프라이빗 숙소 이용객의 회복환경지각이 긍정적 감정, 만족, 지속이용의도에 미치는 영향 : OTA 예약시스템 이용객을 대상으로 The Effect of Private Accommodation Users’ Perception of Recovery Environment on Positive Emotions, Satisfaction, and Intention of Continuous Use: Focusing on OTA Reservation System Users원문보기
정보통신기술(ICT)의 급속한 발전으로 장소에 제한받지 않는 디지털 세계가 만들어짐에 따라 여행시장에서는 OTA가 조명받게 되었으며, 이를 이용한 이용객 또한 꾸준히 증가하고 있다. 최근 코로나 19가 장기화되면서 해외여행이 불가능해지자 여행을 원하는 많은 잠재관광객이 OTA를 통해 타인과의 접촉을 최소화하는 프라이빗 숙소를 이용하는 경우가 점차 증가하고 있다. 현대인들은 대부분 일상생활에서 심리적․육체적 피로를 가중하게 느끼고 있고, 도시환경 및 일상생활에서 비롯되는 각종 스트레스는 현대인의 삶의 질을 악화하는 주요한 원인이 되고 있다. 여기에 코로나19로 인해 ...
정보통신기술(ICT)의 급속한 발전으로 장소에 제한받지 않는 디지털 세계가 만들어짐에 따라 여행시장에서는 OTA가 조명받게 되었으며, 이를 이용한 이용객 또한 꾸준히 증가하고 있다. 최근 코로나 19가 장기화되면서 해외여행이 불가능해지자 여행을 원하는 많은 잠재관광객이 OTA를 통해 타인과의 접촉을 최소화하는 프라이빗 숙소를 이용하는 경우가 점차 증가하고 있다. 현대인들은 대부분 일상생활에서 심리적․육체적 피로를 가중하게 느끼고 있고, 도시환경 및 일상생활에서 비롯되는 각종 스트레스는 현대인의 삶의 질을 악화하는 주요한 원인이 되고 있다. 여기에 코로나19로 인해 코로나블루 등의 현상까지 더해지면서 스트레스와 우울 등을 해소하고자 하는 심리적 욕구가 더해지면서, 프라이빗 숙소에 대한 관심이 증가할 것으로 기대하고 있다. 프라이빗 숙소를 이용하고 경험하면서 현대인은 일종의 회복 경험을 하게 되고, 이러한 회복 경험은 개인의 심리적 복원력을 유지, 발전시키는 일련의 심리적 작용을 통해 삶의 위기와 어려움에 능동적으로 대처하고 빠르게 회복하여 다시금 삶의 만족도를 향상하게 하는 개인의 심리적 역량 강화에 매우 중요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 OTA를 통해 프라이빗 숙소를 이용한 이용객이 실제 숙소에서의 경험을 통해 인식한 회복환경지각이 이용객의 긍정적 감정과 숙소선택에 대한 만족에 영향을 주는지 파악하고, 이러한 긍정적 감정과 숙소선택의 만족이 결과적으로 OTA를 지속적으로 이용하고자 하는 의사에 영향을 미치는지 실증분석을 통해 파악하였다. OTA 사용자 중 프라이빗 숙소를 이용해 본 성인을 대상으로 설문조사를 진행해 총 248부를 실증분석에 활용하였다. 본 연구의 가설을 검증한 결과, 회복환경지각의 4가지 요인인 벗어남, 매력성, 짜임새, 적합성은 긍정적 감정, 숙소 선택 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 긍정적 감정 역시 숙소 선택 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한 긍정적 감정과 숙소 선택 만족은 OTA 지속이용의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 영향력의 크기를 살펴보면 긍정적 감정보다 숙소 선택에 대한 만족이 OTA 지속이용 의도에 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과적으로 프라이빗 숙소에 대한 회복환경지각은 긍정적 감정을 향상시킬 수 있고, 이러한 긍정적 감정은 숙소 선택에 대한 만족을 느낄 수 있게 한다. 따라서 프라이빗 숙소의 적합성과 매력성을 향상시킬 수 있는 요소에 대한 개발이 필요하며, 프라이빗 숙소만이 갖출 수 있는 혼란스럽거나 번잡스럽지 않은 짜임새를 통해 만족도를 향상시킬 필요가 있다. 또한 OTA는 프라이빗 숙소에 대한 정보를 제공하여 예약을 유도하기 위해 회복환경지각 요소에 대한 특징을 고려한 적절한 정보제공이 중요하다고 할 수 있다. 특히 적합성에 대한 부분이 가장 큰 영향력을 보이는 것으로 나타났으므로, 해당 숙소의 모습을 예약자가 충분히 파악할 수 있도록 다양한 이미지 또는 영상을 활용하여 해당 숙소의 느낌이 전달될 수 있도록 예약사이트를 운영할 필요가 있을 것이다. 마지막으로 OTA에서 제공되는 다양한 숙박시설의 형태 및 해당 숙박시설에 대한 차별화 된 속성에 대해 이용자가 얼마나 만족하는지도 OTA의 지속적인 이용에 영향을 줄 수 있는 요소라는 것을 확인하였으며, 결과적으로 더욱 치열하고 과열되는 OTA 시장에서 시스템적 측면뿐만 아니라 내부적인 상품구성이나 소비자가 원하는 숙박시설의 상품을 얼마나 잘 갖추고 있는지도 경쟁력이 될 수 있다는 것을 확인하였다는 점에서 향후 후속 연구를 위한 기초를 제공하였다.
