통계청의 ‘기업활동조사’ 보고서에 의하면 국내의 자본금 3억원 이상 기업 중에 제조업, 유통업, 건설업, 정보통신업 등 4대 업종의 기업이 전체산업 매출의 88%를 점유하고 있다. 또한 금융보험업을 제외한 전 산업의 매출원가 중 72%는 타 기업에서 구매하는 비용이거나 외주비로 소요되고 있는 비용이다. 이처럼 기업 원가의 큰 비중을 담당하고 있는 구매부서의 역할은 매우 중요하다고 할 수 있다. 그러나 기업들의 복잡한 사업 특성과 조직체계, 경영자의 리더십 차이 등으로 인하여 구매업무 절차가 불명확하거나 이를 지원할 시스템이 구축되지 못하고 인력육성에 대한 관심도도 낮게 나타나고 있다. 또한 제조기업 중에는 주력제품 외에 타 제품군을 제조하거나 유통업이나 다른 사업 분야로 영역을 확장하고 있는 기업이 17%에 이른다. 이처럼 겸업하고 있는 기업의 경우 업종에 따라 수행되는 구매 관련 업무가 상이하고 복잡하여 구매업무를 통합하고 시스템을 일원화하는 것은 매우 어려운 과제이다. 1990년도 후반부터 국내의 제조업종 대기업을 중심으로 SCM(...
통계청의 ‘기업활동조사’ 보고서에 의하면 국내의 자본금 3억원 이상 기업 중에 제조업, 유통업, 건설업, 정보통신업 등 4대 업종의 기업이 전체산업 매출의 88%를 점유하고 있다. 또한 금융보험업을 제외한 전 산업의 매출원가 중 72%는 타 기업에서 구매하는 비용이거나 외주비로 소요되고 있는 비용이다. 이처럼 기업 원가의 큰 비중을 담당하고 있는 구매부서의 역할은 매우 중요하다고 할 수 있다. 그러나 기업들의 복잡한 사업 특성과 조직체계, 경영자의 리더십 차이 등으로 인하여 구매업무 절차가 불명확하거나 이를 지원할 시스템이 구축되지 못하고 인력육성에 대한 관심도도 낮게 나타나고 있다. 또한 제조기업 중에는 주력제품 외에 타 제품군을 제조하거나 유통업이나 다른 사업 분야로 영역을 확장하고 있는 기업이 17%에 이른다. 이처럼 겸업하고 있는 기업의 경우 업종에 따라 수행되는 구매 관련 업무가 상이하고 복잡하여 구매업무를 통합하고 시스템을 일원화하는 것은 매우 어려운 과제이다. 1990년도 후반부터 국내의 제조업종 대기업을 중심으로 SCM(공급망관리)혁신 활동의 일환으로 원활한 자재 조달을 위한 Supply Chain 개선에 관심을 갖기 시작하였고 정품을 정시에 정량 납품할 수 있는 자재 조달 체계를 개선하고 이를 실행하기 위한 구매시스템 도입에도 진전이 있었다. 그러나 앞에서 언급한 바와 같이 복잡한 사업구조 하에서 통일된 구매 프로세스 정착과 시스템 운영에는 많은 제약이 있고 특히 규모가 작은 기업의 경우 구매업무에 대한 역량이 부족하고 경영자의 관심도 높지 않아 회사의 기능조직 중에 구매부서의 혁신 활동과 구매시스템에 대한 투자는 가장 더디게 진행되는 실정이다. 본 연구는 여러 제약 요인으로 인해 답보되어 있는 구매혁신 활동에 활력을 불어넣고 구매 부문의 정확하고 효과적인 업무수행 역량을 높이기 위하여 2개 이상의 업종을 수행하는 복합업종 기업을 위한 PSM(Purchasing & Supply Management) 프로세스를 설계하고 실행모델을 제시하는데 목적이 있다. 선행연구를 바탕으로 다양한 업종의 기업들에서 실행되는 구매업무의 절차를 자재구매, 상품구매, 공사, 용역 등 4가지의 업무 형태로 분류하고 계층구조분석(AHP: Analytic Hierarchy Process)과 특성요인도(Fishbone Diagram)를 활용하여 PSM의 핵심 업무영역인 업체선정 및 가격결정 절차를 설계하는 방법을 제시하고 전문가들이 참여한 체계적인 분석과 실행을 진행하였다. 기존 연구들에서는 업체평가, 입찰 등 일부 구매업무 영역에 대한 적절한 방법의 연구가 진행되었으며 특히 설문조사에 의한 정성적 분석기법을 사용하여 이론적 체계 정립에 중점을 두어 실질적인 성공 효과나 그 방법론에 대한 제시가 충분하지 못하였다. 따라서 본 연구는 연구의 결과물이 기업 실무에 적용 가능토록 연구의 범위를 PSM의 전체 프로세스 영역으로 넓게 설정하였으며 프로세스 설계와 실행시스템을 구축 후에 일정 기간의 실적 데이터를 분석하여 설계된 실행모델의 운영기준을 재조정하는 교정단계를 진행하고 실행 결과와 효과를 검증하여 제시된 실행모델에 대한 신뢰도를 높인 것이 본 연구의 특징이라 할 수 있다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 공학적 분석기법을 활용한 PSM 프로세스 설계와 설계된 프로세스를 안정적으로 운영할 수 있는 최적화된 실행모델 도입이 구매업무 수행의 정확도를 높이고 경영자원 운영효율을 크게 향상시키는 것으로 분석되었다. 작업장이나 매장의 결품률을 감소시키고, 주문의 주기와 주문 시간을 단축시키며 효과적인 업체평가와 가격결정을 진행함으로써 가격 경쟁력과 업체의 거래 만족도가 상승하는 결과를 얻을 수 있었다.
