본 논문은 2019년 제작된 단편영화 <청년은 살았다>에 대한 제작보고서이며 촬영감독의 역할을 중심으로 서술하였다. 잔잔한 하천이 흐르는 마을을 배경으로 제작된 이 영화는, 현대사회를 살아가는 청년들의 현실과 욕망을 우화적으로 잘 그려낸 작품이다.
각박한 도시의 삶에 지쳐 조용한 공간을 찾아 나선 청년, 그곳에서 청년은 정체 모를 자루 하나를 발견하게 된다. 자루를 지키려는 청년과 자루를 뺏으려는 괴인, 그 둘의 이야기이다.
이 작품은 상징과 은유를 통해 많은 이야기를 한다. 자루, 청년, 괴인의 정체...
본 논문은 2019년 제작된 단편영화 <청년은 살았다>에 대한 제작보고서이며 촬영감독의 역할을 중심으로 서술하였다. 잔잔한 하천이 흐르는 마을을 배경으로 제작된 이 영화는, 현대사회를 살아가는 청년들의 현실과 욕망을 우화적으로 잘 그려낸 작품이다.
각박한 도시의 삶에 지쳐 조용한 공간을 찾아 나선 청년, 그곳에서 청년은 정체 모를 자루 하나를 발견하게 된다. 자루를 지키려는 청년과 자루를 뺏으려는 괴인, 그 둘의 이야기이다.
이 작품은 상징과 은유를 통해 많은 이야기를 한다. 자루, 청년, 괴인의 정체는, 관객의 상상에 맡기는 방식을 취하는 불친절한 영화이다. 그러기에 필자는 이 작품에서 촬영감독으로서 준비해야 할 것이 많은 영화였다. 이야기의 전달을 대사나 설명에 의존하지 않고 화면으로 보여주는 방법을 취하기 때문이다. 이 논문은 그 과정에서 느꼈던 촬영적 선택은 무엇이고 다른 파트와의 협업은 어떻게 진행되었는지 서술하고자 하였다.
본 논문은 일반적인 영화제작 과정인 기획 개발, 프리 프로덕션, 프로덕션, 포스트 프로덕션의 단계로 구분하여 기술되었다. 이 과정들을 통해 한 편의 영화가 시작되는 순간부터 완료되는 단계까지를 촬영감독의 입장에서 보여주려고 노력하였다. 기획 개발 단계에서는 본 작품의 시작점을 분석하여 숨겨진 의도를 파악해보고자 했으며, 프리 프로덕션 단계에서는 촬영 컨셉 및 방향을 설정하여 작품의 결과물을 예상해 볼 수 있게 작성하였다. 프로덕션 단계는 어떤 부분에서 계획된 촬영과 달려졌으며 그 이유는 무엇인지 서술하였다. 포스트 프로덕션 단계에서는 후반작업을 통해 변하는 화면에 대해 이야기 하고자 하였다.
본 논문은 2019년 제작된 단편영화 <청년은 살았다>에 대한 제작보고서이며 촬영감독의 역할을 중심으로 서술하였다. 잔잔한 하천이 흐르는 마을을 배경으로 제작된 이 영화는, 현대사회를 살아가는 청년들의 현실과 욕망을 우화적으로 잘 그려낸 작품이다.
각박한 도시의 삶에 지쳐 조용한 공간을 찾아 나선 청년, 그곳에서 청년은 정체 모를 자루 하나를 발견하게 된다. 자루를 지키려는 청년과 자루를 뺏으려는 괴인, 그 둘의 이야기이다.
이 작품은 상징과 은유를 통해 많은 이야기를 한다. 자루, 청년, 괴인의 정체는, 관객의 상상에 맡기는 방식을 취하는 불친절한 영화이다. 그러기에 필자는 이 작품에서 촬영감독으로서 준비해야 할 것이 많은 영화였다. 이야기의 전달을 대사나 설명에 의존하지 않고 화면으로 보여주는 방법을 취하기 때문이다. 이 논문은 그 과정에서 느꼈던 촬영적 선택은 무엇이고 다른 파트와의 협업은 어떻게 진행되었는지 서술하고자 하였다.
