오늘날의 사회에서는 복잡하고 다양한 형태가 나타나 과거에서 디자인 영감을 얻으려는 복고적 성향이 보여지고 있다. 치열한 현실 속에서 소비자의 향수와 추억을 자극하며 과거를 현대의 스타일로 모방하는 레트로는 마케팅 분야에서 빈번하게 활용되고 확산되어 왔고, 한국 디자인계에서는 하나의 기조로 완전히 자리잡은 모습을 볼 수 있다. 최근 들어서는 뉴트로 디자인이 새로운 흐름으로 등장하였고, 사람들의 전반적인 소비와 생활 속에 깊게 스며들어 있다. 뉴트로 디자인의 불완전함이 갖는 미학, 모자람이 주는 만족감에 매력을 느낀 밀레니얼 세대가 이 흐름을 주도하고 있다. 본 연구는 비교적 최근에 등장한 개념인 뉴트로 디자인의 특성을 여러 사례들에서 발견하고, 이를 바탕으로 창의와 모방의 가치를 고찰하여 뉴트로 디자인의 가치를 논의하고자 했다. 먼저 문헌 연구를 통해 뉴트로 디자인, 창의와 모방의 기본적인 개념을 이해하고, 복고의 시작으로 볼 수 있는 ...
오늘날의 사회에서는 복잡하고 다양한 형태가 나타나 과거에서 디자인 영감을 얻으려는 복고적 성향이 보여지고 있다. 치열한 현실 속에서 소비자의 향수와 추억을 자극하며 과거를 현대의 스타일로 모방하는 레트로는 마케팅 분야에서 빈번하게 활용되고 확산되어 왔고, 한국 디자인계에서는 하나의 기조로 완전히 자리잡은 모습을 볼 수 있다. 최근 들어서는 뉴트로 디자인이 새로운 흐름으로 등장하였고, 사람들의 전반적인 소비와 생활 속에 깊게 스며들어 있다. 뉴트로 디자인의 불완전함이 갖는 미학, 모자람이 주는 만족감에 매력을 느낀 밀레니얼 세대가 이 흐름을 주도하고 있다. 본 연구는 비교적 최근에 등장한 개념인 뉴트로 디자인의 특성을 여러 사례들에서 발견하고, 이를 바탕으로 창의와 모방의 가치를 고찰하여 뉴트로 디자인의 가치를 논의하고자 했다. 먼저 문헌 연구를 통해 뉴트로 디자인, 창의와 모방의 기본적인 개념을 이해하고, 복고의 시작으로 볼 수 있는 포스트모더니즘을 고찰하여 뉴트로 디자인의 이론적 배경을 정립하였다. 이어서 뉴트로 디자인이 사용된 국내의 인테리어 디자인, 패션 디자인, 시각∙광고 디자인, 제품 디자인, 대중문화의 사례를 들어 뉴트로 디자인이 활용된 예를 소개하고, 연구자만의 뉴트로 디자인 스타일 특성 분류를 ‘유선형 디자인’, ‘아날로그 감성’, ‘키치적 이미지’, ‘버내큘러 디자인’로 제시했다. 사례를 종합적으로 분석하여 뉴트로 디자인이 가지는 가치를 ‘영원한 어제’, ‘발명된 전통’, ‘새로운 과거’, ‘정서적 안정’으로 정의하고 이런 점들을 토대로 발견한 창의와 모방의 가치는 뉴트로 디자인 발전에 기여한다는 사실을 도출하였다.
