한류 열풍이 전 세계적으로 번지고 있다. 그 중 K-pop 음악은 빠른 속도로 발전하며 전 세계의 청소년들에게 큰 영향을 미치고 있다. 따라서 K-pop 아이돌 문화산업의 발전 방식과 전략에 대해 연구할 필요성이 있어 보인다. SM 엔터테인먼트는 아이돌 기획사 중 규모가 가장 크고 아이돌 그룹을 가장 많이 배출한 회사 중 하나이다. 그리고 그 중 레드벨벳이 성공적인 여성 아이돌 그룹으로서 차별화된 커뮤니케이션 전략으로 유명하다. 따라서 본 연구는 레드벨벳을 대상으로 이러한 차별화된 커뮤니케이션 전략을 연구하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 기호학적 관점에서 레드벨벳의 커뮤니케이션 전략을 연구한다. 콘셉트에 관련된 콘텐츠들, 즉, 그룹 명, 상징물, 앨범의 ...
한류 열풍이 전 세계적으로 번지고 있다. 그 중 K-pop 음악은 빠른 속도로 발전하며 전 세계의 청소년들에게 큰 영향을 미치고 있다. 따라서 K-pop 아이돌 문화산업의 발전 방식과 전략에 대해 연구할 필요성이 있어 보인다. SM 엔터테인먼트는 아이돌 기획사 중 규모가 가장 크고 아이돌 그룹을 가장 많이 배출한 회사 중 하나이다. 그리고 그 중 레드벨벳이 성공적인 여성 아이돌 그룹으로서 차별화된 커뮤니케이션 전략으로 유명하다. 따라서 본 연구는 레드벨벳을 대상으로 이러한 차별화된 커뮤니케이션 전략을 연구하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 기호학적 관점에서 레드벨벳의 커뮤니케이션 전략을 연구한다. 콘셉트에 관련된 콘텐츠들, 즉, 그룹 명, 상징물, 앨범의 티저 사진, 뮤직비디오, 가사, 로고 등을 기호학적 연구방법론을 활용하여 분석한다. 기호학은 의미의 생성 과정을 체계적으로 보여준다는 장점을 가지고 있어서 레드벨벳이 커뮤니케이션 전략에서 사용하는 다양한 기호들을 분석하고 콘셉트를 체계적으로 도출할 수 있었다. 결론적으로 레드벨벳은 팀 콘셉트와 개인의 정체성을 모두 부여하고 있는 것을 보인다. 그룹 이름으로 레드 콘셉트, 벨벳 콘셉트, 그리고 레드와 벨벳을 융합한 콘셉트라는 세 가지 그룹 콘셉트를 알려주고, 상징물로 멤버 개인의 정체성을 표현한다. 즉 멤버마다 상징색, 상징 과일, 그리고 상징 동물이라는 세 가지 캐릭터를 부여한다. 또한 이러한 그룹 콘셉트와 개인의 정체성은 앨범으로 구상화되고 실현되고 있었다. 하나하나의 앨범들의 주제나 표현 형식은 차이가 있었지만, 다양한 앨범 작품들이 일관되게 그룹 콘셉트, 개인의 정체성을 보여주고 있었다. 하나의 그룹에게 다중 콘셉트를 부여하는 것은 다른 아이돌 그룹과 차별화된 전략이다. 특히 아이돌 그룹의 경쟁이 심한 시대에 이러한 전략을 통해 레드벨벳의 그룹 변별도를 높이면서 수많은 그룹 속에 독특한 존재가 될 수 있었다. 또한 아이돌 그룹은 보통 멤버수가 많기 때문에 개개인을 구별하기 힘든 상황에 레드벨벳이 개인 캐릭터를 부여하는 방식으로 멤버 개인에게 고유한 정체성을 확립하면서 대중들이 멤버를 알아보기 쉽게 만든다. 이러한 차별화 전략에 대한 연구는 앞으로 아이돌 그룹의 커뮤니케이션 전략, 마케팅 전략 등을 분석하고 기획하는 데 유용하다고 할 수 있다. 앞으로 있을 아이돌 그룹에 관한 연구에서도 도움이 될 수 있기를 바란다.
