본 연구는 박찬욱 감독이 1930년대 일제강점기 조선 시대를 배경으로 만든 영화 작품인 <아가씨>를 중심으로 전개된다. 부권(父權) 사회의 억압과 박해를 똑같이 받으면서도 영화 속 4명의 여성 캐릭터는 서로 다른 선택을 하게 되었고 영화에서 그 이유와 동기를 밝혀낸다. 본 연구는 <아가씨>에 나타난 4명 여성 캐릭터를 중심으로 비교분석과 개별분석을 진행하며 캐릭터 특징 외에도 봉건 가부장제 위주의 사회 환경에서 여성이 사회적으로 어떤 위치에 있었는지를 살펴볼 것이다. 가부장제의 압박에 직면한 여성 캐릭터들은 여성 간의 연대와 협동을 통해 봉건적 질곡을 타파하고 자유와 자아 해방이라는 목표에 대한 추구를 선고하였다. 뿐만 아니라 봉건제도의 붕괴를 통해 사회의 진보를 드러내면서 여성의 힘으로 사회의 발전을 적극적으로 촉진시켰다는 사실을 명확히 전달하고 있다. 이를 위해 제2장 박찬욱 감독의 영화 세계에서는 우선 박찬욱 감독의 성장 배경과 그가 여성 캐릭터를 중심으로 제작한 영화작품의 개요 분석을 위주로 박찬욱 감독이 여성 주인공에게 부여한 세계관을 살펴본다. 제3장에서는 영화 자체의 구조인 3막 구조, 그리고 ...
본 연구는 박찬욱 감독이 1930년대 일제강점기 조선 시대를 배경으로 만든 영화 작품인 <아가씨>를 중심으로 전개된다. 부권(父權) 사회의 억압과 박해를 똑같이 받으면서도 영화 속 4명의 여성 캐릭터는 서로 다른 선택을 하게 되었고 영화에서 그 이유와 동기를 밝혀낸다. 본 연구는 <아가씨>에 나타난 4명 여성 캐릭터를 중심으로 비교분석과 개별분석을 진행하며 캐릭터 특징 외에도 봉건 가부장제 위주의 사회 환경에서 여성이 사회적으로 어떤 위치에 있었는지를 살펴볼 것이다. 가부장제의 압박에 직면한 여성 캐릭터들은 여성 간의 연대와 협동을 통해 봉건적 질곡을 타파하고 자유와 자아 해방이라는 목표에 대한 추구를 선고하였다. 뿐만 아니라 봉건제도의 붕괴를 통해 사회의 진보를 드러내면서 여성의 힘으로 사회의 발전을 적극적으로 촉진시켰다는 사실을 명확히 전달하고 있다. 이를 위해 제2장 박찬욱 감독의 영화 세계에서는 우선 박찬욱 감독의 성장 배경과 그가 여성 캐릭터를 중심으로 제작한 영화작품의 개요 분석을 위주로 박찬욱 감독이 여성 주인공에게 부여한 세계관을 살펴본다. 제3장에서는 영화 자체의 구조인 3막 구조, 그리고 시퀀스 분석, 영화 포스터 분석을 통해 영화의 형식적인 측면에 대해서 전반적으로 파악함으로써 캐릭터의 특성을 분석하고자 한다. 제4장 <아가씨> 속 여성 캐릭터의 특성에 관한 부분에서는 박찬욱 감독이 가진 특성과 결합해 캐릭터를 살펴보고자 한다. 인물 간의 관계를 통해 인물의 행동심리, 여성 캐릭터의 의상, 색채 등 시각적 요소를 분석하고 캐릭터의 심리적 변화과정과 결합시켜 캐릭터의 성격 특징을 얻어낼 수 있다. 영화에서는 가부장 제도에 대한 4명 여성 캐릭터의 억압적 태도를 통해 인물 간 차별성과 저항 의식을 가진 여성 캐릭터가 어떻게 행동하는지를 더욱 깊이 있게 보여준다. 영화의 여성 캐릭터는 같은 시공간이지만 사회적 배경에서 각자의 자유와 해방에 대한 선택이 다르며, 전통적인 남성 중심 사회에서 여성의 사회적 지위는 낮지만 억압에 적극적으로 저항하고 진보를 추구하는 사고방식이 반영된다. 박찬욱 감독의 영화는 그 시대 사회에서 여성이 지닌 특성과 여성 간의 연대와 협업 관계를 통해 자신의 욕구를 성공시킨 사례를 반영해 많은 영화 창작자들에게 여성에 대한 주목과 여성 캐릭터 위주의 문화예술 작품에 관심을 일으키고 있다. 연구에 따르면 현대 영화에서 여성 캐릭터는 종종 남성 캐릭터의 부속품으로 등장하는데, <아가씨>의 성공을 통해 여성 캐릭터가 독립적이고 온전한 세계관을 갖고 등장할 수 있다는 것을 입증한다. 본 연구는 영화의 요소와 캐릭터에 대한 분석을 통해서 대중문화가 어떻게 사회현실을 반영하고 사회의 발전을 촉진시킬 것인지를 깊이 있게 다루고자 한다.