오늘날의 사회에서는 복잡하고 다양한 형태가 나타나 과거에서 디자인 영감을 얻으려는 복고적 성향이 보여지고 있다. 치열한 현실 속에서 소비자의 향수와 추억을 자극하며 과거를 현대의 스타일로 모방하는 레트로는 마케팅 분야에서 빈번하게 활용되고 확산되어 왔고, 한국 디자인계에서는 하나의 기조로 완전히 자리잡은 모습을 볼 수 있다. 최근 들어서는 뉴트로 디자인이 새로운 흐름으로 등장하였고, 사람들의 전반적인 소비와 생활 속에 깊게 스며들어 있다. 뉴트로 디자인의 불완전함이 갖는 미학, 모자람이 주는 만족감에 매력을 느낀 밀레니얼 세대가 이 흐름을 주도하고 있다. 본 연구는 비교적 최근에 등장한 개념인 뉴트로 디자인의 특성을 여러 사례들에서 발견하고, 이를 바탕으로 창의와 모방의 가치를 고찰하여 뉴트로 디자인의 가치를 논의하고자 했다. 먼저 문헌 연구를 통해 뉴트로 디자인, 창의와 모방의 기본적인 개념을 이해하고, 복고의 시작으로 볼 수 있는 포스트모더니즘을 고찰하여 뉴트로 디자인의 이론적 배경을 정립하였다. 이어서 뉴트로 디자인이 사용된 국내의 인테리어 디자인, 패션 디자인, 시각∙광고 디자인, 제품 디자인, 대중문화의 사례를 들어 뉴트로 디자인이 활용된 예를 소개하고, 연구자만의 뉴트로 디자인 스타일 특성 분류를 ‘유선형 디자인’, ‘아날로그 감성’, ‘키치적 이미지’, ‘버내큘러 디자인’로 제시했다. 사례를 종합적으로 분석하여 뉴트로 디자인이 가지는 가치를 ‘영원한 어제’, ‘발명된 전통’, ‘새로운 과거’, ‘정서적 안정’으로 정의하고 이런 점들을 토대로 발견한 창의와 모방의 가치는 뉴트로 디자인 발전에 기여한다는 사실을 도출하였다.
In today's society, complex and diverse forms appear, showing a retro tendency to seek design inspiration from the past. Retro, which stimulates consumer’s nostalgia and memories in the fierce reality and imitates the past with a modern style, has been frequently used and spread in the marketing fie...
In today's society, complex and diverse forms appear, showing a retro tendency to seek design inspiration from the past. Retro, which stimulates consumer’s nostalgia and memories in the fierce reality and imitates the past with a modern style, has been frequently used and spread in the marketing field and it has completely established itself as a keynote in the Korean design world. In recent years, New-tro design has emerged as a new trend, and it is deeply woven into people's overall consumption and life. Millennials, who are attracted to the satisfaction of the unostentatious of New-tro design and the aesthetics of imperfections, are leading this trend. This study attempted to discuss the value of New-tro design by discovering the characteristics of New-tro design, which is a relatively recently emerged concept, in several cases, and examining the value of creativity and imitation based on this. First, the basic concepts of New-tro design, creativity and imitation were comprehended through literature review, and the theoretical background of New-tro design was established by examining post-modernism that can be seen as the beginning of retro. Next, it introduced the cases of the use of New-tro design by taking examples of domestic interior design, fashion design, visual/advertising design, product design, and popular culture in which New-tro design is used. It then presents the stylistic classifications of the New-tro design as ‘Streamline form design,’ ‘Analog sensibility,’ ‘Kitsch image,’ and ‘Vernacular design.’ By comprehensively analyzing cases, the value of New-tro design was extracted as ‘Eternal Yesterday,’ ‘Invented Tradition,’ ‘New Past,’ and ‘Emotional Stability,’ and based on these points, we drew the conclusion that value of creativity and imitation contributes to the development of New-tro design.
In today's society, complex and diverse forms appear, showing a retro tendency to seek design inspiration from the past. Retro, which stimulates consumer’s nostalgia and memories in the fierce reality and imitates the past with a modern style, has been frequently used and spread in the marketing field and it has completely established itself as a keynote in the Korean design world. In recent years, New-tro design has emerged as a new trend, and it is deeply woven into people's overall consumption and life. Millennials, who are attracted to the satisfaction of the unostentatious of New-tro design and the aesthetics of imperfections, are leading this trend. This study attempted to discuss the value of New-tro design by discovering the characteristics of New-tro design, which is a relatively recently emerged concept, in several cases, and examining the value of creativity and imitation based on this. First, the basic concepts of New-tro design, creativity and imitation were comprehended through literature review, and the theoretical background of New-tro design was established by examining post-modernism that can be seen as the beginning of retro. Next, it introduced the cases of the use of New-tro design by taking examples of domestic interior design, fashion design, visual/advertising design, product design, and popular culture in which New-tro design is used. It then presents the stylistic classifications of the New-tro design as ‘Streamline form design,’ ‘Analog sensibility,’ ‘Kitsch image,’ and ‘Vernacular design.’ By comprehensively analyzing cases, the value of New-tro design was extracted as ‘Eternal Yesterday,’ ‘Invented Tradition,’ ‘New Past,’ and ‘Emotional Stability,’ and based on these points, we drew the conclusion that value of creativity and imitation contributes to the development of New-tro design.
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