구로 이루어지고 있지만 기록물의 활용 측면에서 매우 미비한 상태이다. 뉴미디어 매체의 급속한 발전과 연계하여 기업 환경은 하루가 다르게 변화되고, 소비자의 욕구 또한 다양화하여 적극적인 마케팅 홍보 활동이 그 어느 때보다 중요며, 또한 고객으로 하여금 기업에 대한 존경과 신뢰, 충성도를 높이는 기업 이미지와 브랜드 가치 창출 등 기업명성 형성이 중요하다. 기록 관리의 패러다임 변화, 기업 간 경쟁 심화, 기업 이미지와 브랜드 가치 창출의 필요성 등 이러한 상황에서 공기업 ...
기록관리 패러다임이 기록물의 보존중심에서 활용중심으로 변화하고 있으며, 현재 기업기록물 관리에 관한 연구는 기록물관리 방안에 대한 다양한 연구로 이루어지고 있지만 기록물의 활용 측면에서 매우 미비한 상태이다. 뉴미디어 매체의 급속한 발전과 연계하여 기업 환경은 하루가 다르게 변화되고, 소비자의 욕구 또한 다양화하여 적극적인 마케팅 홍보 활동이 그 어느 때보다 중요며, 또한 고객으로 하여금 기업에 대한 존경과 신뢰, 충성도를 높이는 기업 이미지와 브랜드 가치 창출 등 기업명성 형성이 중요하다. 기록 관리의 패러다임 변화, 기업 간 경쟁 심화, 기업 이미지와 브랜드 가치 창출의 필요성 등 이러한 상황에서 공기업 아카이브를 운영하려면 아카이브를 통해 얻을 수 있는 편익이 높아야한다. 이런 이윤 창출과 직결시키기 위해 기업이 상품, 서비스 또는 기업 자체를 마케팅 하듯이 아카이빙 대상의 역사와 기록을 마케팅 관점에서 세상에 알리고 서비스한다면 기업은 기록 관리와 아카이브 운영 목적을 설명하기 쉬울 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 사기업에서 나타나는 기업성과 행정기관에서 나타나는 공공성을 모두 갖고 있는 공기업에서도 히스토리마케팅 관점에서의 아카이브와 기록정보서비스를 통해 기업 브랜드 이미지 창출의 효과를 볼 수 있는가를 증명하는 것이다. 이전 연구들에서는 기업 기록의 활용을 통한 히스토리마케팅 효과와 사례를 제시 하였다.본고에서는 이를 공기업에 적용하여, 공기업 홍보관을 통한 히스토리마케팅이 기업 정체성 및 기업 문화를 상징화하며, 브랜드 이미지 제고에 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 가설을 세웠다. 이에 따라서 현재 공기업 홍보관에서 실시하고 있는 기록을 활용한 히스토리마케팅의 성과 측정을 통해 이러한 가설을 증명해보자 한다. 공기업의 기록관리가 단발성 이벤트로 끝나지 않고 지속적으로 관리 및 유지되도록 독려하기 위해, 공기업 기록에 대한 인식을 중요 지식 정보 자원으로 전환하고, 히스토리마케팅 관점에서의 다양한 기록물 활용 방안을 제시함으로써 국내 공기업 기록관리의 활성화를 촉진하는데 본 연구의 의의를 찾고자 한다. 연구방법으로는 이론적 배경인 히스토리마케팅과 공기업, 공기업 기록 관리, 브랜드 이미지의 개념과 특성을 파악하고 그 효과를 알아보겠다. 다음으로 연구목적과 모형설정에 따른 가설 검증은 조사를 통해 실시되며, 조사는 2가지로 현황조사, 설문조사 두 가지 방법으로 진행된다. 첫째, 연구대상의 공기업 온라인 홍보관의 현황조사는 국가기록원 ‘2019년 정부산하공공기관 및 대학 기록 관리 중점 추진사항’을 참고하여 국내의 설립된 공기업 홍보관 히스토리마케팅 사례를 조사대상으로 선정하였다. 둘째, 설문조사는 웹 평가 기준에 따라 실시하게 되는데 본고에서는 선행 연구되어 왔던 기록관 웹 기록정보서비스 평가 기준요소 통해 공기업 웹 기록정보서비스를 평가한 후의 브랜드 이미지에 관한 온라인 설문을 실시하였다. 조사 결과 5개의 기관에서 공통적으로 커뮤니케이션 영역이 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 보이는 것으로 나타났다. 다음으로 한국지역난방공사에서는 검색과 인터페이스 영역, 한국광물자원공사와 한국수자원공사에서는 콘텐츠 영역, 대한석탄공사에서는 검색영역,커뮤니케이션 한국도로공사에서는 커뮤니케이션이 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 각 기관에서 제공하는 웹 기록정보서비스가 일정한 기준이 없이 제공되는 면과 응답하는 사람들의 경험과 배경지식에 따라서 독립변수들이 브랜드 이미지에 긍정적 영향을 주는 부분이 각자 다르게 나왔다고 생각된다. 본 연구는 기업 기록을 활용한 히스토리마케팅 전략이 브랜드 이미지 제고에 효과가 있다는 것을 증명하는데 그 의의가 크다고 할 수 있다. 아직까지는 현재 공기업의 히스토리마케팅은 해외 기업 아카이브의 히스토리마케팅의 일부를 시행하고 있지만 기업의 정체성과 문화를 포함하고 있는 기업 기록을 활용하는 것에 적극적인 지원이 필요하며, 공기업 아카이브 구축과 기업 기록관리의 중요성에 대한 자각이 있어야 할 것이다.
기록관리 패러다임이 기록물의 보존중심에서 활용중심으로 변화하고 있으며, 현재 기업기록물 관리에 관한 연구는 기록물관리 방안에 대한 다양한 연구로 이루어지고 있지만 기록물의 활용 측면에서 매우 미비한 상태이다. 뉴미디어 매체의 급속한 발전과 연계하여 기업 환경은 하루가 다르게 변화되고, 소비자의 욕구 또한 다양화하여 적극적인 마케팅 홍보 활동이 그 어느 때보다 중요며, 또한 고객으로 하여금 기업에 대한 존경과 신뢰, 충성도를 높이는 기업 이미지와 브랜드 가치 창출 등 기업명성 형성이 중요하다. 기록 관리의 패러다임 변화, 기업 간 경쟁 심화, 기업 이미지와 브랜드 가치 창출의 필요성 등 이러한 상황에서 공기업 아카이브를 운영하려면 아카이브를 통해 얻을 수 있는 편익이 높아야한다. 이런 이윤 창출과 직결시키기 위해 기업이 상품, 서비스 또는 기업 자체를 마케팅 하듯이 아카이빙 대상의 역사와 기록을 마케팅 관점에서 세상에 알리고 서비스한다면 기업은 기록 관리와 아카이브 운영 목적을 설명하기 쉬울 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 사기업에서 나타나는 기업성과 행정기관에서 나타나는 공공성을 모두 갖고 있는 공기업에서도 히스토리마케팅 관점에서의 아카이브와 기록정보서비스를 통해 기업 브랜드 이미지 창출의 효과를 볼 수 있는가를 증명하는 것이다. 이전 연구들에서는 기업 기록의 활용을 통한 히스토리마케팅 효과와 사례를 제시 하였다.본고에서는 이를 공기업에 적용하여, 공기업 홍보관을 통한 히스토리마케팅이 기업 정체성 및 기업 문화를 상징화하며, 브랜드 이미지 제고에 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 가설을 세웠다. 이에 따라서 현재 공기업 홍보관에서 실시하고 있는 기록을 활용한 히스토리마케팅의 성과 측정을 통해 이러한 가설을 증명해보자 한다. 