본고는 《論語》 〈衛靈公〉 제41장에 관련된 주석을 분석하여 이에 반영된 장애인관을 고찰하였다.
먼저 중국의 주요 주석에 반영된 장애인관을 ‘능력과 처지에 따른 救濟’, ‘仁愛에 따른 救濟’, ‘非作意的 救濟’의 세 가지 유형으로 나누어 고찰하였다. 우리나라의 주석에서는 중국의 주요 주석을 수용하는 외에도 중국 주석과는 차별성을 띈 관점도 살필 수 있었기에 이를 다시 유형화하고 분석하였다. 그 유형은 ‘책임의식에 따른 救濟’, ‘時宜性을 강조한 救濟’, ‘실천성을 강조한 救濟’의 세 가지이다. 이들 유형은 앞의 ‘중국 주...
본고는 《論語》 〈衛靈公〉 제41장에 관련된 주석을 분석하여 이에 반영된 장애인관을 고찰하였다.
먼저 중국의 주요 주석에 반영된 장애인관을 ‘능력과 처지에 따른 救濟’, ‘仁愛에 따른 救濟’, ‘非作意的 救濟’의 세 가지 유형으로 나누어 고찰하였다. 우리나라의 주석에서는 중국의 주요 주석을 수용하는 외에도 중국 주석과는 차별성을 띈 관점도 살필 수 있었기에 이를 다시 유형화하고 분석하였다. 그 유형은 ‘책임의식에 따른 救濟’, ‘時宜性을 강조한 救濟’, ‘실천성을 강조한 救濟’의 세 가지이다. 이들 유형은 앞의 ‘중국 주석에 반영된 장애인관’에서의 접근 각도인 ‘능력과 처지에 따른 救濟’, ‘仁愛에 따른 救濟’, ‘非作意的 救濟’와는 일정한 차이가 있으므로, 한중 장애인관의 同異를 고찰하는데 있어 가치가 있는 것으로 생각된다.
이들 분석에 따라 현대 장애인 복지정책에 시사하는 바를 열거하면 다음과 같다.
첫째, 사회적 약자에 대한 救濟는 사람이면 마땅히 행해야할 道義인 仁愛를 가지고 非作意的으로 할 때 時宜性을 갖는다는 것이다.
둘째, 여유 있는 자가 책임의식을 가지고 부족한 자를 救濟하여야 한다. 여유 있는 자가 부족한 자를 돕는 것은 근대 이전의 농업중심사회에서는 누구나 실천했던 ‘상부상조’ 행위였다.
셋째, 능력과 처지에 따른 救濟여야 한다. 장애인을 도울 때는 그들이 가지고 있는 능력을 최대한 개발하는 방향으로 나가야 하며, 무조건적인 도움이 아니라 필요한 부분을 처지에 맞게 도와야 한다.
넷째, 실천성을 강조하는 救濟여야 한다. 사회적 약자에 대한 救濟는 사람이면 마땅히 행해야 할 道義的인 것이므로 자신보다 못한 사람에게 행한다는 시혜적인 생각을 가져서는 안 되고, 상대방의 입장에서 아래로 내려가 도와야 한다. 그리고 이러한 생각은 관념으로 그치는 것이 아니라 일상에서 실천으로 이어져야 한다.
장애 문제는 장애인과 비장애인 간의 문제이다. 장애 문제를 해결하기 위해서는 궁극적으로 비장애인이 바뀌고 비장애인 중심의 사회가 바뀌어야 한다. 이러할 때 우리는 장애인을 비로소 타자화하지 않을 수 있다. 이 때문에 비장애인의 장애인에 대한 관점이 중요한 것이다. 장애인과 같은 사회적 약자를 업신여기지 않고 학대하지 않는다면, 세상에는 쓸모없는 사람이 아무도 없을 것이다.
여전히 표면적 현상에 주목하는 의학적 정의에 의한 장애의 판단이 근간을 이루고 있는 우리의 현실을 볼 때, <위령공> 제41장을 중심으로 중국과 우리나라의 전통시대의 장애인관을 살펴보는 작업은 바람직한 장애인관을 확립하는 데 있어 일정 부분 참고가 될 것으로 생각한다.
