[학위논문]관람형과 체험형 관광매력물의 방문동기와 선택속성 및 관광행태 차이 분석 Analysis of the difference between visiting motivation, choice attributes, and tourist behavior of watching and experiential tourist attractions원문보기
관광의 목적은 자아의 발견이나 여가 선용, 교류 증진 및 새로운 세계로의 탐구 등 여러 가지를 들 수 있고, 그에 따른 관광행동도 다양하게 나타나며 그 중에는 관광지에서 관광매력물을 방문하는 것도 포함된다. 관광매력물에 방문하여 경험을 축적하는 것은 관광객의 관광 목적 달성에 긍정적으로 기여하기 때문이다. 관광매력물은 크게 관람형과 체험형 관광매력물로 나눌 수 있는데, 이 두 분류의 관광매력물을 찾는 관광객의 관광행태나 왜 그곳을 찾는지에 대한 동기, 선택속성 등을 알고, 더 나아가 그 차이를 알게 된다면 각기 다른 성향의 관광객을 이해할 수 있고 또한 이들을 대상으로 한 관광마케팅에 활용할 수 있으며, 각기 다른 수요를 모두 포괄할 수 있는 관광지를 개발하는 종합적인 계획을 세우는 데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 관광 소비자인 관광객의 행동에 대해서 보다 심층적으로 분석해보고자, 각기 다른 성격을 가진 관광매력물의 방문 동기, 관광지 선택속성, 관광행태 및 관광만족도를 분석하였다. 관광매력물을 관람형과 체험형으로 나누고, 하나의 지역에서 동 시간대에 성격이 다른 관광매력물에 위치하고 있는 관광객의 관광형태를 분석하여 이론적·실무적 시사점을 제시하고자 하였다. 표본조사는 여수지역에 위치하고 있는 빅오쇼와 유월드 루지 ...
관광의 목적은 자아의 발견이나 여가 선용, 교류 증진 및 새로운 세계로의 탐구 등 여러 가지를 들 수 있고, 그에 따른 관광행동도 다양하게 나타나며 그 중에는 관광지에서 관광매력물을 방문하는 것도 포함된다. 관광매력물에 방문하여 경험을 축적하는 것은 관광객의 관광 목적 달성에 긍정적으로 기여하기 때문이다. 관광매력물은 크게 관람형과 체험형 관광매력물로 나눌 수 있는데, 이 두 분류의 관광매력물을 찾는 관광객의 관광행태나 왜 그곳을 찾는지에 대한 동기, 선택속성 등을 알고, 더 나아가 그 차이를 알게 된다면 각기 다른 성향의 관광객을 이해할 수 있고 또한 이들을 대상으로 한 관광마케팅에 활용할 수 있으며, 각기 다른 수요를 모두 포괄할 수 있는 관광지를 개발하는 종합적인 계획을 세우는 데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 관광 소비자인 관광객의 행동에 대해서 보다 심층적으로 분석해보고자, 각기 다른 성격을 가진 관광매력물의 방문 동기, 관광지 선택속성, 관광행태 및 관광만족도를 분석하였다. 관광매력물을 관람형과 체험형으로 나누고, 하나의 지역에서 동 시간대에 성격이 다른 관광매력물에 위치하고 있는 관광객의 관광형태를 분석하여 이론적·실무적 시사점을 제시하고자 하였다. 표본조사는 여수지역에 위치하고 있는 빅오쇼와 유월드 루지 테마파크를 각각 관람형과 체험형 관광매력물로 선정하여 2021년 5월 8일부터 5월 9일까지 저녁 6시부터 8시까지, 동시간대에 각기 다른 관광매력물을 방문하고 있는 방문객들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사방법은 자기기입식 설문지법을 이용하였으며 각각의 관광매력물에서 250부씩의 설문지를 회수하였으나, 설문문항의 미응답이 많은 표본과 오류값으로 인해 적합하지 않다고 판단되는 설문지를 제외하고 총 421부를 분석에 사용하였고 사회과학 통계 프로그램인 SPSS 22.0을 활용하여 분석하였다. 분석 방법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 독립표본 T-test 분석, 교차분석, 다중회귀분석을 활용하였다. 분석 결과, 방문동기는 신기성추구 동기가 관람형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났고, 일상탈출 동기와 모험적 동기, 사회적 동기는 관람형 관광매력물을 선택한 관광객보다 체험형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났다. 선택속성은 매력성 선택속성이 관람형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났고, 접근성과 안전성, 시설의 선택속성은 체험형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났다. 관광행태는 방문횟수, 동반자, 여행기간, 다른 시설과의 패키지계획 여부, 숙박형태, 숙박지역, 여행목적, 여수지역 내 유료관광시설 방문계획 등 측정한 모든 관광행태에서 통계적으로 유의한 차이를 발견하였다. 마지막으로 관람형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 다양성 및 경제성이 가장 큰 영향을 미치며, 다음으로 매력성, 시설 순으로 영향 관계가 나타났고, 체험형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 시설이 가장 큰 영향을 미치며, 다음으로 매력성, 접근성 및 안전성, 다양성 및 경제성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 본 연구의 학술적 시사점을 정리해보면 다음과 같다. 첫째, 관람형과 체험형 관광매력물 관광객의 방문동기를 분석하였다는 데 의의가 있다. 선행연구에서는 방문동기를 유형화하거나 만족도와의 영향관계를 주로 분석하였으나 동 시간대 체류 관람객을 대상으로 관람형과 체험형 관광매력물의 동기의 차이를 분석한 사례는 없었다. 따라서 도출된 결과는 향후 후속 연구에 실질적으로 기여할 것으로 기대한다. 둘째, 선택속성 중 매력성 선택속성은 관람형 관광매력물에서, 접근성과 안전성, 시설의 선택속성은 체험형 관광매력물에서 더 높에 나타났으며 다양성과 경제성 선택속성은 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 도출 결과는 향후 관련 연구에 구체적인 차이를 분석하는 데 기초자료로 활용이 가능할 것으로 판단된다. 셋째, 관람형 관광매력물을 선택한 관광객과 체험형 관광매력물을 선택한 관광객 간의 관광행태는 측정한 모든 항목에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데 이는 두 관광객 집단의 관광행동에는 기본적으로 차이가 있다는 것을 의미하므로 향후 연구에 활용할 수 있다. 