영화 <기생충>을 활용한 고급단계 현대 한국제도문화 교육방안연구 : 사회ㆍ교육문제를 중심으로 A Study on an Educational Method for Contemporary Korean Institutional Culture for Advanced Level students using the Movie : Focusing on social and educational issues원문보기
本論文研究目的為利用電影實施包括韓國社會、教育問題等的韓國現代制度文化教育。韓國影史上首次獲得法國坎城影展‘金棕櫚獎’和奧斯卡頒獎典禮四冠王的電影《寄生上流》,將有助於激發學習者的興趣。此外,該電影呈現出許多韓國現代制度文化,本研究將其設為主軸,並探討以理解‘制度文化’爲重點的韓國語文化教育的綜合教育方案。 緒論中提到了現代制度文化教育與利用電影的必要性。首先,雖然制度文化屬於文化教育範疇中的一環,但在目前的韓國語教育中並未受到重視。如果學習者們掌握制度文化相關知識,將有助於提升文化能力,藉此採取符合目標文化的適當舉措,而現有的教育課程中卻鮮有其相關資訊。因此,本研究提議搭配電影的教育方案,擺脫教室的時空限制,使學習者們投入電影情節時,達到間接體驗文化的效果。闡述研究目的與其必要性後,進行了文獻探討並提出了研究方法。 第二章中,爲了瞭解現代制度文化教育的理論背景,分別探討了文化的定義與種類、文化教育目標之文化能力與制度文化的組成。 第三章討論了電影文化教育的價值與注意事項,並以此爲基礎設計了制度文化為中心的電影文化教育模型。 第四章中,共向700名來自世界各地的韓語學習者調查了對韓國現代制度文化的學習需求與認知度。調查結果顯示,學習者們認為學習韓國制度文化對高級程度來說是必要的,而有超過半數的學習者表示偏好使用視聽資料的文化課程。另外,針對高級學習者進行有關學閥主義、地獄朝鮮等制度文化認知度的問卷調查中,約40%~60%的學習者表示不知道或根本沒聽說過。因此,制度文化教育方案將可成爲對高級學習者有幫助的教育資料。最後,為了瞭解學習者們從電影《寄生上流》中發現哪些韓國制度文化問題,以及偏好的授課方式,針對幾名高級學習者進行了FGI焦點團體訪談。其結果顯示,大部分學習者在電影中發現了貧富差距和學閥問題。 而上課方式比起辯論,更喜歡能自由表達想法的口說課程。 第五章以前面討論的根據爲基礎,分析了反映在電影《寄生上流》中現代韓國制度文化的內容和文化現象。貧富差距(階層兩極化)、學閥主義、蟲(충)等自嘲性的用詞。 整理出階層差異的房屋形態、學閥主義等相關片段,並說明制度文化現象,搭配第三章中設計之教育模型提出了具體的教學方案。爲確認該方案的學習效果,對參與FGI焦點團體訪談的學習者們進行了實驗課程。課後透過問卷,調查其學習效果和理解度。結果顯示,學習者們藉由課程,進一步瞭解了韓國制度文化中反映的社會問題和教育問題。不僅瞭解了韓國文化,還了解了來自其他國家同學們的文化。證明了透過此方案,學習者們增進了其文化能力,並達成了文化教育的目標。 第六章總結了研究內容,並建議往後研究者應以學習者的興趣為出發,設計現有的生活文化以外的其他文化範疇之教育方案。본고는 영화를 활용하여 한국사회, 교육 문제 등을 포함한 한국 현대제도문화 교육을 실시하고자 하였다. ...
本論文研究目的為利用電影實施包括韓國社會、教育問題等的韓國現代制度文化教育。韓國影史上首次獲得法國坎城影展‘金棕櫚獎’和奧斯卡頒獎典禮四冠王的電影《寄生上流》,將有助於激發學習者的興趣。此外,該電影呈現出許多韓國現代制度文化,本研究將其設為主軸,並探討以理解‘制度文化’爲重點的韓國語文化教育的綜合教育方案。 緒論中提到了現代制度文化教育與利用電影的必要性。首先,雖然制度文化屬於文化教育範疇中的一環,但在目前的韓國語教育中並未受到重視。如果學習者們掌握制度文化相關知識,將有助於提升文化能力,藉此採取符合目標文化的適當舉措,而現有的教育課程中卻鮮有其相關資訊。因此,本研究提議搭配電影的教育方案,擺脫教室的時空限制,使學習者們投入電影情節時,達到間接體驗文化的效果。闡述研究目的與其必要性後,進行了文獻探討並提出了研究方法。 第二章中,爲了瞭解現代制度文化教育的理論背景,分別探討了文化的定義與種類、文化教育目標之文化能力與制度文化的組成。 第三章討論了電影文化教育的價值與注意事項,並以此爲基礎設計了制度文化為中心的電影文化教育模型。 第四章中,共向700名來自世界各地的韓語學習者調查了對韓國現代制度文化的學習需求與認知度。調查結果顯示,學習者們認為學習韓國制度文化對高級程度來說是必要的,而有超過半數的學習者表示偏好使用視聽資料的文化課程。另外,針對高級學習者進行有關學閥主義、地獄朝鮮等制度文化認知度的問卷調查中,約40%~60%的學習者表示不知道或根本沒聽說過。因此,制度文化教育方案將可成爲對高級學習者有幫助的教育資料。最後,為了瞭解學習者們從電影《寄生上流》中發現哪些韓國制度文化問題,以及偏好的授課方式,針對幾名高級學習者進行了FGI焦點團體訪談。其結果顯示,大部分學習者在電影中發現了貧富差距和學閥問題。 而上課方式比起辯論,更喜歡能自由表達想法的口說課程。 第五章以前面討論的根據爲基礎,分析了反映在電影《寄生上流》中現代韓國制度文化的內容和文化現象。貧富差距(階層兩極化)、學閥主義、蟲(충)等自嘲性的用詞。 整理出階層差異的房屋形態、學閥主義等相關片段,並說明制度文化現象,搭配第三章中設計之教育模型提出了具體的教學方案。爲確認該方案的學習效果,對參與FGI焦點團體訪談的學習者們進行了實驗課程。課後透過問卷,調查其學習效果和理解度。結果顯示,學習者們藉由課程,進一步瞭解了韓國制度文化中反映的社會問題和教育問題。不僅瞭解了韓國文化,還了解了來自其他國家同學們的文化。證明了透過此方案,學習者們增進了其文化能力,並達成了文化教育的目標。 第六章總結了研究內容,並建議往後研究者應以學習者的興趣為出發,設計現有的生活文化以外的其他文化範疇之教育方案。본고는 영화를 활용하여 한국사회, 교육 문제 등을 포함한 한국 현대제도문화 교육을 실시하고자 하였다. 한국영화 사상 최초로 칸 국제 영화제의 ‘황금종려상’과 아카데미 시상식에서 4관왕을 달성한 영화 <기생충>이 학습자들의 흥미를 유발하는 데 유용할 것으로 보인다. 또한, 한국 현대 제도문화를 잘 재현해 주기 때문에 본고에서는 이를 선정하여 제도문화 이해에 초점을 둔 한국어 문화교육의 통합 교육방안을 모색하였다. 서론에서 현대 제도문화교육과 영화를 활용한 필요성에 대해 언급하였다. 