[학위논문]디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 프로그램 개발 연구 : 고등학교 미술교육을 중심으로 A Study on Development of safety mechanism-based universal design education program that utilizes design thinking methods원문보기
본 논문은 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램으로써 고등학교 학생들을 대상으로 창의적 문제 해결 능력과 공동체 의식을 함양하여 민주시민을 양성하는 것에 목적을 두었다. 현대 사회는 다양한 매체의 발달로 전 세계와 소통할 수 있게 되었으며, 이에 따라 타인의 입장을 공감하고 배려할 수 있는 공동체 역량이 필수적으로 요구된다. 또한, 수많은 정보 속에서 자신에게 필요한 정보를 선별하여, 이를 융합하고 활용함으로써 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 능력이 필요하다. 이에 따라 2015 개정 교육과정은 미래 사회가 요구하는 ...
본 논문은 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램으로써 고등학교 학생들을 대상으로 창의적 문제 해결 능력과 공동체 의식을 함양하여 민주시민을 양성하는 것에 목적을 두었다. 현대 사회는 다양한 매체의 발달로 전 세계와 소통할 수 있게 되었으며, 이에 따라 타인의 입장을 공감하고 배려할 수 있는 공동체 역량이 필수적으로 요구된다. 또한, 수많은 정보 속에서 자신에게 필요한 정보를 선별하여, 이를 융합하고 활용함으로써 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 능력이 필요하다. 이에 따라 2015 개정 교육과정은 미래 사회가 요구하는 핵심 역량을 함양하여 바른 인성을 갖춘 창의·융합형 인재상을 제시하고 있다. 따라서 연구자는 이를 바탕으로 디자인 씽킹과 유니버설디자인을 활용하여 학습자로 하여금 다양한 관점에서 사고하도록 유도하고, 공감 능력을 길러 바람직한 사회의 일원으로 성장할 수 있도록 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 제2장에서는 디자인 씽킹의 개념과 특징을 제시하고 프로그램 개발의 필요성 및 교육 현황에 대하여 살펴보았다. 디자인 씽킹은 인간에 대한 공감을 실현시키는 창의적인 문제 해결 방법이다. 인간 중심적이며 협업을 통해 문제를 해결한다는 점에서 유니버설디자인과 연관이 있으며, 이를 바탕으로 프로그램 개발의 필요성을 제시하였다. 또한, 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램의 교육 현황을 알아보았다. 먼저 고등학교 《미술》 교과서 9종에서 유니버설디자인에 대한 내용을 중심으로 분석하였고, 고등학교 미술 교사와 고등학생을 대상으로 사전 설문조사를 통해 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램의 실시 현황을 조사하였다. 그 결과 실제 고등학교 미술교육 현장에서 디자인 씽킹 및 유니버설디자인 관련 수업이 활발히 시행되고 있지 않았으며, 특히 디자인 씽킹에 대해서 교사와 학생 모두 개념에 대한 이해와 경험이 현저히 부족함을 확인하였다. 제3장에서는 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램을 세 가지 개발하여 적용 및 분석하였다. 첫째, ‘d.School 방법을 활용한 구명조끼 유니버설디자인 프로그램’, 둘째, ‘4D 모델을 활용한 구호용품 보관함 유니버설디자인 프로그램’, 셋째, ‘IDEO의 디자인 툴 킷을 활용한 안전벨트 유니버설디자인 프로그램’이다. 이를 적용한 수업 결과에서 학생들은 디자인 씽킹을 통해 통합적으로 사고하여 안전기구의 문제를 찾고, 모둠 구성원과 이를 해결하고자 창의적인 아이디어를 제시하였으며, 이를 통해 문제 해결 능력과 창의·융합 능력을 함양할 수 있었다. 또한, 유니버설디자인을 통해 타인의 입장을 공감하고 이해함으로써 민주시민의 자세를 기를 수 있었다. 제4장에서는 본 논문에서 개발한 프로그램의 적용 결과를 바탕으로 교육적 효과와 활성화 방안을 도출하였다. 프로그램의 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 디자인 씽킹 이해를 통한 자기주도적 미술학습 능력이 향상되었다. 둘째, 사용자의 공감을 바탕으로 한 창의적 문제 해결 능력이 향상되었다. 셋째, 소수자들에 대한 이해 및 배려심이 함양되었다. 넷째, 미술을 통해 안전에 대한 유연한 정서가 형성되고 관심이 증대되었다. 이러한 긍정적인 교육적 효과에도 불구하고 학교 교육 현장에서 프로그램을 적용하기에 어려움이 있었으며, 이에 따라 프로그램의 활성화 방안을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 디자인 씽킹 적용 사례 감상 수업의 확대가 필요하다. 둘째, 지역사회와 연계한 사회참여 미술교육 프로그램의 개발이 필요하다. 셋째, 메이커 교육과의 연계가 필요하다. 결론적으로 본 프로그램은 학생들이 공동체 의식을 바탕으로 타인의 입장을 공감하고 배려하여 미술을 통해 사회문제를 해결하는 창의적인 문제 해결 프로그램이라는 것을 알 수 있다. 본 연구자는 학습자들이 프로그램에 적극적으로 참여하여 주변 환경에 관심을 가지고 미술을 통해 사회에 참여하는 민주시민으로써 자질을 갖추길 바라며, 인간 중심적이고 창의적인 디자인 씽킹과 유니버설디자인 프로그램이 활성화되어 본 논문의 연구가 미술교육의 발전에 보탬이 되기를 기대한다.