넷째, 선택속성과 관광만족도 간 영향 관계와 관련하여, 관람형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 다양성 및 경제성이 가장 큰 영향을 미치고, 체험형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 시설이 가장 큰 영향을 미치며, 다음으로 매력성, 접근성 및 안전성, 다양성 및 경제성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 두 집단간의 만족도에 영향을 주는 선택속성에 차이가 있다는 것을 의미하므로, 향후 이에 관한 추가적인 연구가 필요할 것으로 보인다. 실무적 시사점으로는 첫째, 방문동기와 관련하여, 신기성추구 동기는 관람형 관광매력물 관광객이 체험형 관광매력물 관광객보다 높으나 일상탈출 동기, 모험적 동기, 사회적 동기는 그 반대의 결과를 보인다. 따라서 관광마케터는 여행상품 구성 시 이러한 결과를 참고하여 관광객의 관광 목적이나 관광 성향에 따라 다른 매력물을 제시함으로써 관광객이 효과적인 관광의 목적을 달성할 수 있도록 도움을 줄 수 있을 것이다. 둘째, 선택속성 중 매력성 요인은 관람형 관광매력물 관광객이 체험형 관광매력물 관광객보다 높으나 접근성과 안전성, 시설 요인은 체험형 관광매력물 관광객에게서 높게 나타났다. 관광매력물 조성 시 관람형 관광매력물은 매력성을 높이는 데 중점을 두어야 할 것이며, 체험형 관광매력물이 권역별·거점형 관광매력물에 속해 접근성이 상대적으로 중요한 요소가 아니므로 시설에 더 많은 유인요소가 필요함을 알 수 있다. 셋째, 관람형과 체험형 관광매력물을 선택한 관광객 간의 관광행태에 차이가 있다는 점과 그 세부적인 차이에서 찾을 수 있다. 관람형 관광매력물은 흔히 장소적인 특성을 수반하고 또한 독특함과 유일성 등의 요소를 가지고 있기 때문에 방문횟수에서는 처음방문하는 경우가 많지만 여행기간이 체험형 관광매력물 관광객보다 길고 또한 숙박을 필수적으로 포함한다는 점이 있다. 이에 반해 체험형 관광매력물은 권역별·거점별로 분포하고 있는 경우가 많으므로 상대적으로 체류기간이 짧고 숙박이 필수적이지 않은 경우도 많다. 따라서 관광매력물 개발에 있어서, 특히 지역관광 개발의 경우, 이러한 차이를 반영하여 원거리 관광객뿐만 아니라 근거리 관광객을 함께 아우를 수 있는 종합적인 개발을 계획해야 함을 알 수 있다. 연구 결과에서 나타났듯 두 관광매력물을 찾는 관광객의 관광행태 및 행동에는 차이가 있다. 따라서 본 연구의 실무적 시사점을 통해 마케팅적 관점에서는 두 가지 유형의 관광매력물을 찾는 각기 다른 성향의 관광객을 모두 만족시킬 수 있는 관광상품을 개발하고, 관광 콘텐츠 개발자의 관점에서는 두 가지 유형의 각기 다른 관광동기와 선택속성 및 관광행태를 가진 관광 수요를 모두 포괄할 수 있는 관광지를 개발할 필요가 있다.
관광의 목적은 자아의 발견이나 여가 선용, 교류 증진 및 새로운 세계로의 탐구 등 여러 가지를 들 수 있고, 그에 따른 관광행동도 다양하게 나타나며 그 중에는 관광지에서 관광매력물을 방문하는 것도 포함된다. 관광매력물에 방문하여 경험을 축적하는 것은 관광객의 관광 목적 달성에 긍정적으로 기여하기 때문이다. 관광매력물은 크게 관람형과 체험형 관광매력물로 나눌 수 있는데, 이 두 분류의 관광매력물을 찾는 관광객의 관광행태나 왜 그곳을 찾는지에 대한 동기, 선택속성 등을 알고, 더 나아가 그 차이를 알게 된다면 각기 다른 성향의 관광객을 이해할 수 있고 또한 이들을 대상으로 한 관광마케팅에 활용할 수 있으며, 각기 다른 수요를 모두 포괄할 수 있는 관광지를 개발하는 종합적인 계획을 세우는 데 도움이 될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 관광 소비자인 관광객의 행동에 대해서 보다 심층적으로 분석해보고자, 각기 다른 성격을 가진 관광매력물의 방문 동기, 관광지 선택속성, 관광행태 및 관광만족도를 분석하였다. 관광매력물을 관람형과 체험형으로 나누고, 하나의 지역에서 동 시간대에 성격이 다른 관광매력물에 위치하고 있는 관광객의 관광형태를 분석하여 이론적·실무적 시사점을 제시하고자 하였다. 표본조사는 여수지역에 위치하고 있는 빅오쇼와 유월드 루지 테마파크를 각각 관람형과 체험형 관광매력물로 선정하여 2021년 5월 8일부터 5월 9일까지 저녁 6시부터 8시까지, 동시간대에 각기 다른 관광매력물을 방문하고 있는 방문객들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사방법은 자기기입식 설문지법을 이용하였으며 각각의 관광매력물에서 250부씩의 설문지를 회수하였으나, 설문문항의 미응답이 많은 표본과 오류값으로 인해 적합하지 않다고 판단되는 설문지를 제외하고 총 421부를 분석에 사용하였고 사회과학 통계 프로그램인 SPSS 22.0을 활용하여 분석하였다. 분석 방법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 독립표본 T-test 분석, 교차분석, 다중회귀분석을 활용하였다. 분석 결과, 방문동기는 신기성추구 동기가 관람형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났고, 일상탈출 동기와 모험적 동기, 사회적 동기는 관람형 관광매력물을 선택한 관광객보다 체험형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났다. 선택속성은 매력성 선택속성이 관람형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났고, 접근성과 안전성, 시설의 선택속성은 체험형 관광매력물을 선택한 관광객에서 더 높게 나타났다. 관광행태는 방문횟수, 동반자, 여행기간, 다른 시설과의 패키지계획 여부, 숙박형태, 숙박지역, 여행목적, 여수지역 내 유료관광시설 방문계획 등 측정한 모든 관광행태에서 통계적으로 유의한 차이를 발견하였다. 마지막으로 관람형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 다양성 및 경제성이 가장 큰 영향을 미치며, 다음으로 매력성, 시설 순으로 영향 관계가 나타났고, 체험형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 시설이 가장 큰 영향을 미치며, 다음으로 매력성, 접근성 및 안전성, 다양성 및 경제성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 본 연구의 학술적 시사점을 정리해보면 다음과 같다. 