본 논문은 일반적인 영화제작 과정인 기획 개발, 프리 프로덕션, 프로덕션, 포스트 프로덕션의 단계로 구분하여 기술되었다. 이 과정들을 통해 한 편의 영화가 시작되는 순간부터 완료되는 단계까지를 촬영감독의 입장에서 보여주려고 노력하였다. 기획 개발 단계에서는 본 작품의 시작점을 분석하여 숨겨진 의도를 파악해보고자 했으며, 프리 프로덕션 단계에서는 촬영 컨셉 및 방향을 설정하여 작품의 결과물을 예상해 볼 수 있게 작성하였다. 프로덕션 단계는 어떤 부분에서 계획된 촬영과 달려졌으며 그 이유는 무엇인지 서술하였다. 포스트 프로덕션 단계에서는 후반작업을 통해 변하는 화면에 대해 이야기 하고자 하였다.
This research is a production report of a short film produced in 2019, and has been described focusing on the role of cinematographer. This film, produced in the background of a village where a calm river flows, is an allegorical art of the reality and desire of young people living in modern societ...
This research is a production report of a short film produced in 2019, and has been described focusing on the role of cinematographer. This film, produced in the background of a village where a calm river flows, is an allegorical art of the reality and desire of young people living in modern society.
A young man, exhausted from the harsh urban life and searching for a quiet space, where the young man finds a mysterious sack. It is the story of a young man trying to protect a sack, and a monster trying to steal the sack.
This film tells many stories through symbols and metaphors. This film does not explain the identities of the sack, the young man, and the monster enough, and they are left to the imagination of the audience. Therefore, author had much to prepare as a cinematographer in this film. This is because it takes a method of showing the story visually, not relying on dialogue or explanation. This thesis attempt to describe what was the photographic choice in the process and how the collaboration with other parts proceeded.
This study is described according to the general sequence of film production, development, pre-production, production and post-production. Through these processes, author tried to show variable aspects of filmmaking from the stage of beginning to completion of filmmaking production from the perspective of the cinematographer. In the stage of development, the author tried to understand the hidden intention of the writer by analyzing how the production team began to work. And in the pre-production stage, the visual concept and the shooting method were set so that the result of the work could be predicted. The production stage has described the reasons that talk about what was the planned shooting and why the plan changed. In the post-production stage, author wanted explain the changing image through post-production.
This research is a production report of a short film produced in 2019, and has been described focusing on the role of cinematographer. This film, produced in the background of a village where a calm river flows, is an allegorical art of the reality and desire of young people living in modern society.
A young man, exhausted from the harsh urban life and searching for a quiet space, where the young man finds a mysterious sack. It is the story of a young man trying to protect a sack, and a monster trying to steal the sack.
This film tells many stories through symbols and metaphors. This film does not explain the identities of the sack, the young man, and the monster enough, and they are left to the imagination of the audience. Therefore, author had much to prepare as a cinematographer in this film. This is because it takes a method of showing the story visually, not relying on dialogue or explanation. This thesis attempt to describe what was the photographic choice in the process and how the collaboration with other parts proceeded.
This study is described according to the general sequence of film production, development, pre-production, production and post-production. Through these processes, author tried to show variable aspects of filmmaking from the stage of beginning to completion of filmmaking production from the perspective of the cinematographer. In the stage of development, the author tried to understand the hidden intention of the writer by analyzing how the production team began to work. And in the pre-production stage, the visual concept and the shooting method were set so that the result of the work could be predicted. The production stage has described the reasons that talk about what was the planned shooting and why the plan changed. In the post-production stage, author wanted explain the changing image through post-production.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.