본 논문은 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램으로써 고등학교 학생들을 대상으로 창의적 문제 해결 능력과 공동체 의식을 함양하여 민주시민을 양성하는 것에 목적을 두었다. 현대 사회는 다양한 매체의 발달로 전 세계와 소통할 수 있게 되었으며, 이에 따라 타인의 입장을 공감하고 배려할 수 있는 공동체 역량이 필수적으로 요구된다. 또한, 수많은 정보 속에서 자신에게 필요한 정보를 선별하여, 이를 융합하고 활용함으로써 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 능력이 필요하다. 이에 따라 2015 개정 교육과정은 미래 사회가 요구하는 핵심 역량을 함양하여 바른 인성을 갖춘 창의·융합형 인재상을 제시하고 있다. 따라서 연구자는 이를 바탕으로 디자인 씽킹과 유니버설디자인을 활용하여 학습자로 하여금 다양한 관점에서 사고하도록 유도하고, 공감 능력을 길러 바람직한 사회의 일원으로 성장할 수 있도록 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 제2장에서는 디자인 씽킹의 개념과 특징을 제시하고 프로그램 개발의 필요성 및 교육 현황에 대하여 살펴보았다. 디자인 씽킹은 인간에 대한 공감을 실현시키는 창의적인 문제 해결 방법이다. 인간 중심적이며 협업을 통해 문제를 해결한다는 점에서 유니버설디자인과 연관이 있으며, 이를 바탕으로 프로그램 개발의 필요성을 제시하였다. 또한, 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램의 교육 현황을 알아보았다. 먼저 고등학교 《미술》 교과서 9종에서 유니버설디자인에 대한 내용을 중심으로 분석하였고, 고등학교 미술 교사와 고등학생을 대상으로 사전 설문조사를 통해 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램의 실시 현황을 조사하였다. 그 결과 실제 고등학교 미술교육 현장에서 디자인 씽킹 및 유니버설디자인 관련 수업이 활발히 시행되고 있지 않았으며, 특히 디자인 씽킹에 대해서 교사와 학생 모두 개념에 대한 이해와 경험이 현저히 부족함을 확인하였다. 제3장에서는 디자인 씽킹 방법을 활용한 안전기구 기반 유니버설디자인 교육 프로그램을 세 가지 개발하여 적용 및 분석하였다. 첫째, ‘d.School 방법을 활용한 구명조끼 유니버설디자인 프로그램’, 둘째, ‘4D 모델을 활용한 구호용품 보관함 유니버설디자인 프로그램’, 셋째, ‘IDEO의 디자인 툴 킷을 활용한 안전벨트 유니버설디자인 프로그램’이다. 이를 적용한 수업 결과에서 학생들은 디자인 씽킹을 통해 통합적으로 사고하여 안전기구의 문제를 찾고, 모둠 구성원과 이를 해결하고자 창의적인 아이디어를 제시하였으며, 이를 통해 문제 해결 능력과 창의·융합 능력을 함양할 수 있었다. 또한, 유니버설디자인을 통해 타인의 입장을 공감하고 이해함으로써 민주시민의 자세를 기를 수 있었다. 제4장에서는 본 논문에서 개발한 프로그램의 적용 결과를 바탕으로 교육적 효과와 활성화 방안을 도출하였다. 프로그램의 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 디자인 씽킹 이해를 통한 자기주도적 미술학습 능력이 향상되었다. 둘째, 사용자의 공감을 바탕으로 한 창의적 문제 해결 능력이 향상되었다. 셋째, 소수자들에 대한 이해 및 배려심이 함양되었다. 넷째, 미술을 통해 안전에 대한 유연한 정서가 형성되고 관심이 증대되었다. 이러한 긍정적인 교육적 효과에도 불구하고 학교 교육 현장에서 프로그램을 적용하기에 어려움이 있었으며, 이에 따라 프로그램의 활성화 방안을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 디자인 씽킹 적용 사례 감상 수업의 확대가 필요하다. 둘째, 지역사회와 연계한 사회참여 미술교육 프로그램의 개발이 필요하다. 셋째, 메이커 교육과의 연계가 필요하다. 결론적으로 본 프로그램은 학생들이 공동체 의식을 바탕으로 타인의 입장을 공감하고 배려하여 미술을 통해 사회문제를 해결하는 창의적인 문제 해결 프로그램이라는 것을 알 수 있다. 본 연구자는 학습자들이 프로그램에 적극적으로 참여하여 주변 환경에 관심을 가지고 미술을 통해 사회에 참여하는 민주시민으로써 자질을 갖추길 바라며, 인간 중심적이고 창의적인 디자인 씽킹과 유니버설디자인 프로그램이 활성화되어 본 논문의 연구가 미술교육의 발전에 보탬이 되기를 기대한다.
This thesis is a safety mechanism-based universal design education program that utilizes design thinking methods, and the purpose of this thesis is to cultivate democratic citizens by cultivating creative problem-solving abilities and a sense of community for high school students.
This thesis is a safety mechanism-based universal design education program that utilizes design thinking methods, and the purpose of this thesis is to cultivate democratic citizens by cultivating creative problem-solving abilities and a sense of community for high school students. Modern society has been able to communicate with the world through the development of various media, and accordingly, community capacity to empathize and consider other people's positions is essential. In addition, it is necessary to have the ability to creatively solve problems by selecting the necessary information from among a lot of information, merging, and utilizing it. Accordingly, the 2015 revised curriculum presents a creative and convergence type talent with upright personality based on the core competencies required by the future society. Therefore, based on this, the researcher developed a program to induce learners to think from various perspectives by using design thinking and universal design, and to develop empathy skills so that they can grow into desirable members of society. To this