본 연구는 만 4,5세 유아를 대상으로 가정연계 유아명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스 및 양육효능감, 유아자아존중감에 미치는 효과를 분석하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해서 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스에 어떠한 영향을 미치는가?
2. 가정연계 명상놀이 활동이 어머니의 양육효능감에 어떠한 영향을 미치는가?
3. 가정연계 명상놀이 활동이 유아의 ...
본 연구는 만 4,5세 유아를 대상으로 가정연계 유아명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스 및 양육효능감, 유아자아존중감에 미치는 효과를 분석하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해서 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스에 어떠한 영향을 미치는가?
2. 가정연계 명상놀이 활동이 어머니의 양육효능감에 어떠한 영향을 미치는가?
3. 가정연계 명상놀이 활동이 유아의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구대상은 서울 K구에 위치한 W 어린이집 만 4, 5세 유아 18명과 그의 어머니를 대상으로 실시하였다. 만 4, 5 유아와 어머니의 단일집단으로 사전, 사후를 검사하는 실험연구를 하였다. W 어린이집 연구대상의 일반적 사항을 살펴보면, 남아 12명, 여아 6명이며, 유아 연령은 만 4세 9명, 만 5세 9명으로 18명의 집단으로 구성되어있다. 본 연구에서 어머니의 양육스트레스를 측정하기 위해서 윤해옥(2017)이 번안한 것을 수정 보완한 척도를 사용하였고, 어머니의 양육효능감을 측정하기 위해서 박미라(2017)의 척도를 사용하였다. 그리고, 유아의 자아존중감을 측정하기 위해 공태리(2017)가 수정 보완한 것으로 사용하였다. 실험처치 기간은 2020년 9월 14일부터 11월 20일로 총 8주간 2회씩 16차시를 실시하였다. 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스, 양육효능감, 유아자아존중감에 미치는 영향을 살펴보기 위해 사전-사후 별 동일집단의 평균차이 검증인 대응표본 t-검증(Paired t-test)을 실시하였다. 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 25.0 프로그램을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니 양육스트레스 감소에 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 양육스트레스의 하위요소인 ‘ 부모역할의 수행의 고통’‘부모자녀간 역기능적 상호작용’의 영역에서 연구집단이 통계적으로 유의한 차이가 있다는 것으로 밝혀졌다. 양육스트레스의 하위영역 중 ‘아동의 행동특성’은 사후의 경우 사전보다 낮게 나타났으나, 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육효능감 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 어머니의 양육효능감의 하위영역 중 ‘의사소통능력’‘교육’‘건강하게 양육하는 능력’‘발달지원’이상 모든 영역에서 연구집단이 통계적으로 유의한 차이가 있다는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 가정연계 유아 명상놀이 활동이 유아의 자아존중감 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 자아존중감의 하위요소인‘소속감’‘가치감’‘통제감’의 영역에서 연구 집단이 통계적으로 유의한 차이가 있다는 것으로 밝혀졌다. 자아존중감의 하위영역 중 ‘유능감’은 사후의 경우 사전보다 높게 나타났으나, 유의한 차이를 보이지 않았다. 이러한 결과를 종합해보면 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스를 낮추고 양육효능감을 높였으며, 유아 자아존중감 태도를 증진시키는데 효과적임을 시사한다. 또한 이러한 연구결과는 유아교육기관 뿐만 아니라 가정에서 어머니가 유아와 함께 할 수 있는 놀이를 연계해서 직접 체험해 볼 수 있는 의미 있는 놀이를 제공하였다고 본다. 이에 가정연계 유아 명상놀이 활동은 어머니와 유아가 즐거운 체험 놀이로 인식하게 되었으며 또한 유아교육기관에서도 가정연계로 유아와 어머니에게 적용할 수 있는 교육 활동으로도 활용할 수 있을 것으로 기대해 본다.
본 연구는 만 4,5세 유아를 대상으로 가정연계 유아명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스 및 양육효능감, 유아자아존중감에 미치는 효과를 분석하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해서 다음과 같이 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스에 어떠한 영향을 미치는가?
2. 가정연계 명상놀이 활동이 어머니의 양육효능감에 어떠한 영향을 미치는가?
