통계청(2020) 자료에 따르면 외국인, 다문화 교육 · 가족 등 정책 대상별 인구의 수가 173만 명으로 전체의 3.3%를 차지하고, 2040년 내국인은 4,858만 명으로 전체의 95.5%, 외국인은 228만 명으로 전체의 4.5%를 차지하며 2020년 대비 외국인의 구성비는 1.4배 높아질 전망이라고 추계하였다. 이러한 전망으로 보았을 때, 다문화 가정의 비율은 앞으로 지속적으로 증가할 것으로 사료되며 다문화 가정이 늘어가는 추세에 다문화음악교육은 오늘날 빠져선 안 될 중요한 사항 중 하나가 되었다. 이에 본 연구에서는 다문화학습 내용이 담긴 세계민요가 어떻게 실려 있는지 살펴보기 위해 기존 선행연구에서 나타난 결론을 참고하고 분석관점을 도출하여 2015 개정 교육과정에 따른 고등학교 음악 교과서 10종에 수록된 세계민요에 관하여 연구하였다. 다문화적 성향이 강한 ‘세계민요’에 대한 선행연구를 바탕으로 출판사 별 교과서의 세계민요 수록비율, 나라별, 박자별, 조성별, 영역별, 분류와 곡목별 횟수로 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 세계민요의 수록 곡 비율을 분석한 결과 서양음악이 37%로 가장 높은 비율을 차지했고, 고등학교 음악교과서 10종 대부분이 세계민요의 비율이 낮음을 알 수 있다. 둘째, 세계민요 나라별 분류를 분석한 결과 아시아권 곡이 평균33%로 가장 높았고, 아메리카곡과 오세아니아의 곡이 좀 더 다양하게 수록 되어야 하는 것을 알 수 있다. 셋째, 세계민요 박자별 분류를 분석한 결과 4분의 4박자가 평균 60%로 압도적으로 높았고, 4분의 4박자가 익숙한 리듬일 수 있지만 다양한 리듬을 접해 볼 기회는 부족하다. 넷째, 세계민요 조성별 분류를 분석한 결과 사장조가 23%로 가장 높은 비율을 차지하였고, 그 외 다른 조성들도 1%~4%를 차지하며 어느 것 하나에 치우치지 않고 균형적으로 이루어져 있었다. 다섯째, 세계민요 영역별 분류를 분석한 결과 표현(가창)영역이 평균 45%로 가장 높은 비율을 차지했고, 표현(가창)영역에 많이 국한 되어있는 것을 살펴볼 수 있었다. 여섯째, 곡목별 횟수를 분석한 결과 보편적인 출판사들이 다양한 나라별 악곡을 수록하지 못했다는 것을 알 수 있었다. 끝으로 세계 민요는 현 시대의 변화에 맞게 다양한 문화권의 음악을 접함으로써 음악에 대한 넓은 시각과 음악으로 인해 하나 될 수 있는 깊은 교훈을 심어주고 학생들이 다문화적 접근에 대해서도 친근감을 느끼는 좋은 ...
통계청(2020) 자료에 따르면 외국인, 다문화 교육 · 가족 등 정책 대상별 인구의 수가 173만 명으로 전체의 3.3%를 차지하고, 2040년 내국인은 4,858만 명으로 전체의 95.5%, 외국인은 228만 명으로 전체의 4.5%를 차지하며 2020년 대비 외국인의 구성비는 1.4배 높아질 전망이라고 추계하였다. 이러한 전망으로 보았을 때, 다문화 가정의 비율은 앞으로 지속적으로 증가할 것으로 사료되며 다문화 가정이 늘어가는 추세에 다문화음악교육은 오늘날 빠져선 안 될 중요한 사항 중 하나가 되었다. 이에 본 연구에서는 다문화학습 내용이 담긴 세계민요가 어떻게 실려 있는지 살펴보기 위해 기존 선행연구에서 나타난 결론을 참고하고 분석관점을 도출하여 2015 개정 교육과정에 따른 고등학교 음악 교과서 10종에 수록된 세계민요에 관하여 연구하였다. 다문화적 성향이 강한 ‘세계민요’에 대한 선행연구를 바탕으로 출판사 별 교과서의 세계민요 수록비율, 나라별, 박자별, 조성별, 영역별, 분류와 곡목별 횟수로 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 세계민요의 수록 곡 비율을 분석한 결과 서양음악이 37%로 가장 높은 비율을 차지했고, 고등학교 음악교과서 10종 대부분이 세계민요의 비율이 낮음을 알 수 있다. 