본 연구는 박찬욱 감독이 1930년대 일제강점기 조선 시대를 배경으로 만든 영화 작품인 <아가씨>를 중심으로 전개된다. 부권(父權) 사회의 억압과 박해를 똑같이 받으면서도 영화 속 4명의 여성 캐릭터는 서로 다른 선택을 하게 되었고 영화에서 그 이유와 동기를 밝혀낸다. 본 연구는 <아가씨>에 나타난 4명 여성 캐릭터를 중심으로 비교분석과 개별분석을 진행하며 캐릭터 특징 외에도 봉건 가부장제 위주의 사회 환경에서 여성이 사회적으로 어떤 위치에 있었는지를 살펴볼 것이다. 가부장제의 압박에 직면한 여성 캐릭터들은 여성 간의 연대와 협동을 통해 봉건적 질곡을 타파하고 자유와 자아 해방이라는 목표에 대한 추구를 선고하였다. 뿐만 아니라 봉건제도의 붕괴를 통해 사회의 진보를 드러내면서 여성의 힘으로 사회의 발전을 적극적으로 촉진시켰다는 사실을 명확히 전달하고 있다. 이를 위해 제2장 박찬욱 감독의 영화 세계에서는 우선 박찬욱 감독의 성장 배경과 그가 여성 캐릭터를 중심으로 제작한 영화작품의 개요 분석을 위주로 박찬욱 감독이 여성 주인공에게 부여한 세계관을 살펴본다. 제3장에서는 영화 자체의 구조인 3막 구조, 그리고 시퀀스 분석, 영화 포스터 분석을 통해 영화의 형식적인 측면에 대해서 전반적으로 파악함으로써 캐릭터의 특성을 분석하고자 한다. 제4장 <아가씨> 속 여성 캐릭터의 특성에 관한 부분에서는 박찬욱 감독이 가진 특성과 결합해 캐릭터를 살펴보고자 한다. 인물 간의 관계를 통해 인물의 행동심리, 여성 캐릭터의 의상, 색채 등 시각적 요소를 분석하고 캐릭터의 심리적 변화과정과 결합시켜 캐릭터의 성격 특징을 얻어낼 수 있다. 영화에서는 가부장 제도에 대한 4명 여성 캐릭터의 억압적 태도를 통해 인물 간 차별성과 저항 의식을 가진 여성 캐릭터가 어떻게 행동하는지를 더욱 깊이 있게 보여준다. 영화의 여성 캐릭터는 같은 시공간이지만 사회적 배경에서 각자의 자유와 해방에 대한 선택이 다르며, 전통적인 남성 중심 사회에서 여성의 사회적 지위는 낮지만 억압에 적극적으로 저항하고 진보를 추구하는 사고방식이 반영된다. 박찬욱 감독의 영화는 그 시대 사회에서 여성이 지닌 특성과 여성 간의 연대와 협업 관계를 통해 자신의 욕구를 성공시킨 사례를 반영해 많은 영화 창작자들에게 여성에 대한 주목과 여성 캐릭터 위주의 문화예술 작품에 관심을 일으키고 있다. 연구에 따르면 현대 영화에서 여성 캐릭터는 종종 남성 캐릭터의 부속품으로 등장하는데, <아가씨>의 성공을 통해 여성 캐릭터가 독립적이고 온전한 세계관을 갖고 등장할 수 있다는 것을 입증한다. 본 연구는 영화의 요소와 캐릭터에 대한 분석을 통해서 대중문화가 어떻게 사회현실을 반영하고 사회의 발전을 촉진시킬 것인지를 깊이 있게 다루고자 한다.
This research work with park Chan-wook film "The Handmaiden” as the center, the background of the story is the period of Japanese colonial rule of Korea in the 1930's. Delve into the same accept patriarchal society of oppression and persecution, four women choose different reasons and motives. The r...
