간단하게 말하면 외국어를 교육할 때 암기, 모방, 연상을 통해 언어를 배우는 것이 밈을 전파의 특징과 일치하다. 전통적 교육 방법은 점점 그것의 폐단이 드러나기 때문에 계속 질책을 받고 시대에 뛰떨어져 가고 있지만 외국어를 배울 때 없애면 언어 습득이 잘 안되는 것도 사실이다. 따라서 현대인들이 많이 사용하는 매체를 결합해 언어 밈의 전파에 유리하는 교수법을 찾을 필요성이 있다. 국내에서는 언어 밈에 대한 연구가 많지 않고 새로운 이론에 속한다. 사람의 뇌, 언어, 문화와 불가분의 관계를 가지고 있기 때문에 밈 이론을 중시해야 한다. 언어 밈과 언어 교육으로 말하자면 의의가 크다. 언어 밈 이론에 따르면, 외국어 수업은 반드시 많이 암기하고, 어구를 많이 입력하여 머리 속에 대량의 복제하고 전파할 수 있는 자원을 가지고 있게 해야 화자가 표현해야 할 어구를 형성할 수 있다. 밈의 복제와 전파 방식도 우리가 같은 형식으로 다른 정보를 표현하는 것을 배워야 학습 효과를 취득할 수 있다. ...
간단하게 말하면 외국어를 교육할 때 암기, 모방, 연상을 통해 언어를 배우는 것이 밈을 전파의 특징과 일치하다. 전통적 교육 방법은 점점 그것의 폐단이 드러나기 때문에 계속 질책을 받고 시대에 뛰떨어져 가고 있지만 외국어를 배울 때 없애면 언어 습득이 잘 안되는 것도 사실이다. 따라서 현대인들이 많이 사용하는 매체를 결합해 언어 밈의 전파에 유리하는 교수법을 찾을 필요성이 있다. 국내에서는 언어 밈에 대한 연구가 많지 않고 새로운 이론에 속한다. 사람의 뇌, 언어, 문화와 불가분의 관계를 가지고 있기 때문에 밈 이론을 중시해야 한다. 언어 밈과 언어 교육으로 말하자면 의의가 크다. 언어 밈 이론에 따르면, 외국어 수업은 반드시 많이 암기하고, 어구를 많이 입력하여 머리 속에 대량의 복제하고 전파할 수 있는 자원을 가지고 있게 해야 화자가 표현해야 할 어구를 형성할 수 있다. 밈의 복제와 전파 방식도 우리가 같은 형식으로 다른 정보를 표현하는 것을 배워야 학습 효과를 취득할 수 있다. 웹툰은 시간과 공간의 한정되지 않아서 누구나 손쉽게 웹툰을 통해 한국의 문화와 한국인의 사고방식, 생활 방식, 가치관 등이 자연스럽게 학습될 수 있다. 목표 언어를 배울 때 언어뿐만 아니라 그 나라의 문화 배 경과 원어민의 화용적 특징이 함께 습득해야 한다. 어느 정도 웹툰을 활용한 수업은 단순히 학습자들이 의사소통에 관한 지식을 넓히게 하는 것을 넘어서 언어뿐만 아니라 문화, 비언어적 지식, 화용적 맥락 등을 접할수 있는 점에서 웹툰은 한국어 교육 자료로서 충분히 가치가 있다고 생각한다. 또한 언어를 학습하는 과정은 밈이 전파하는 과정으로 볼 수 있다. 우리가 모든 정보를 전달할 때 밈을 복제하고 전파하는 것으로 볼 수 있다. 웹툰 가지는 교육적 특징은 밈을 복제하는 각 단계과 복합하는 것으로 나타났다. 한국어 교육현장에서 밈을 복제하는 단계를 바탕으로 교육방안을 설정하면 언어 밈과 학습자 간의 상호 작용과 복제된 언어 밈의 재처리에 도움이 되며 밈 복제하는 단계는 바로 목표 언어를 습득하는 과 정으로 볼 수 있다. 이런 점에서 웹툰과 밈 이론을 결합하는 교육 이념은 매우 우월성이 있으며 지금의 다매체 시대에 순응할 수 있다. 본 연구는 학습자들에게 친숙한 매체인 '웹툰'을 활용하여 웹툰이 한국어 교육 자료로서 갖는 가치를 살펴 본 후에 밈 이론을 바탕으로 말하기 교육 수업 모형을 제시하고 이를 이는 한국어 말하기 교육에 효율성 있게 적용할 수 있는 교육 방안을 모색하는 것을 목적이다.
