장애인들은 비장애인 못지않은 관광 욕구가 있음에도 불구하고, 낮은 물리적·정보 접근성, 편의시설 부족 등 여러 제약요인으로 인해 관광에서 소외되어왔다. 많은 관광지에서 비장애인을 기준으로 설계된 추천 관광 코스를 제공하고 있으나, 관광 코스에 장애인 관광객의 장애 유형에 대한 고려가 미비한 경우 큰 불편함을 겪을 가능성이 크다. 따라서 본 연구에서는 수리모형 기반 최적화 기법을 활용하여 개인의 장애 유형 별 제약요인을 고려한 맞춤형 관광 코스 추천 체계를 개발하였다. 개발된 모형은 비장애인 관광객이 각 경로에 갖는 효용, 경로의 도로 특성으로 인한 통행 제약 정도와 경로 통행에 걸리는 시간을 모두 고려하여 장애 유형 별로 각 경로에 갖는 효용을 산출한다. 또한, 산출된 효용을 기반으로 관광객의 관광 일정, 관광지 내 관광대상물들의 운영시간까지 고려하여 관광지 내에서의 효용을 극대화할 수 있는 관광 코스를 추천한다. 관광지 내 15개의 관광대상물을 대상으로 비장애인, 지체장애인, 시각장애인을 위한 관광 코스를 도출한 결과, 잔디길, 진흙길 통행이 어려운 지체장애인들의 경우 해당 경로를 피해 관광 코스가 추천되었다. 반면, 잔디길, 진흙길 통행이 가능한 시각장애인에게는 인기 관광대상물을 방문하기 위해 해당 도로 통행 시 발생하는 효용 감소에도 불구하고 경로가 할당되었다. 장애인 관광객의 다양한 관광 선택 기준을 고려하여 관광 코스를 추천하는 본 연구가 비장애인 중심으로 설계된 관광 코스 추천 방식에서 벗어나 균형 있는 관광 발전에 공헌하고 장애인의 ...
장애인들은 비장애인 못지않은 관광 욕구가 있음에도 불구하고, 낮은 물리적·정보 접근성, 편의시설 부족 등 여러 제약요인으로 인해 관광에서 소외되어왔다. 많은 관광지에서 비장애인을 기준으로 설계된 추천 관광 코스를 제공하고 있으나, 관광 코스에 장애인 관광객의 장애 유형에 대한 고려가 미비한 경우 큰 불편함을 겪을 가능성이 크다. 따라서 본 연구에서는 수리모형 기반 최적화 기법을 활용하여 개인의 장애 유형 별 제약요인을 고려한 맞춤형 관광 코스 추천 체계를 개발하였다. 개발된 모형은 비장애인 관광객이 각 경로에 갖는 효용, 경로의 도로 특성으로 인한 통행 제약 정도와 경로 통행에 걸리는 시간을 모두 고려하여 장애 유형 별로 각 경로에 갖는 효용을 산출한다. 또한, 산출된 효용을 기반으로 관광객의 관광 일정, 관광지 내 관광대상물들의 운영시간까지 고려하여 관광지 내에서의 효용을 극대화할 수 있는 관광 코스를 추천한다. 관광지 내 15개의 관광대상물을 대상으로 비장애인, 지체장애인, 시각장애인을 위한 관광 코스를 도출한 결과, 잔디길, 진흙길 통행이 어려운 지체장애인들의 경우 해당 경로를 피해 관광 코스가 추천되었다. 반면, 잔디길, 진흙길 통행이 가능한 시각장애인에게는 인기 관광대상물을 방문하기 위해 해당 도로 통행 시 발생하는 효용 감소에도 불구하고 경로가 할당되었다. 장애인 관광객의 다양한 관광 선택 기준을 고려하여 관광 코스를 추천하는 본 연구가 비장애인 중심으로 설계된 관광 코스 추천 방식에서 벗어나 균형 있는 관광 발전에 공헌하고 장애인의 관광만족도 제고 및 관광 참여 확대에 일조하길 기대한다.