3. 가정연계 명상놀이 활동이 유아의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구대상은 서울 K구에 위치한 W 어린이집 만 4, 5세 유아 18명과 그의 어머니를 대상으로 실시하였다. 만 4, 5 유아와 어머니의 단일집단으로 사전, 사후를 검사하는 실험연구를 하였다. W 어린이집 연구대상의 일반적 사항을 살펴보면, 남아 12명, 여아 6명이며, 유아 연령은 만 4세 9명, 만 5세 9명으로 18명의 집단으로 구성되어있다. 본 연구에서 어머니의 양육스트레스를 측정하기 위해서 윤해옥(2017)이 번안한 것을 수정 보완한 척도를 사용하였고, 어머니의 양육효능감을 측정하기 위해서 박미라(2017)의 척도를 사용하였다. 그리고, 유아의 자아존중감을 측정하기 위해 공태리(2017)가 수정 보완한 것으로 사용하였다. 실험처치 기간은 2020년 9월 14일부터 11월 20일로 총 8주간 2회씩 16차시를 실시하였다. 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스, 양육효능감, 유아자아존중감에 미치는 영향을 살펴보기 위해 사전-사후 별 동일집단의 평균차이 검증인 대응표본 t-검증(Paired t-test)을 실시하였다. 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 25.0 프로그램을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니 양육스트레스 감소에 유의미한 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 양육스트레스의 하위요소인 ‘ 부모역할의 수행의 고통’‘부모자녀간 역기능적 상호작용’의 영역에서 연구집단이 통계적으로 유의한 차이가 있다는 것으로 밝혀졌다. 양육스트레스의 하위영역 중 ‘아동의 행동특성’은 사후의 경우 사전보다 낮게 나타났으나, 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육효능감 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 어머니의 양육효능감의 하위영역 중 ‘의사소통능력’‘교육’‘건강하게 양육하는 능력’‘발달지원’이상 모든 영역에서 연구집단이 통계적으로 유의한 차이가 있다는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 가정연계 유아 명상놀이 활동이 유아의 자아존중감 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 자아존중감의 하위요소인‘소속감’‘가치감’‘통제감’의 영역에서 연구 집단이 통계적으로 유의한 차이가 있다는 것으로 밝혀졌다. 자아존중감의 하위영역 중 ‘유능감’은 사후의 경우 사전보다 높게 나타났으나, 유의한 차이를 보이지 않았다. 이러한 결과를 종합해보면 가정연계 유아 명상놀이 활동이 어머니의 양육스트레스를 낮추고 양육효능감을 높였으며, 유아 자아존중감 태도를 증진시키는데 효과적임을 시사한다. 또한 이러한 연구결과는 유아교육기관 뿐만 아니라 가정에서 어머니가 유아와 함께 할 수 있는 놀이를 연계해서 직접 체험해 볼 수 있는 의미 있는 놀이를 제공하였다고 본다. 이에 가정연계 유아 명상놀이 활동은 어머니와 유아가 즐거운 체험 놀이로 인식하게 되었으며 또한 유아교육기관에서도 가정연계로 유아와 어머니에게 적용할 수 있는 교육 활동으로도 활용할 수 있을 것으로 기대해 본다.
The purpose of this study was to analyze the pre-schoolers' (aged 4 and 5) home-connected meditation play on mothers' parenting stress and parenting efficacy, and their self-esteem. For this purpose, the following research questions were set up;
Research question 1. What effects of pre-scho...
The purpose of this study was to analyze the pre-schoolers' (aged 4 and 5) home-connected meditation play on mothers' parenting stress and parenting efficacy, and their self-esteem. For this purpose, the following research questions were set up;
Research question 1. What effects of pre-schoolers' home-connected meditation play would have on mothers' parenting stress?
Research question 2. What effects of pre-schoolers' home-connected meditation play would have on mothers' parenting efficacy?
Research question 3. What effects of pre-schoolers' home-connected meditation play would have on their self-esteem?
In order to find the answers to the above study points, the researcher sampled 18 pre-schoolers aged 4 or 5 attending 'W' Children's House located in 'K' District of Seoul and their mothers. Both the children and their mothers as a single group were subject to both pre- and post-tests. The demographic variables of the subjects were as follows; 12 boys, 6 girls, 9 4-year-old children and 9 5-year-old children. In order to measure mothers' parenting stress, the researcher modified and complemented the scale translated by Yun Hae-Ok (2017). And in order to measure mothers' parenting efficacy, the researcher used Park Mi-Ra's (2017) scale. On the other hand, in order to measure pre-schoolers' self-esteem, the researcher used the scale modified and complemented by Gong Tae-Ri (2017). The test was conducted 16 times for 8 weeks from Sept. 14 to Nov. 20, 2020. In order to analyze the effects of pre-schoolers' home-connected meditation play on mothers' parenting stress, parenting efficacy and their self-esteem, Paired t-test for verifying the differences of the same group on average was conducted before and after the main test. The results of the empirical analysis were all tested at the significance level of p<.05. The data were processed statistically using the SPSSWIN 25.0 program.
