[학위논문]마음 공감 언어치료 프로그램이 학령기 아동의 의사소통 능력에 미치는 영향 The Effect of Mind Empathy Speech Language pathology Program on Communication Competences in School-Age Children원문보기
본 연구는 학령기 일반 아동과 언어발달지체 아동을 대상으로 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 의사소통능력(감정 어휘 사용빈도, 주관적 진술, 주제 운용능력)의 변화를 살펴보았다. 생활연령이 6∼8세인 학령기 아동을 6명 선발하여 또래와 유사한 일반적인 언어발달을 하는 아동 3명, 언어발달지체 아동 3명씩 나누어 연구를 진행하였으며, 2021년 3월 29일부터 주 2회씩 사전평가 1회기, 마음 공감 언어치료프로그램 18회기, 사후평가 1회기로 ...
본 연구는 학령기 일반 아동과 언어발달지체 아동을 대상으로 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 의사소통능력(감정 어휘 사용빈도, 주관적 진술, 주제 운용능력)의 변화를 살펴보았다. 생활연령이 6∼8세인 학령기 아동을 6명 선발하여 또래와 유사한 일반적인 언어발달을 하는 아동 3명, 언어발달지체 아동 3명씩 나누어 연구를 진행하였으며, 2021년 3월 29일부터 주 2회씩 사전평가 1회기, 마음 공감 언어치료프로그램 18회기, 사후평가 1회기로 진행하였다. 마음 공감 언어치료 프로그램 중재에 따른 의사소통능력의 변화는 사전-사후평가를 통해 비교하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 학령기 언어발달지체 아동과 학령기 일반 아동의 감정어휘사용 빈도를 향상시켰으며, 일반 아동들에게 더 높은 향상을 보이는 것으로 나타났다. 일반 아동들은 상황에 적절한 감정 어휘를 사용하고, 이전에 사용하지 않던 감정 어휘를 사용하여 자연스러운 대화에 참여하는 모습이 나타나 학령기 아동의 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 학령기 언어발달지체 아동과 학령기 일반 아동의 주관적 진술 능력을 향상시켰으며, 일반 아동들이 더 높은 향상을 보이는 것으로 나타났다. 일반 아동들은 다양한 영역의 주관적 진술능력이 관찰되었으며 본인뿐만 아니라 타인의 감정과 행동, 상황을 설명하고 적극적으로 대화에 임하여 학령기 아동의 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 학령기 언어발달지체 아동과 학령기 일반 아동의 주제 운용능력을 향상시켰으며, 언어발달지체 아동들이 더 높은 향상률을 보이는 것으로 나타났다. 또한, 언어발달지체 아동들은 부자연스러운 주제 개시, 변경이 감소하였으며, 착석시간이 길어지고 사전평가보다 대화에 집중하게 되어 학령기 아동의 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구의 결과를 종합해보면 마음 공감 언어치료 프로그램은 학령기 아동의 감정 어휘 사용빈도 향상, 주관적 진술 능력 향상, 주제 운용능력을 향상시켜 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 더불어 대화 상황에서 자연스럽게 감정어를 사용하고, 대화에 관련 없는 내용이 감소하고 착석을 유지하는 등 대화에 적극적으로 참여하려는 모습이 나타났다. 본 연구를 기초로 하여 학령기 아동들의 의사소통 능력 향상에 효과적인 방법 중 하나로 마음 공감 언어치료 프로그램을 사용할 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 학령기 일반 아동과 언어발달지체 아동을 대상으로 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 의사소통능력(감정 어휘 사용빈도, 주관적 진술, 주제 운용능력)의 변화를 살펴보았다. 생활연령이 6∼8세인 학령기 아동을 6명 선발하여 또래와 유사한 일반적인 언어발달을 하는 아동 3명, 언어발달지체 아동 3명씩 나누어 연구를 진행하였으며, 2021년 3월 29일부터 주 2회씩 사전평가 1회기, 마음 공감 언어치료프로그램 18회기, 사후평가 1회기로 진행하였다. 마음 공감 언어치료 프로그램 중재에 따른 의사소통능력의 변화는 사전-사후평가를 통해 비교하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 학령기 언어발달지체 아동과 학령기 일반 아동의 감정어휘사용 빈도를 향상시켰으며, 일반 아동들에게 더 높은 향상을 보이는 것으로 나타났다. 일반 아동들은 상황에 적절한 감정 어휘를 사용하고, 이전에 사용하지 않던 감정 어휘를 사용하여 자연스러운 대화에 참여하는 모습이 나타나 학령기 아동의 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 학령기 언어발달지체 아동과 학령기 일반 아동의 주관적 진술 능력을 향상시켰으며, 일반 아동들이 더 높은 향상을 보이는 것으로 나타났다. 일반 아동들은 다양한 영역의 주관적 진술능력이 관찰되었으며 본인뿐만 아니라 타인의 감정과 행동, 상황을 설명하고 적극적으로 대화에 임하여 학령기 아동의 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 마음 공감 언어치료 프로그램을 통한 학령기 언어발달지체 아동과 학령기 일반 아동의 주제 운용능력을 향상시켰으며, 언어발달지체 아동들이 더 높은 향상률을 보이는 것으로 나타났다. 또한, 언어발달지체 아동들은 부자연스러운 주제 개시, 변경이 감소하였으며, 착석시간이 길어지고 사전평가보다 대화에 집중하게 되어 학령기 아동의 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 연구의 결과를 종합해보면 마음 공감 언어치료 프로그램은 학령기 아동의 감정 어휘 사용빈도 향상, 주관적 진술 능력 향상, 주제 운용능력을 향상시켜 의사소통 능력에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 더불어 대화 상황에서 자연스럽게 감정어를 사용하고, 대화에 관련 없는 내용이 감소하고 착석을 유지하는 등 대화에 적극적으로 참여하려는 모습이 나타났다. 본 연구를 기초로 하여 학령기 아동들의 의사소통 능력 향상에 효과적인 방법 중 하나로 마음 공감 언어치료 프로그램을 사용할 수 있을 것으로 사료된다.