본고는 《論語》 〈衛靈公〉 제41장에 관련된 주석을 분석하여 이에 반영된 장애인관을 고찰하였다.
먼저 중국의 주요 주석에 반영된 장애인관을 ‘능력과 처지에 따른 救濟’, ‘仁愛에 따른 救濟’, ‘非作意的 救濟’의 세 가지 유형으로 나누어 고찰하였다. 우리나라의 주석에서는 중국의 주요 주석을 수용하는 외에도 중국 주석과는 차별성을 띈 관점도 살필 수 있었기에 이를 다시 유형화하고 분석하였다. 그 유형은 ‘책임의식에 따른 救濟’, ‘時宜性을 강조한 救濟’, ‘실천성을 강조한 救濟’의 세 가지이다. 이들 유형은 앞의 ‘중국 주석에 반영된 장애인관’에서의 접근 각도인 ‘능력과 처지에 따른 救濟’, ‘仁愛에 따른 救濟’, ‘非作意的 救濟’와는 일정한 차이가 있으므로, 한중 장애인관의 同異를 고찰하는데 있어 가치가 있는 것으로 생각된다.
이들 분석에 따라 현대 장애인 복지정책에 시사하는 바를 열거하면 다음과 같다.
첫째, 사회적 약자에 대한 救濟는 사람이면 마땅히 행해야할 道義인 仁愛를 가지고 非作意的으로 할 때 時宜性을 갖는다는 것이다.
둘째, 여유 있는 자가 책임의식을 가지고 부족한 자를 救濟하여야 한다. 여유 있는 자가 부족한 자를 돕는 것은 근대 이전의 농업중심사회에서는 누구나 실천했던 ‘상부상조’ 행위였다.
셋째, 능력과 처지에 따른 救濟여야 한다. 장애인을 도울 때는 그들이 가지고 있는 능력을 최대한 개발하는 방향으로 나가야 하며, 무조건적인 도움이 아니라 필요한 부분을 처지에 맞게 도와야 한다.
넷째, 실천성을 강조하는 救濟여야 한다. 사회적 약자에 대한 救濟는 사람이면 마땅히 행해야 할 道義的인 것이므로 자신보다 못한 사람에게 행한다는 시혜적인 생각을 가져서는 안 되고, 상대방의 입장에서 아래로 내려가 도와야 한다. 그리고 이러한 생각은 관념으로 그치는 것이 아니라 일상에서 실천으로 이어져야 한다.
장애 문제는 장애인과 비장애인 간의 문제이다. 장애 문제를 해결하기 위해서는 궁극적으로 비장애인이 바뀌고 비장애인 중심의 사회가 바뀌어야 한다. 이러할 때 우리는 장애인을 비로소 타자화하지 않을 수 있다. 이 때문에 비장애인의 장애인에 대한 관점이 중요한 것이다. 장애인과 같은 사회적 약자를 업신여기지 않고 학대하지 않는다면, 세상에는 쓸모없는 사람이 아무도 없을 것이다.
여전히 표면적 현상에 주목하는 의학적 정의에 의한 장애의 판단이 근간을 이루고 있는 우리의 현실을 볼 때, <위령공> 제41장을 중심으로 중국과 우리나라의 전통시대의 장애인관을 살펴보는 작업은 바람직한 장애인관을 확립하는 데 있어 일정 부분 참고가 될 것으로 생각한다.
This paper analyzes the comments related to the Chapter 41 of Weilinggong, the Analects of Confucius and considers the view on the disabled.
First, the view of the disabled reflected in major Chinese commentaries was divided into three types: support according to ability and situation, support a...
This paper analyzes the comments related to the Chapter 41 of Weilinggong, the Analects of Confucius and considers the view on the disabled.