This research work with park Chan-wook film "The Handmaiden” as the center, the background of the story is the period of Japanese colonial rule of Korea in the 1930's. Delve into the same accept patriarchal society of oppression and persecution, four women choose different reasons and motives. The researchers will be to "The Handmaiden” the four female characters in deep comparative analysis, in addition to their role characteristics, at the same time also study to explore under the feudal autocratic parents give priority to the social environment, then what is the status of women in society. Facing parents system of oppression, the heroine through joint and collaboration between women, implements the break the feudal shackles, the pursuit of the goal of freedom and emancipation. The collapse of the feudal system announced the progress of the society, has been clear about the women have the power of the progress of the society play a positive role in promoting. Then, in chapter II, "the Park Chan-wook movie world”, and the first analysis of park Chan-wook background, research and analysis at the same time he centered on female characters of films. Discovery Park Chan-wook endowed the heroine's view of the world. In chapter III, is the introduction of the movie "The Handmaiden”. Before then, based on the analysis of individual character, understand the principles of the structure of the film itself - 3 curtain structure. Followed by the analysis of the sequence, and the analysis of the movie posters. Thus, fully grasp the content of the film form, the butt down to analysis characteristics of the characters, play a crucial role. Chapter IV "Characteristics of Female Characters in ”is the part that officially began to discuss, combining with the characteristics of director Park Chan-wook's design and creation, and further analyze the specific characters in the movie. Through the relationship between the characters, further analyze the characters' behavioral psychology, as well as the visual elements of the female characters' clothing colors. Assists in understanding the process of character's psychological changes and shows the character's character. Explore the different attitudes of the four female characters to the oppression of the parental system, so as to gradually discover the differences between the characters and how the female characters with the spirit of resistance are realized in their actions. Although the female characters appearing in the movie are in the same time and space, they have completely different worldviews for freedom and liberation in the social context. It reflects that in the traditional male-dominated society, although women's social status is low, they still have a positive way of resisting and progressive thinking in the face of oppression. In this way, the film directed by Park Chan-wook, the main subject of the study, reflects the characteristics of women in the society of that era and the constraints of the social framework on women, as well as examples of successful realization of their own pursuit through the joint and collaborative relationship between women. More film creators pay attention to women, and pay attention to cultural and artistic works mainly produced by female characters. According to research, female characters in modern movies often appear in movies as accessories of male characters. The success of "The Handmaiden" reflects from the side that female characters can be independent and have a complete worldview in film narratives. This research analyzes the elements and roles of movies and deeply ponders how popular culture reflects social reality and promotes social progress.
This research work with park Chan-wook film "The Handmaiden” as the center, the background of the story is the period of Japanese colonial rule of Korea in the 1930's. Delve into the same accept patriarchal society of oppression and persecution, four women choose different reasons and motives. The researchers will be to "The Handmaiden” the four female characters in deep comparative analysis, in addition to their role characteristics, at the same time also study to explore under the feudal autocratic parents give priority to the social environment, then what is the status of women in society. Facing parents system of oppression, the heroine through joint and collaboration between women, implements the break the feudal shackles, the pursuit of the goal of freedom and emancipation. The collapse of the feudal system announced the progress of the society, has been clear about the women have the power of the progress of the society play a positive role in promoting. Then, in chapter II, "the Park Chan-wook movie world”, and the first analysis of park Chan-wook background, research and analysis at the same time he centered on female characters of films. Discovery Park Chan-wook endowed the heroine's view of the world. In chapter III, is the introduction of the movie "The Handmaiden”. Before then, based on the analysis of individual character, understand the principles of the structure of the film itself - 3 curtain structure. Followed by the analysis of the sequence, and the analysis of the movie posters. Thus, fully grasp the content of the film form, the butt down to analysis characteristics of the characters, play a crucial role. Chapter IV "Characteristics of Female Characters in ”is the part that officially began to discuss, combining with the characteristics of director Park Chan-wook's design and creation, and further analyze the specific characters in the movie. Through the relationship between the characters, further analyze the characters' behavioral psychology, as well as the visual elements of the female characters' clothing colors. Assists in understanding the process of character's psychological changes and shows the character's character. Explore the different attitudes of the four female characters to the oppression of the parental system, so as to gradually discover the differences between the characters and how the female characters with the spirit of resistance are realized in their actions. Although the female characters appearing in the movie are in the same time and space, they have completely different worldviews for freedom and liberation in the social context. It reflects that in the traditional male-dominated society, although women's social status is low, they still have a positive way of resisting and progressive thinking in the face of oppression. In this way, the film directed by Park Chan-wook, the main subject of the study, reflects the characteristics of women in the society of that era and the constraints of the social framework on women, as well as examples of successful realization of their own pursuit through the joint and collaborative relationship between women. More film creators pay attention to women, and pay attention to cultural and artistic works mainly produced by female characters. According to research, female characters in modern movies often appear in movies as accessories of male characters. The success of "The Handmaiden" reflects from the side that female characters can be independent and have a complete worldview in film narratives. This research analyzes the elements and roles of movies and deeply ponders how popular culture reflects social reality and promotes social progress.
주제어
#박찬욱 <아가씨> 가부장제 여성 캐릭터 자유와 해방 저항 Park Chan-wook patriarchal system female character freedom and emancipate contend
학위논문 정보
저자
노아서
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
영화방송학전공
지도교수
이용주
발행연도
2021
총페이지
ix, 78
키워드
박찬욱 <아가씨> 가부장제 여성 캐릭터 자유와 해방 저항 Park Chan-wook patriarchal system female character freedom and emancipate contend
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.