첫째, 관람형과 체험형 관광매력물 관광객의 방문동기를 분석하였다는 데 의의가 있다. 선행연구에서는 방문동기를 유형화하거나 만족도와의 영향관계를 주로 분석하였으나 동 시간대 체류 관람객을 대상으로 관람형과 체험형 관광매력물의 동기의 차이를 분석한 사례는 없었다. 따라서 도출된 결과는 향후 후속 연구에 실질적으로 기여할 것으로 기대한다. 둘째, 선택속성 중 매력성 선택속성은 관람형 관광매력물에서, 접근성과 안전성, 시설의 선택속성은 체험형 관광매력물에서 더 높에 나타났으며 다양성과 경제성 선택속성은 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 도출 결과는 향후 관련 연구에 구체적인 차이를 분석하는 데 기초자료로 활용이 가능할 것으로 판단된다. 셋째, 관람형 관광매력물을 선택한 관광객과 체험형 관광매력물을 선택한 관광객 간의 관광행태는 측정한 모든 항목에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데 이는 두 관광객 집단의 관광행동에는 기본적으로 차이가 있다는 것을 의미하므로 향후 연구에 활용할 수 있다. 넷째, 선택속성과 관광만족도 간 영향 관계와 관련하여, 관람형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 다양성 및 경제성이 가장 큰 영향을 미치고, 체험형 관광매력물을 선택한 관광객의 경우 시설이 가장 큰 영향을 미치며, 다음으로 매력성, 접근성 및 안전성, 다양성 및 경제성 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 두 집단간의 만족도에 영향을 주는 선택속성에 차이가 있다는 것을 의미하므로, 향후 이에 관한 추가적인 연구가 필요할 것으로 보인다. 실무적 시사점으로는 첫째, 방문동기와 관련하여, 신기성추구 동기는 관람형 관광매력물 관광객이 체험형 관광매력물 관광객보다 높으나 일상탈출 동기, 모험적 동기, 사회적 동기는 그 반대의 결과를 보인다. 따라서 관광마케터는 여행상품 구성 시 이러한 결과를 참고하여 관광객의 관광 목적이나 관광 성향에 따라 다른 매력물을 제시함으로써 관광객이 효과적인 관광의 목적을 달성할 수 있도록 도움을 줄 수 있을 것이다. 둘째, 선택속성 중 매력성 요인은 관람형 관광매력물 관광객이 체험형 관광매력물 관광객보다 높으나 접근성과 안전성, 시설 요인은 체험형 관광매력물 관광객에게서 높게 나타났다. 관광매력물 조성 시 관람형 관광매력물은 매력성을 높이는 데 중점을 두어야 할 것이며, 체험형 관광매력물이 권역별·거점형 관광매력물에 속해 접근성이 상대적으로 중요한 요소가 아니므로 시설에 더 많은 유인요소가 필요함을 알 수 있다. 셋째, 관람형과 체험형 관광매력물을 선택한 관광객 간의 관광행태에 차이가 있다는 점과 그 세부적인 차이에서 찾을 수 있다. 관람형 관광매력물은 흔히 장소적인 특성을 수반하고 또한 독특함과 유일성 등의 요소를 가지고 있기 때문에 방문횟수에서는 처음방문하는 경우가 많지만 여행기간이 체험형 관광매력물 관광객보다 길고 또한 숙박을 필수적으로 포함한다는 점이 있다. 이에 반해 체험형 관광매력물은 권역별·거점별로 분포하고 있는 경우가 많으므로 상대적으로 체류기간이 짧고 숙박이 필수적이지 않은 경우도 많다. 따라서 관광매력물 개발에 있어서, 특히 지역관광 개발의 경우, 이러한 차이를 반영하여 원거리 관광객뿐만 아니라 근거리 관광객을 함께 아우를 수 있는 종합적인 개발을 계획해야 함을 알 수 있다. 연구 결과에서 나타났듯 두 관광매력물을 찾는 관광객의 관광행태 및 행동에는 차이가 있다. 따라서 본 연구의 실무적 시사점을 통해 마케팅적 관점에서는 두 가지 유형의 관광매력물을 찾는 각기 다른 성향의 관광객을 모두 만족시킬 수 있는 관광상품을 개발하고, 관광 콘텐츠 개발자의 관점에서는 두 가지 유형의 각기 다른 관광동기와 선택속성 및 관광행태를 가진 관광 수요를 모두 포괄할 수 있는 관광지를 개발할 필요가 있다.
The purpose of tourism can be found in many ways, such as discovering oneself, using leisure, promoting exchanges, and exploring the new world. These include visiting tourist attractions at tourist destinations. It is because accumulating experience by visiting attractive tourist attract...
The purpose of tourism can be found in many ways, such as discovering oneself, using leisure, promoting exchanges, and exploring the new world. These include visiting tourist attractions at tourist destinations. It is because accumulating experience by visiting attractive tourist attractions positively contributes to the achievement of tourist goals. Tourist attractions can be largely divided into watching and experiential attractions, which can help comprehensively develop tourist attractions that can help visitors understand different characteristics and cover different needs. In order to analyze the behavior of tourists, who are tourists, in more depth, the motivation for visiting tourist attractions with different characteristics, the nature of choosing tourist attractions, tourism behavior, and tourist satisfaction were analyzed. The tourism attraction was divided into watching and experiential types, and the tourist