금융서비스의 편의성과 접근성을 향상시킨 인터넷전문은행 출범, 특정 고객층을 대상으로 차별화된 금융서비스를 제공하는 핀테크 기업의 등장 등 최근 금융산업의 경쟁이 치열해지고 있다. 새롭게 등장한 인터넷전문은행, 핀테크 기업들은 빅데이터, 디지털 기술 등을 활용하여 기존에 은행에서 제공하지 못한 서비스를 제공하며 경쟁력을 키워가고 있다. 이러한 금융환경의 변화에 뒤처지지 않기 위하여 은행들도 빠르게 대응하며 잔돈 통장, 간편 송금 등 많은 부분의 금융서비스 개선을 이루었다. 하지만, 은행의 주요 업무인 대출서비스 전반에 활용되며 수익성과 건전성에 큰 영향을 미칠 수 있는 은행의 신용평가시스템은 이전과 크게 달라지지 않았다. 이는 시스템 개선 필요성에 대한 은행 내부적인 인식 부족, 감독기관 등 외부적인 제약 등이 복합적으로 영향을 끼친 것으로 보인다. 대출서비스에 있어 앞으로의 금융환경은 금융업권간의 경쟁을 넘어 디지털 기술과 다양한 데이터를 보유한 테크(Tech) 기업과의 경쟁으로 심화될 것으로 예상됨에 따라 은행의 대출서비스 경쟁력 강화를 위하여 대출서비스를 위한 중요 시스템인 신용평가시스템 개선이 선행되어야 할 것이다. 이에 본 논문에서는 개인대출에 활용되는 개인 신용평가시스템을 중심으로 현황 및 문제점을 파악하고 그에 따른 개선방안을 제시하고자 한다. 본 논문에서는 개인 신용평가시스템의 발전과정을 살펴보며 신용평가시스템의 활용 목적과 금융소비자 중심의 발전 방향을 명확히 확인하였다. 그리고 은행과 차별화된 신용평가 서비스를 제공하는 다양한 국내·외 핀테크 기업 사례를 제시하여 최근의 신용평가 변화 추세를 한 눈에 파악하고, 현재 은행 신용평가시스템과의 차별성과 앞으로의 개선 방향성을 확인하였다. 그리고 국내은행의 신용평가 현황 파악을 통해 은행 신용평가시스템과 관련하여 제도, 조직 구조, 전산시스템 등 전반적인 현재의 문제점을 도출하고, 도출된 문제점을 해결하기 위한 외부 제도적인 개선 방안과 은행 내부적인 개선 방안을 제시하였다. 개선 방안은 도출된 문제점을 해결하기 위해 다양하고 구체적으로 제시하였으며, 개선에 따른 ...
금융서비스의 편의성과 접근성을 향상시킨 인터넷전문은행 출범, 특정 고객층을 대상으로 차별화된 금융서비스를 제공하는 핀테크 기업의 등장 등 최근 금융산업의 경쟁이 치열해지고 있다. 새롭게 등장한 인터넷전문은행, 핀테크 기업들은 빅데이터, 디지털 기술 등을 활용하여 기존에 은행에서 제공하지 못한 서비스를 제공하며 경쟁력을 키워가고 있다. 이러한 금융환경의 변화에 뒤처지지 않기 위하여 은행들도 빠르게 대응하며 잔돈 통장, 간편 송금 등 많은 부분의 금융서비스 개선을 이루었다. 하지만, 은행의 주요 업무인 대출서비스 전반에 활용되며 수익성과 건전성에 큰 영향을 미칠 수 있는 은행의 신용평가시스템은 이전과 크게 달라지지 않았다. 이는 시스템 개선 필요성에 대한 은행 내부적인 인식 부족, 감독기관 등 외부적인 제약 등이 복합적으로 영향을 끼친 것으로 보인다. 대출서비스에 있어 앞으로의 금융환경은 금융업권간의 경쟁을 넘어 디지털 기술과 다양한 데이터를 보유한 테크(Tech) 기업과의 경쟁으로 심화될 것으로 예상됨에 따라 은행의 대출서비스 경쟁력 강화를 위하여 대출서비스를 위한 중요 시스템인 신용평가시스템 개선이 선행되어야 할 것이다. 이에 본 논문에서는 개인대출에 활용되는 개인 신용평가시스템을 중심으로 현황 및 문제점을 파악하고 그에 따른 개선방안을 제시하고자 한다. 본 논문에서는 개인 신용평가시스템의 발전과정을 살펴보며 신용평가시스템의 활용 목적과 금융소비자 중심의 발전 방향을 명확히 확인하였다. 