공기업의 기록관리가 단발성 이벤트로 끝나지 않고 지속적으로 관리 및 유지되도록 독려하기 위해, 공기업 기록에 대한 인식을 중요 지식 정보 자원으로 전환하고, 히스토리마케팅 관점에서의 다양한 기록물 활용 방안을 제시함으로써 국내 공기업 기록관리의 활성화를 촉진하는데 본 연구의 의의를 찾고자 한다. 연구방법으로는 이론적 배경인 히스토리마케팅과 공기업, 공기업 기록 관리, 브랜드 이미지의 개념과 특성을 파악하고 그 효과를 알아보겠다. 다음으로 연구목적과 모형설정에 따른 가설 검증은 조사를 통해 실시되며, 조사는 2가지로 현황조사, 설문조사 두 가지 방법으로 진행된다. 첫째, 연구대상의 공기업 온라인 홍보관의 현황조사는 국가기록원 ‘2019년 정부산하공공기관 및 대학 기록 관리 중점 추진사항’을 참고하여 국내의 설립된 공기업 홍보관 히스토리마케팅 사례를 조사대상으로 선정하였다. 둘째, 설문조사는 웹 평가 기준에 따라 실시하게 되는데 본고에서는 선행 연구되어 왔던 기록관 웹 기록정보서비스 평가 기준요소 통해 공기업 웹 기록정보서비스를 평가한 후의 브랜드 이미지에 관한 온라인 설문을 실시하였다. 조사 결과 5개의 기관에서 공통적으로 커뮤니케이션 영역이 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 보이는 것으로 나타났다. 다음으로 한국지역난방공사에서는 검색과 인터페이스 영역, 한국광물자원공사와 한국수자원공사에서는 콘텐츠 영역, 대한석탄공사에서는 검색영역,커뮤니케이션 한국도로공사에서는 커뮤니케이션이 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 각 기관에서 제공하는 웹 기록정보서비스가 일정한 기준이 없이 제공되는 면과 응답하는 사람들의 경험과 배경지식에 따라서 독립변수들이 브랜드 이미지에 긍정적 영향을 주는 부분이 각자 다르게 나왔다고 생각된다. 본 연구는 기업 기록을 활용한 히스토리마케팅 전략이 브랜드 이미지 제고에 효과가 있다는 것을 증명하는데 그 의의가 크다고 할 수 있다. 아직까지는 현재 공기업의 히스토리마케팅은 해외 기업 아카이브의 히스토리마케팅의 일부를 시행하고 있지만 기업의 정체성과 문화를 포함하고 있는 기업 기록을 활용하는 것에 적극적인 지원이 필요하며, 공기업 아카이브 구축과 기업 기록관리의 중요성에 대한 자각이 있어야 할 것이다.
The record management paradigm is changing from preservation-oriented to utilization-oriented, and research on corporate records management is currently conducted with various studies on records management methods, but it is very insufficient in terms of the use of records. In conjunction with ...
The record management paradigm is changing from preservation-oriented to utilization-oriented, and research on corporate records management is currently conducted with various studies on records management methods, but it is very insufficient in terms of the use of records. In conjunction with the rapid development of new media, the corporate environment changes day by day, consumers' needs are diversified, and active marketing promotion activities are more important than ever. In these situations, such as paradigm shift in record management, intensifying competition among companies, and the need to create corporate image and brand value, the benefits of archiving must be high. In order to directly relate to this profit-making, it would be easy for companies to explain the purpose of records management and archive operations if companies inform and service history and records of archiving targets from a marketing perspective, just as they market products, services, or companies themselves. Therefore, the objective of this study is to demonstrate the effectiveness of corporate brand image creation through archive and record information services from a history marketing perspective, even in public entities with both enterprise characteristics and administrative publicity. Previous studies have presented the effects and examples of history marketing through the use of corporate records.By applying this to public corporations, the company hypothesized that history marketing through public corporation public relations centers symbolizes corporate identity and corporate culture, and can have a positive effect on enhancing brand image. Accordingly, we would like to prove this hypothesis by measuring the performance of history marketing using the records currently being conducted by public relations