먼저, 제도문화는 문화교육의 하위 분류에 속하지만, 현재 한국어교육에서 중요하게 다루어지지 않고 있는 실정이다. 학습자들이 제도문화에 관한 지식을 갖고 있다면 문화능력 향상에 도움이 되고, 이를 통해 적절한 문화적 행동이나 반응을 취할 수 있으나, 기존 교육과정에서는 제도문화를 충분히 반영하지 못하고 있다. 이를 해결하기 위해 영화를 활용할 것을 제안하였다. 영화를 통한 수업은 교실의 시공간 제한을 받지 않고 학습자들로 하여금 감정이입과 간접체험을 효과적으로 가능하게 하기 때문이다. 이러한 연구의 필요성을 밝히고 연구사를 검토하여 연구방법을 제시하였다. 2장에서는 현대제도문화 교육에 관한 이론적 배경을 파악하고자 문화의 정의와 종류를 비롯하여 문화교육의 성과인 문화능력 그리고 제도문화의 구성에 대해 자세히 살펴보았다. 3장은 영화를 활용한 문화교육의 가치와 고려사항을 논의하고 이를 바탕으로 문화수업의 절차와 제도문화를 중심으로 한 교육 모형을 설계하였다. 4장은 총 700명의 학습자에게 현대 제도문화에 대한 학습요구와 인식도를 조사하였다. 조사 결과에 따르면, 제도문화에 대한 학습은 고급 학습자에게 필요하다고 답하였고 문화수업의 방식은 시청각 자료를 선호한다고 답한 학습자가 과반수를 넘게 차지했다. 또한, 고급학습자에게는 학벌주의, 헬조선 등 제도문화에 관한 인식을 설문했는데, 약 40%~60%의 학습자가 잘 모르거나 아예 못 들어봤다고 답하였다. 이에 제도문화의 교육방안은 고급학습자에게 유용한 교육자료가 될 수 있다는 것을 알 수 있었다. 끝으로, 영화 <기생충>에서 어떠한 제도문화의 문제를 발견할 수 있는지, 또한 이를 활용한 수업의 진행방식에 대해 학습자에게 FGI포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 그 결과, 대부분의 학습자들이 영화에서 빈부격차와 학벌문제를 인식하였다. 그리고 수업의 진행방식은 토론보다 자유롭게 표현할 수 있는 발표를 위주로 하는 말하기 수업을 더 선호한다는 것을 확인하였다. 5장에서는 앞장에서 논의한 근거를 바탕으로 영화 기생충에 반영된 현대 한국제도문화의 내용과 문화현상을 분석하였다. 빈부격차(계층양극화), 학벌주의, 충이라는 자조적 표현 등이 있다. 계층차이를 보여준 집 형태, 학벌주의 등과 관련된 장면을 보여주고 제도문화적 현상에 대해 설명하고 3장에서 제시한 수업모형으로 구체적인 수업지도안을 제시하였다. 이의 효과를 확인하기 위하여 FGI포커스 그룹 인터뷰를 진행한 학습자들에게 실험수업을 실시하였다. 수업 후, 다시 설문으로 학습 효과와 이해도를 확인하였다. 그 결과, 학습자들이 수업을 통해 한국 제도문화인 사회문제와 교육문제를 더 이해하게 되었고 한국문화뿐만 아니라 다른 나라에서 온 친구들의 문화도 같이 알게 되었다고 응답하였다. 문화교육의 목표인 문화간 능력 향상이 수업에서 성공적으로 이루어지고 있음을 확인하였다. 6장에서는 연구내용을 요약하여 학습자의 흥미를 중요시하는 점과 기존 생활문화에서 벗어나 다양한 문화 범주의 교육방안이 마련되기를 제안하였다. This study aims to develop an educational method on contemporary Korean institutional culture, including Korean social and educational issues, by utilizing films. The film Parasite, which for the first time in Korean film history won the “Palm Award” at the Cannes International Film Festival and four awards at the Academy Awards, is expected to be useful to arouse the interest of learners. In addition, since it reflects the contemporary institutional culture of Korea, it was selected in this study to be used as a supportmaterial for an integrated Korean language culture educational method focusing on the understanding of Korean institutional culture. In the introduction, the necessity of using contemporary institutional culture education and movies was mentioned. First, although institutional culture belongs to a sub-category of cultural education, it is currently not being treated as important in Korean language education. If learners acquire knowledge about institutional culture, it would help them to improve their cultural competences, and through this, they will be able to actions or response in a proper cultural way, but the existing curriculum does not fully reflect institutional culture. In order to solve this problem, it was proposed to use a movie. This is because, through movies, learners can