통계청의 ‘기업활동조사’ 보고서에 의하면 국내의 자본금 3억원 이상 기업 중에 제조업, 유통업, 건설업, 정보통신업 등 4대 업종의 기업이 전체산업 매출의 88%를 점유하고 있다. 또한 금융보험업을 제외한 전 산업의 매출원가 중 72%는 타 기업에서 구매하는 비용이거나 외주비로 소요되고 있는 비용이다. 이처럼 기업 원가의 큰 비중을 담당하고 있는 구매부서의 역할은 매우 중요하다고 할 수 있다. 그러나 기업들의 복잡한 사업 특성과 조직체계, 경영자의 리더십 차이 등으로 인하여 구매업무 절차가 불명확하거나 이를 지원할 시스템이 구축되지 못하고 인력육성에 대한 관심도도 낮게 나타나고 있다. 또한 제조기업 중에는 주력제품 외에 타 제품군을 제조하거나 유통업이나 다른 사업 분야로 영역을 확장하고 있는 기업이 17%에 이른다. 이처럼 겸업하고 있는 기업의 경우 업종에 따라 수행되는 구매 관련 업무가 상이하고 복잡하여 구매업무를 통합하고 시스템을 일원화하는 것은 매우 어려운 과제이다. 1990년도 후반부터 국내의 제조업종 대기업을 중심으로 SCM(공급망관리)혁신 활동의 일환으로 원활한 자재 조달을 위한 Supply Chain 개선에 관심을 갖기 시작하였고 정품을 정시에 정량 납품할 수 있는 자재 조달 체계를 개선하고 이를 실행하기 위한 구매시스템 도입에도 진전이 있었다. 그러나 앞에서 언급한 바와 같이 복잡한 사업구조 하에서 통일된 구매 프로세스 정착과 시스템 운영에는 많은 제약이 있고 특히 규모가 작은 기업의 경우 구매업무에 대한 역량이 부족하고 경영자의 관심도 높지 않아 회사의 기능조직 중에 구매부서의 혁신 활동과 구매시스템에 대한 투자는 가장 더디게 진행되는 실정이다. 본 연구는 여러 제약 요인으로 인해 답보되어 있는 구매혁신 활동에 활력을 불어넣고 구매 부문의 정확하고 효과적인 업무수행 역량을 높이기 위하여 2개 이상의 업종을 수행하는 복합업종 기업을 위한 PSM(Purchasing & Supply Management) 프로세스를 설계하고 실행모델을 제시하는데 목적이 있다. 선행연구를 바탕으로 다양한 업종의 기업들에서 실행되는 구매업무의 절차를 자재구매, 상품구매, 공사, 용역 등 4가지의 업무 형태로 분류하고 계층구조분석(AHP: Analytic Hierarchy Process)과 특성요인도(Fishbone Diagram)를 활용하여 PSM의 핵심 업무영역인 업체선정 및 가격결정 절차를 설계하는 방법을 제시하고 전문가들이 참여한 체계적인 분석과 실행을 진행하였다. 기존 연구들에서는 업체평가, 입찰 등 일부 구매업무 영역에 대한 적절한 방법의 연구가 진행되었으며 특히 설문조사에 의한 정성적 분석기법을 사용하여 이론적 체계 정립에 중점을 두어 실질적인 성공 효과나 그 방법론에 대한 제시가 충분하지 못하였다. 따라서 본 연구는 연구의 결과물이 기업 실무에 적용 가능토록 연구의 범위를 PSM의 전체 프로세스 영역으로 넓게 설정하였으며 프로세스 설계와 실행시스템을 구축 후에 일정 기간의 실적 데이터를 분석하여 설계된 실행모델의 운영기준을 재조정하는 교정단계를 진행하고 실행 결과와 효과를 검증하여 제시된 실행모델에 대한 신뢰도를 높인 것이 본 연구의 특징이라 할 수 있다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 공학적 분석기법을 활용한 PSM 프로세스 설계와 설계된 프로세스를 안정적으로 운영할 수 있는 최적화된 실행모델 도입이 구매업무 수행의 정확도를 높이고 경영자원 운영효율을 크게 향상시키는 것으로 분석되었다. 작업장이나 매장의 결품률을 감소시키고, 주문의 주기와 주문 시간을 단축시키며 효과적인 업체평가와 가격결정을 진행함으로써 가격 경쟁력과 업체의 거래 만족도가 상승하는 결과를 얻을 수 있었다.
