낭만시대의 대표적인 음악가 브람스는 그 당시 유행하던 음악적 스타일의 작품과 다소 거리를 두고 악곡의 형식과 음악적 구성요소 그리고 자신의 내면세계에 집중하여 음악을 표현한 ‘신고전주의’ 작곡가이다. 본 논문은 브람스의 <Klavierstücke Op.119>를 통하여 브람스의 성격소품과 음악적 특징을 파악하고 효과적인 연주법에 대해 연구하였다. 이 연구를 위하여 브람스의 피아노 음악의 특징을 초기-중기-후기로 나뉘어 시기별로 나타나는 음악적 스타일의 변화를 알아보고, 작품분석과 선행연구, 대학원에서의 연구와 실험을 바...
낭만시대의 대표적인 음악가 브람스는 그 당시 유행하던 음악적 스타일의 작품과 다소 거리를 두고 악곡의 형식과 음악적 구성요소 그리고 자신의 내면세계에 집중하여 음악을 표현한 ‘신고전주의’ 작곡가이다. 본 논문은 브람스의 <Klavierstücke Op.119>를 통하여 브람스의 성격소품과 음악적 특징을 파악하고 효과적인 연주법에 대해 연구하였다. 이 연구를 위하여 브람스의 피아노 음악의 특징을 초기-중기-후기로 나뉘어 시기별로 나타나는 음악적 스타일의 변화를 알아보고, 작품분석과 선행연구, 대학원에서의 연구와 실험을 바탕으로 브람스가 자주 사용한 작곡기법이 연주법에서 어떤 효과를 가져오는지를 논하였다.
고전형식을 계승한 소나타와 주제의 변형을 이용한 변주곡 위주의 작품들은 브람스의 초기 및 중기 피아노 음악의 특징이라 할 수 있다. 후기에는 외적인 화려함보다는 브람스의 내적인 감정을 함축적으로 표현한 소규모의 성격소품이 주를 이루었다. 특히 후기에 만들어진 마지막 성격소품 중 브람스의 <Klavierstücke Op.119>는 세 개의 인터메조와 자유로운 형식이 특징인 한 개의 랩소디로 이루어진 성격소품 모음곡이다. 이 곡은 브람스 말년의 외로움과 고독, 슬픔과 같은 내면적인 감정들을 음악에 투영시킨 작품으로 알려져 있다.
브람스의 <Klavierstücke Op.119>에 나타난 음악적 특징으로는 첫 번째, 3도 병진행, 6도 병진행, 8도 병진행, 분산화음으로 이루어진 화성 구조와 넓은 음역대를 사용하여 풍부하고 관현악적인 음향효과를 나타내고 있다. 두 번째, 잦은 전조 진행뿐만 아니라 반음계 진행과 같은 낭만주의 음악에 사용되는 구성요소들을 작품에 도입하였다. 세 번째, 각 소품마다 제시되는 모티브가 텍스쳐의 변형을 통해 진행되면서 곡의 통일감을 주는 역할을 하고 있다. 네 번째, 차용화음과 피카르디 3도와 같은 화음들을 사용하여 곡의 분위기를 전환하는 효과를 주고 있다.
이 작품을 연주할 때, 밀집된 화성 구조는 윗성부의 선율을 더 선명하게 나오도록 하고, 페달을 이용하여 풍성한 소리를 더 표현하면서 연주해야 한다. 또한 전조와 조성밖의 화음들이 제시되는 부분은 분위기가 전환되는 효과를 주기 때문에 색채감과 분위기의 변화를 생각하면서 연주하는 것이 필요하다.
따라서 연주자들은 브람스의 음악적 스타일에 대한 이해와 자신의 해석이 더해져서 곡에 나타나는 작곡기법이 연주를 통하여 잘 표현될 수 있도록 노력해야 하며, 본 연구를 참고하여 더 효과적인 연주를 하는데 도움이 되길 기대한다.
낭만시대의 대표적인 음악가 브람스는 그 당시 유행하던 음악적 스타일의 작품과 다소 거리를 두고 악곡의 형식과 음악적 구성요소 그리고 자신의 내면세계에 집중하여 음악을 표현한 ‘신고전주의’ 작곡가이다. 본 논문은 브람스의 <Klavierstücke Op.119>를 통하여 브람스의 성격소품과 음악적 특징을 파악하고 효과적인 연주법에 대해 연구하였다. 이 연구를 위하여 브람스의 피아노 음악의 특징을 초기-중기-후기로 나뉘어 시기별로 나타나는 음악적 스타일의 변화를 알아보고, 작품분석과 선행연구, 대학원에서의 연구와 실험을 바탕으로 브람스가 자주 사용한 작곡기법이 연주법에서 어떤 효과를 가져오는지를 논하였다.
고전형식을 계승한 소나타와 주제의 변형을 이용한 변주곡 위주의 작품들은 브람스의 초기 및 중기 피아노 음악의 특징이라 할 수 있다. 후기에는 외적인 화려함보다는 브람스의 내적인 감정을 함축적으로 표현한 소규모의 성격소품이 주를 이루었다. 특히 후기에 만들어진 마지막 성격소품 중 브람스의 <Klavierstücke Op.119>는 세 개의 인터메조와 자유로운 형식이 특징인 한 개의 랩소디로 이루어진 성격소품 모음곡이다. 이 곡은 브람스 말년의 외로움과 고독, 슬픔과 같은 내면적인 감정들을 음악에 투영시킨 작품으로 알려져 있다.