effectively convey empathy and indirect experiences without being limited by spacetime dimensions of the classroom. Once the necessity of this research was revealed, the previews works with related topics were reviewed and the research methods were described. In chapter 2, the theoretical background of contemporary institutional culture education was examined in detail, including the definition and types of culture, cultural competences, and the composition of institutional culture. In chapter 3 the values and considerations of cultural education using movies were discussed, and based on this, an educational model centered on the institutional culture and the cultural class procedures was designed. Chapter 4 examined through a survey the learning needs and perceptions of contemporary institutional culture for a total of 700 learners. According to the survey results , it was answered that learning about institutional culture is necessary for advanced learners and more than half of the learners preferred audiovisual materials for the culture class. In addition, when we surveyed advanced learners about their awareness of institutional culture, such as academic elitism (학벌주의) and Hell Joseon, 40% to 60% of them answered that they did not know it well or had not heard of it at all. Therefore, educational methods of institutional culture can be useful educational material for advanced learners. Furthermore, we conduct a focus group interview (FGI) to learners about the institutional culture problems they find in the movie <Parasite> and which style of class they prefer. The results showed that most learners recognized in the movie the gap between rich and poor and academic background problems. And most of the learners said that they prefer a speaking class focused on presentation where they can present their own opinions freely, rather than realizing a debate class. Chapter 5 analyzed the contents and cultural phenomena of contemporary Korean institutional culture reflected in the movie <Parasite> founded on the evidence discussed in the previous chapter. Such as , the gap between rich and poor (class polarization), academic elitism (학벌주의) or ‘chung (충)’ a self-deprecation expression. And based on the class model presented in Chapter 3 a specific class guideline that includes scenes that shows the class polarization, the academic elitism, between others, as well as the explanations of these institutional and cultural phenomena was proposed. To confirm the effectiveness of the proposed methodology, an experimental class was conducted to the learners who participated in the focus group interview (FGI). After the class it was applied a questionnaire to the students to confirm their grade of understanding and the effectiveness of the class. The result was that through the class the student