정보통신기술(ICT)의 급속한 발전으로 장소에 제한받지 않는 디지털 세계가 만들어짐에 따라 여행시장에서는 OTA가 조명받게 되었으며, 이를 이용한 이용객 또한 꾸준히 증가하고 있다. 최근 코로나 19가 장기화되면서 해외여행이 불가능해지자 여행을 원하는 많은 잠재관광객이 OTA를 통해 타인과의 접촉을 최소화하는 프라이빗 숙소를 이용하는 경우가 점차 증가하고 있다. 현대인들은 대부분 일상생활에서 심리적․육체적 피로를 가중하게 느끼고 있고, 도시환경 및 일상생활에서 비롯되는 각종 스트레스는 현대인의 삶의 질을 악화하는 주요한 원인이 되고 있다. 여기에 코로나19로 인해 코로나블루 등의 현상까지 더해지면서 스트레스와 우울 등을 해소하고자 하는 심리적 욕구가 더해지면서, 프라이빗 숙소에 대한 관심이 증가할 것으로 기대하고 있다. 프라이빗 숙소를 이용하고 경험하면서 현대인은 일종의 회복 경험을 하게 되고, 이러한 회복 경험은 개인의 심리적 복원력을 유지, 발전시키는 일련의 심리적 작용을 통해 삶의 위기와 어려움에 능동적으로 대처하고 빠르게 회복하여 다시금 삶의 만족도를 향상하게 하는 개인의 심리적 역량 강화에 매우 중요하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 OTA를 통해 프라이빗 숙소를 이용한 이용객이 실제 숙소에서의 경험을 통해 인식한 회복환경지각이 이용객의 긍정적 감정과 숙소선택에 대한 만족에 영향을 주는지 파악하고, 이러한 긍정적 감정과 숙소선택의 만족이 결과적으로 OTA를 지속적으로 이용하고자 하는 의사에 영향을 미치는지 실증분석을 통해 파악하였다. OTA 사용자 중 프라이빗 숙소를 이용해 본 성인을 대상으로 설문조사를 진행해 총 248부를 실증분석에 활용하였다. 본 연구의 가설을 검증한 결과, 회복환경지각의 4가지 요인인 벗어남, 매력성, 짜임새, 적합성은 긍정적 감정, 숙소 선택 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 긍정적 감정 역시 숙소 선택 만족에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 또한 긍정적 감정과 숙소 선택 만족은 OTA 지속이용의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 영향력의 크기를 살펴보면 긍정적 감정보다 숙소 선택에 대한 만족이 OTA 지속이용 의도에 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결과적으로 프라이빗 숙소에 대한 회복환경지각은 긍정적 감정을 향상시킬 수 있고, 이러한 긍정적 감정은 숙소 선택에 대한 만족을 느낄 수 있게 한다. 따라서 프라이빗 숙소의 적합성과 매력성을 향상시킬 수 있는 요소에 대한 개발이 필요하며, 프라이빗 숙소만이 갖출 수 있는 혼란스럽거나 번잡스럽지 않은 짜임새를 통해 만족도를 향상시킬 필요가 있다. 또한 OTA는 프라이빗 숙소에 대한 정보를 제공하여 예약을 유도하기 위해 회복환경지각 요소에 대한 특징을 고려한 적절한 정보제공이 중요하다고 할 수 있다. 특히 적합성에 대한 부분이 가장 큰 영향력을 보이는 것으로 나타났으므로, 해당 숙소의 모습을 예약자가 충분히 파악할 수 있도록 다양한 이미지 또는 영상을 활용하여 해당 숙소의 느낌이 전달될 수 있도록 예약사이트를 운영할 필요가 있을 것이다. 마지막으로 OTA에서 제공되는 다양한 숙박시설의 형태 및 해당 숙박시설에 대한 차별화 된 속성에 대해 이용자가 얼마나 만족하는지도 OTA의 지속적인 이용에 영향을 줄 수 있는 요소라는 것을 확인하였으며, 결과적으로 더욱 치열하고 과열되는 OTA 시장에서 시스템적 측면뿐만 아니라 내부적인 상품구성이나 소비자가 원하는 숙박시설의 상품을 얼마나 잘 갖추고 있는지도 경쟁력이 될 수 있다는 것을 확인하였다는 점에서 향후 후속 연구를 위한 기초를 제공하였다.
The rapid development of information and communication technology has created a digital world unrestricted by location. In the tourism market, online travel agencies (OTAs) have been highlighted, and the number of OTA users is increasing steadily. With international travel becoming in...
