옵아트 특징을 활용한 창의적 표현 프로그램 개발 연구 : 중학교 미술을 중심으로 A Study on the Development of a Creative Expression Program Utilizing the Characteristics of Op art ;Focusing on Middle School Arts Education원문보기
본 논문은 중학생을 대상으로 옵아트 특징을 활용하여 학습자의 창의·융합능력을 향상시키기 위한 프로그램 개발이다. 이는 학습자들에게 시대의 흐름에 발맞추어 효과적인 학습방법을 마련하고, 학습자가 느끼는 생각과 감정을 여러 가지 매체를 활용하여 창의적인 방법으로 표현하고 미술 활동 과정에 타 분야의 지식, 기술, 경험 등을 연계, 융합하여 새로운 가능성을 발견할 수 있는 능력을 함양하는데 목적을 두었다. 미술교육에서 표현활동은 다양한 방식으로 주제를 탐색하는 발상과 주제나 소재, 아이디어에 적합한 조형요소와 조형원리, 표현재료와 용구, 방법, 매체 등을 계획하고 개성과 창의성이 드러난 작품을 제작하는 과정이다. 작품 완성 후 자신의 작품에 대해 성찰하고 평가함으로써 미적 안목을 기를 수 있고, 이러한 가치판단을 실생활에 적용함으로써 예술의 생활화를 실천할 수 있다. 옵아트는 조형 요소들이 구성하는 원리와 법칙을 평면상에 시각적인 매력을 가진 작품으로 제작하는 조형 예술이다. 또한, 옵아트는 기하학적이며 단순한 형태를 기본으로 하는 추상화로 작가의 감정적 표현이나 명상적인 내적 세계의 표현과 달리 시각 그 자체의 변화를 중요시한다. 그렇기 때문에 작가의 ...
본 논문은 중학생을 대상으로 옵아트 특징을 활용하여 학습자의 창의·융합능력을 향상시키기 위한 프로그램 개발이다. 이는 학습자들에게 시대의 흐름에 발맞추어 효과적인 학습방법을 마련하고, 학습자가 느끼는 생각과 감정을 여러 가지 매체를 활용하여 창의적인 방법으로 표현하고 미술 활동 과정에 타 분야의 지식, 기술, 경험 등을 연계, 융합하여 새로운 가능성을 발견할 수 있는 능력을 함양하는데 목적을 두었다. 미술교육에서 표현활동은 다양한 방식으로 주제를 탐색하는 발상과 주제나 소재, 아이디어에 적합한 조형요소와 조형원리, 표현재료와 용구, 방법, 매체 등을 계획하고 개성과 창의성이 드러난 작품을 제작하는 과정이다. 작품 완성 후 자신의 작품에 대해 성찰하고 평가함으로써 미적 안목을 기를 수 있고, 이러한 가치판단을 실생활에 적용함으로써 예술의 생활화를 실천할 수 있다. 옵아트는 조형 요소들이 구성하는 원리와 법칙을 평면상에 시각적인 매력을 가진 작품으로 제작하는 조형 예술이다. 또한, 옵아트는 기하학적이며 단순한 형태를 기본으로 하는 추상화로 작가의 감정적 표현이나 명상적인 내적 세계의 표현과 달리 시각 그 자체의 변화를 중요시한다. 그렇기 때문에 작가의 감정표현 보다는 이성적인 법칙과 원리에 의해 작품이 표현되는 특징을 가지고 있다. 이외에도 옵아트는 원근법의 활용을 적용하여 시각적 착각을 일으켜 관람자와 상호작용하며 작품으로 완성하는 특징을 갖고 있어 작가와 작품, 관객의 참여로 완성되는 포스트 모더니즘적 성격도 가지고 있다. 이에 2장에서는 옵아트의 이해와 옵아트를 활용한 창의적 표현 프로그램의 개발의 필요성 및 교육현황을 알아보고, 2015 개정 중학교 교육과정에 따른 교과서와 교육 현장에서 실시되는 옵아트의 수업 현황에 대해 분석하였다. 