became more acquainted with social and educational problems, which are a part of the Korean institutional, also the students said that they not only learned Korean culture but also the culture of the classmates from other countries. It was confirmed that the goal of cultural education, which is the formation of intercultural competence, was successfully achieved in the class. Chapter 6 summarizes the contents of this thesis and proposed that educational plans for various cultural categories should be developed, focusing on the interests of learners and adressing various cultural categories in addition to the existing ones that basically deal with the culture of everyday life.
本論文研究目的為利用電影實施包括韓國社會、教育問題等的韓國現代制度文化教育。韓國影史上首次獲得法國坎城影展‘金棕櫚獎’和奧斯卡頒獎典禮四冠王的電影《寄生上流》,將有助於激發學習者的興趣。此外,該電影呈現出許多韓國現代制度文化,本研究將其設為主軸,並探討以理解‘制度文化’爲重點的韓國語文化教育的綜合教育方案。 緒論中提到了現代制度文化教育與利用電影的必要性。首先,雖然制度文化屬於文化教育範疇中的一環,但在目前的韓國語教育中並未受到重視。如果學習者們掌握制度文化相關知識,將有助於提升文化能力,藉此採取符合目標文化的適當舉措,而現有的教育課程中卻鮮有其相關資訊。因此,本研究提議搭配電影的教育方案,擺脫教室的時空限制,使學習者們投入電影情節時,達到間接體驗文化的效果。闡述研究目的與其必要性後,進行了文獻探討並提出了研究方法。 第二章中,爲了瞭解現代制度文化教育的理論背景,分別探討了文化的定義與種類、文化教育目標之文化能力與制度文化的組成。 第三章討論了電影文化教育的價值與注意事項,並以此爲基礎設計了制度文化為中心的電影文化教育模型。 第四章中,共向700名來自世界各地的韓語學習者調查了對韓國現代制度文化的學習需求與認知度。調查結果顯示,學習者們認為學習韓國制度文化對高級程度來說是必要的,而有超過半數的學習者表示偏好使用視聽資料的文化課程。另外,針對高級學習者進行有關學閥主義、地獄朝鮮等制度文化認知度的問卷調查中,約40%~60%的學習者表示不知道或根本沒聽說過。因此,制度文化教育方案將可成爲對高級學習者有幫助的教育資料。最後,為了瞭解學習者們從電影《寄生上流》中發現哪些韓國制度文化問題,以及偏好的授課方式,針對幾名高級學習者進行了FGI焦點團體訪談。其結果顯示,大部分學習者在電影中發現了貧富差距和學閥問題。 而上課方式比起辯論,更喜歡能自由表達想法的口說課程。 第五章以前面討論的根據爲基礎,分析了反映在電影《寄生上流》中現代韓國制度文化的內容和文化現象。貧富差距(階層兩極化)、學閥主義、蟲(충)等自嘲性的用詞。 整理出階層差異的房屋形態、學閥主義等相關片段,並說明制度文化現象,搭配第三章中設計之教育模型提出了具體的教學方案。爲確認該方案的學習效果,對參與FGI焦點團體訪談的學習者們進行了實驗課程。課後透過問卷,調查其學習效果和理解度。結果顯示,學習者們藉由課程,進一步瞭解了韓國制度文化中反映的社會問題和教育問題。不僅瞭解了韓國文化,還了解了來自其他國家同學們的文化。證明了透過此方案,學習者們增進了其文化能力,並達成了文化教育的目標。 第六章總結了研究內容,並建議往後研究者應以學習者的興趣為出發,設計現有的生活文化以外的其他文化範疇之教育方案。본고는 영화를 활용하여 한국사회, 교육 문제 등을 포함한 한국 현대제도문화 교육을 실시하고자 하였다. 한국영화 사상 최초로 칸 국제 영화제의 ‘황금종려상’과 아카데미 시상식에서 4관왕을 달성한 영화 <기생충>이 학습자들의 흥미를 유발하는 데 유용할 것으로 보인다. 또한, 한국 현대 제도문화를 잘 재현해 주기 때문에 본고에서는 이를 선정하여 제도문화 이해에 초점을 둔 한국어 문화교육의 통합 교육방안을 모색하였다. 서론에서 현대 제도문화교육과 영화를 활용한 필요성에 대해 언급하였다. 먼저, 제도문화는 문화교육의 하위 분류에 속하지만, 현재 한국어교육에서 중요하게 다루어지지 않고 있는 실정이다. 학습자들이 제도문화에 관한 지식을 갖고 있다면 문화능력 향상에 도움이 되고, 이를 통해 적절한 문화적 행동이나 반응을 취할 수 있으나, 기존 교육과정에서는 제도문화를 충분히 반영하지 못하고 있다. 이를 해결하기 위해 영화를 활용할 것을 제안하였다. 영화를 통한 수업은 교실의 시공간 제한을 받지 않고 학습자들로 하여금 감정이입과 간접체험을 효과적으로 가능하게 하기 때문이다. 이러한 연구의 필요성을 밝히고 연구사를 검토하여 연구방법을 제시하였다. 2장에서는 현대제도문화 교육에 관한 이론적 배경을 파악하고자 문화의 정의와 종류를 비롯하여 문화교육의 성과인 문화능력 그리고 제도문화의 구성에 대해 자세히 살펴보았다. 3장은 영화를 활용한 문화교육의 가치와 고려사항을 논의하고 이를 바탕으로 문화수업의 절차와 제도문화를 중심으로 한 교육 모형을 설계하였다. 4장은 총 700명의 학습자에게 현대 제도문화에 대한 학습요구와 인식도를 조사하였다. 조사 결과에 따르면, 제도문화에 대한 학습은 고급 학습자에게 필요하다고 답하였고 문화수업의 방식은 시청각 자료를 선호한다고 답한 학습자가 과반수를 넘게 차지했다. 또한, 고급학습자에게는 학벌주의, 헬조선 등 제도문화에 관한 인식을 설문했는데, 약 40%~60%의 학습자가 잘 모르거나 아예 못 들어봤다고 답하였다. 이에 제도문화의 교육방안은 고급학습자에게 유용한 교육자료가 될 수 있다는 것을 알 수 있었다. 