둘째, 세계민요 나라별 분류를 분석한 결과 아시아권 곡이 평균33%로 가장 높았고, 아메리카곡과 오세아니아의 곡이 좀 더 다양하게 수록 되어야 하는 것을 알 수 있다. 셋째, 세계민요 박자별 분류를 분석한 결과 4분의 4박자가 평균 60%로 압도적으로 높았고, 4분의 4박자가 익숙한 리듬일 수 있지만 다양한 리듬을 접해 볼 기회는 부족하다. 넷째, 세계민요 조성별 분류를 분석한 결과 사장조가 23%로 가장 높은 비율을 차지하였고, 그 외 다른 조성들도 1%~4%를 차지하며 어느 것 하나에 치우치지 않고 균형적으로 이루어져 있었다. 다섯째, 세계민요 영역별 분류를 분석한 결과 표현(가창)영역이 평균 45%로 가장 높은 비율을 차지했고, 표현(가창)영역에 많이 국한 되어있는 것을 살펴볼 수 있었다. 여섯째, 곡목별 횟수를 분석한 결과 보편적인 출판사들이 다양한 나라별 악곡을 수록하지 못했다는 것을 알 수 있었다. 끝으로 세계 민요는 현 시대의 변화에 맞게 다양한 문화권의 음악을 접함으로써 음악에 대한 넓은 시각과 음악으로 인해 하나 될 수 있는 깊은 교훈을 심어주고 학생들이 다문화적 접근에 대해서도 친근감을 느끼는 좋은 음악교육이 될 것 이다. 따라서 본 연구의 내용이 향후 편찬될 음악교과서에 수록될 세계음악의 체계적인 구성에 도움이 되기를 바란다.
통계청(2020) 자료에 따르면 외국인, 다문화 교육 · 가족 등 정책 대상별 인구의 수가 173만 명으로 전체의 3.3%를 차지하고, 2040년 내국인은 4,858만 명으로 전체의 95.5%, 외국인은 228만 명으로 전체의 4.5%를 차지하며 2020년 대비 외국인의 구성비는 1.4배 높아질 전망이라고 추계하였다. 이러한 전망으로 보았을 때, 다문화 가정의 비율은 앞으로 지속적으로 증가할 것으로 사료되며 다문화 가정이 늘어가는 추세에 다문화음악교육은 오늘날 빠져선 안 될 중요한 사항 중 하나가 되었다. 이에 본 연구에서는 다문화학습 내용이 담긴 세계민요가 어떻게 실려 있는지 살펴보기 위해 기존 선행연구에서 나타난 결론을 참고하고 분석관점을 도출하여 2015 개정 교육과정에 따른 고등학교 음악 교과서 10종에 수록된 세계민요에 관하여 연구하였다. 다문화적 성향이 강한 ‘세계민요’에 대한 선행연구를 바탕으로 출판사 별 교과서의 세계민요 수록비율, 나라별, 박자별, 조성별, 영역별, 분류와 곡목별 횟수로 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 세계민요의 수록 곡 비율을 분석한 결과 서양음악이 37%로 가장 높은 비율을 차지했고, 고등학교 음악교과서 10종 대부분이 세계민요의 비율이 낮음을 알 수 있다. 둘째, 세계민요 나라별 분류를 분석한 결과 아시아권 곡이 평균33%로 가장 높았고, 아메리카곡과 오세아니아의 곡이 좀 더 다양하게 수록 되어야 하는 것을 알 수 있다. 셋째, 세계민요 박자별 분류를 분석한 결과 4분의 4박자가 평균 60%로 압도적으로 높았고, 4분의 4박자가 익숙한 리듬일 수 있지만 다양한 리듬을 접해 볼 기회는 부족하다. 넷째, 세계민요 조성별 분류를 분석한 결과 사장조가 23%로 가장 높은 비율을 차지하였고, 그 외 다른 조성들도 1%~4%를 차지하며 어느 것 하나에 치우치지 않고 균형적으로 이루어져 있었다. 다섯째, 세계민요 영역별 분류를 분석한 결과 표현(가창)영역이 평균 45%로 가장 높은 비율을 차지했고, 표현(가창)영역에 많이 국한 되어있는 것을 살펴볼 수 있었다. 여섯째, 곡목별 횟수를 분석한 결과 보편적인 출판사들이 다양한 나라별 악곡을 수록하지 못했다는 것을 알 수 있었다. 끝으로 세계 민요는 현 시대의 변화에 맞게 다양한 문화권의 음악을 접함으로써 음악에 대한 넓은 시각과 음악으로 인해 하나 될 수 있는 깊은 교훈을 심어주고 학생들이 다문화적 접근에 대해서도 친근감을 느끼는 좋은 음악교육이 될 것 이다. 따라서 본 연구의 내용이 향후 편찬될 음악교과서에 수록될 세계음악의 체계적인 구성에 도움이 되기를 바란다.