그 결과, 교과서와 교육현장에서는 옵아트 또는 착시 미술의 옵아트로 수업이 진행되고 있음을 확인할 수 있었다. 그럼에도 불구하고 학생들에게 옵아트나 옵아트의 구성요소인 조형 요소와 원리에 대해 질문을 제시하였을 때는 용어의 개념적 측면에서 인지가 낮은 것으로 보였지만, 시각적인 자료로 제시했을 때는 이미 경험을 했거나, 알고 있는 학생들이 대부분이었음으로 정확한 개념과 원리를 습득할 수 있는 본 연구의 필요성을 확인할 수 있었다. 3장에서는 옵아트 특징을 활용한 창의적 표현 프로그램을 개발하고 적용하여, 그 결과를 분석하였고 효과적인 지도방법을 연구하였다. 프로그램은 ‘기하학 형태를 활용한 옵아트 표현 프로그램’, ‘원근법을 활용한 옵아트 표현 프로그램’, ‘착시현상을 활용한 옵아트 표현 프로그램’으로 3개의 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램은 서울 소재의 중학교 1,2,3학년 학습자를 대상으로 적용하였고, 그 결과, 기존의 보고 그리기 수업과는 다른 추상적 표현 활동으로 보다 높은 흥미를 보이며 집중하는 것을 확인할 수 있었다. 첫 번째, 기하학적 형태를 활용한 옵아트 표현 프로그램에서는 주변에서 쉽게 접할 수 있는 포스트잇을 활용하여 재료를 실험, 분석함으로써 학생들이 관심과 흥미를 가지고 작품 제작에 임하는 태도를 확인할 수 있었다. 두 번째, 원근법을 활용한 옵아트 표현 프로그램에서는 자신이 표현할 소재를 직접 선택하고 원근법을 적용하여 소재와 원근법의 관계를 생각한 작품을 표현할 수 있었다. 마지막으로, 착시 효과를 활용한 옵아트 프로그램에서는 다양한 착시 현상의 설명을 통해 학생들의 이론적 폭을 넓히고, 이를 적용하여 각자의 개성이 드러난 작품으로 표현했다. 작품 제작 후에는 옵아트에 대한 학습자의 생각을 공유할 수 있는 시간을 가졌다. 4장에서는 앞서 진행한 과정에서 얻은 내용 및 실제 수업 사례의 분석 결과를 바탕으로 옵아트의 특징을 활용한 창의적 표현 프로그램의 교육적 효과를 도출하였고, 활성화 방안을 구체적으로 제시하였다. 첫째, 학생들이 접근하기 쉬운 조형 요소와 원리를 활용하여 시각적 매력을 가진 옵아트로 표현할 수 있는 기회를 제공할 수 있었다. 둘째, 자신이 나타내고자 하는 대상을 시각 이미지로 표현하고, 대상을 분석하고 구성하는 능력을 신장할 수 있었다. 셋째, 작품제작을 계획하고, 과정에 맞게 표현하면서 자기 주도적인 미술 학습 능력을 향상시킬 수 있었다. 이러한 교육적 효과에도 불구하고 본 논문의 프로그램이 실제 학교 현장에서 지속적으로 활용되기 위해서는 옵아트 표현을 통한 미적 표현을 성장할 수 있는 방법이 마련되어야 하고, 타 교과나 학습과 연계하여 활용 방향을 확장해야 한다. 또한 옵아트를 다양한 분야에 적용할 수 있도록 실용적 활용 방안을 모색해야 한다. 본 논문에서는 옵아트의 조형적 특징과 원리에 대해 학생들의 인식이 기존 수업에서 진행되었던 방식과는 다르게 적용되었다. 창의적인 표현 프로그램으로 학생들의 미술수업에 대한 흥미 증진과 표현 능력 및 소통 능력을 향상하는 시간이 되었다. 이를 바탕으로 학생들이 옵아트의 개념을 이해하고 창의력을 함양할 수 있는 표현 능력을 발휘하기 바란다.