end, Chapter 2 presents the concept and characteristics of design thinking and examines the necessity of program development and the current status of education. Design thinking is a creative problem-solving method that realizes empathy for humans. It is related to universal design in that it is human-centered and solves problems through collaboration, and based on this, the necessity of program development was suggested. Also, the educational status of the universal design education program based on the safety mechanism using the design thinking method was investigated. First, we analyzed the contents of universal design in nine high school textbooks, and through a preliminary survey targeting high school art teachers and high school students, we investigated the current status of the safety mechanism-based universal design education program using the design thinking method. As a result, it was confirmed that design thinking and universal design-related classes were not actively implemented in the actual high school art education field, and in particular, both teachers and students lacked understanding and experience in the concept of design thinking. In Chapter 3, three safety mechanism-based universal design education programs using design thinking methods were developed, applied, and analyzed. First, 'Life jacket universal design program using the d.school method', Second, 'Universal design program for relief supplies using 4D model'. The third one is 'Seat belt universal design program using IDEO's design tool kit'. In the result of the class that employed this, the students thought integratively through design thinking, found the problem of the safety mechanism, and presented creative ideas to solve the problem with all members. Students could cultivate problem-solving ability, creative and merging capability. In addition, through universal design, it was possible to develop the attitude of a democratic citizen by empathizing and understanding the position of others. In Chapter 4, educational effects and activation methods were derived based on the application results of the program developed in this paper. The physical effects of the program are as follows: First, self-directed art learning ability was improved through understanding design thinking. Second, the creative problem-solving ability based on the user's empathy was improved. Third, understanding and consideration for minorities was fostered. Fourth, flexible emotions about safety were formed and interest in art increased. Despite these positive educational effects, it was difficult to apply the program in the school education field, therefore, the solution to activate the program was suggested. First, it is necessary to expand the class to appreciate the application of design thinking. Second, it is necessary to develop a socially engaging art education program in connection with the local community. Third, it is necessary to link with branded education. In conclusion, it can be seen that this program is a creative problem-solving program that allows students to solve social problems through art by empathizing with and considering the positions of others based on a sense of community. As a researcher for this study, I hope that learners will actively participate in the program, take an interest in the surrounding environment, and become qualified as democratic citizens who participate in society through art. I also expect this research to contribute to the development of art education by activating humanistic and creative design thinking, and a universal design program.