centers. In order to encourage public enterprise records management to continue to be managed and maintained without ending as a single event, we would like to find the meaning of this study to promote domestic public records management by shifting awareness of public records to important knowledge information resources. As a research method, we will identify the theoretical background of history marketing, record management of state-run companies, and the concept and characteristics of brand images and examine their effects. Next, hypothesis verification based on research purposes and model settings will be conducted through surveys, and the survey will be conducted in two ways: a status survey and a survey. First, the current status survey of public corporations' online public relations centers selected history marketing cases of public corporations established in Korea, referring to the "2019 Government-affiliated Public Institutions and University Records Management." Second, the survey was conducted according to the web evaluation criteria, which conducted an online survey on brand image after evaluating public enterprise web records services through the pre-studied web demographics service evaluation criteria element. Surveys show that communication domains in common in five institutions have a positive impact on brand image. Next, search and interface areas in Korea District Heating Corporation, content areas in Korea Mineral Resources Corporation and Korea Water Resources Corporation, search areas in Korea Coal Corporation, and communication in Korea Expressway Corporation positively affect brand image. It is thought that independent variables have a different positive impact on the brand image depending on the aspect of web demographics provided by each institution without a certain standard and the experience and background knowledge of the respondents. This study is significant in proving that history marketing strategies using corporate records are effective in enhancing brand image. So far, history marketing of state-run companies is part of history marketing of overseas corporate archives, but active support is needed to utilize corporate records that contain corporate identity and culture, and there should be awareness of the importance of building public archives and corporate records management.
The record management paradigm is changing from preservation-oriented to utilization-oriented, and research on corporate records management is currently conducted with various studies on records management methods, but it is very insufficient in terms of the use of records. In conjunction with the rapid development of new media, the corporate environment changes day by day, consumers' needs are diversified, and active marketing promotion activities are more important than ever. In these situations, such as paradigm shift in record management, intensifying competition among companies, and the need to create corporate image and brand value, the benefits of archiving must be high. In order to directly relate to this profit-making, it would be easy for companies to explain the purpose of records management and archive operations if companies inform and service history and records of archiving targets from a marketing perspective, just