The results of this study can be summarized as follows; First, it was found that pre-schoolers' home-connected meditation play had some significant effects on the relief of mothers' parenting stress. The groups showed statistically significant differences in terms of such sub-factors of parenting stress as 'pain of playing the parents' role' and 'mal-functional interaction between mothers and children'. The other sub-factor or 'children's behavioral characteristics' showed some change after the test but the change was not significant statistically. Secondly, it was found that the pre-schoolers' home-connected meditation play had significant effects on mothers' parenting efficacy. In all the sub-factors such as 'communication competence', 'education', 'competence of rearing the child healthily' and 'support of development', the test group showed significant differences. Thirdly, it was found that pre-schoolers' home-connected meditation play had significant effects on improvement of their self-esteem. In such sub-factors of the self-esteem as 'sense of belonging', 'sense of value' and 'sense of control', the test group showed some significant differences. However, in terms of such sub-factor of self-esteem as 'sense of competence', no significant difference was found. Summing up, pre-schoolers' home-connected meditation play would serve to relieve mothers of their parenting stress and enhance their parenting efficacy, while improving pre-schoolers' self-esteem. Such results of the study may well prove the effects of the mother-child joint play not only at the pre-school education institutions but also at home. After all, both mothers and pre-schoolers would perceive the pre-schoolers' home-connected meditation play as happy experience. Thus, it is expected that the pre-school education institutions will operate a home-connected education program applicable to both pre-schoolers and their mothers.
The purpose of this study was to analyze the pre-schoolers' (aged 4 and 5) home-connected meditation play on mothers' parenting stress and parenting efficacy, and their self-esteem. For this purpose, the following research questions were set up;
Research question 1. What effects of pre-schoolers' home-connected meditation play would have on mothers' parenting stress?
Research question 2. What effects of pre-schoolers' home-connected meditation play would have on mothers' parenting efficacy?
Research question 3. What effects of pre-schoolers' home-connected meditation play would have on their self-esteem?
In order to find the answers to the above study points, the researcher sampled 18 pre-schoolers aged 4 or 5 attending 'W' Children's House located in 'K' District of Seoul and their mothers. Both the children and their mothers as a single group were subject to both pre- and post-tests. The demographic variables of the subjects were as follows; 12 boys, 6 girls, 9 4-year-old children and 9 5-year-old children. In order to measure mothers' parenting stress, the researcher modified and complemented the scale translated by Yun Hae-Ok (2017). And in order to measure mothers' parenting efficacy, the researcher used Park Mi-Ra's (2017) scale. On the other hand, in order to measure pre-schoolers' self-esteem, the researcher used the scale modified and complemented by Gong Tae-Ri (2017). The test was conducted 16 times for 8 weeks from Sept. 14 to Nov. 20, 2020. In order to analyze the effects of pre-schoolers' home-connected meditation play on mothers' parenting stress, parenting efficacy and their self-esteem, Paired t-test for verifying the differences of the same group on average was conducted before and after the main test. The results of the empirical analysis were all tested at the significance level of p<.05. The data were processed statistically using the SPSSWIN 25.0 program.
The results of this study can be summarized as follows; First, it was found that pre-schoolers' home-connected meditation play had some significant effects on the relief of mothers' parenting stress. The groups showed statistically significant differences in terms of such sub-factors of parenting stress as 'pain of playing the parents' role' and 'mal-functional interaction between mothers and children'. The other sub-factor or 'children's behavioral characteristics' showed some change after the test but the change was not significant statistically. Secondly, it was found that the pre-schoolers' home-connected meditation play had significant effects on mothers' parenting efficacy. In all the sub-factors such as 'communication competence', 'education', 'competence of rearing the child healthily' and 'support of development', the test group showed significant differences. Thirdly, it was found that pre-schoolers' home-connected meditation play had significant effects on improvement of their self-esteem. In such sub-factors of the self-esteem as 'sense of belonging', 'sense of value' and 'sense of control', the test group showed some significant differences. However, in terms of such sub-factor of self-esteem as 'sense of competence', no significant difference was found. Summing up, pre-schoolers' home-connected meditation play would serve to relieve mothers of their parenting stress and enhance their parenting efficacy, while improving pre-schoolers' self-esteem. Such results of the study may well prove the effects of the mother-child joint play not only at the pre-school education institutions but also at home. After all, both mothers and pre-schoolers would perceive the pre-schoolers' home-connected meditation play as happy experience. Thus, it is expected that the pre-school education institutions will operate a home-connected education program applicable to both pre-schoolers and their mothers.
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