The aim of this study is to examine changes of communication competences(the frequency of emotional vocabulary usage, subjective statement and topic manipulation skills) in normal school-aged children and children with language development delays through a mind empathy speech language pathology prog...
The aim of this study is to examine changes of communication competences(the frequency of emotional vocabulary usage, subjective statement and topic manipulation skills) in normal school-aged children and children with language development delays through a mind empathy speech language pathology program. For this study, 6 school-age children aged 6 to 8 were divided into a group of 3 children showing general language development like peers and a group of 3 children with language development delays. Starting March 29, 1 session of pre-evaluation, 18 sessions of mind empathy speech language pathology program and 1 session of post-evaluation were conducted twice per week. The changes in communication competences by the mind empathy speech language pathology program were compared through pre- and post-evaluations, and the results of this study are as follows.
First, the mind empathy speech language pathology program improved the frequency of emotional vocabulary usage among school-age children with language development delays and normal school-age children, and especially, normal children showed a higher improvement. Normal children joined natural conversations using emotional vocabularies that were appropriate for situations and were not used before, which means the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children. Second, the mind empathy speech language pathology program improved subjective statement abilities of school-age children with language development delays and normal school-age children, and especially, normal children showed a higher improvement. Subjective statement abilities of normal children were observed in diverse domains, and they joined conversations actively explaining their and others’ emotions, behaviors and situations, which means the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children. Third, the mind empathy speech language pathology program improved topic manipulation skills of school-age children with language development delays and normal school-age children, and especially, children with language development delays showed a higher improvement. Also, unnatural topic presentations and changes of children with language development delays reduced, and they were able to stay in the chair and focus on conversations longer than the pre-evaluation, which means the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children.
These study findings demonstrate that the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children by enhancing the frequency of emotional vocabulary usage, subjective statements and topic manipulation skills and making them try to join conversations actively using natural emotional language, using contents irrelevant to conversations less and staying in the chair longer. Based on this study, it is thought that the mind empathy speech language pathology program can be used as one of effective ways to improve communication competences of school-age children.
The aim of this study is to examine changes of communication competences(the frequency of emotional vocabulary usage, subjective statement and topic manipulation skills) in normal school-aged children and children with language development delays through a mind empathy speech language pathology program. For this study, 6 school-age children aged 6 to 8 were divided into a group of 3 children showing general language development like peers and a group of 3 children with language development delays. Starting March 29, 1 session of pre-evaluation, 18 sessions of mind empathy speech language pathology program and 1 session of post-evaluation were conducted twice per week. The changes in communication competences by the mind empathy speech language pathology program were compared through pre- and post-evaluations, and the results of this study are as follows.
First, the mind empathy speech language pathology program improved the frequency of emotional vocabulary usage among school-age children with language development delays and normal school-age children, and especially, normal children showed a higher improvement. Normal children joined natural conversations using emotional vocabularies that were appropriate for situations and were not used before, which means the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children. Second, the mind empathy speech language pathology program improved subjective statement abilities of school-age children with language development delays and normal school-age children, and especially, normal children showed a higher improvement. Subjective statement abilities of normal children were observed in diverse domains, and they joined conversations actively explaining their and others’ emotions, behaviors and situations, which means the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children. Third, the mind empathy speech language pathology program improved topic manipulation skills of school-age children with language development delays and normal school-age children, and especially, children with language development delays showed a higher improvement. Also, unnatural topic presentations and changes of children with language development delays reduced, and they were able to stay in the chair and focus on conversations longer than the pre-evaluation, which means the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children.
These study findings demonstrate that the mind empathy speech language pathology program positively influenced communication competences of school-age children by enhancing the frequency of emotional vocabulary usage, subjective statements and topic manipulation skills and making them try to join conversations actively using natural emotional language, using contents irrelevant to conversations less and staying in the chair longer. Based on this study, it is thought that the mind empathy speech language pathology program can be used as one of effective ways to improve communication competences of school-age children.
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