끝으로, 영화 <기생충>에서 어떠한 제도문화의 문제를 발견할 수 있는지, 또한 이를 활용한 수업의 진행방식에 대해 학습자에게 FGI 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 그 결과, 대부분의 학습자들이 영화에서 빈부격차와 학벌문제를 인식하였다. 그리고 수업의 진행방식은 토론보다 자유롭게 표현할 수 있는 발표를 위주로 하는 말하기 수업을 더 선호한다는 것을 확인하였다. 5장에서는 앞장에서 논의한 근거를 바탕으로 영화 기생충에 반영된 현대 한국제도문화의 내용과 문화현상을 분석하였다. 빈부격차(계층양극화), 학벌주의, 충이라는 자조적 표현 등이 있다. 계층차이를 보여준 집 형태, 학벌주의 등과 관련된 장면을 보여주고 제도문화적 현상에 대해 설명하고 3장에서 제시한 수업모형으로 구체적인 수업지도안을 제시하였다. 이의 효과를 확인하기 위하여 FGI포커스 그룹 인터뷰를 진행한 학습자들에게 실험수업을 실시하였다. 수업 후, 다시 설문으로 학습 효과와 이해도를 확인하였다. 그 결과, 학습자들이 수업을 통해 한국 제도문화인 사회문제와 교육문제를 더 이해하게 되었고 한국문화뿐만 아니라 다른 나라에서 온 친구들의 문화도 같이 알게 되었다고 응답하였다. 문화교육의 목표인 문화간 능력 향상이 수업에서 성공적으로 이루어지고 있음을 확인하였다. 6장에서는 연구내용을 요약하여 학습자의 흥미를 중요시하는 점과 기존 생활문화에서 벗어나 다양한 문화 범주의 교육방안이 마련되기를 제안하였다. This study aims to develop an educational method on contemporary Korean institutional culture, including Korean social and educational issues, by utilizing films. The film Parasite, which for the first time in Korean film history won the “Palm Award” at the Cannes International Film Festival and four awards at the Academy Awards, is expected to be useful to arouse the interest of learners. In addition, since it reflects the contemporary institutional culture of Korea, it was selected in this study to be used as a support material for an integrated Korean language culture educational method focusing on the understanding of Korean institutional culture. In the introduction, the necessity of using contemporary institutional culture education and movies was mentioned. First, although institutional culture belongs to a sub-category of cultural education, it is currently not being treated as important in Korean language education. If learners acquire knowledge about institutional culture, it would help them to improve their cultural competences, and through this, they will be able to actions or response in a proper cultural way, but the existing curriculum does not fully reflect institutional culture. In order to solve this problem, it was proposed to use a movie. This is because, through movies, learners can effectively convey empathy and indirect experiences without being limited by spacetime dimensions of the classroom. Once the necessity of this research was revealed, the previews works with related topics were reviewed and the research methods were described. In chapter 2, the theoretical background of contemporary institutional culture education was examined in detail, including the definition and types of culture, cultural competences, and the composition of institutional culture. In chapter 3 the values and considerations of cultural education using movies were discussed, and based on this, an educational model centered on the institutional culture and the cultural class procedures was designed. Chapter 4 examined through a