types of tourists located in tourist attractions with different characteristics in one region were analyzed to present theoretical and practical implications. In order to collect data for analysis, Big-O Show and U-World Luge theme parks located in Yeosu, Jeollanam-do were selected as the representative tourist attractions of watching and hands-on tourist attractions, respectively, and collected data through surveys from May 8 to May 9, 2021. A total of 421 copies of the collected data were analyzed using the social science statistics program SPSS 22.0. The analysis method utilizes frequency analysis, exploratory factor analysis, independent sample T-test analysis, cross-analysis, and multiple regression analysis. According to the analysis, the motivation for visiting was higher among tourists who chose watching tourist attractions, while the motivation for daily escape, adventurous motivation, and social motivation were higher among tourists who chose experiential tourist attractions. The optional attributes were higher among tourists who chose the attractive tourist attraction, while the accessibility, safety, and facility's optional attributes were higher among tourists who chose the experiential tourist attraction. Statistically significant differences were found in all tourist behaviors measured, including the number of visits, companions, travel periods, package plans with other facilities, accommodation types, accommodation areas, travel purposes, and paid tourist facilities in Yeosu. Finally, diversity and economics were the most influential for tourists who chose tourist attractions, followed by attractiveness and facilities, and facilities were the most influential for tourists who chose experiential tourist attractions, followed by attractiveness, accessibility, safety, diversity, and economy. Based on these results, the academic implications of this study are as follows. First, it is meaningful to analyze the motivation for tourists to visit tourist attractions of watching type and experience type. Prior research mainly analyzed the motivation of visits or the impact of satisfaction, but there was no case of analyzing the difference between watching and experiential tourist attractions for visitors staying at the same time. Therefore, we expect that the derived results will contribute substantially to subsequent research in the future. Second, the attractiveness of the optional attributes was higher in the watching tourist attractions, and the accessibility, safety, and facility's optional attributes were higher in the experiential tourist attraction, with no difference in diversity and economic choice attributes. These derived results are believed to be available as basic data to analyze specific differences in related research in the future. Third, there was a significant difference in tourist behavior between tourists who chose watching tourist attractions and tourists who chose experiential tourist attractions, which means that there is a fundamental difference in tourist behavior between the two groups. Fourth, regarding the relationship between optional attributes and tourist satisfaction, diversity and economy are the most influential for tourists who choose