First, the view of the disabled reflected in major Chinese commentaries was divided into three types: support according to ability and situation, support according to benevolence, and sincere support. In addition to accepting the major Chinese comments, the Korean comments were able to examine the viewpoints and differentiated the types from those in the Chinese commentary. It was re-categorized and analyzed in the following way: support in accordance with a sense of responsibility, well-timed support, and support emphasizing practicality. These types have certain differences depending on the viewpoint from which you approach it. It is thought to be of value when considering the difference of the Korea-China Perspective of the Handicapped.
According to these analyses, the implications for the modern welfare policy for the disabled are as follows.
First, the support of the socially underprivileged has forehandedness that humans show when they do it with generosity, which is the moral action they should take.
Second, those who are well-off to have a sense of responsibility and take care of those who are lacking. Helping those who are lacking by those who can afford it, was an act of “mutual aid” practiced by everyone in the pre-modern agricultural-centered society.
Third, the support must be according to their ability and situation. When helping people with disabilities, they must go in the direction of developing their abilities to the fullest, though not unconditionally, but to help them in the areas they need.
Fourth, it must be a support that emphasizes practicality. Since the support toward the socially underprivileged is a moral thing that a person should do, he should not have a contemptuous thought that he is acting on a person who is less than himself and should go down from the other person's point of view and help. And these thoughts should not stop with an idea but should lead to practice in everyday life.
The disability problem is a problem between the disabled and the non-disabled. In order to solve the problem of disability, ultimately, the non-disabled person must change and the non-disabled-centered society must change. When we do this, we can stop creating the sense that people with disabilities are ‘other people’. For this reason, the perspective of the non-disabled person on the disabled is important. If we do not despise and abuse the socially disadvantaged, such as the disabled, there will be no useless people in the world.
Considering our reality, which is still based on the judgment of disability by medical definition that focuses on superficial phenomena, I think it will serve as a part of reference in establishing the perspective of the handicapped to examine the view of the disabled in the traditional era of China and Korea, centering on Chapter 41 of Weilinggong.
This paper analyzes the comments related to the Chapter 41 of Weilinggong, the Analects of Confucius and considers the view on the disabled.
First, the view of the disabled reflected in major Chinese commentaries was divided into three types: support according to ability and situation, support according to benevolence, and sincere support. In addition to accepting the major Chinese comments, the Korean comments were able to examine the viewpoints and differentiated the types from those in the Chinese commentary. It was re-categorized and analyzed in the following way: support in accordance with a sense of responsibility, well-timed support, and support emphasizing practicality. These types have certain differences depending on the viewpoint from which you approach it. It is thought to be of value when considering the difference of the Korea-China Perspective of the Handicapped.
According to these analyses, the implications for the modern welfare policy for the disabled are as follows.
First, the support of the socially underprivileged has forehandedness that humans show when they do it with generosity, which is the moral action they should take.
Second, those who are well-off to have a sense of responsibility and take care of those who are lacking. Helping those who are lacking by those who can afford it, was an act of “mutual aid” practiced by everyone in the pre-modern agricultural-centered society.
Third, the support must be according to their ability and situation. When helping people with disabilities, they must go in the direction of developing their abilities to the fullest, though not unconditionally, but to help them in the areas they need.
Fourth, it must be a support that emphasizes practicality. Since the support toward the socially underprivileged is a moral thing that a person should do, he should not have a contemptuous thought that he is acting on a person who is less than himself and should go down from the other person's point of view and help. And these thoughts should not stop with an idea but should lead to practice in everyday life.
The disability problem is a problem between the disabled and the non-disabled. In order to solve the problem of disability, ultimately, the non-disabled person must change and the non-disabled-centered society must change. When we do this, we can stop creating the sense that people with disabilities are ‘other people’. For this reason, the perspective of the non-disabled person on the disabled is important. If we do not despise and abuse the socially disadvantaged, such as the disabled, there will be no useless people in the world.
Considering our reality, which is still based on the judgment of disability by medical definition that focuses on superficial phenomena, I think it will serve as a part of reference in establishing the perspective of the handicapped to examine the view of the disabled in the traditional era of China and Korea, centering on Chapter 41 of Weilinggong.
주제어
#장애인관, 장애인 복지정책, 논어집주대전, 경학자료집성, 한중 논어주석서, 악사 면
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