as they market products, services, or companies themselves. Therefore, the objective of this study is to demonstrate the effectiveness of corporate brand image creation through archive and record information services from a history marketing perspective, even in public entities with both enterprise characteristics and administrative publicity. Previous studies have presented the effects and examples of history marketing through the use of corporate records.By applying this to public corporations, the company hypothesized that history marketing through public corporation public relations centers symbolizes corporate identity and corporate culture, and can have a positive effect on enhancing brand image. Accordingly, we would like to prove this hypothesis by measuring the performance of history marketing using the records currently being conducted by public relations centers. In order to encourage public enterprise records management to continue to be managed and maintained without ending as a single event, we would like to find the meaning of this study to promote domestic public records management by shifting awareness of public records to important knowledge information resources. As a research method, we will identify the theoretical background of history marketing, record management of state-run companies, and the concept and characteristics of brand images and examine their effects. Next, hypothesis verification based on research purposes and model settings will be conducted through surveys, and the survey will be conducted in two ways: a status survey and a survey. First, the current status survey of public corporations' online public relations centers selected history marketing cases of public corporations established in Korea, referring to the "2019 Government-affiliated Public Institutions and University Records Management." Second, the survey was conducted according to the web evaluation criteria, which conducted an online survey on brand image after evaluating public enterprise web records services through the pre-studied web demographics service evaluation criteria element. Surveys show that communication domains in common in five institutions have a positive impact on brand image. Next, search and interface areas in Korea District Heating Corporation, content areas in Korea Mineral Resources Corporation and Korea Water Resources Corporation, search areas in Korea Coal Corporation, and communication in Korea Expressway Corporation positively affect brand image. It is thought that independent variables have a different positive impact on the brand image depending on the aspect of web demographics provided by each institution without a certain standard and the experience and background knowledge of the respondents. This study is significant in proving that history marketing strategies using corporate records are effective in enhancing brand image. So far, history marketing of state-run companies is part of history marketing of overseas corporate archives, but active support is needed to utilize corporate records that contain corporate identity and culture, and there should be awareness of the importance of building public archives and corporate records management.
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