장애인들은 비장애인 못지않은 관광 욕구가 있음에도 불구하고, 낮은 물리적·정보 접근성, 편의시설 부족 등 여러 제약요인으로 인해 관광에서 소외되어왔다. 많은 관광지에서 비장애인을 기준으로 설계된 추천 관광 코스를 제공하고 있으나, 관광 코스에 장애인 관광객의 장애 유형에 대한 고려가 미비한 경우 큰 불편함을 겪을 가능성이 크다. 따라서 본 연구에서는 수리모형 기반 최적화 기법을 활용하여 개인의 장애 유형 별 제약요인을 고려한 맞춤형 관광 코스 추천 체계를 개발하였다. 개발된 모형은 비장애인 관광객이 각 경로에 갖는 효용, 경로의 도로 특성으로 인한 통행 제약 정도와 경로 통행에 걸리는 시간을 모두 고려하여 장애 유형 별로 각 경로에 갖는 효용을 산출한다. 또한, 산출된 효용을 기반으로 관광객의 관광 일정, 관광지 내 관광대상물들의 운영시간까지 고려하여 관광지 내에서의 효용을 극대화할 수 있는 관광 코스를 추천한다. 관광지 내 15개의 관광대상물을 대상으로 비장애인, 지체장애인, 시각장애인을 위한 관광 코스를 도출한 결과, 잔디길, 진흙길 통행이 어려운 지체장애인들의 경우 해당 경로를 피해 관광 코스가 추천되었다. 반면, 잔디길, 진흙길 통행이 가능한 시각장애인에게는 인기 관광대상물을 방문하기 위해 해당 도로 통행 시 발생하는 효용 감소에도 불구하고 경로가 할당되었다. 장애인 관광객의 다양한 관광 선택 기준을 고려하여 관광 코스를 추천하는 본 연구가 비장애인 중심으로 설계된 관광 코스 추천 방식에서 벗어나 균형 있는 관광 발전에 공헌하고 장애인의 관광만족도 제고 및 관광 참여 확대에 일조하길 기대한다.
For people with disabilities, it is not easy to plan a trip due to their low access to information and lack of facilities for the handicapped. Since most of the destinations recommend a travel route designed for non-disabled people, disabled will meet great inconvenience if the recommended route doe...
For people with disabilities, it is not easy to plan a trip due to their low access to information and lack of facilities for the handicapped. Since most of the destinations recommend a travel route designed for non-disabled people, disabled will meet great inconvenience if the recommended route does not consider their types of disability. Using a mathematical model-based optimization technique, a personalized travel route recommendation method was developed considering the limited mobility of each disability types. At first, the model calculates the utility of each route according to their disability types. The utility is determined by the basic utility of each route designed for non-disabled tourists, an inconvenience due to the road characteristic, and the time taken to pass the route. Based on the calculated utility, it recommends a travel route to maximize the utility by considering the tourist's tour schedule and the operation hour of attractions. In the result, the personalized travel routes for non-disabled, physically handicapped, and visually impaired person with 15 tourist attractions in the destination are generated. The travel route for physically handicapped person is derived to avoid the grass and mud roads, since they are not allowed to pass those roads. On the other hand, for the visually impaired who can travel on grass and mud roads, the route is allocated to travel those roads, because of the high utility of popular destination linked with those roads. It is expected that this study, which recommends a travel route considering various standards of disabled tourists, can be applied to enhance the satisfaction and expand the participation of the disabled people.
For people with disabilities, it is not easy to plan a trip due to their low access to information and lack of facilities for the handicapped. Since most of the destinations recommend a travel route designed for non-disabled people, disabled will meet great inconvenience if the recommended route does not consider their types of disability. Using a mathematical model-based optimization technique, a personalized travel route recommendation method was developed considering the limited mobility of each disability types. At first, the model calculates the utility of each route according to their disability types. The utility is determined by the basic utility of each route designed for non-disabled tourists, an inconvenience due to the road characteristic, and the time taken to pass the route. Based on the calculated utility, it recommends a travel route to maximize the utility by considering the tourist's tour schedule and the operation hour of attractions. In the result, the personalized travel routes for non-disabled, physically handicapped, and visually impaired person with 15 tourist attractions in the destination are generated. The travel route for physically handicapped person is derived to avoid the grass and mud roads, since they are not allowed to pass those roads. On the other hand, for the visually impaired who can travel on grass and mud roads, the route is allocated to travel those roads, because of the high utility of popular destination linked with those roads. It is expected that this study, which recommends a travel route considering various standards of disabled tourists, can be applied to enhance the satisfaction and expand the participation of the disabled people.
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