그리고 은행과 차별화된 신용평가 서비스를 제공하는 다양한 국내·외 핀테크 기업 사례를 제시하여 최근의 신용평가 변화 추세를 한 눈에 파악하고, 현재 은행 신용평가시스템과의 차별성과 앞으로의 개선 방향성을 확인하였다. 그리고 국내은행의 신용평가 현황 파악을 통해 은행 신용평가시스템과 관련하여 제도, 조직 구조, 전산시스템 등 전반적인 현재의 문제점을 도출하고, 도출된 문제점을 해결하기 위한 외부 제도적인 개선 방안과 은행 내부적인 개선 방안을 제시하였다. 개선 방안은 도출된 문제점을 해결하기 위해 다양하고 구체적으로 제시하였으며, 개선에 따른 기대효과를 포함하여 개선 필요성을 강조하였다. 또한, 다양한 예시를 들어 개선 방안을 제시함으로써 이를 실행하기 위한 이해를 높였다. 은행 신용평가시스템 개선을 통해 금융서비스의 경쟁력을 강화하여 금융환경의 경쟁 심화에 대응하고, 은행의 건전성과 수익성을 향상시키는데 본 연구가 조금이나마 기여 할 수 있기를 기대한다.
금융서비스의 편의성과 접근성을 향상시킨 인터넷전문은행 출범, 특정 고객층을 대상으로 차별화된 금융서비스를 제공하는 핀테크 기업의 등장 등 최근 금융산업의 경쟁이 치열해지고 있다. 새롭게 등장한 인터넷전문은행, 핀테크 기업들은 빅데이터, 디지털 기술 등을 활용하여 기존에 은행에서 제공하지 못한 서비스를 제공하며 경쟁력을 키워가고 있다. 이러한 금융환경의 변화에 뒤처지지 않기 위하여 은행들도 빠르게 대응하며 잔돈 통장, 간편 송금 등 많은 부분의 금융서비스 개선을 이루었다. 하지만, 은행의 주요 업무인 대출서비스 전반에 활용되며 수익성과 건전성에 큰 영향을 미칠 수 있는 은행의 신용평가시스템은 이전과 크게 달라지지 않았다. 이는 시스템 개선 필요성에 대한 은행 내부적인 인식 부족, 감독기관 등 외부적인 제약 등이 복합적으로 영향을 끼친 것으로 보인다. 대출서비스에 있어 앞으로의 금융환경은 금융업권간의 경쟁을 넘어 디지털 기술과 다양한 데이터를 보유한 테크(Tech) 기업과의 경쟁으로 심화될 것으로 예상됨에 따라 은행의 대출서비스 경쟁력 강화를 위하여 대출서비스를 위한 중요 시스템인 신용평가시스템 개선이 선행되어야 할 것이다. 이에 본 논문에서는 개인대출에 활용되는 개인 신용평가시스템을 중심으로 현황 및 문제점을 파악하고 그에 따른 개선방안을 제시하고자 한다. 본 논문에서는 개인 신용평가시스템의 발전과정을 살펴보며 신용평가시스템의 활용 목적과 금융소비자 중심의 발전 방향을 명확히 확인하였다. 그리고 은행과 차별화된 신용평가 서비스를 제공하는 다양한 국내·외 핀테크 기업 사례를 제시하여 최근의 신용평가 변화 추세를 한 눈에 파악하고, 현재 은행 신용평가시스템과의 차별성과 앞으로의 개선 방향성을 확인하였다. 그리고 국내은행의 신용평가 현황 파악을 통해 은행 신용평가시스템과 관련하여 제도, 조직 구조, 전산시스템 등 전반적인 현재의 문제점을 도출하고, 도출된 문제점을 해결하기 위한 외부 제도적인 개선 방안과 은행 내부적인 개선 방안을 제시하였다. 개선 방안은 도출된 문제점을 해결하기 위해 다양하고 구체적으로 제시하였으며, 개선에 따른 기대효과를 포함하여 개선 필요성을 강조하였다. 또한, 다양한 예시를 들어 개선 방안을 제시함으로써 이를 실행하기 위한 이해를 높였다. 은행 신용평가시스템 개선을 통해 금융서비스의 경쟁력을 강화하여 금융환경의 경쟁 심화에 대응하고, 은행의 건전성과 수익성을 향상시키는데 본 연구가 조금이나마 기여 할 수 있기를 기대한다.
