본 연구는 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구로써 만 4세 유아를 대상으로 전래동화 활용 연극 놀이 활동을 하면서 발견된 문제점을 개선하고, 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구 문제 2. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구 문제 3. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행 연구는 2021년 3월부터 5월까지 경기도의 H병설유치원 만 4세 학급의 유아 20명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 유아의 놀이기록, 교사의 반성적 저널, 유아와의 비형식적 면담 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구는 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 유아들이 전래동화와 연극 놀이를 경험할 수 있도록 매일 유치원 하원 시간 전 전래동화 읽기 활동을 계획하여 수립하였고, 유아들이 전래동화 그림책을 읽을 수 있도록 도서 영역을 재구성하였다. 또한, 연극 놀이를 경험할 수 있도록 수업에 계획하여 진행하였다. 2차 실행에서는 유아들이 전래동화 그림책을 충분히 이해할 수 있는 시⦁공간을 제공하기 위해 전래동화 그림책을 도서 영역에 고정적으로 비치하였고, 유아들이 전래동화를 활용하여 자신의 생각을 표현할 수 있도록 연극 놀이 활동을 실행하였다. 3차 실행에서는 유아들이 전래동화 활용 연극 놀이에 충분히 몰입하여 상상하는 즐거움과 자신의 생각과 느낌, 경험들을 잘 표현 할 수 있도록 유아의 의견을 적극적으로 수용하고 격려하며 유아들이 함께 만들어가는 연극 놀이를 경험할 수 있도록 하였다. 이러한 실행 연구를 통해 만 4세 유아들과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 유아는 상상하는 과정을 즐기게 되었고, 자신의 생각과 느낌, 경험에 대한 의사 표현력이 증가되었으며, 유아들이 서로를 이해하고 배려하며 의견을 나누는 등의 친사회적 행동이 증가되는 유아, 예술적 ...
본 연구는 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구로써 만 4세 유아를 대상으로 전래동화 활용 연극 놀이 활동을 하면서 발견된 문제점을 개선하고, 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구 문제 2. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구 문제 3. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행 연구는 2021년 3월부터 5월까지 경기도의 H병설유치원 만 4세 학급의 유아 20명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 유아의 놀이기록, 교사의 반성적 저널, 유아와의 비형식적 면담 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구는 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 유아들이 전래동화와 연극 놀이를 경험할 수 있도록 매일 유치원 하원 시간 전 전래동화 읽기 활동을 계획하여 수립하였고, 유아들이 전래동화 그림책을 읽을 수 있도록 도서 영역을 재구성하였다. 또한, 연극 놀이를 경험할 수 있도록 수업에 계획하여 진행하였다. 2차 실행에서는 유아들이 전래동화 그림책을 충분히 이해할 수 있는 시⦁공간을 제공하기 위해 전래동화 그림책을 도서 영역에 고정적으로 비치하였고, 유아들이 전래동화를 활용하여 자신의 생각을 표현할 수 있도록 연극 놀이 활동을 실행하였다. 3차 실행에서는 유아들이 전래동화 활용 연극 놀이에 충분히 몰입하여 상상하는 즐거움과 자신의 생각과 느낌, 경험들을 잘 표현 할 수 있도록 유아의 의견을 적극적으로 수용하고 격려하며 유아들이 함께 만들어가는 연극 놀이를 경험할 수 있도록 하였다. 이러한 실행 연구를 통해 만 4세 유아들과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 유아는 상상하는 과정을 즐기게 되었고, 자신의 생각과 느낌, 경험에 대한 의사 표현력이 증가되었으며, 유아들이 서로를 이해하고 배려하며 의견을 나누는 등의 친사회적 행동이 증가되는 유아, 예술적 표현능력이 발현되는 유아로 변화하였다. 셋째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 교사는 유아들을 지속적으로 관찰하고 지원하는 교사, 유아들과 함께하는 놀이에 적극적으로 참여하는 교사, 전래동화 활용 연극 놀이 교수 능력이 증진된 교사로 변화하였다. 본 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구는 유아들이 교실에서 이루어지는 교육활동에서 자신의 생각, 느낌, 경험을 표현하는 것과 상상하는 것에 대한 어려움, 혼자 놀이에 익숙한 유아들의 사회성 발달의 중요성에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 주체적으로 탐구하며 실행한 연구 과정이라는 점에서 의미를 가진다.