survey the learning needs and perceptions of contemporary institutional culture for a total of 700 learners. According to the survey results , it was answered that learning about institutional culture is necessary for advanced learners and more than half of the learners preferred audiovisual materials for the culture class. In addition, when we surveyed advanced learners about their awareness of institutional culture, such as academic elitism (학벌주의) and Hell Joseon, 40% to 60% of them answered that they did not know it well or had not heard of it at all. Therefore, educational methods of institutional culture can be useful educational material for advanced learners. Furthermore, we conduct a focus group interview (FGI) to learners about the institutional culture problems they find in the movie <Parasite> and which style of class they prefer. The results showed that most learners recognized in the movie the gap between rich and poor and academic background problems. And most of the learners said that they prefer a speaking class focused on presentation where they can present their own opinions freely, rather than realizing a debate class. Chapter 5 analyzed the contents and cultural phenomena of contemporary Korean institutional culture reflected in the movie <Parasite> founded on the evidence discussed in the previous chapter. Such as , the gap between rich and poor (class polarization), academic elitism (학벌주의) or ‘chung (충)’ a self-deprecation expression. And based on the class model presented in Chapter 3 a specific class guideline that includes scenes that shows the class polarization, the academic elitism, between others, as well as the explanations of these institutional and cultural phenomena was proposed. To confirm the effectiveness of the proposed methodology, an experimental class was conducted to the learners who participated in the focus group interview (FGI). After the class it was applied a questionnaire to the students to confirm their grade of understanding and the effectiveness of the class. The result was that through the class the student became more acquainted with social and educational problems, which are a part of the Korean institutional, also the students said that they not only learned Korean culture but also the culture of the classmates from other countries. It was confirmed that the goal of cultural education, which is the formation of intercultural competence, was successfully achieved in the class. Chapter 6 summarizes the contents of this thesis and proposed that educational plans for various cultural categories should be developed, focusing on the interests of learners and adressing various cultural categories in addition to the existing ones that basically deal with the culture of everyday life.
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