Competition in the financial industry is intensifying recently, with the launch of an Internet bank that improved the convenience and accessibility of financial services and the emergence of fintech companies that provide differentiated financial services to specific customer groups. Newly emerging ...
Competition in the financial industry is intensifying recently, with the launch of an Internet bank that improved the convenience and accessibility of financial services and the emergence of fintech companies that provide differentiated financial services to specific customer groups. Newly emerging Internet bank and fintech companies are using big data and digital technology to provide services that were not previously provided by banks, thereby increasing their competitiveness. In order to keep pace with these changes in the financial environment, banks also responded quickly and improved financial services in many areas, such as changebooks and simple remittance. However, the bank's credit scoring system, which is used in the overall loan service, which is the main business of the bank, and can have a significant impact on profitability and soundness, has not changed much from the previous one. This appears to be due to a combination of factors such as a lack of internal awareness of the need for system improvement and external restrictions such as supervisory authorities. In the loan service, the future financial environment is expected to intensify competition with tech companies with digital technology and various data beyond competition between the financial industry. Therefore, improvement of the credit scoring system, which is an important system for loan services, should be preceded in order to strengthen the competitiveness of banks' loan services. Therefore, in this thesis, the current situation and problems of the personal credit scoring system used for personal loans are identified and improvement measures are proposed. This thesis examines the development process of the personal credit scoring system and clearly confirms the purpose of use of the credit scoring system and the direction of development centered on financial consumers. In addition, by presenting various domestic and foreign fintech companies that provide credit rating services differentiated from banks, the latest credit rating changes are identified at a glance, and differentiation from the current banking rating system and future improvement directions are identified. By examining the credit rating status of domestic banks, overall current problems such as system, organizational structure, and computer system were derived in relation to the credit rating system of banks. An external institutional improvement plan to solve the derived problems and an internal bank improvement plan were presented. Improvement plans were presented in various and concrete ways to solve the derived problems. The need for improvement was emphasized including the expected effect of improvement. In addition, by giving various examples and suggesting improvement plans, the understanding for implementing them has been increased. It is hoped that this study will contribute to the improvement of bank soundness and profitability by reinforcing the competitiveness of financial services through the improvement of the bank's credit scoring system, responding to the fierce competition in the financial environment, and improving the soundness and profitability of banks.
Competition in the financial industry is intensifying recently, with the launch of an Internet bank that improved the convenience and accessibility of financial services and the emergence of fintech companies that provide differentiated financial services to specific customer groups. Newly emerging Internet bank and fintech companies are using big data and digital technology to provide services that were not previously provided by banks, thereby increasing their competitiveness. In order to keep pace with these changes in the financial environment, banks also responded quickly and improved financial services in many areas, such as changebooks and simple remittance. However, the bank's credit scoring system, which is used in the overall loan service, which is the main business of the bank, and can have a significant impact on profitability and soundness, has not changed much from the previous one. This appears to be due to a combination of factors such as a lack of internal awareness of the need for system improvement and external restrictions such as supervisory authorities. In the loan service, the future financial environment is expected to intensify competition with tech companies with digital technology and various data beyond competition between the financial industry. Therefore, improvement of the credit scoring system, which is an important system for loan services, should be preceded in order to strengthen the competitiveness of banks' loan services. Therefore, in this thesis, the current situation and problems of the personal credit scoring system used for personal loans are identified and improvement measures are proposed. This thesis examines the development process of the personal credit scoring system and clearly confirms the purpose of use of the credit scoring system and the direction of development centered on financial consumers. In addition, by presenting various domestic and foreign fintech companies that provide credit rating services differentiated from banks, the latest credit rating changes are identified at a glance, and differentiation from the current banking rating system and future improvement directions are identified. By examining the credit rating status of domestic banks, overall current problems such as system, organizational structure, and computer system were derived in relation to the credit rating system of banks. An external institutional improvement plan to solve the derived problems and an internal bank improvement plan were presented. Improvement plans were presented in various and concrete ways to solve the derived problems. The need for improvement was emphasized including the expected effect of improvement. In addition, by giving various examples and suggesting improvement plans, the understanding for implementing them has been increased. It is hoped that this study will contribute to the improvement of bank soundness and profitability by reinforcing the competitiveness of financial services through the improvement of the bank's credit scoring system, responding to the fierce competition in the financial environment, and improving the soundness and profitability of banks.
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