본 논문은 중학생을 대상으로 옵아트 특징을 활용하여 학습자의 창의·융합능력을 향상시키기 위한 프로그램 개발이다. 이는 학습자들에게 시대의 흐름에 발맞추어 효과적인 학습방법을 마련하고, 학습자가 느끼는 생각과 감정을 여러 가지 매체를 활용하여 창의적인 방법으로 표현하고 미술 활동 과정에 타 분야의 지식, 기술, 경험 등을 연계, 융합하여 새로운 가능성을 발견할 수 있는 능력을 함양하는데 목적을 두었다. 미술교육에서 표현활동은 다양한 방식으로 주제를 탐색하는 발상과 주제나 소재, 아이디어에 적합한 조형요소와 조형원리, 표현재료와 용구, 방법, 매체 등을 계획하고 개성과 창의성이 드러난 작품을 제작하는 과정이다. 작품 완성 후 자신의 작품에 대해 성찰하고 평가함으로써 미적 안목을 기를 수 있고, 이러한 가치판단을 실생활에 적용함으로써 예술의 생활화를 실천할 수 있다. 옵아트는 조형 요소들이 구성하는 원리와 법칙을 평면상에 시각적인 매력을 가진 작품으로 제작하는 조형 예술이다. 또한, 옵아트는 기하학적이며 단순한 형태를 기본으로 하는 추상화로 작가의 감정적 표현이나 명상적인 내적 세계의 표현과 달리 시각 그 자체의 변화를 중요시한다. 그렇기 때문에 작가의 감정표현 보다는 이성적인 법칙과 원리에 의해 작품이 표현되는 특징을 가지고 있다. 이외에도 옵아트는 원근법의 활용을 적용하여 시각적 착각을 일으켜 관람자와 상호작용하며 작품으로 완성하는 특징을 갖고 있어 작가와 작품, 관객의 참여로 완성되는 포스트 모더니즘적 성격도 가지고 있다. 이에 2장에서는 옵아트의 이해와 옵아트를 활용한 창의적 표현 프로그램의 개발의 필요성 및 교육현황을 알아보고, 2015 개정 중학교 교육과정에 따른 교과서와 교육 현장에서 실시되는 옵아트의 수업 현황에 대해 분석하였다. 그 결과, 교과서와 교육현장에서는 옵아트 또는 착시 미술의 옵아트로 수업이 진행되고 있음을 확인할 수 있었다. 그럼에도 불구하고 학생들에게 옵아트나 옵아트의 구성요소인 조형 요소와 원리에 대해 질문을 제시하였을 때는 용어의 개념적 측면에서 인지가 낮은 것으로 보였지만, 시각적인 자료로 제시했을 때는 이미 경험을 했거나, 알고 있는 학생들이 대부분이었음으로 정확한 개념과 원리를 습득할 수 있는 본 연구의 필요성을 확인할 수 있었다. 3장에서는 옵아트 특징을 활용한 창의적 표현 프로그램을 개발하고 적용하여, 그 결과를 분석하였고 효과적인 지도방법을 연구하였다. 프로그램은 ‘기하학 형태를 활용한 옵아트 표현 프로그램’, ‘원근법을 활용한 옵아트 표현 프로그램’, ‘착시현상을 활용한 옵아트 표현 프로그램’으로 3개의 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램은 서울 소재의 중학교 1,2,3학년 학습자를 대상으로 적용하였고, 그 결과, 기존의 보고 그리기 수업과는 다른 추상적 표현 활동으로 보다 높은 흥미를 보이며 집중하는 것을 확인할 수 있었다. 첫 번째, 기하학적 형태를 활용한 옵아트 표현 프로그램에서는 주변에서 쉽게 접할 수 있는 포스트잇을 활용하여 재료를 실험, 분석함으로써 학생들이 관심과 흥미를 가지고 작품 제작에 임하는 태도를 확인할 수 있었다. 두 번째, 원근법을 활용한 옵아트 표현 프로그램에서는 자신이 표현할 소재를 직접 선택하고 원근법을 적용하여 소재와 원근법의 관계를 생각한 작품을 표현할 수 있었다. 마지막으로, 착시 효과를 활용한 옵아트 프로그램에서는 다양한 착시 현상의 설명을 통해 학생들의 이론적 폭을 넓히고, 이를 적용하여 각자의 개성이 드러난 작품으로 표현했다. 작품 제작 후에는 옵아트에 대한 학습자의 생각을 공유할 수 있는 시간을 가졌다. 4장에서는 앞서 진행한 과정에서 얻은 내용 및 실제 수업 사례의 분석 결과를 바탕으로 옵아트의 특징을 활용한 창의적 표현 프로그램의 교육적 효과를 도출하였고, 활성화 방안을 구체적으로 제시하였다. 첫째, 학생들이 접근하기 쉬운 조형 요소와 원리를 활용하여 시각적 매력을 가진 옵아트로 표현할 수 있는 기회를 제공할 수 있었다. 둘째, 자신이 나타내고자 하는 대상을 시각 이미지로 표현하고, 대상을 분석하고 구성하는 능력을 신장할 수 있었다. 셋째, 작품제작을 계획하고, 과정에 맞게 표현하면서 자기 주도적인 미술 학습 능력을 향상시킬 수 있었다. 이러한 교육적 효과에도 불구하고 본 논문의 프로그램이 실제 학교 현장에서 지속적으로 활용되기 위해서는 옵아트 표현을 통한 미적 표현을 성장할 수 있는 방법이 마련되어야 하고, 타 교과나 학습과 연계하여 활용 방향을 확장해야 한다. 또한 옵아트를 다양한 분야에 적용할 수 있도록 실용적 활용 방안을 모색해야 한다. 본 논문에서는 옵아트의 조형적 특징과 원리에 대해 학생들의 인식이 기존 수업에서 진행되었던 방식과는 다르게 적용되었다. 창의적인 표현 프로그램으로 학생들의 미술수업에 대한 흥미 증진과 표현 능력 및 소통 능력을 향상하는 시간이 되었다. 이를 바탕으로 학생들이 옵아트의 개념을 이해하고 창의력을 함양할 수 있는 표현 능력을 발휘하기 바란다.
This paper uses the characteristics of op-art for middle school students to develop programs to improve the creativity and convergence of learners. The purpose of this paper is to provide learners with effective learning methods according to the trend of the times, allowing them to express their tho...
This paper uses the characteristics of op-art for middle school students to develop programs to improve the creativity and convergence of learners. The purpose of this paper is to provide learners with effective learning methods according to the trend of the times, allowing them to express their thoughts and feelings in creative ways, and to develop their ability to discover new possibilities by combining knowledge, skills and discover new possibilities. Expression activities in art education are the process of planning ideas, themes and materials, forming elements and principles suitable for ideas, materials and tools, methods and media to create works that show individuality and creativity. After completing the work, participants develop their aesthetic sense by reflecting on and evaluating their work, and apply this value judgment to their real life, so they can practice the dailyization of art. Op-art is a formative art that produces the principles and laws of forming elements into works of