브람스의 <Klavierstücke Op.119>에 나타난 음악적 특징으로는 첫 번째, 3도 병진행, 6도 병진행, 8도 병진행, 분산화음으로 이루어진 화성 구조와 넓은 음역대를 사용하여 풍부하고 관현악적인 음향효과를 나타내고 있다. 두 번째, 잦은 전조 진행뿐만 아니라 반음계 진행과 같은 낭만주의 음악에 사용되는 구성요소들을 작품에 도입하였다. 세 번째, 각 소품마다 제시되는 모티브가 텍스쳐의 변형을 통해 진행되면서 곡의 통일감을 주는 역할을 하고 있다. 네 번째, 차용화음과 피카르디 3도와 같은 화음들을 사용하여 곡의 분위기를 전환하는 효과를 주고 있다.
이 작품을 연주할 때, 밀집된 화성 구조는 윗성부의 선율을 더 선명하게 나오도록 하고, 페달을 이용하여 풍성한 소리를 더 표현하면서 연주해야 한다. 또한 전조와 조성밖의 화음들이 제시되는 부분은 분위기가 전환되는 효과를 주기 때문에 색채감과 분위기의 변화를 생각하면서 연주하는 것이 필요하다.
따라서 연주자들은 브람스의 음악적 스타일에 대한 이해와 자신의 해석이 더해져서 곡에 나타나는 작곡기법이 연주를 통하여 잘 표현될 수 있도록 노력해야 하며, 본 연구를 참고하여 더 효과적인 연주를 하는데 도움이 되길 기대한다.
One of the greatest Romantic composers, Johannes Brahms was radical in expressing musical styles but very conservative in utilizing musical forms for his compositions. He adopted compositional elements and musical forms from the Classical era while seeking for his own Romantic expressions in depth, ...
One of the greatest Romantic composers, Johannes Brahms was radical in expressing musical styles but very conservative in utilizing musical forms for his compositions. He adopted compositional elements and musical forms from the Classical era while seeking for his own Romantic expressions in depth, which he was regarded as a Neoclassical composer. An aim of this thesis is to identify various musical features and suggest effective performance interpretations of Brahms’ character pieces on . His musical styles can be divided into three different periods: the early, middle, and late periods. The style changes of each musical period will be not only examined based on the analysis of Brahms’ piano repertoires, other precedent research, and discussed studies and experiments at the graduate school but also proved as the way of how Brahms’ favorite compositional techniques would affect on performance practice.
Both the early and middle periods of Brahms’ music are full of piano sonatas and variations which musical forms and melodic subjects were derived from ones of the Classical period. On the other hand, Brahms more focused on composing small character pieces during his late period to express his utmost inner feelings rather than developing musical structures. For instance, is one of famous late piano character pieces that is consisted of three intermezzos and one rhapsody in a free form. This specific work has been known for implying Brahms’ personal emotions such as loneliness, solitude, and sadness of his final years.
There are four prominent compositional features in . First, Brahms created rich orchestral sound effects by using unique harmonic structures of parallel thirds, parallel sixths, and parallel eighths in a wide range. Secondly, he adopted musical elements of the Romantic era such as frequent modulations and chromaticism. The third feature is that varied motives are developed through the changes of texture in each piece, and it forms a unity of the whole piece. Lastly, the use of borrowed chords or Picardy third changes moods of the piece.
As being performed, it is important to project melodic notes with beautifully balanced tone in dense chordal structures and efficiently use pedals to either enrich sound or evoke colorful nuances. In addition, modulated transitions and non-harmonic chords need to be delicately performed because Brahms used them as essential compositional tools in this composition whenever he changes moods.
Therefore, on top of pianists’ own musical interpretations, pianists are required to fully understand Brahms’ musical styles and compositional techniques. I hope that this study would be enough to inspire the pianists for the effective performance of .
One of the greatest Romantic composers, Johannes Brahms was radical in expressing musical styles but very conservative in utilizing musical forms for his compositions. He adopted compositional elements and musical forms from the Classical era while seeking for his own Romantic expressions in depth, which he was regarded as a Neoclassical composer. An aim of this thesis is to identify various musical features and suggest effective performance interpretations of Brahms’ character pieces on . His musical styles can be divided into three different periods: the early, middle, and late periods. The style changes of each musical period will be not only examined based on the analysis of Brahms’ piano repertoires, other precedent research, and discussed studies and experiments at the graduate school but also proved as the way of how Brahms’ favorite compositional techniques would affect on performance practice.
Both the early and middle periods of Brahms’ music are full of piano sonatas and variations which musical forms and melodic subjects were derived from ones of the Classical period. On the other hand, Brahms more focused on composing small character pieces during his late period to express his utmost inner feelings rather than developing musical structures. For instance, is one of famous late piano character pieces that is consisted of three intermezzos and one rhapsody in a free form. This specific work has been known for implying Brahms’ personal emotions such as loneliness, solitude, and sadness of his final years.
There are four prominent compositional features in . First, Brahms created rich orchestral sound effects by using unique harmonic structures of parallel thirds, parallel sixths, and parallel eighths in a wide range. Secondly, he adopted musical elements of the Romantic era such as frequent modulations and chromaticism. The third feature is that varied motives are developed through the changes of texture in each piece, and it forms a unity of the whole piece. Lastly, the use of borrowed chords or Picardy third changes moods of the piece.
As being performed, it is important to project melodic notes with beautifully balanced tone in dense chordal structures and efficiently use pedals to either enrich sound or evoke colorful nuances. In addition, modulated transitions and non-harmonic chords need to be delicately performed because Brahms used them as essential compositional tools in this composition whenever he changes moods.
Therefore, on top of pianists’ own musical interpretations, pianists are required to fully understand Brahms’ musical styles and compositional techniques. I hope that this study would be enough to inspire the pianists for the effective performance of .
주제어
#요하네스 브람스 클라비어슈티케 Op.119 성격소품 Johannes Brahms Klavierstucke Op.119 character pieces
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.