The rapid development of information and communication technology has created a digital world unrestricted by location. In the tourism market, online travel agencies (OTAs) have been highlighted, and the number of OTA users is increasing steadily. With international travel becoming infeasible due to the prolonged COVID-19 pandemic, many who wish to travel nonetheless are increasingly opting for private accommodations that minimize contact with others through OTAs. Most people feel psychological and physical fatigue in their daily lives, and the various stresses of the urban environment and everyday living are the main factors worsening their quality of life. It is thus expected that interest in private accommodations will increase as “Corona Blues” and other associated phenomena intensify the psychological desire to relieve stress and depression caused by COVID-19. Use and experience of private accommodations helps people feel recovered. This recovery experience is crucial to strengthening their psychological capacity to actively cope with crises and difficulties through a series of psychological actions that maintain and enhance their resilience. Therefore, this study identified whether the recovery environment affected users’ positive emotions and satisfaction with their accommodation choice through real-world experiences. In addition, it aimed to find out whether these positive emotions and satisfaction with accommodation choice consequently affected their intention to continue using OTAs. Total 248 responses were used for empirical analysis by conducting a survey among adult OTA users using private accommodations. Verification of the hypothesis revealed that the four factors of recovery environment perception, namely escape, attraction, structure, and suitability, had a significant positive effect on positive emotion and satisfaction with accommodation choice; in addition, positive emotion had a significant positive effect on satisfaction with accommodation choice. Furthermore, while both positive emotion and satisfaction with accommodation choice had a significant effect on the intention to continue using OTAs, the extent of the influence showed that satisfaction with accommodation choice had a greater impact on this intention than positive emotion did. Consequently, perception of the recovery environment for private accommodations can improve positive emotion, and this positive emotion can lead to satisfaction with accommodation choice. Therefore, factors that can improve the suitability and attractiveness of private accommodations need to be developed further, and satisfaction can be improved through more relaxed and less crowded arrangements that only private accommodations can offer. In addition, it is important for OTAs to provide appropriate information by highlighting the recovery environment factors to encourage tourists to book. In particular, since suitability has been shown to have the greatest influence, travel booking sites must convey the vibes of the accommodation by posting images or videos to give those looking to make a reservation a better idea of the place. Finally, this study provides a basis for future studies due to the following reasons. It was confirmed that the types of accommodation OTAs provide and how satisfied users are with an accommodation’s different characteristics is also a factor that can affect the continued use of OTAs. In this highly competitive OTA market, an OTA’s competitive advantage does not lie only in the market’s system-wise aspects, but also in the internal product composition and how well accommodation products are prepared to satisfy the customer
The rapid development of information and communication technology has created a digital world unrestricted by location. In the tourism market, online travel agencies (OTAs) have been highlighted, and the number of OTA users is increasing steadily. With international travel becoming infeasible due to the prolonged COVID-19 pandemic, many who wish to travel nonetheless are increasingly opting for private accommodations that minimize contact with others through OTAs. Most people feel psychological and physical fatigue in their daily lives, and the various stresses of the urban environment and everyday living are the main factors worsening their quality of life. It is thus expected that interest in private accommodations will increase as “Corona Blues” and other associated phenomena intensify the psychological desire to relieve stress and depression caused by COVID-19. Use and experience of private accommodations helps people feel recovered. This recovery experience is crucial to strengthening their psychological capacity to actively cope with crises and difficulties through a series of psychological actions that maintain and enhance their resilience. Therefore, this study identified whether the recovery environment affected users’ positive emotions and satisfaction with their accommodation choice through real-world experiences. In addition, it aimed to find out whether these positive emotions and satisfaction with accommodation choice consequently affected their intention to continue using OTAs. Total 248 responses were used for empirical analysis by conducting a survey among adult OTA users using private accommodations. Verification of the hypothesis revealed that the four factors of recovery environment perception, namely escape, attraction, structure, and suitability, had a significant positive effect on positive emotion and satisfaction with accommodation choice; in addition, positive emotion had a significant positive effect on satisfaction with accommodation choice. Furthermore, while both positive emotion and satisfaction with accommodation choice had a significant effect on the intention to continue using OTAs, the extent of the influence showed that satisfaction with accommodation choice had a greater impact on this intention than positive emotion did. Consequently, perception of the recovery environment for private accommodations can improve positive emotion, and this positive emotion can lead to satisfaction with accommodation choice. Therefore, factors that can improve the suitability and attractiveness of private accommodations need to be developed further, and satisfaction can be improved through more relaxed and less crowded arrangements that only private accommodations can offer. In addition, it is important for OTAs to provide appropriate information by highlighting the recovery environment factors to encourage tourists to book. In particular, since suitability has been shown to have the greatest influence, travel booking sites must convey the vibes of the accommodation by posting images or videos to give those looking to make a reservation a better idea of the place. Finally, this study provides a basis for future studies due to the following reasons. It was confirmed that the types of accommodation OTAs provide and how satisfied users are with an accommodation’s different characteristics is also a factor that can affect the continued use of OTAs. In this highly competitive OTA market, an OTA’s competitive advantage does not lie only in the market’s system-wise aspects, but also in the internal product composition and how well accommodation products are prepared to satisfy the customer
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