visual appeal on a plane. Op-art is an abstract painting based on geometric and simple forms, which emphasizes changes in vision itself, unlike the writer's emotional expression and meditative inner world expression. Therefore, it is characterized by rational laws and principles rather than the writer's emotional expression. Op-art also uses perspective to create visual illusion and interact with viewers to create works, and has a postmodernist character that is completed with the participation of writers, works, and audiences. In Chapter 2, the necessity and current status of developing creative expression programs using op-art are explained, and the current status of op-art teaching in textbooks is analyzed on the basis of the 2015 revised middle school curriculum. The results suggest that, although textbooks and educational sites are taught with op-art or optical art, most of the students have experienced or know the conceptual aspects of the term when asked questions about the components and principles of op-art, so the necessity of this study can be confirmed. In Chapter 3, creative expression programs that utilize the characteristics of op-art are developed and applied, and the results and effective teaching methods are studied. The program developed three programs: "Op-art Expression Program using Geometric Form," "Op-art Expression Program using Perspective," and "Op-art Expression Program Using Illusion." The program was developed for first, second and third graders in Seoul, and the results showed that they were more interested in abstract expression activities than previous reports. First of all, in the op-art expression program using geometric form, students can confirm their interest and interest in the production of works by experimenting with post-it materials that can be easily accessible to people around them. Second, in the op-art expression program using perspective, students can directly select the material you want to express and apply perspective to express the relationship between the material and perspective. Finally, in the op-art program that utilizes the illusion effect, the students' theoretical range is expanded by explaining various optical phenomena, and each student's individuality is expressed by applying them. After the production of the work, there was an opportunity for learners to share their thoughts on op-art. Chapter 4 introduces the educational effect of creative expression programs that utilize the characteristics of op-art based on the results of the contents and actual teaching cases obtained in the previous process. First of all, it provides students with the opportunity to express themselves with visual attractiveness by utilizing familiar elements and principles. Second, students were able to express the object they wanted to represent with visual images and to develop their ability to analyze and construct objects. Third, students can improve my self-directed art learning ability by planning their works and expressing it according to the process. Despite this educational effect, in order such programs to continue to be used in schools, it is necessary to develop aesthetic expressions through op-art expressions and expand the application direction in conjunction with other subjects and learning. It is also necessary to find practical ways to apply op-art to various fields. In this paper, students' understanding of the plastic characteristics and principles of op-art is being applied in a different way from the existing teaching methods. It is time to improve students' interest in art lessons, expression and communication skills through creative expression programs. Based on this, I hope that students will understand the concept of op-art and develop their creativity.