Manufacturing, distribution, construction, information and communication which are the main industries in Korea, account for 88 percent of all industry’s sales. It is the cost of purchasing 72% of the sales cost of all industries except for the financial insurance industry from other companies or ou...
Manufacturing, distribution, construction, information and communication which are the main industries in Korea, account for 88 percent of all industry’s sales. It is the cost of purchasing 72% of the sales cost of all industries except for the financial insurance industry from other companies or outsourcing. As such, the role of the purchasing department, which is responsible for a large portion of the company’s raw costs, is very important. However, due to the complex business characteristics, organizational structure, and differences in manager’s leadership so on purchasing procedure or systems to support them have not been established, and interest in fostering human resources is also low. In addition, 17% of manaufacturing companies are manufacturing other products other than their main products or expanding their scope to distribution or otherbisiness. In the case of companies operating complex business, it is very difficult to integrate purchasing operations and unify the system because the purchasing-related tasks are different and complex depending on the industry. In the late 1990s, large manufacturing company began to be interested in improving Supply Chain Management for smooth procurement of materials, and progress was made in introducing a purchasing system to implement on time supply of genuine products. However, in complex business structures especially small and middle size firms, there are many restrictions on the operation of the unified purchasing process and system, because of lack the capacity for purchasing and lack manager interest and no investments in purchasing systems. In order to overcome the hurdules of process standardization and to increase the scalability of purchasing innovation in various companies, this study is suggested PSM’s procedural design method and execution models. In this study, we set the law of study widely to the entire process area of PSM so that the results of the study can be applied to enterprise practice, and focused on process optimization to improve accuracy and efficiency by designing strategic purchasing areas and price decision-making stages using “AHP(Analytical Hierachy Process)” and “Cause and Effect Diagram”. In particulor, the characteristic model is to analyze performance data for a certain period of time after execution to proceed with calibration steps to rebalance the operating criteria of the designed model and verify the execution results and effects to increase confidence in the optimization model. The results of this study were that PSM process design and execution models improved purchasing efficiency and management resources, reduced in house stock and material shortage, reduced ordering cycles and ordering times. That effective management of PSM procedure and supplier evaluation can be controlled the mismatch in prices and quality of new supplier worried by buyer. It could be sustained reliable stable quality and price competitiveness.
Manufacturing, distribution, construction, information and communication which are the main industries in Korea, account for 88 percent of all industry’s sales. It is the cost of purchasing 72% of the sales cost of all industries except for the financial insurance industry from other companies or outsourcing. As such, the role of the purchasing department, which is responsible for a large portion of the company’s raw costs, is very important. However, due to the complex business characteristics, organizational structure, and differences in manager’s leadership so on purchasing procedure or systems to support them have not been established, and interest in fostering human resources is also low. In addition, 17% of manaufacturing companies are manufacturing other products other than their main products or expanding their scope to distribution or otherbisiness. In the case of companies operating complex business, it is very difficult to integrate purchasing operations and unify the system because the purchasing-related tasks are different and complex depending on the industry. In the late 1990s, large manufacturing company began to be interested in improving Supply Chain Management for smooth procurement of materials, and progress was made in introducing a purchasing system to implement on time supply of genuine products. However, in complex business structures especially small and middle size firms, there are many restrictions on the operation of the unified purchasing process and system, because of lack the capacity for purchasing and lack manager interest and no investments in purchasing systems. In order to overcome the hurdules of process standardization and to increase the scalability of purchasing innovation in various companies, this study is suggested PSM’s procedural design method and execution models. In this study, we set the law of study widely to the entire process area of PSM so that the results of the study can be applied to enterprise practice, and focused on process optimization to improve accuracy and efficiency by designing strategic purchasing areas and price decision-making stages using “AHP(Analytical Hierachy Process)” and “Cause and Effect Diagram”. In particulor, the characteristic model is to analyze performance data for a certain period of time after execution to proceed with calibration steps to rebalance the operating criteria of the designed model and verify the execution results and effects to increase confidence in the optimization model. The results of this study were that PSM process design and execution models improved purchasing efficiency and management resources, reduced in house stock and material shortage, reduced ordering cycles and ordering times. That effective management of PSM procedure and supplier evaluation can be controlled the mismatch in prices and quality of new supplier worried by buyer. It could be sustained reliable stable quality and price competitiveness.
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