watching tourist attractions, facilities are the most influential, followed by attractiveness, accessibility, safety, diversity, and economy. This means that there are differences in the choice attributes that affect satisfaction between the two groups, so further research on this is likely to be needed in the future. Based on these results, the practical implications of this study are as follows. First, regarding the motivation for visiting, the motivation for seeking novelty is higher for tourists to experiential tourist attractiveness than for tourists to experiential tourist attractiveness, but the motivation for daily escape, adventurous motivation, and social motivation are the opposite. Therefore, tourist marketers will be able to help tourists achieve effective tourism goals by referring to these results when constructing travel packages and presenting different attractions depending on the tourist's tourism purpose or propensity. Second, the attractiveness factor among the optional attributes was higher for tourists to experiential tourist attractions, but accessibility, safety, and facility factors were higher for tourists to experiential tourist attractions. When creating tourist attractions, the focus should be on increasing the attractiveness of tourist attractions. Accessibility is not a relatively important factor because experiential tourist attractions belong to regional and base attractions. Third, there are differences in tourist behavior and detailed differences between tourists who choose watching and experiential tourist attractions. Visitors often visit tourist attractions for the first time because they often involve location characteristics and also have elements such as uniqueness and uniqueness, but the duration of the trip is longer than that of tourists with experiential tourist attractions and accommodation is essential. On the other hand, experiential tourist attractions are often distributed by region and base, so the stay period is relatively short and accommodation is not essential. Therefore, in the development of tourist attractions, especially in the case of regional tourism development, comprehensive development should be planned to encompass not only long-distance tourists but also close-range tourists. As the results of the study show, there are differences in tourist behavior and behavior of tourists visiting the two types of tourist attractions. Therefore, the practical implications of this study require the development of tourism products that can satisfy both types of tourist attractions from a marketing perspective, and tourist developers need to develop in order to fullfill both types of tourist motivations, optional attributes and tourist needs
The purpose of tourism can be found in many ways, such as discovering oneself, using leisure, promoting exchanges, and exploring the new world. These include visiting tourist attractions at tourist destinations. It is because accumulating experience by visiting attractive tourist attractions positively contributes to the achievement of tourist goals. Tourist attractions can be largely divided into watching and experiential attractions, which can help comprehensively develop tourist attractions