본 연구는 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구로써 만 4세 유아를 대상으로 전래동화 활용 연극 놀이 활동을 하면서 발견된 문제점을 개선하고, 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구 문제 2. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구 문제 3. 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
실행 연구는 2021년 3월부터 5월까지 경기도의 H병설유치원 만 4세 학급의 유아 20명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 유아의 놀이기록, 교사의 반성적 저널, 유아와의 비형식적 면담 등의 여러 가지 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구는 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 유아들이 전래동화와 연극 놀이를 경험할 수 있도록 매일 유치원 하원 시간 전 전래동화 읽기 활동을 계획하여 수립하였고, 유아들이 전래동화 그림책을 읽을 수 있도록 도서 영역을 재구성하였다. 또한, 연극 놀이를 경험할 수 있도록 수업에 계획하여 진행하였다. 2차 실행에서는 유아들이 전래동화 그림책을 충분히 이해할 수 있는 시⦁공간을 제공하기 위해 전래동화 그림책을 도서 영역에 고정적으로 비치하였고, 유아들이 전래동화를 활용하여 자신의 생각을 표현할 수 있도록 연극 놀이 활동을 실행하였다. 3차 실행에서는 유아들이 전래동화 활용 연극 놀이에 충분히 몰입하여 상상하는 즐거움과 자신의 생각과 느낌, 경험들을 잘 표현 할 수 있도록 유아의 의견을 적극적으로 수용하고 격려하며 유아들이 함께 만들어가는 연극 놀이를 경험할 수 있도록 하였다. 이러한 실행 연구를 통해 만 4세 유아들과 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 유아는 상상하는 과정을 즐기게 되었고, 자신의 생각과 느낌, 경험에 대한 의사 표현력이 증가되었으며, 유아들이 서로를 이해하고 배려하며 의견을 나누는 등의 친사회적 행동이 증가되는 유아, 예술적 표현능력이 발현되는 유아로 변화하였다. 셋째, 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구를 통해 교사는 유아들을 지속적으로 관찰하고 지원하는 교사, 유아들과 함께하는 놀이에 적극적으로 참여하는 교사, 전래동화 활용 연극 놀이 교수 능력이 증진된 교사로 변화하였다. 본 만 4세 유아를 위한 전래동화 활용 연극 놀이 실행 연구는 유아들이 교실에서 이루어지는 교육활동에서 자신의 생각, 느낌, 경험을 표현하는 것과 상상하는 것에 대한 어려움, 혼자 놀이에 익숙한 유아들의 사회성 발달의 중요성에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 주체적으로 탐구하며 실행한 연구 과정이라는 점에서 의미를 가진다.
This study is an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children. The objective of this study was to carry out a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children and then find out/improve problems, thus examining the changes of young chil...
This study is an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children. The objective of this study was to carry out a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children and then find out/improve problems, thus examining the changes of young children and their teachers in the course of practicing a traditional fairy tale-based theatrical play. For this, study questions were established as follows: 1. ‘How to consist of the course of an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children?’ 2. ‘What is the change of young children in the course of an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children?’ 3. ‘What is the change of teachers in the course an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children?’ An action research was conducted with 20 4-year-old children attending at H Attached Kindergarten in Gyeonggi-do, from March to May, 2021. Data were collected through participatory observations, children’s play records, teacher’s reflective journals. informal interview with young children and so on. Study findings are as follows: First, the action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children was conducted in three sessions. In the first session, the author established a plan of reading traditional fairy tales and experiencing theatrical plays before home time, recomposed the book area in order for children to read traditional fairy tales, and included theatrical plays in classes in order for children to take experiences in it. In the second session, the author fixedly placed traditional fairy-tale picture books in the book area in order to provide time and space to children to understand those picture books fully, and executed theatrical plays in order for children to express their thought using traditional fairy tales. And in the third session, the author actively accepted children’s ideas and encouraged them to do so in order for them to be immersed in traditional fairy tale-based theatrical plays fully and then express their imaginative pleasures, thoughts, feelings and experiences well, thus making children take experiences in creating theatrical plays for themselves. The action research presented positive changes in 4-year-old children and their teachers. Second, via the practice of action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children, young children enjoyed the process of imaginations, improved their ability of expressing their thought, feelings and experiences, and enhanced their pro-social activities such as understanding each other, considering others, and exchanging their ideas. Third, via the practice of action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children, teachers presented positive changes, such as observing/supporting children continuously, actively taking part in the play together with children, and increasing their efficacy of teaching traditional fairy tale-based theatrical plays. The action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children seems to be significant in that it started from the author’s awareness of young children’s difficulties in visualizing/expressing their thought, feelings and experiences taken from educational activities in classes and the importance of social development of children who are accustomed in playing alone, and then made teachers take initiatives in searching strategies to improve/change those problems.
This study is an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children. The objective of this study was to carry out a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children and then find out/improve problems, thus examining the changes of young children and their teachers in the course of practicing a traditional fairy tale-based theatrical play. For this, study questions were established as follows: 1. ‘How to consist of the course of an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children?’ 2. ‘What is the change of young children in the course of an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children?’ 3. ‘What is the change of teachers in the course an action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children?’ An action research was conducted with 20 4-year-old children attending at H Attached Kindergarten in Gyeonggi-do, from March to May, 2021. Data were collected through participatory observations, children’s play records, teacher’s reflective journals. informal interview with young children and so on. Study findings are as follows: First, the action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children was conducted in three sessions. In the first session, the author established a plan of reading traditional fairy tales and experiencing theatrical plays before home time, recomposed the book area in order for children to read traditional fairy tales, and included theatrical plays in classes in order for children to take experiences in it. In the second session, the author fixedly placed traditional fairy-tale picture books in the book area in order to provide time and space to children to understand those picture books fully, and executed theatrical plays in order for children to express their thought using traditional fairy tales. And in the third session, the author actively accepted children’s ideas and encouraged them to do so in order for them to be immersed in traditional fairy tale-based theatrical plays fully and then express their imaginative pleasures, thoughts, feelings and experiences well, thus making children take experiences in creating theatrical plays for themselves. The action research presented positive changes in 4-year-old children and their teachers. Second, via the practice of action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children, young children enjoyed the process of imaginations, improved their ability of expressing their thought, feelings and experiences, and enhanced their pro-social activities such as understanding each other, considering others, and exchanging their ideas. Third, via the practice of action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children, teachers presented positive changes, such as observing/supporting children continuously, actively taking part in the play together with children, and increasing their efficacy of teaching traditional fairy tale-based theatrical plays. The action research on a traditional fairy tale-based theatrical play for 4-year-old children seems to be significant in that it started from the author’s awareness of young children’s difficulties in visualizing/expressing their thought, feelings and experiences taken from educational activities in classes and the importance of social development of children who are accustomed in playing alone, and then made teachers take initiatives in searching strategies to improve/change those problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.