According to the National Statistical Office data (2020), the number of populations in policy objects, such as foreigner, multicultural education, and multicultural family, is 1.73 million, accounting for 3.3 percent of the total. It is estimated that the composition cost of foreigners will increase...
According to the National Statistical Office data (2020), the number of populations in policy objects, such as foreigner, multicultural education, and multicultural family, is 1.73 million, accounting for 3.3 percent of the total. It is estimated that the composition cost of foreigners will increase 1.4 times compared to 2020 with 48.58 million Koreans accounting for 95.5% of the total and 2.28 million foreigners accounting for 4.5%. From this perspective, the proportion of multicultural families is expected to increase steadily. With the growing number of it, multicultural music education has become one of the important issues today. In this study, to see how the world folk songs with multicultural learning are contained, the conclusions from the previous research were referred to drew analysis points, and the world folk songs contained in 10 high school music textbooks according to the 2015 revised curriculum were studied. Based on the prior study of “world folk songs” which have strong multicultural tendencis, the percentage of the world's folk songs in textbooks by each publishers and the number of songs by country, beat, composition, area, classification and song category were studied. The analysis results of this study are as follows. First of all, Western music accounts for the highest proportion of songs in the world, with 37 percent, and most 10 high school music textbooks have the low proportion of world folk songs. Second, an analysis of the world's folk songs by country shows that Asian songs were the highest at 33% on average, and American songs and Oceanian songs should be included more diversely. Third, according to the analysis of the world's folk songs by beat, four-quarters of the time is overwhelmingly high at an average of 60%, and four-quarters of the time may be familiar, but there is not enough opportunity to experience various rhythms. Fourth, according to the analysis of the world's folk songs by composition, 23% were in G major and the other tonalities are in 1%-4% that are balanced, not biased towards one thing. Fifth, according to the categories of folk songs in the world, the proportion of expressions (singing) is the highest at an average of 45 percent, and it is limited to expressions (singing) field. Sixth, As a result of analyzing the number of songs, it was found that general publishers does not include various folk songs. Finally, folk songs from all over the world will teach students a wide view of music and a deep lesson that can be integrated with music. Also, it will be a good music education that students can feel close to multiculturalism. Therefore, it is hoped that the contents of this study would be helpful to the future music textbooks which will include systematic composition of world music.
According to the National Statistical Office data (2020), the number of populations in policy objects, such as foreigner, multicultural education, and multicultural family, is 1.73 million, accounting for 3.3 percent of the total. It is estimated that the composition cost of foreigners will increase 1.4 times compared to 2020 with 48.58 million Koreans accounting for 95.5% of the total and 2.28 million foreigners accounting for 4.5%. From this perspective, the proportion of multicultural families is expected to increase steadily. With the growing number of it, multicultural music education has become one of the important issues today. In this study, to see how the world folk songs with multicultural learning are contained, the conclusions from the previous research were referred to drew analysis points, and the world folk songs contained in 10 high school music textbooks according to the 2015 revised curriculum were studied. Based on the prior study of “world folk songs” which have strong multicultural tendencis, the percentage of the world's folk songs in textbooks by each publishers and the number of songs by country, beat, composition, area, classification and song category were studied. The analysis results of this study are as follows. First of all, Western music accounts for the highest proportion of songs in the world, with 37 percent, and most 10 high school music textbooks have the low proportion of world folk songs. Second, an analysis of the world's folk songs by country shows that Asian songs were the highest at 33% on average, and American songs and Oceanian songs should be included more diversely. Third, according to the analysis of the world's folk songs by beat, four-quarters of the time is overwhelmingly high at an average of 60%, and four-quarters of the time may be familiar, but there is not enough opportunity to experience various rhythms. Fourth, according to the analysis of the world's folk songs by composition, 23% were in G major and the other tonalities are in 1%-4% that are balanced, not biased towards one thing. Fifth, according to the categories of folk songs in the world, the proportion of expressions (singing) is the highest at an average of 45 percent, and it is limited to expressions (singing) field. Sixth, As a result of analyzing the number of songs, it was found that general publishers does not include various folk songs. Finally, folk songs from all over the world will teach students a wide view of music and a deep lesson that can be integrated with music. Also, it will be a good music education that students can feel close to multiculturalism. Therefore, it is hoped that the contents of this study would be helpful to the future music textbooks which will include systematic composition of world music.
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