that can help visitors understand different characteristics and cover different needs. In order to analyze the behavior of tourists, who are tourists, in more depth, the motivation for visiting tourist attractions with different characteristics, the nature of choosing tourist attractions, tourism behavior, and tourist satisfaction were analyzed. The tourism attraction was divided into watching and experiential types, and the tourist types of tourists located in tourist attractions with different characteristics in one region were analyzed to present theoretical and practical implications. In order to collect data for analysis, Big-O Show and U-World Luge theme parks located in Yeosu, Jeollanam-do were selected as the representative tourist attractions of watching and hands-on tourist attractions, respectively, and collected data through surveys from May 8 to May 9, 2021. A total of 421 copies of the collected data were analyzed using the social science statistics program SPSS 22.0. The analysis method utilizes frequency analysis, exploratory factor analysis, independent sample T-test analysis, cross-analysis, and multiple regression analysis. According to the analysis, the motivation for visiting was higher among tourists who chose watching tourist attractions, while the motivation for daily escape, adventurous motivation, and social motivation were higher among tourists who chose experiential tourist attractions. The optional attributes were higher among tourists who chose the attractive tourist attraction, while the accessibility, safety, and facility's optional attributes were higher among tourists who chose the experiential tourist attraction. Statistically significant differences were found in all tourist behaviors measured, including the number of visits, companions, travel periods, package plans with other facilities, accommodation types, accommodation areas, travel purposes, and paid tourist facilities in Yeosu. Finally, diversity and economics were the most influential for tourists who chose tourist attractions, followed by attractiveness and facilities, and facilities were the most influential for tourists who chose experiential tourist attractions, followed by attractiveness, accessibility, safety, diversity, and economy. Based on these results, the academic implications of this study are as follows. First, it is meaningful to analyze the motivation for tourists to visit tourist attractions of watching type and experience type. Prior research mainly analyzed the motivation of visits or the impact of satisfaction, but there was no case of analyzing the difference between watching and experiential tourist attractions for visitors staying at the same time. Therefore, we expect that the derived results will contribute substantially to subsequent research in the future. Second, the attractiveness of the optional attributes was higher in the watching tourist attractions, and the accessibility, safety, and facility's optional attributes were higher in the experiential tourist attraction, with no difference in diversity and economic choice attributes. These derived results are believed to be available as basic data to analyze specific differences in related research in