한류 열풍이 전 세계적으로 번지고 있다. 그 중 K-pop 음악은 빠른 속도로 발전하며 전 세계의 청소년들에게 큰 영향을 미치고 있다. 따라서 K-pop 아이돌 문화산업의 발전 방식과 전략에 대해 연구할 필요성이 있어 보인다. SM 엔터테인먼트는 아이돌 기획사 중 규모가 가장 크고 아이돌 그룹을 가장 많이 배출한 회사 중 하나이다. 그리고 그 중 레드벨벳이 성공적인 여성 아이돌 그룹으로서 차별화된 커뮤니케이션 전략으로 유명하다. 따라서 본 연구는 레드벨벳을 대상으로 이러한 차별화된 커뮤니케이션 전략을 연구하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 기호학적 관점에서 레드벨벳의 커뮤니케이션 전략을 연구한다. 콘셉트에 관련된 콘텐츠들, 즉, 그룹 명, 상징물, 앨범의 티저 사진, 뮤직비디오, 가사, 로고 등을 기호학적 연구방법론을 활용하여 분석한다. 기호학은 의미의 생성 과정을 체계적으로 보여준다는 장점을 가지고 있어서 레드벨벳이 커뮤니케이션 전략에서 사용하는 다양한 기호들을 분석하고 콘셉트를 체계적으로 도출할 수 있었다. 결론적으로 레드벨벳은 팀 콘셉트와 개인의 정체성을 모두 부여하고 있는 것을 보인다. 그룹 이름으로 레드 콘셉트, 벨벳 콘셉트, 그리고 레드와 벨벳을 융합한 콘셉트라는 세 가지 그룹 콘셉트를 알려주고, 상징물로 멤버 개인의 정체성을 표현한다. 즉 멤버마다 상징색, 상징 과일, 그리고 상징 동물이라는 세 가지 캐릭터를 부여한다. 또한 이러한 그룹 콘셉트와 개인의 정체성은 앨범으로 구상화되고 실현되고 있었다. 하나하나의 앨범들의 주제나 표현 형식은 차이가 있었지만, 다양한 앨범 작품들이 일관되게 그룹 콘셉트, 개인의 정체성을 보여주고 있었다. 하나의 그룹에게 다중 콘셉트를 부여하는 것은 다른 아이돌 그룹과 차별화된 전략이다. 특히 아이돌 그룹의 경쟁이 심한 시대에 이러한 전략을 통해 레드벨벳의 그룹 변별도를 높이면서 수많은 그룹 속에 독특한 존재가 될 수 있었다. 또한 아이돌 그룹은 보통 멤버수가 많기 때문에 개개인을 구별하기 힘든 상황에 레드벨벳이 개인 캐릭터를 부여하는 방식으로 멤버 개인에게 고유한 정체성을 확립하면서 대중들이 멤버를 알아보기 쉽게 만든다. 이러한 차별화 전략에 대한 연구는 앞으로 아이돌 그룹의 커뮤니케이션 전략, 마케팅 전략 등을 분석하고 기획하는 데 유용하다고 할 수 있다. 앞으로 있을 아이돌 그룹에 관한 연구에서도 도움이 될 수 있기를 바란다.
The Korean-Wave is spreading to the whole world. Among them, the K-Pop Music is rapidly developing and having great influences on the adolescents in the whole world. Thus, it seems to be necessary to research the development methods and strategies of K-Pop idol cultural industry. As the biggest idol...
The Korean-Wave is spreading to the whole world. Among them, the K-Pop Music is rapidly developing and having great influences on the adolescents in the whole world. Thus, it seems to be necessary to research the development methods and strategies of K-Pop idol cultural industry. As the biggest idol management agency, SM Entertainment is one of the companies that produced the most idol groups. And among them, Red Velvet is a successful female idol group, which is famous for the differentiated communication strategy. Thus, this study aims to research such differentiated communication strategy targeting Red Velvet. This study researches Red Velvet’s communication strategy in the semiotic perspective. The contents related to the concept such as group name, symbol, teaser photo of the album, music video, lyrics, and logo are analyzed by using the semiotic research methodology. Semiotics has a strength of systematically showing the process of forming the meaning, so this study could analyze such various symbols used by Red Velvet as communication strategy and also systematically draw the concept. In conclusion, Red Velvet shows both team concepts and individual identity. The group name shows total three kinds of concept such as red concept, velvet concept, and concept combined with red and velvet while the identity of each individual member is expressed through symbols. In other words, each member has their own three kinds of character such as symbolic color, symbolic fruit, and symbolic animal. And such group concepts and individual identity have been represented and realized as albums. Even though there were differences in the theme or representation method of each album, their various album works were consistently showing the group concepts and individual identity. Giving multiple concepts to a single group is a strategy differentiated from other idol groups. Especially, in the fierce competition between idol groups, this strategy could raise the group discrimination of Red Velvet that could become a distinctive being within numerous groups. Also, the idol groups usually have many members, so it is tough to distinguish each member. In this situation, Red Velvet makes the public easily recognize the members by establishing the characteristic identity of each member in the method of giving individual characters to them. This research on the differentiation strategy could be useful for planning the communication strategy and marketing strategy of idol groups. Hopefully, this study could be helpful for the further researches on idol groups in the future.
The Korean-Wave is spreading to the whole world. Among them, the K-Pop Music is rapidly developing and having great influences on the adolescents in the whole world. Thus, it seems to be necessary to research the development methods and strategies of K-Pop idol cultural industry. As the biggest idol management agency, SM Entertainment is one of the companies that produced the most idol groups. And among them, Red Velvet is a successful female idol group, which is famous for the differentiated communication strategy. Thus, this study aims to research such differentiated communication strategy targeting Red Velvet. This study researches Red Velvet’s communication strategy in the semiotic perspective. The contents related to the concept such as group name, symbol, teaser photo of the album, music video, lyrics, and logo are analyzed by using the semiotic research methodology. Semiotics has a strength of systematically showing the process of forming the meaning, so this study could analyze such various symbols used by Red Velvet as communication strategy and also systematically draw the concept. In conclusion, Red Velvet shows both team concepts and individual identity. The group name shows total three kinds of concept such as red concept, velvet concept, and concept combined with red and velvet while the identity of each individual member is expressed through symbols. In other words, each member has their own three kinds of character such as symbolic color, symbolic fruit, and symbolic animal. And such group concepts and individual identity have been represented and realized as albums. Even though there were differences in the theme or representation method of each album, their various album works were consistently showing the group concepts and individual identity. Giving multiple concepts to a single group is a strategy differentiated from other idol groups. Especially, in the fierce competition between idol groups, this strategy could raise the group discrimination of Red Velvet that could become a distinctive being within numerous groups. Also, the idol groups usually have many members, so it is tough to distinguish each member. In this situation, Red Velvet makes the public easily recognize the members by establishing the characteristic identity of each member in the method of giving individual characters to them. This research on the differentiation strategy could be useful for planning the communication strategy and marketing strategy of idol groups. Hopefully, this study could be helpful for the further researches on idol groups in the future.
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