간단하게 말하면 외국어를 교육할 때 암기, 모방, 연상을 통해 언어를 배우는 것이 밈을 전파의 특징과 일치하다. 전통적 교육 방법은 점점 그것의 폐단이 드러나기 때문에 계속 질책을 받고 시대에 뛰떨어져 가고 있지만 외국어를 배울 때 없애면 언어 습득이 잘 안되는 것도 사실이다. 따라서 현대인들이 많이 사용하는 매체를 결합해 언어 밈의 전파에 유리하는 교수법을 찾을 필요성이 있다. 국내에서는 언어 밈에 대한 연구가 많지 않고 새로운 이론에 속한다. 사람의 뇌, 언어, 문화와 불가분의 관계를 가지고 있기 때문에 밈 이론을 중시해야 한다. 언어 밈과 언어 교육으로 말하자면 의의가 크다. 언어 밈 이론에 따르면, 외국어 수업은 반드시 많이 암기하고, 어구를 많이 입력하여 머리 속에 대량의 복제하고 전파할 수 있는 자원을 가지고 있게 해야 화자가 표현해야 할 어구를 형성할 수 있다. 밈의 복제와 전파 방식도 우리가 같은 형식으로 다른 정보를 표현하는 것을 배워야 학습 효과를 취득할 수 있다. 웹툰은 시간과 공간의 한정되지 않아서 누구나 손쉽게 웹툰을 통해 한국의 문화와 한국인의 사고방식, 생활 방식, 가치관 등이 자연스럽게 학습될 수 있다. 목표 언어를 배울 때 언어뿐만 아니라 그 나라의 문화 배 경과 원어민의 화용적 특징이 함께 습득해야 한다. 어느 정도 웹툰을 활용한 수업은 단순히 학습자들이 의사소통에 관한 지식을 넓히게 하는 것을 넘어서 언어뿐만 아니라 문화, 비언어적 지식, 화용적 맥락 등을 접할수 있는 점에서 웹툰은 한국어 교육 자료로서 충분히 가치가 있다고 생각한다. 또한 언어를 학습하는 과정은 밈이 전파하는 과정으로 볼 수 있다. 우리가 모든 정보를 전달할 때 밈을 복제하고 전파하는 것으로 볼 수 있다. 웹툰 가지는 교육적 특징은 밈을 복제하는 각 단계과 복합하는 것으로 나타났다. 한국어 교육현장에서 밈을 복제하는 단계를 바탕으로 교육방안을 설정하면 언어 밈과 학습자 간의 상호 작용과 복제된 언어 밈의 재처리에 도움이 되며 밈 복제하는 단계는 바로 목표 언어를 습득하는 과 정으로 볼 수 있다. 이런 점에서 웹툰과 밈 이론을 결합하는 교육 이념은 매우 우월성이 있으며 지금의 다매체 시대에 순응할 수 있다. 본 연구는 학습자들에게 친숙한 매체인 '웹툰'을 활용하여 웹툰이 한국어 교육 자료로서 갖는 가치를 살펴 본 후에 밈 이론을 바탕으로 말하기 교육 수업 모형을 제시하고 이를 이는 한국어 말하기 교육에 효율성 있게 적용할 수 있는 교육 방안을 모색하는 것을 목적이다.
Put forward by Richard Dawkins,a zoologist and behavioural ecologist at Oxford University, Memetics is a theory aiming to explicate the evolutionary mechanisms of culture from the perspective of Darwinism. First time mentioned in his book (The Selfish Gene ), Richard Dawkins hold th...
Put forward by Richard Dawkins,a zoologist and behavioural ecologist at Oxford University, Memetics is a theory aiming to explicate the evolutionary mechanisms of culture from the perspective of Darwinism. First time mentioned in his book (The Selfish Gene ), Richard Dawkins hold the idea that the term meme is the thoughts, ideas or behavior patterns that are imitated, copied and spread among people in the realm of culture. According to memetics, meme is a kind of "virus", a kind of thinking virus, which can be transmitted from brain to brain, community to community, culture to culture, and generation to generation. Like genetic inheritance, in the process of infection, this kind of "virus" can mutate and evolve into cultural units which are constantly spread, imitated and adapted into memes among people. Meme is the basic unit of culture. Its basic feature is imitation, and language is one of its carriers. As the most core term in memetics, the study on the spread, replication and evolution of memes provides a new research basis for foreign language teaching, so that we can make use of the characteristics of meme reproduction and transmission in foreign language teaching to improve students' language ability in Korean, thereby achieving the purpose of foreign language teaching better. Based on previous studies, this paper focuses on the application of memes in Korean teaching, analyzes the significance of foreign language teaching mode from the perspective of memetics, and carries out curriculum practice. As a new form of teaching, according to the existing domestic and foreign research on the application of webtoon in teaching, it can be found that at present, oral English has always been a key and difficult point in teaching, which is the main problem that bothers teachers and students and requires certain innovation. Therefore, by exploring the relationship between meme and webcomics, this paper takes webcomics as a textbook centered on meme theory to develop an educational model. Taking Chinese students with advanced level of Korean as the object, this paper explores the effect of webcomic application in advanced oral English teaching, which provides new ideas for Korean teaching
Put forward by Richard Dawkins,a zoologist and behavioural ecologist at Oxford University, Memetics is a theory aiming to explicate the evolutionary mechanisms of culture from the perspective of Darwinism. First time mentioned in his book (The Selfish Gene ), Richard Dawkins hold the idea that the term meme is the thoughts, ideas or behavior patterns that are imitated, copied and spread among people in the realm of culture. According to memetics, meme is a kind of "virus", a kind of thinking virus, which can be transmitted from brain to brain, community to community, culture to culture, and generation to generation. Like genetic inheritance, in the process of infection, this kind of "virus" can mutate and evolve into cultural units which are constantly spread, imitated and adapted into memes among people. Meme is the basic unit of culture. Its basic feature is imitation, and language is one of its carriers. As the most core term in memetics, the study on the spread, replication and evolution of memes provides a new research basis for foreign language teaching, so that we can make use of the characteristics of meme reproduction and transmission in foreign language teaching to improve students' language ability in Korean, thereby achieving the purpose of foreign language teaching better. Based on previous studies, this paper focuses on the application of memes in Korean teaching, analyzes the significance of foreign language teaching mode from the perspective of memetics, and carries out curriculum practice. As a new form of teaching, according to the existing domestic and foreign research on the application of webtoon in teaching, it can be found that at present, oral English has always been a key and difficult point in teaching, which is the main problem that bothers teachers and students and requires certain innovation. Therefore, by exploring the relationship between meme and webcomics, this paper takes webcomics as a textbook centered on meme theory to develop an educational model. Taking Chinese students with advanced level of Korean as the object, this paper explores the effect of webcomic application in advanced oral English teaching, which provides new ideas for Korean teaching
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.