the future. Third, there was a significant difference in tourist behavior between tourists who chose watching tourist attractions and tourists who chose experiential tourist attractions, which means that there is a fundamental difference in tourist behavior between the two groups. Fourth, regarding the relationship between optional attributes and tourist satisfaction, diversity and economy are the most influential for tourists who choose watching tourist attractions, facilities are the most influential, followed by attractiveness, accessibility, safety, diversity, and economy. This means that there are differences in the choice attributes that affect satisfaction between the two groups, so further research on this is likely to be needed in the future. Based on these results, the practical implications of this study are as follows. First, regarding the motivation for visiting, the motivation for seeking novelty is higher for tourists to experiential tourist attractiveness than for tourists to experiential tourist attractiveness, but the motivation for daily escape, adventurous motivation, and social motivation are the opposite. Therefore, tourist marketers will be able to help tourists achieve effective tourism goals by referring to these results when constructing travel packages and presenting different attractions depending on the tourist's tourism purpose or propensity. Second, the attractiveness factor among the optional attributes was higher for tourists to experiential tourist attractions, but accessibility, safety, and facility factors were higher for tourists to experiential tourist attractions. When creating tourist attractions, the focus should be on increasing the attractiveness of tourist attractions. Accessibility is not a relatively important factor because experiential tourist attractions belong to regional and base attractions. Third, there are differences in tourist behavior and detailed differences between tourists who choose watching and experiential tourist attractions. Visitors often visit tourist attractions for the first time because they often involve location characteristics and also have elements such as uniqueness and uniqueness, but the duration of the trip is longer than that of tourists with experiential tourist attractions and accommodation is essential. On the other hand, experiential tourist attractions are often distributed by region and base, so the stay period is relatively short and accommodation is not essential. Therefore, in the development of tourist attractions, especially in the case of regional tourism development, comprehensive development should be planned to encompass not only long-distance tourists but also close-range tourists. As the results of the study show, there are differences in tourist behavior and behavior of tourists visiting the two types of tourist attractions. Therefore, the practical implications of this study require the development of tourism products that can satisfy both types of tourist attractions from a marketing perspective, and tourist developers need to develop in order to fullfill both types of tourist motivations, optional attributes and tourist needs
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.