This paper uses the characteristics of op-art for middle school students to develop programs to improve the creativity and convergence of learners. The purpose of this paper is to provide learners with effective learning methods according to the trend of the times, allowing them to express their thoughts and feelings in creative ways, and to develop their ability to discover new possibilities by combining knowledge, skills and discover new possibilities. Expression activities in art education are the process of planning ideas, themes and materials, forming elements and principles suitable for ideas, materials and tools, methods and media to create works that show individuality and creativity. After completing the work, participants develop their aesthetic sense by reflecting on and evaluating their work, and apply this value judgment to their real life, so they can practice the dailyization of art. Op-art is a formative art that produces the principles and laws of forming elements into works of visual appeal on a plane. Op-art is an abstract painting based on geometric and simple forms, which emphasizes changes in vision itself, unlike the writer's emotional expression and meditative inner world expression. Therefore, it is characterized by rational laws and principles rather than the writer's emotional expression. Op-art also uses perspective to create visual illusion and interact with viewers to create works, and has a postmodernist character that is completed with the participation of writers, works, and audiences. In Chapter 2, the necessity and current status of developing creative expression programs using op-art are explained, and the current status of op-art teaching in textbooks is analyzed on the basis of the 2015 revised middle school curriculum. The results suggest that, although textbooks and educational sites are taught with op-art or optical art, most of the students have experienced or know the conceptual aspects of the term when asked questions about the components and principles of op-art, so the necessity of this study can be confirmed. In Chapter 3, creative expression programs that utilize the characteristics of op-art are developed and applied, and the results and effective teaching methods are studied. The program developed three programs: "Op-art Expression Program using Geometric Form," "Op-art Expression Program using Perspective," and "Op-art Expression Program Using Illusion." The program was developed for first, second and third graders in Seoul, and the results showed that they were more interested in abstract expression activities than previous reports. First of all, in the op-art expression program using geometric form, students can confirm their interest and interest in the production of works by experimenting with post-it materials that can be easily accessible to people around them. Second, in the op-art expression program using perspective, students can directly select the material you want to express and apply perspective to express the relationship between the material and perspective. Finally, in the op-art program that utilizes the illusion effect, the students' theoretical range is expanded by explaining various optical phenomena, and each student's individuality is expressed by applying them. After the production of the work, there was an opportunity for learners to share their thoughts on op-art. Chapter 4 introduces the educational effect of creative expression programs that utilize the characteristics of op-art based on the results of the contents and actual teaching cases obtained in the previous process. First of all, it provides students with the opportunity to express themselves with visual attractiveness by utilizing familiar elements and principles. Second, students were able to express the object they wanted to represent with visual images and to develop their ability to analyze and construct objects. Third, students can improve my self-directed art learning ability by planning their works and expressing it according to the process. Despite this educational effect, in order such programs to continue to be used in schools, it is necessary to develop aesthetic expressions through op-art expressions and expand the application direction in conjunction with other subjects and learning. It is also necessary to find practical ways to apply op-art to various fields. In this paper, students' understanding of the plastic characteristics and principles of op-art is being applied in a different way from the existing teaching methods. It is time to improve students' interest in art lessons, expression and communication skills through creative expression programs. Based on this, I hope that students will understand the concept of op-art and develop their creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.