This thesis is a safety mechanism-based universal design education program that utilizes design thinking methods, and the purpose of this thesis is to cultivate democratic citizens by cultivating creative problem-solving abilities and a sense of community for high school students. Modern society has been able to communicate with the world through the development of various media, and accordingly, community capacity to empathize and consider other people's positions is essential. In addition, it is necessary to have the ability to creatively solve problems by selecting the necessary information from among a lot of information, merging, and utilizing it. Accordingly, the 2015 revised curriculum presents a creative and convergence type talent with upright personality based on the core competencies required by the future society. Therefore, based on this, the researcher developed a program to induce learners to think from various perspectives by using design thinking and universal design, and to develop empathy skills so that they can grow into desirable members of society. To this end, Chapter 2 presents the concept and characteristics of design thinking and examines the necessity of program development and the current status of education. Design thinking is a creative problem-solving method that realizes empathy for humans. It is related to universal design in that it is human-centered and solves problems through collaboration, and based on this, the necessity of program development was suggested. Also, the educational status of the universal design education program based on the safety mechanism using the design thinking method was investigated. First, we analyzed the contents of universal design in nine high school textbooks, and through a preliminary survey targeting high school art teachers and high school students, we investigated the current status of the safety mechanism-based universal design education program using the design thinking method. As a result, it was confirmed that design thinking and universal design-related classes were not actively implemented in the actual high school art education field, and in particular, both teachers and students lacked understanding and experience in the concept of design thinking. In Chapter 3, three safety mechanism-based universal design education programs using design thinking methods were developed, applied, and analyzed. First, 'Life jacket universal design program using the d.school method', Second, 'Universal design program for relief supplies using 4D model'. The third one is 'Seat belt universal design program using IDEO's design tool kit'. In the result of the class that employed this, the students thought integratively through design thinking, found the problem of the safety mechanism, and presented creative ideas to solve the problem with all members. Students could cultivate problem-solving ability, creative and merging capability. In addition, through universal design, it was possible to develop the attitude of a democratic citizen by empathizing and understanding the position of others. In Chapter 4, educational effects and activation methods were derived based on the application results of the program developed in this paper. The physical effects of the program are as follows: First, self-directed art learning ability was improved through understanding design thinking. Second, the creative problem-solving ability based on the user's empathy was improved. Third, understanding and consideration for minorities was fostered. Fourth, flexible emotions about safety were formed and interest in art increased. Despite these positive educational effects, it was difficult to apply the program in the school education field, therefore, the solution to activate the program was suggested. First, it is necessary to expand the class to appreciate the application of design thinking. Second, it is necessary to develop a socially engaging art education program in connection with the local community. Third, it is necessary to link with branded education. In conclusion, it can be seen that this program is a creative problem-solving program that allows students to solve social problems through art by empathizing with and considering the positions of others based on a sense of community. As a researcher for this study, I hope that learners will actively participate in the program, take an interest in the surrounding environment, and become qualified as democratic citizens who participate in society through art. I also expect this research to contribute to the development of art education by activating humanistic and creative design thinking, and a universal design program.
Keyword
#디자인 씽킹 유니버설디자인 문제 해결 디자인 공동체 의식 Design thinking Universal design Problem-solving design a sense of communit
학위논문 정보
저자
김현아
학위수여기관
경희대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
미술교육전공
지도교수
심영옥
발행연도
2021
총페이지
xii, 150 p.
키워드
디자인 씽킹 유니버설디자인 문제 해결 디자인 공동체 의식 Design thinking Universal design Problem-solving design a sense of communit
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.